LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
basd
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:08

Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door basd »

De Efteling heeft haar beleid veranderd voor bezoekers aan de attracties in het park. Je mag nu uitsluitend met begeleiding gebruik maken van de mindervalideningang. Dus mensen die alleen problemen hebben met trappen lopen of lang staan wordt hun zelfstandigheid afgenomen.

Ik vind gewoon echt niet kunnen en daarom ben ik petitie gestart omdit tegen te gaan deze kunnen jullie hier vinden https://mindervalidezelfstandig.petities.nl

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door berndv »

basd schreef:De Efteling heeft haar beleid veranderd voor bezoekers aan de attracties in het park. Je mag nu uitsluitend met begeleiding gebruik maken van de mindervalideningang. Dus mensen die alleen problemen hebben met trappen lopen of lang staan wordt hun zelfstandigheid afgenomen.

Ik vind gewoon echt niet kunnen en daarom ben ik petitie gestart omdit tegen te gaan deze kunnen jullie hier vinden https://mindervalidezelfstandig.petities.nl
ik lees inderdaad op hun site dat, om gebruik te kunnen maken van de rolstoelingang van de attractie, je minimaal 1 begeleider mee moet hebben. Op zich vind ik dit niet heel erg vreemd, dit zal zijn om te zorgen dat het personeel zijn tijd kan besteden aan waar ze er voor staan, de attractie bedienen.

basd
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:08

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door basd »

Het heeft altijd wel gemogen, echter er moet toch iemand om de mindervalide ingang op te doen etc etc het kost geen extra man kracht.....

Het gaat om personen die gewoon zelfstandig in kunnen stappen maar niet trap kunnen lopen.

Dus een kleine handicap hebben

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als je zelfstandig kunt lopen, behalve de trap dan, dan kun je toch ook door de gewone ingang? Of mis ik nu iets?

basd
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2008 18:08

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door basd »

Bij bijna alle atracties moet je wel trap op en/of af, of je moet door zo'n draai poortje, dus dan kan je niet via de gewone ingang.

Maar gaat niet alleen over lopen of niet lopen.
Maar denk ook aan iemand met autisme die niet tegen drukte in benauwende wachtrij kan

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door riddert »

basd schreef:Bij bijna alle atracties moet je wel trap op en/of af, of je moet door zo'n draai poortje, dus dan kan je niet via de gewone ingang.

Maar gaat niet alleen over lopen of niet lopen.
Maar denk ook aan iemand met autisme die niet tegen drukte in benauwende wachtrij kan
Ik denk dat een autist die niet tegen drukte kan niet vrijwillig naar een 'pretpark' zal gaan. Deze weet tevoren reeds dat het een erg vervelende dag zal worden, want een pretpark staat bijna synoniem aan grote mensenmassa's en wachtrijen.
Je zou ook kunnen accepteren dat als je een gebrek hebt dat sommige dingen gewoon niet geschikt voor je kunnen zijn, en daar mee leren leven.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door witte angora »

basd schreef:Bij bijna alle atracties moet je wel trap op en/of af, of je moet door zo'n draai poortje, dus dan kan je niet via de gewone ingang.

Maar gaat niet alleen over lopen of niet lopen.
Maar denk ook aan iemand met autisme die niet tegen drukte in benauwende wachtrij kan
De ene autist is de andere niet, daar moet je je niet in vergissen.

Maar hoeveel mensen denk je dat er in hun uppie naar de Efteling gaan? Doorgaans is er toch wel iemand bij? Dan is er toch eigenlijk geen probleem?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij maak je een enorm probleem van een feitelijk non-issue.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door BL2 »

Denk dat er maar weinig invaliden zijn die alleen naar de Efteling gaan. Ga je toch, neem iemand mee, wel zo gezellig.

Verder regelmatig meegemaakt dat we twee uren in de rij staan, een invalide (hoe erg ook) drie tot vijf keer een attractie "even" doet in dezelfde tijd omdat deze niet in de rij hoeft te staan. En dat inlusief begeleider.

Sommige springen daarbij zo vlotjes uit hun rolstoel, (en wij maar wachten op pijnlijke voeten) dat het soms mijn wenkbrauwen doet fronzen. !
Over discriminatie gesproken. Iemand welke zit in een rolstoel mag best via een andere ingang, maar wacht gewoon op je beurt.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door riddert »

breien schreef:
BL2 schreef:Denk dat er maar weinig invaliden zijn die alleen naar de Efteling gaan. Ga je toch, neem iemand mee, wel zo gezellig.

Verder regelmatig meegemaakt dat we twee uren in de rij staan, een invalide (hoe erg ook) drie tot vijf keer een attractie "even" doet in dezelfde tijd omdat deze niet in de rij hoeft te staan. En dat inlusief begeleider.

Sommige springen daarbij zo vlotjes uit hun rolstoel, (en wij maar wachten op pijnlijke voeten) dat het soms mijn wenkbrauwen doet fronzen. !
Over discriminatie gesproken. Iemand welke zit in een rolstoel mag best via een andere ingang, maar wacht gewoon op je beurt.
Welke attractie is de moeite waard om twee uren in de rij te staan?
Geen.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door BL2 »

Geen, precies !

Daarom al een aantal jaren geleden De Efteling afgezworen als attractie (maar dat had ik in een ander topic al eens geschreven).
Dat hulpbehoevenden assistentie "mee moeten nemen" lijkt me logisch, of moet de Efteling daar zelf voor gaan zorgen. Dat kost extra arbeidskracht en dat kost meer geld dan dat het opleverd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door sjohie »

Hoeveel minder validen, maar nog wel zo valide dat ze zich zelfstandig kunnen redden zonder partner/begeleider, gaan in hun uppie naar een park als de Efteling vraag ik me af. Ik bedoel ze ontvangen >4,5 miljoen bezoekers per jaar, en er zijn 45, grotendeels anonieme, personen die deze petitie steunen. Nou weet ik niet hoe die site werkt, maar er zijn legio voorbeelden van mensen die zulke sites manipuleren. Ik ben het met Moneyman hierboven eens.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ik hoor bij de invaliden; ik kan niet lang staan en ver lopen (paar honderd meter gaat wel hoor) Voorrang hoeft van mij niet (vind ik gewoon niet eerlijk), bij de Efteling deden ze daar al niet aan; ik heb regelmatig langer moeten wachten dan de normale wachtrij (in attracties is vaak maar 1 plaats voor een mindervalide)
wat mij tegenstaat in deze regel: Nu kan ik dus niet meer in de Baron! Mijn dochter van 9 mag niet (niet lang genoeg), mijn vrouw durft niet, en nu?
Ik ga dus niet in mijn uppie naar de Efteling!
(laat de Efteling eens een voorbeeld nemen aan Disneyland Parijs; die vragen om een doktersverklaring, en je krijgt dan een kaart en dan mag je maximaal met je hele gezelschap via de indervalideningang, met een duidelijke vermelding dat je geen voorrang krijgt!)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door crazyme »

In plaats van het starten van een petitie en een bedrijf beschuldigend via de media in de hoek te zetten, had je ook naar de motivatie van de Efteling kunnen vragen.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door BL2 »

Bosjesman schreef:......wat mij tegenstaat in deze regel: Nu kan ik dus niet meer in de Baron! Mijn dochter van 9 mag niet (niet lang genoeg), mijn vrouw durft niet, en nu?......
Misschien niet leuk, maar er zijn belangrijkere zaken in de wereld. En nu?, troost je bij de gedachte dat wij wel in de Baron mogen, durven en kunnen, maar het niet doen :D
En we liggen er geen seconde wakker van.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door newmikey »

Tsja, en het vervolg laat zich raden: krantenkoppen over ongelukken in pretparken en falend toezicht. Nee, ik vind de regel eigenlijk heel redelijk: òf u bent valide en u wandelt via de gewone rij naar binnen, òf u bent dat niet en neemt voor de veiligheid van uzelf en anderen om u heen een begeleider mee.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door Brainless »

Bosjesman schreef: (laat de Efteling eens een voorbeeld nemen aan Disneyland Parijs; die vragen om een doktersverklaring, en je krijgt dan een kaart en dan mag je maximaal met je hele gezelschap via de indervalideningang, met een duidelijke vermelding dat je geen voorrang krijgt!)
De Efteling kent ook de regel datje met doktersverklaring voorrang krijgt... maar de meeste mensen willen zo'n verklaring niet halen.
Je mag dan met totaal max 4 personen via de invalideningang.

Ook bij Disneyland Parijs moet er minimaal 1 begeleider bij een mindervalide zijn.

Dus beide hebben dezelfde regels.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door witte angora »

newmikey schreef:Tsja, en het vervolg laat zich raden: krantenkoppen over ongelukken in pretparken en falend toezicht. Nee, ik vind de regel eigenlijk heel redelijk: òf u bent valide en u wandelt via de gewone rij naar binnen, òf u bent dat niet en neemt voor de veiligheid van uzelf en anderen om u heen een begeleider mee.
+1

Mooier dan dit kan ik het niet verwoorden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door berndv »

Bosjesman schreef:laat de Efteling eens een voorbeeld nemen aan Disneyland Parijs; die vragen om een doktersverklaring, en je krijgt dan een kaart en dan mag je maximaal met je hele gezelschap via de indervalideningang, met een duidelijke vermelding dat je geen voorrang krijgt
wellicht even handig om eerst de site van de efteling te bekijken alvorens je hier een verhaal neerzet, want laat dit nou net de werkwijze zijn bij de efteling. Met doktersverklaring maximaal 4 personen via de minder-valide ingang

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door Bosjesman »

en zonder: juist, ook geen verschil, dat klopt dan niet

Gesloten