LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Femo
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:56

'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Femo »

Fake bedrijf doet telefonisch 'gratis' aanbod
Gesprek vrijdag 15 september 16.00 uur

"Goedemiddag! U spreekt met de Reisplanner!" riep een vrolijke mevrouw door de telefoon. "Wij hebben, omdat u altijd gebruik maakt van onze reisplanner, een heel mooi aanbod voor u! U mag DRIE jaar gratis van één van onze mooie vakantievilla's gebruik maken die wij verhuren. Helemaal vrijblijvend. Als het aanbod en de overeenkomst u bevalt kunt u het tweede jaar E 149,50 overmaken. Maar u mag op elk moment de afspraak ongedaan maken. U loopt geen enkel risico. Lijkt u dat wat?"
Gratis klinkt altijd mooi, dus zei ik wat verbouwereerd ja. Dat leek mij wel wat. De mevrouw wilde mijn naam, adres en email weten. Niet mijn banknummer (dat was ik ook niet van plan te geven) want, zei ze: "dat soort nummers moet u nooit aan de telefoon geven hoor mevrouw, bedrijven die dat vragen deugen niet".
Maar toen ging ze door met: "ik zet nu even de band aan, want vanaf nu wordt het gesprek opgenomen. U mag er dus vanaf nu niet meer doorheen praten, alleen antwoorden op vragen.
Ik leg dit vast om onze afspraak te bevestigen". Ze herhaalde nog een keer alles wat ze me had verteld over het gratis verhuren van vakantievilla's voor drie jaar en het betalen van E 149,50 enz. enz. Daarna vroeg ze: "Gaat u hiermee akkoord?"
Maar ik zei: "Nee, ik ga hier niet mee akkoord. Ik zeg geen ja op een afspraak die ik totaal niet goed heb kunnen lezen, en ik snap dat gratis weggeven van vakantievilla's ook helemaal niet van de reisplanner. In ieder geval ga ik eerst eens op de website van de NS reisplanner kijken waar dit over gaat allemaal"
"Zonder uw 'ja' kan ik u helaas de papieren niet toesturen", zei de mevrouw teleurgesteld: "En dan kunt u helaas ook geen gebruik maken van ons mooie aanbod. Er zit voor u echt geen risico aan. Het is alleen uw 'ja' op wat we net al bespraken en wat u ook wel aanstond, dacht ik. Dus.....?"
"Nee!", zei ik. "Ik lees het eerst wel op de website na, en als daar uw aanbod me aanstaat en ik er gebruik van wil maken bel ik de NS wel". Daarna probeerde de mevrouw nog van alles in te brengen, maar ik zei dat ik het verder erg druk had, en verder wilde met mijn werk.
Op de website van de NS reisplanner, en ook op andere reisplanwebsites las ik helemaal niets over acties met 'gratis' vakantievilla's, wat ik al vermoedde. De NS klantenservice gebeld, en de NS medewerker had er maar een woord voor: "Dit is bedrog, fake. Het gaat er om u geld uit de zak te kloppen met een bekende bedrijfsnaam en telefonische nep afspraken en overeenkomsten. Van ons gaat deze actie niet uit".
Ook verder vond ik niets over gratis te verhuren vakantievilla's.
Ondanks dat ik er niet intrapte, vond ik het wel een smerige truc: de NS wordt toch gezien als een bonafide bedrijf, en de reisplanner gebruik je vaak, dus eerst denk je: och, de NS, dat zit wel snor. Leuk! Bij wijze van spreken doe je geestelijk de rode lamp uit en je bent sneller geneigd al 'ja' te zeggen, voordat je nadenkt: waarom zou een bedrijf, laat staan de NS, gratis vakantievilla's verhuren en welk bedrijf zet daar nu een complete bel team voor op! Op de één of andere manier moet men toch geld aan verdienen aan deze telefonische actie.
Het was een vrij druk belkantoor, ik kon op de achtergrond allerlei mensen horen tateren en vragen stellen. De rode lamp ging bij mij weer fel branden toen de mevrouw de opnameband noemde, en nogal nadrukkelijk zei dat ik er niet doorheen moest praten omdat de afspraak goed moest worden opgenomen en vastgelegd.
Misschien is het goed om mensen er nog eens op te wijzen dat dit soort praktijken psychologisch geniepig in elkaar steekt. Dat ze nooit 'ja' moeten zeggen op dit soort zaken.

Toch wat vragen die misschien wel waard zijn om nog eens aangestipt te worden in RADAR.
- Als je 'ja' zegt, en akkoord gaat met zo'n afspraak, en het staat op zo'n band, is dat dan bindend?
- Kun je, in het geval van een vastgelegde bindende telefonische afspraak die ongedaan maken?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Brahms »

Femo schreef:Fake bedrijf doet telefonisch 'gratis' aanbod
Gesprek vrijdag 15 september 16.00 uur

"Goedemiddag! U spreekt met de Reisplanner!" riep een vrolijke mevrouw door de telefoon. "Wij hebben, omdat u altijd gebruik maakt van onze reisplanner, een heel mooi aanbod voor u! U mag DRIE jaar gratis van één van onze mooie vakantievilla's gebruik maken die wij verhuren. Helemaal vrijblijvend. Als het aanbod en de overeenkomst u bevalt kunt u het tweede jaar E 149,50 overmaken. Maar u mag op elk moment de afspraak ongedaan maken. U loopt geen enkel risico. Lijkt u dat wat?"
Gratis klinkt altijd mooi, dus zei ik wat verbouwereerd ja. Dat leek mij wel wat. De mevrouw wilde mijn naam, adres en email weten. Niet mijn banknummer (dat was ik ook niet van plan te geven) want, zei ze: "dat soort nummers moet u nooit aan de telefoon geven hoor mevrouw, bedrijven die dat vragen deugen niet".
Maar toen ging ze door met: "ik zet nu even de band aan, want vanaf nu wordt het gesprek opgenomen. U mag er dus vanaf nu niet meer doorheen praten, alleen antwoorden op vragen.
Ik leg dit vast om onze afspraak te bevestigen". Ze herhaalde nog een keer alles wat ze me had verteld over het gratis verhuren van vakantievilla's voor drie jaar en het betalen van E 149,50 enz. enz. Daarna vroeg ze: "Gaat u hiermee akkoord?"
Maar ik zei: "Nee, ik ga hier niet mee akkoord. Ik zeg geen ja op een afspraak die ik totaal niet goed heb kunnen lezen, en ik snap dat gratis weggeven van vakantievilla's ook helemaal niet van de reisplanner. In ieder geval ga ik eerst eens op de website van de NS reisplanner kijken waar dit over gaat allemaal"
"Zonder uw 'ja' kan ik u helaas de papieren niet toesturen", zei de mevrouw teleurgesteld: "En dan kunt u helaas ook geen gebruik maken van ons mooie aanbod. Er zit voor u echt geen risico aan. Het is alleen uw 'ja' op wat we net al bespraken en wat u ook wel aanstond, dacht ik. Dus.....?"
"Nee!", zei ik. "Ik lees het eerst wel op de website na, en als daar uw aanbod me aanstaat en ik er gebruik van wil maken bel ik de NS wel". Daarna probeerde de mevrouw nog van alles in te brengen, maar ik zei dat ik het verder erg druk had, en verder wilde met mijn werk.
Op de website van de NS reisplanner, en ook op andere reisplanwebsites las ik helemaal niets over acties met 'gratis' vakantievilla's, wat ik al vermoedde. De NS klantenservice gebeld, en de NS medewerker had er maar een woord voor: "Dit is bedrog, fake. Het gaat er om u geld uit de zak te kloppen met een bekende bedrijfsnaam en telefonische nep afspraken en overeenkomsten. Van ons gaat deze actie niet uit".
Ook verder vond ik niets over gratis te verhuren vakantievilla's.
Ondanks dat ik er niet intrapte, vond ik het wel een smerige truc: de NS wordt toch gezien als een bonafide bedrijf, en de reisplanner gebruik je vaak, dus eerst denk je: och, de NS, dat zit wel snor. Leuk! Bij wijze van spreken doe je geestelijk de rode lamp uit en je bent sneller geneigd al 'ja' te zeggen, voordat je nadenkt: waarom zou een bedrijf, laat staan de NS, gratis vakantievilla's verhuren en welk bedrijf zet daar nu een complete bel team voor op! Op de één of andere manier moet men toch geld aan verdienen aan deze telefonische actie.
Het was een vrij druk belkantoor, ik kon op de achtergrond allerlei mensen horen tateren en vragen stellen. De rode lamp ging bij mij weer fel branden toen de mevrouw de opnameband noemde, en nogal nadrukkelijk zei dat ik er niet doorheen moest praten omdat de afspraak goed moest worden opgenomen en vastgelegd.
Misschien is het goed om mensen er nog eens op te wijzen dat dit soort praktijken psychologisch geniepig in elkaar steekt. Dat ze nooit 'ja' moeten zeggen op dit soort zaken.

Toch wat vragen die misschien wel waard zijn om nog eens aangestipt te worden in RADAR.
- Als je 'ja' zegt, en akkoord gaat met zo'n afspraak, en het staat op zo'n band, is dat dan bindend?
- Kun je, in het geval van een vastgelegde bindende telefonische afspraak die ongedaan maken?
Wat een enorm opstel. Dat kan toch ruim korter. Halverwege maar afgehaakt, maar toch bedankt voor de waarschuwing.
Tip: Voortaan direct en meteen ophangen bij dit soort onzin: Dat scheelt veel typewerk.

Waarom die laatste vragen, toch JA gezegd ?

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie de link niet tussen een bedrijf dat zich de Reisplanner noemt en de NS.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Femo schreef:Toch wat vragen...
De antwoorden staan m.i. op b.v. deze site van de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Brahms »

RB Thomas schreef:Hoe komt de mevrouw van dit bel bedrijf aan uw telefoonnummer? U heeft toch nummer herkenning op uw smartphone. Bij een onbekend nummer zou ik niet opnemen. Deze telefonische verkoop zou bij mij nooit lukken.
Waar staat dat TS op haar Smartphone gebeld is, of überhaupt een Smartphone heeft ?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Brahms schreef:
RB Thomas schreef:Hoe komt de mevrouw van dit bel bedrijf aan uw telefoonnummer? U heeft toch nummer herkenning op uw smartphone. Bij een onbekend nummer zou ik niet opnemen. Deze telefonische verkoop zou bij mij nooit lukken.
Waar staat dat TS op haar Smartphone gebeld is, of überhaupt een Smartphone heeft ?
Waarom stel je deze vraag, is toch compleet irrelevant op wat voor toestel TS is gebeld of het nu vast of mobiel is.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:Ik zie de link niet tussen een bedrijf dat zich de Reisplanner noemt en de NS.
Die link bevind zich alleen in het hoofd van TS.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Het zou mij niet verbazen wanneer dit één van de bedrijven is waar al eerder aandacht aan is besteed. Zelfde methode, nu gewoon een ander verhaal.

@Brahms, wel grappig dat je het verhaal veel te lang vindt, maar niet schroomt het in zijn geheel te quoten.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
Nijogeth schreef:Ik zie de link niet tussen een bedrijf dat zich de Reisplanner noemt en de NS.
Die link bevind zich alleen in het hoofd van TS.
Ik zie de link wel. De bedrieger kiest bewust een naam die makkelijk geassocieerd wordt met een bekende vertrouwde instantie.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Moneyman schreef:
Nijogeth schreef:Ik zie de link niet tussen een bedrijf dat zich de Reisplanner noemt en de NS.
Die link bevind zich alleen in het hoofd van TS.
Ik zie de link wel. De bedrieger kiest bewust een naam die makkelijk geassocieerd wordt met een bekende vertrouwde instantie.
Exact. En dankzij die suggestie bevind de link zich in het hoofd van TS.

Mucha

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Verwijderd

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Brahms schreef: Wat een enorm opstel. Dat kan toch ruim korter. Halverwege maar afgehaakt, maar toch bedankt voor de waarschuwing.
Tip: Voortaan direct en meteen ophangen bij dit soort onzin: Dat scheelt veel typewerk.

Waarom die laatste vragen, toch JA gezegd ?
Wellicht dat een stuk of 3 enters het verhaal leesbaarder hadden gemaakt, maar ik vind het nogal een zinloze opmerking. Ik merk het ook op andere fora, dat wanneer je inhoudelijk probeert een antwoord te geven, het vooral niet langer moet dan 3 regeltjes, omdat mensen het dan anders al niet meer lezen. Alsof je tegenwoordig je politieke mening in 1 tweet moet kunnen weergeven. Mensen moeten echt leren weer eens een boek te pakken en de tijd nemen om iets te lezen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sinds wanneer moet je er rustig voor gaan zitten ( thee en koekjes erbij ) om een vraag op een forum te lezen?
Als ik een boek wil lezen, dan doe ik wel precies dat. Zorg in ieder geval dat je vraag en probleem binnen een paar zinnen duidelijk is. Wie dan de rest ook wil lezen, kan dat altijd nog gaan doen.

tam7714
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2017 14:12

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door tam7714 »

En wat moet je nu doen als je wel opgenomen bent en ja hebt gezegd. Er zou een mail gestuurd worden alleen die krijg ik niet. Dus ik kan nergens op reageren.

pabels
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2017 15:04

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door pabels »

Ik ben gebeld door DeReisPlanner met een timeshare achtig voorstel over een villa in een zonnig buitenland. Ze zouden me een uitvoerige uitleg toesturen, die moest ik dan doorlezen en als ik zou aangeven dat ik het niet wilde, kon ik er zonder problemen vanaf.
Ik ontving niets en dacht dat het wel over zou waaien. Tot ik een factuur ontving voor bijna 150 euro. Ik had niet gereageerd op de mail die ze mij zouden hebben gestuurd. Ik heb zelf meteen gereageerd dat ik niets heb ontvangen en dus niets zou betalen. Ik maak me zorgen dat ik het niet afdoende heb aangepakt. Wie geeft mij goede raad?
Laatst gewijzigd door Radar op 29 okt 2017 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Harm.calc »

pabels schreef:Ik ben gebeld door DeReisPlanner met een timeshare achtig voorstel over een villa in een zonnig buitenland. Ze zouden me een uitvoerige uitleg toesturen, die moest ik dan doorlezen en als ik zou aangeven dat ik het niet wilde, kon ik er zonder problemen vanaf.
Ik ontving niets en dacht dat het wel over zou waaien. Tot ik een factuur ontving voor bijna 150 euro. Ik had niet gereageerd op de mail die ze mij zouden hebben gestuurd. Ik heb zelf meteen gereageerd dat ik niets heb ontvangen en dus niets zou betalen. Ik maak me zorgen dat ik het niet afdoende heb aangepakt. Wie geeft mij goede raad?
"als ik zou aangeven dat ik het niet wilde, kon ik er zonder problemen vanaf"
Ik lees hier dat je op voorhand een overeenkomst bent aangegaan? Vanaf dat moment lijkt het mij verstandig, zou je er nog af willen, dat je er bovenop moet gaan zitten. Heb je niet gedaan.
Het eerste wat ik zou doen is eens goed achterhalen waarmee je akkoord bent gegaan, waarmee je hebt ingestemd.
Verder zou ik van de betreffende organisatie zwart op wit willen hebben dat zij jou geïnformeerd hebben. Niet een kopie van een mailbericht (PDF) maar het werkelijk mailbericht. Met kopieën valt genoeg te rommelen, dus vooral originelen.

Timesharing? Is dat niet dat je jezelf verplicht tot in lengte van jaren naar één en dezelfde locatie op vakantie te gaan waarbij het financiële voordeel nihil is of soms meer betaald?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vraag ze om het ondertekende kontrakt, hebben ze dat niet hebben ze geen poot om op te staan...

Agnes Jongeriussen
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2017 15:04

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Agnes Jongeriussen »

Ik voorzie een heel gedoe met een schimmig en malafide incassobureautjes in het vooruitzicht zoals, Dirtect Pay of Webcasso of EDR en meer van die oplichters, dus ik zou het maar eens snel uit de wereld helpen als ik u was want dit zaakje stinkt als een rioolpijp op een vuilnisbelt!

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Agnes Jongeriussen schreef:Ik voorzie een heel gedoe met een schimmig en malafide incassobureautjes in het vooruitzicht zoals, Dirtect Pay of Webcasso of EDR en meer van die oplichters, dus ik zou het maar eens snel uit de wereld helpen als ik u was want dit zaakje stinkt als een rioolpijp op een vuilnisbelt!
Hoezo zijn deze bedrijven oplichters? heeft u daar ook bewijs van?

alexanders
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2017 13:31

Re: 'Gratis' aanbod van Reisplanner

Ongelezen bericht door alexanders »

Ik werd vandaag gebeld door een mevrouw van de "Reisplanner". Ik had laatst meegedaan aan een enquete en 'als bedankje' kreeg ik iets van de Reisplanner. Ten eerste doe ik al in geen jaren meer mee aan dit type puinenquetes, maar goed, wie weet was het een leuk aanbod.
Ik zou "één jaar, twee weken gratis" een cerficaat krijgen waarmee je kunt overnachten in Luxe Villa's. Ik hoefde alleen even mijn gegevens door te nemen. Bij navragen wat ik precies kreeg "ja één jaar en twee weken gratis".

Ik gaf aan dat ik het een bijzondere manier van spreken vond, en dat ik vermoedde dat het na die twee weken niet meer zo gratis zou zijn. "Is er überhaupt een aankoop mogelijkheid? Vroeg ik". "Ja als u dat leuk vind kunt u na 2 weken voor 149 euro per jaar gebruikblijven maken van 'het certificaat'. Aha...daar heb ik vriendelijk voor bedankt.

Dit is echt de meest geraffineerde truc die ik ooit aan de telefoon gehad heb, dus pas op.

Gesloten