Hotelreservering geannuleerd door hotel op dag van aankomst

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
tttlocke
Berichten: 2137
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Hotelreservering geannuleerd door hotel op dag van aankomst

Ongelezen bericht door tttlocke » 06 mei 2018 22:09

alfatrion schreef:
tttlocke schreef:Mijn punt was echter dat renewouters een prima opmerking maakte, waarin hij de boekingscentrale prijst voor de klantvriendelijke afhandeling terwijl de fout mogelijk door anderen gemaakt is.
Ik vind dat geen onschuldige opmerking. Er wordt minstens gesuggereerd dat je schade moet claimen bij de partij die ergens schuldig aan is. Dat is onjuist.
Er wordt helemaal niks gesuggereerd. En over claimen gaat het al helemaal niet.
Het lijkt wel of uw fantasie met u op de loop gaat.
Ik begrijp wel dat u creativiteit aan de dag moet leggen om de discussie zo te 'off topic' te laten uitwaaieren teneinde uw juridische punten kun scoren maar u leest hier echt zaken, die er niet in staan.
alfatrion schreef:
tttlocke schreef:- liet u gemakshalve weg dat een dergelijk argument hier alleen 'niet steekhoudend' te noemen is, indien de boekingscentrale niet slechts tussenpersoon is, iets dat u verzuimde hard te maken.
Nee, ook dan is het argument niet steekhoudend. ....
Dat zeg ik. Uw gebruik van 'ook dan' verraadt dat u niet goed gelezen of begrepen heeft wat ik schrijf.
Er was zoals gezegd sprake van een opmerking, niet van een argument. Dat maakte u er van. En het lijkt er op dat u nu iets anders bedoelt met dat argument dan toen u het voor het eerst sprake bracht.
alfatrion schreef: Het gaat er helemaal niet om wie ergens schuldig aan is.
Niemand zei dat. Niemand suggereerde dat.
alfatrion schreef: Een partij die tekortschiet in de aangegane verplichting is daarvoor aansprakelijk, ongeacht of hij daar zelf schuld aan heeft.
Ik gaf daarvan een voorbeeld:
tttlocke schreef:De hoteleigenaar is inderdaad aansprakelijk jegens de hotelboeker voor de fouten die door hem in de arm genomen boekingscentrale ten nadele van de hotelboeker maakt. Conform uw wetsartikel art. 6:76 BW.
Een goed voorbeeld volgens u?

Punt was dat Booking.com dit netjes opgelost heeft.
En of ze daar dan juridisch toe verplicht waren of niet; of dit juridisch afgedwongen had kunnen worden of niet, is dan niet meer relevant voor deze kwestie.
Er is meer tussen hemel en aarde dan juristerij.

basvdflier
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2018 14:35

Re: Hotelreservering geannuleerd door hotel op dag van aankomst

Ongelezen bericht door basvdflier » 07 mei 2018 14:44

Dank voor alle reacties. Het heeft een aardige discussie opgeleverd zie ik. Mijn eigen vraag nalezend had ik een aantal puntjes nog moeten verduidelijken, dat had wat opmerkingen gescheeld.

1) Booking.com was door het hotel 'al' op 24 april op de hoogte gebracht van het feit dat wij er niet terecht konden. Daar hebben ze in mijn ogen dan steken laten vallen door ons pas op de 27ste (dag van aankomst) te verwittigen van dit probleem. Wie er op dat moment met een alternatief had moeten komen, geen idee. Ik kom op dit forum voor advies in deze kwestie, omdat ik niet weet waar ik anders terecht kan.

2) De rekening van omboeken van de reservering gaat linea recta naar het hotel wat onze reservering heeft geannuleerd. Booking.com heeft hier geen enkel dubbeltje kosten aan. Het gesteggel tussen Booking.com en hotel daarover heeft ervoor gezorgd dat we pas op vrijdag op de hoogte werden gebracht. Dus hoe hoog deze TN-er dat gat in de lucht dan moet springen weet ik niet zo precies. Als ik 3 dagen eerder had geweten dat we elders hadden moeten boeken, hadden we de vrijdag ons programma gewoon kunnen uitvoeren. Voor onze groep was dat belangrijker dan financiële compensatie of m'n recht halen..

3) Dat we niet direct akkoord zijn gegaan met geboden alternatieven heeft voornamelijk met de locaties ervan te maken gehad. We hebben een programma in Berlijn gemaakt op basis van een verblijf in centrum Berlijn, de wijk Mitte om exact te zijn. Dan is >20km buiten de stad wat lastiger allemaal.

4) Het hotel waar we uiteindelijk terecht zijn gekomen was duurder ja. Maar of duurder altijd beter is.... valt over te twisten. Ik heb achterwege gelaten dat het hotel zichzelf aanprijst als "Heterofriendly" en eigenlijk gericht is op een gay publiek (niet problematisch, maar ook zeker niet onze voorkeur), we in eerste instantie een appartement-hotelkamer geboekt hadden en we nu over 4 verdiepingen verspreid zaten. En de ligging voor ons verre van ideaal was, gezien het programma wat was samengesteld.

Uiteindelijk wilde ik weten of een hotel zomaar een reservering kan annuleren terwijl daar voor de consument simpelweg het bedrag voor reservering in rekening wordt gebracht als deze op dag van aankomst wordt geannuleerd (enkele gevallen daargelaten wellicht). Voor vliegreizen zijn duidelijke richtlijnen voor compensatie bij vertraging/ongemak opgesteld, hotels kunnen kennelijk maar doen en laten wat ze willen zonder dat ik als consument ergens terecht kan.

tttlocke
Berichten: 2137
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Hotelreservering geannuleerd door hotel op dag van aankomst

Ongelezen bericht door tttlocke » 07 mei 2018 16:19

Mooie terugkoppeling. Nu is het ook duidelijker dat nadeel voor u voorkomen had kunnen als Booking.com en hoteleigenaar adequater hadden gehandeld na bekend worden annulering.
basvdflier schreef:...
Uiteindelijk wilde ik weten of een hotel zomaar een reservering kan annuleren terwijl daar voor de consument simpelweg het bedrag voor reservering in rekening wordt gebracht als deze op dag van aankomst wordt geannuleerd (enkele gevallen daargelaten wellicht). Voor vliegreizen zijn duidelijke richtlijnen voor compensatie bij vertraging/ongemak opgesteld, hotels kunnen kennelijk maar doen en laten wat ze willen zonder dat ik als consument ergens terecht kan.
Zo te zien kon u prima uw eigen belangen behartigen. En u kon bij Booking.com terecht, een partij die belang had bij een fatsoenlijke oplossing (ook al had die kennelijk beter gekund), én die leverage had tegenover de hoteleigenaar.
Bij rechtstreekse boeking bij de hoteleigenaar had u mogelijk nog in de kou gestaan...

Plaats reactie