LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Blindwinder
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2010 21:47

Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Ongelezen bericht door Blindwinder »

Hallo,
Ik heb een paar vragen over de gang van zaken bij een zng fotoshoot (glamour shoot).

Via vakantieveilingen.nl heb ik een zgn “glamour shoot” gewonnen. Dit is een fotografie sessie waarbij het de bedoeling is om je zo mooi mogelijk te laten fotograferen, tenminste dat is wel mijn bedoeling.

Op de site van vakantieveilingen.nl stonden keurig een aantal gegevens vermeld. Ook de fotostudio werd vermeld. Op de site van de studio werden een aantal prijzen van arangementen genoemd. Echter ik kon nergens de prijzen van nabestellingen vinden. Ook de prijs van een CD/DVD met alle foto's als JEPG wordt op de site niet vermeld.

Het is mijn bedoeling om foto's van mijzelf te laten maken en deze voor representatieve doeleinden (zowel zakelijk als privé) te gebruiken op o.a. Internet fora. Hierdoor heb ik belangstelling voor een CD/DVD met de foto's.

Ik heb vorige week woensdag de veiling gewonnen. Nadat ik het geld overhad gemaakt en een afspraak heb gemaakt kreeg ik afgelopen zaterdag de bevestiging en info binnen. Nu blijkt dat een CD/DVD 89,- euro kost. Ik vind dit onredelijk hoog, daar een CD of DVD in de winkel ongv. 80Ct / DVD kost. Ik heb begrip voor het feit dat er extra kosten in rekening worden gebracht maar vind een prijs van 89 euro buiten proporties.

Ik heb nu 2 vragen:

1. Is het toegestaan om een zgn work-around te gebruiken. Hiermee bedoel ik: mag ik bijv de foto's laten printen en deze zelf weer scannen om op internet te gebruiken. Eigenlijk is de vraag: wie is er eigenaar van de foto's? Ik of zij?

2. kan ik er nog van af? En hoe doe ik dat. Er is zo iets als 8 dagen bedenktijd maar geld dit ook voor bijv. veilingen e.d. En dan in t bijzonder voor vakantieveilingen.nl?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Groeten,

Blindwinder

links: www.glamourvision.nl
www.vakantieveilingen.nl

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Blindwinder schreef:Hallo,
Ik heb een paar vragen over de gang van zaken bij een zng fotoshoot (glamour shoot).

Via vakantieveilingen.nl heb ik een zgn “glamour shoot” gewonnen. Dit is een fotografie sessie waarbij het de bedoeling is om je zo mooi mogelijk te laten fotograferen, tenminste dat is wel mijn bedoeling.

Op de site van vakantieveilingen.nl stonden keurig een aantal gegevens vermeld. Ook de fotostudio werd vermeld. Op de site van de studio werden een aantal prijzen van arangementen genoemd. Echter ik kon nergens de prijzen van nabestellingen vinden. Ook de prijs van een CD/DVD met alle foto's als JEPG wordt op de site niet vermeld.

Het is mijn bedoeling om foto's van mijzelf te laten maken en deze voor representatieve doeleinden (zowel zakelijk als privé) te gebruiken op o.a. Internet fora. Hierdoor heb ik belangstelling voor een CD/DVD met de foto's.

Ik heb vorige week woensdag de veiling gewonnen. Nadat ik het geld overhad gemaakt en een afspraak heb gemaakt kreeg ik afgelopen zaterdag de bevestiging en info binnen. Nu blijkt dat een CD/DVD 89,- euro kost. Ik vind dit onredelijk hoog, daar een CD of DVD in de winkel ongv. 80Ct / DVD kost. Ik heb begrip voor het feit dat er extra kosten in rekening worden gebracht maar vind een prijs van 89 euro buiten proporties.

Ik heb nu 2 vragen:

1. Is het toegestaan om een zgn work-around te gebruiken. Hiermee bedoel ik: mag ik bijv de foto's laten printen en deze zelf weer scannen om op internet te gebruiken. Eigenlijk is de vraag: wie is er eigenaar van de foto's? Ik of zij?

2. kan ik er nog van af? En hoe doe ik dat. Er is zo iets als 8 dagen bedenktijd maar geld dit ook voor bijv. veilingen e.d. En dan in t bijzonder voor vakantieveilingen.nl?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Groeten,

Blindwinder

links: http://www.glamourvision.nl
http://www.vakantieveilingen.nl
De fotograaf/fotostudio moet ook leven. Vergelijken met een leeg DVD schijfje is natuurlijk onzin. Het gaat om wat erop staat, daar leeft de fotograaf van. 89 euro voor mooie foto's (daar ga ik maar even vanuit) is een redelijk bedrag.

Blindwinder
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2010 21:47

Re: Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Ongelezen bericht door Blindwinder »

Nee want de shoot kost ook al geld. Dus dat fotografen moeten leven vind ik geen argument.

Daarnaast vind ik het hinderlijk dat ik dit pas achteraf te weten kan komen. Ik kan dus van te voren geen redelijke inschatting maken van de kosten. Misschien is dat wel het ding wat mij het meeste dwars zit.

Gr, BW

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Ongelezen bericht door Miss M »

Dan had je niet moeten bieden...

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Ongelezen bericht door buckleup »

Blindwinder schreef:Nee want de shoot kost ook al geld. Dus dat fotografen moeten leven vind ik geen argument.

Daarnaast vind ik het hinderlijk dat ik dit pas achteraf te weten kan komen. Ik kan dus van te voren geen redelijke inschatting maken van de kosten. Misschien is dat wel het ding wat mij het meeste dwars zit.

Gr, BW
Op zich begrijp ik wel dat een DVD veel meer kost.
Je hebt de foto's dan digitaal, en kunt ze zelf onbeperkt gebruiken.
Het is voor de klant dan dus veel meer waard, en dan gaat de prijs omhoog.
De kosten van het fysieke materiaal (de schijf zelf) doen verder niet ter zake.

Echter, volgens mij heb je iets gekocht via Internet, en geldt ook hier de bedenktijd van 7 dagen.
Dat je iets gekocht hebt tijdens een veiling doet daar niets aan af, zou ik denken.

Lees zelf even verder: http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... op_afstand

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Ongelezen bericht door lostlovey »

Op de site van vakantieveilingen.nl stonden keurig een aantal gegevens vermeld. Ook de fotostudio werd vermeld. Op de site van de studio werden een aantal prijzen van arangementen genoemd. Echter ik kon nergens de prijzen van nabestellingen vinden. Ook de prijs van een CD/DVD met alle foto's als JEPG wordt op de site niet vermeld.
Dus de gegevens van de studio had je al voor je ging bieden, ook had je al gezien dat er geen prijzen werden genoemd voor nabestellingen en cd/dvd.
Daar had je dus op voorhand al naar kunnen vragen lijkt mij.

tiepmiep
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mei 2010 11:23

Re: Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Ongelezen bericht door tiepmiep »

Veilingen vallen niet onder de wet koop op afstand.

Jursten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2010 13:04

Re: Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Ongelezen bericht door Jursten »

Volgens mij is is het niet verboden om achteraf kosten te rekenen voor de cd/dvd met foto's. (het is in ieder geval niet klant vriendelijk), dien een klacht in bij de veiler, of lees even goed door wat je precies geveild had.

Je betaald voor de shoot, er was geen sprake dat je daadwerkelijk de foto's erbij kreeg. (toch?)

Normaal als je betaald voor een shoot zitten daar de shoot & afleverings kosten in. Dus krijg je de foto's toegestuurd, digitaal of afgedrukt. Daarom zou je nooit een fotoshoot moeten afnemen zonder duidelijk overeenkomst, mbt de rechten, vergoeding, en heel het aflever process.

Echter heb je wel het recht hun te verbieden jou foto's te gebruiken voor enige doeleinde, jij hebt namelijk het portret recht. Nu weet ik alleen niet 100% zeker of je ook daadwerkelijk recht op de foto's hebt of niet.


Als je de foto's hebt mag je ze scannen en gebruiken, jij hebt het portret recht. Je hebt het recht je foto's te publiceren zonder commercieele doeleinden.

wikipedia -> auteurs en portret recht.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Glamour shoot cd / dvd kost onredelijk veel.

Ongelezen bericht door Rebellian »

De shoot is volledig apart van de dvd / cd te zien. De shoot kost inderdaad tijd waarvoor betaald is via de veiling. Daarna kun je de kosten laag houden door bijv. 1 foto te nemen en die te laten afdrukken. Foto's van de fotograaf gaan over het algemeen ook niet klakkeloos op een CD de deur uit, er zal naar de foto's gekeken worden of ze geschikt zijn (gelukt) en dubbele foto's zullen eruit gehaald worden.

Je hebt wel portretrecht op de foto's, de fotograaf heeft echter copyright. Dus informeer even of je de foto's vrij mag gebruiken. Meestal wel, maar het kan zijn dat er bij die veiling andere voorwaarden geldig waren ivm de lagere prijs. Zo kan het voorkomen dat je foto niet gebruikt mag worden bij een reclame campagne etc. Zal je niet snel doen denk ik, maar voor de zekerheid.

Gesloten