LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatieplicht op vakantie

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door sjohie »

Maar goed, TS is een particulier, en geen overheidsinstantie, en de voorbeelden van hoteleigenaren, autoverhuurders, etc etc die van alles menen te mogen met identiteitspapieren zijn legio, en bestaan al tientallen jaren. Ik zie nog een Griekse autoverhuurder tegen me zeggen dat omdat zijn kopieerapparaat (was nergens te zien) kapot is, hij toch echt mijn rijbewijs wil bewaren in zijn kluis. (brabantia geldkistje met sleutel er open en bloot in). Die keek beteuterd toen ik 'm een al in Nederland gemaakte kopie gaf.

Ik denk dat, naast de klootzakken die Nederland soms als toeristen de wereld in stuurt, de meesten echt wel open staan voor een goed verhaal, dus een uitleg met enige documentatie waarom die kopie, en specifiek de gevraagde gegevens, nodig zijn. Een beetje begrip kan van twee kanten komen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
15 okt 2019 23:55
Kan het zijn dat deze huis-, tuin- en keukenjurist van het Kroatische Ministerie van Toerisme
Wil je je denigrerende vooroordelen bij je houden? Ik zit veel vaker daar, meestal word ik meegesleept door de TZ-ambtenaren in onze regio, en het niveau ligt hoog. Het zijn vakmensen.
tttlocke schreef:
15 okt 2019 23:55
nee, dat is niet wat u deed voorkomen in de OP
Keer op keer uit je een veronderstelling. Als ik daar niet op inga, dan is die veronderstelling onwaar, ver buiten de werkelijkheid. Probeer eens een andere discussietechniek :wink:
criticus2 schreef:
16 okt 2019 10:19
het kan wel degelijk zijn dat de uitleg verschilt per land en/of per situatie. er zijn namelijk best wel wat dingen grijs gesteld.
En de rest van je post klopt helemaal met wat de medewerkster van de Autoriteit Persoonsgegevens mij vertelde.
berndv schreef:
16 okt 2019 08:23
Daarnaast geeft u aan dat u een grondslag en een doel heeft. Als dat al zo zou zijn
De grondslag zijn de verschillende wetten en het doel heet Evisitor, dus het is zo. Ook goedemorgen.
Voor de wethengelaars: het werkt niet zoals in Nederland, waar op wetten.overheid.nl alles terug te vinden is. Als je op vlada.gov.hr kijkt en dokumenten aanklikt, dan zie je hoe alles wordt opgeslagen. Geen onderwerp in de bestandsnamen, maar het wordt opgeslagen op agendapunt en vergadernummer. Op vlada staan de besluiten van de ministerraad, de latere wetgeving weer op andere sites volgens dezelfde techniek. Dit als toelichting op 'je overvraagt'. Het is voor mij altijd sneller na te vragen, dan krijg ik bovendien de goede toelichting, want alles grijpt in elkaar. Simpel voorbeeld: om een verhuurvergunning te krijgen, heb je om te beginnen een geldige bouwvergunning nodig. Met alleen GDPR ben je er niet, het is de combinatie van, die bepalend is.
berndv schreef:
16 okt 2019 08:23
overtreedt u de verordening al met de bewaartermijn, daar u aangeeft deze documenten eenmalig per seizoen te vernietigen, de bewaartermijn zou in uw geval met de door u aangegeven grondslag en doel niet langer moeten zijn dan het verblijf van uw gasten.
Jouw mening en vermoedelijk de NL-interpretatie van GDPR. Zo werkt het niet hier. En geloof mij, als ik sneller zou kunnen en mogen vernietigen, doe ik dat ook, want wat moet ik met die ballast?
Theotrucker schreef:
16 okt 2019 10:14
Maar zoals het er nu blijkbaar aan toe gaat lijkt het wel NoordKorea.
Afgezien van de legitimatie-/registratieplicht bij aankomst, zul je als toerist weinig hiervan merken. Nu krijg je een keer iets meer mee van hoe het achter de schermen is. Aan de ene kant bureaucratie, aan de andere kant hele goede regelingen voor wie toeristisch wil groeien. Het nieuwste zijn goedkope leningen om de accommodaties te upgraden.
In jouw plaats zou ik veel kritischer worden op het eigen land. De NL-overheid heeft zichzelf zulke ruime bevoegdheden gegeven, dat de uitspraak 'de Stasi zou er jaloers op zijn' geen grap meer is.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt het maar druk op dat Ministerie, zowat kind aan huis dus, haast geen tijd meer om een huis te verhuren lijkt het wel. :lol:

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

Lady1234 schreef:
16 okt 2019 12:35
U hebt het maar druk op dat Ministerie, zowat kind aan huis dus, haast geen tijd meer om een huis te verhuren lijkt het wel. :lol:
de verhuuractiviteiten zelf (reageren op boekingen ed) zijn slechts klein deel van het werk wat je als verhuurder hebt.
Ik weet niet wat TS allemaal zelf eromheen doet (qua schoonmaak, onderhoud) , maar ik geloof best wel dat er als buitenlander in een dergelijk land wat tijd gaat zitten in contacten onderhouden met de diverse partijen en zorgen dat je goed op de hoogte blijft van veranderingen in wet en regelgeving.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
16 okt 2019 11:37
Die keek beteuterd toen ik 'm een al in Nederland gemaakte kopie gaf.
Perfect. De laatste 2 jaar raad ik onze gasten aan om bij het afhalen van de auto in aanwezigheid van de medewerker al te beginnen met foto's maken. Dat is het signaal om geen streken uit te halen.
sjohie schreef:
16 okt 2019 11:37
Ik denk dat, naast de klootzakken die Nederland soms als toeristen de wereld in stuurt, de meesten echt wel open staan voor een goed verhaal, dus een uitleg met enige documentatie waarom die kopie, en specifiek de gevraagde gegevens, nodig zijn. Een beetje begrip kan van twee kanten komen.
De meeste jaren gaat het fantastisch. Dit jaar zagen we een mentaliteitsverandering bij de gasten - de info niet willen geloven - en volgend jaar spelen we hopelijk daar goed op in.
Lady1234 schreef:
16 okt 2019 12:35
U hebt het maar druk op dat Ministerie, zowat kind aan huis dus, haast geen tijd meer om een huis te verhuren lijkt het wel. :lol:
Sommige dingen ontwikkelen zich vanzelf. We hebben nieuwbouw, we hebben 4 sterren en we draaien sinds het allereerste seizoen goed, ruim boven alle gemiddeldes. Gooi er nog een bijzondere boeking uit de categorie 'Bekend Persoon Wil Ongestoord Op Vakantie' overheen en dan begint zo'n balletje te rollen. We hebben blijkbaar een voorbeeldfunctie. Was niet ons doel, ons doel is een geslaagde vakantie voor de gasten en we zetten in op zoveel mogelijk geld ter plekke uitgeven, zodat iedereen er iets aan verdient.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
16 okt 2019 12:22
tttlocke schreef:
15 okt 2019 23:55
Kan het zijn dat deze huis-, tuin- en keukenjurist van het Kroatische Ministerie van Toerisme
Wil je je denigrerende vooroordelen bij je houden? Ik zit veel vaker daar, meestal word ik meegesleept door de TZ-ambtenaren in onze regio, en het niveau ligt hoog. Het zijn vakmensen.
Geen vooroordeel. Maar conclusie op basis van de door u verstrekte informatie. Was uit die feitelijke informatie het beeld naar voren gekomen dat we hier met een Kroatische GDPR-topjurist te maken hadden, dan had ik de term 'huis-, tuin- en keukenjurist' natuurlijk niet gebezigd.
Jablan schreef:
16 okt 2019 12:22
tttlocke schreef:
15 okt 2019 23:55
nee, dat is niet wat u deed voorkomen in de OP
Keer op keer uit je een veronderstelling. Als ik daar niet op inga, dan is die veronderstelling onwaar, ver buiten de werkelijkheid. Probeer eens een andere discussietechniek :wink:
Geen veronderstelling, maar feit. Er zit (veel) licht tussen wat u zegt te doen in de OP met betrekking tot persoonsgegevens en wat u daadwerkelijk doet (en wat zo zoetjesaan voor de geoefende lezer duidelijk wordt gaandeweg het topic). Ik denk dat we allebei heel goed begrijpen waarom u 'er niet op ingaat'.

( :wink: :wink: )

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel fijn voor u dat u nieuwbouw hebt, vier sterren en dat er zelfs een BN-er boekt.

Ik wens u veel succes met uw zaken, maar ik zal er geen gebruik van maken, want ik wens niet dat mijn identiteitsbewijs ingenomen wordt door de verhuurder van een vakantiewoning, hoe vaak hij ook op het ministerie vertoeft.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

kern is wel dat een aantal hier de gang van zaken in kroatie beoordeeld op de nederlandse wetgeving. maar die is niet van toepassing daar. Het klopt dat TS geen link heeft getoond bij zijn onderbouwing (of poging tot) waarom hij dingen doet zoals hij ze doet. Aan de andere kant heb ik bij de (mi soms erg theoretische en soms ook wel wat vergezochte of suggestieve) meningen en poging tot onderbouwing ervan ook geen links gezien die die meningen klip en klaar bevestigen. Dat er adviezen zijn bepaalde zaken niet te (laten) kopiëren betekent nog niet dat dat advies ook strookt met de wetgeving in dat andere land.
Wanneer je wat dieper op de eu richtlijn ingaat zijn er veel dingen waar landen vrijheid hebben zelf de grenzen aan te geven wie wat waarvoor mag cq moet gebruiken en hoe daar precies mee omgegaan wordt.
Dat in nl ook ministers niet weten hoe het soms werkt zegt mij wat dat betreft al dat het best gecompliceerde materie is. In Nl liggen de regels voor gebruik persoonlijk ID nummer behoorlijk zwart-wit afgebakend. Is niet voor ieder eu land zo blijkbaar...
waarmee ik weer terug ben bij wat naar mijn idee doel van starten van dit topic was ...

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lady1234 schreef:
16 okt 2019 13:54
Heel fijn voor u dat u nieuwbouw hebt, vier sterren en dat er zelfs een BN-er boekt.

Ik wens u veel succes met uw zaken, maar ik zal er geen gebruik van maken, want ik wens niet dat mijn identiteitsbewijs ingenomen wordt door de verhuurder van een vakantiewoning, hoe vaak hij ook op het ministerie vertoeft.

Ik wel mocht ik dit willen. Alleen al om te laten zien dat niet alle NL-ers, azijnzeurderig, betweterig en belerend vinger wijzend zijn :mrgreen:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

@tttlocke: Je komt over als iemand, die pas overtuigd is dat er een muur staat, wanneer je tegen die muur aanloopt. Precies de mentaliteit, die we deze zomer zagen: de informatie wordt niet aangenomen, gast geeft er een eigen draai aan en dan beginnen de problemen.
Het is je eigen vooronderstelling, dat het bij voorbaat niet klopt. Nergens voor nodig, dit wantrouwen is een schaduw op je leven en vertrouwen een straal zonneschijn. Veel relaxter.

@Lady1234: Je kon het niet laten :wink: Als jij keurig volgens de instructie met een kopie aankomt, kijken we niet eens naar je paspoort.

@Criticus2: klopt. We zijn bij de opening. En je gedachte, dat er heel veel tijd in andere dingen gaat zitten, is ook 100% waar.Eigenlijk zijn we het meest trots op onze beheerster. We zien haar groeien en omdat ze voor ons werkt, hebben anderen haar ook gevraagd.

Dan voor Moneyman: heeft het wat opgeleverd? Jazeker. Brochure voor volgend seizoen is nu klaar.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@Lady1234: Je kon het niet laten :wink: Als jij keurig volgens de instructie met een kopie aankomt, kijken we niet eens naar je paspoort.

Ja, UW instructies, die dus niet correct zijn.

Maar op die kopie zouden dan zwarte balken staan over de gegevens die u niet aangaan. En u wenst die kopie dan ook nog te bewaren. En dan begint bij u het gedonder.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ja, UW instructies, die dus niet correct zijn.
onderbouw dat eens?
En dan begint bij u het gedonder.
welk gedonder? dat TS de toegang weigert zoals vooraf aangegeven is?
dat bepaalde zaken hem niet aangaan en dan zwart gemaakt worden is een eigen uitleg. Behalve een... Doet mij denken aan een verhaal van mijn tandarts, over mensen die de medische vragenlijst niet volledig invullen, ""omdat wat gevraagd wordt niets met de mond te maken heeft""...
Vervolgens ontstaat door die weigeren een gevaarlijke situatie omdat betreffende ziekte en meer nog de medicatie wel degelijk iets te maken hebben met wat er in de mond gebeurt...gebrek aan vertrouwen in de tandarts dus.. Wat simpel gehouden kon worden met de juiste informatie escaleert in een onnodig groot drama met bijna fatale afloop. Nu zal dat laatste bij huren van een vakantiewoning wel meevallen. maar het is een beetje hetzelfde: denken en handelen voor een ander, tegen verzoeken in ook nog. Die ander die je nb eigenlijk deels ook betaald om het denk werk en deel van het handelen in ieder geval voor je te doen.. die alleen daardoor dat denkwerk (en handelen) niet correct kan uitvoeren. maar die geen zin heeft vervolgens verantwoordelijk gehouden te worden voor de negatieve gevolgen ervan.

echt verbazingwekkend deze hele discussie waar NL barst van de databases waar dat BSN is opgeslagen (alleen al in de zorg en overheid ), waar ook zo af en toe datalekken openbaar worden (dan heb ik het nog niet eens over de lekken die ondergeschoffeld kunnen worden maar er wel zijn). de fiscus heeft net pas zn zaakjes op orde, lees naar tevredenheid autoriteit persoongegevens. En gekoppeld daaraan lees ik nog een bericht over datalekken in zorg en bij overheid, een 2300 in een kwartaal 2017, met een aantal zo groot det er regio en zelfs meer dan van een half miljoen mensen zaken als BSN op straat lagen. Die dingen zijn voor kwaadwillenden een veel interessanter doelwit dan een handjevol huurders van een vakantiehuis. lijkt mij.
Laatst gewijzigd door criticus2 op 16 okt 2019 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Kort en goed Jablan , ik kom bij jullie aan , laat een copie zien met doorgehaald BSN , jullie nemen de gegevens over en ik krijg mijn copie weer terug....alles goed zo ? 🙃

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@criticus2

Ja, heel veel lekken, maar dat betekent nog niet dat je zelf vrijwillig je gegevens zomaar moet weggeven.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
09 okt 2019 11:52
En waarom zou ik met een link naar een wet tevoorschijn moeten komen, terwijl ik het hier op papier heb?
Jablan schreef:
16 okt 2019 12:22
Voor de wethengelaars: het werkt niet zoals in Nederland, waar op wetten.overheid.nl alles terug te vinden is. Als je op vlada.gov.hr kijkt en dokumenten aanklikt, dan zie je hoe alles wordt opgeslagen.
Ah, geweldig! Het is voor jou heel gemakkelijk om het betreffende document er bij te vinden, omdat je zelf heb aangegeven dat je de wet al op papier voor je hebt liggen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
16 okt 2019 14:19
@tttlocke: Je komt over als iemand, die pas overtuigd is dat er een muur staat, wanneer je tegen die muur aanloopt.
U schat dit verkeerd in: het is niet alleen zo dat uw stelling dat zo'n muur aanwezig is, onbewezen is, we kunnen inmiddels gevoeglijk aannemen dat die muur er niet is, niet in de laatste plaats door uw opstelling in dit topic en uiteindelijk, de informatie die uzelf in dit topic gegeven heeft.
De muur (Jablan pagina 1): 'ik ben verplicht de paspoorten van mijn gasten in te nemen ten behoeve van de legitimatie- en registratieplicht in het kader van het digitale overheidssysteem e-Visitor'.
Geen muur volgens Jablan (12 pagina's verder):
Jablan schreef:
15 okt 2019 19:33
In Kroatië moet je jezelf kunnen legitimeren. Heb je als toerist niets bij je, dan wordt gevraagd waar je verblijft ... en in de database gekeken, waar ook het documentnummer in staat. Aan de hand daarvan wordt je verder gecontroleerd, want niets bij je hebben, is juist reden om je wat beter onder de loep te nemen. Heeft de verhuurder je paspoort in bewaring - zoals in de regio Zadar bij de Britten massaal gebeurt - dan mag dat niet, maar er volgt geen waarschuwing, boete of sanctie, omdat het heel erg effectief is om crimineel gedrag door deze groep toeristen tegen te gaan.
U zegt het zelf.

Het valt mij verder op dat u, wijselijk, in dit topic niet eens claimt dat u verplicht bent een kopie van het paspoort te vragen/in te nemen/te bewaren. Dat doen is gewoon uw eigen keuze (persoonlijke wens), zogenaamd in plaats van die 'wettelijke verplichting' het paspoort in te nemen.

Nogmaals, zo als eerder aangegeven ben ik zelf bereid de verhuurder van mijn vakantiehuis een veilige kopie van mijn paspoort te overhandigen, zelfs in het geval de verhuurder op andere wijze aan zijn wettelijke verplichtingen kan voldoen. Maar uw vakantiehuis zal ik niet huren.

Dat dit alles niet wegneemt dat een toerist in de problemen kan komen door toedoen van halsstarrige vakantiehuisverhuurders en overheidsdienaren die de wet niet kennen of het er niet zo nauw mee nemen, is een ander verhaal.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
16 okt 2019 15:35
Jablan schreef:
09 okt 2019 11:52
En waarom zou ik met een link naar een wet tevoorschijn moeten komen, terwijl ik het hier op papier heb?
....
Ah, geweldig! Het is voor jou heel gemakkelijk om het betreffende document er bij te vinden, omdat je zelf heb aangegeven dat je de wet al op papier voor je hebt liggen.
Wel volledig quoten, alfatrion :wink:
Jablan schreef:
09 okt 2019 11:52
En waarom zou ik met een link naar een wet tevoorschijn moeten komen, terwijl ik het hier op papier heb? Wat wil je? Foto's daarvan met alle gegevens van het huis? Dan is het reclame en op dit forum niet toegestaan.
De informatie over de wet is kennelijk onlosmakelijk verbonden, op dat papier, met de gegevens van het huis. Jablan zegt duidelijk dat hij het bewijs waarover hij wel degelijk beschikt, niet kan delen omdat hij dan de forumreclameregels zou overtreden.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Misschien is hij naar deze site gegaan en heeft een uitdraai gemaakt op papier van zijn onderneming.

Ik mag overigens niet volledig "citeren". Dat is tegen de wet. Ik heb het hier op papier liggen. Over een aantal pagina geef ik de link naar de pagina's van de eerste kamer met daarop een heleboel dossiers en mag je alsnog zelf opzoek gaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

@tttlocke 16:08 vandaag. Als je quote, doe het goed. Je quote van pagina 1 is een mooi voorbeeld van moedwillig verkeerd lezen en de andere quote is ook bewust verkeerd interpreteren, uit de context halen. Vervolgens komt de onvermijdelijke verkeerde conclusie. En maar spitten ... en maar zoeken ... en iedere keer ernaast zitten.
En de sector wethengelaars weet ook niet wanneer het mooi is geweest. Heeft 1 van jullie nog verder een echt inhoudelijke bijdrage geleverd? Geen commentaar op het wangedrag van de landgenoten? Geen commentaar op de KopieID-App? Heeft die App wel een juridische basis? Geen voorbeelden uit jullie vakanties? Of bestaat jullie reisvoorbereiding uit het doorspitten van de wetgeving van het land waar je heen wilt? Of denken jullie te Nederlands?
Je hebt papier en je hebt digitaal. Heel normaal hier.
moederslink schreef:
16 okt 2019 15:21
Kort en goed Jablan , ik kom bij jullie aan , laat een copie zien met doorgehaald BSN , jullie nemen de gegevens over en ik krijg mijn copie weer terug....alles goed zo ? 🙃
Ik vind het best en wanneer jij je kopie weer terugkrijgt, kan je ter plekke regelen. Moet niet iedereen willen, want dan legt de ambtenaar van de belastingdienst een boete op wegens onvoldoende bewezen omzet - situatie van dit jaar. Hoe het volgend jaar wordt, zien we wel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Als ik geboekt heb , ik kom , jullie verifiëren mijn gegevens ad hand van dat copie en jullie hebben boekhoudkundig jullie administratie 100 % op orde dan kan iedere belastingambtenaar de jaaromzet controleren.

En waar ligt het dan aan dat er dit jaar onvoldoende bewezen omzet is geweest?
Aan die Nederlanders die met die zwart gekalkte copies aankwamen?
Vandaar dit topic dus en je misnoegen over die copie ID APP?

Van die APP weet ik niets , en dat copies met zwart gekalkt balken ( over bijna alles) niet worden geaccepteerd kan ik uiteraard begrijpen. Dat is ook idioterie , vind ik.

Ik spit nooit de wetten van een land na waar ik naartoe op vakantie ga.
Dat ik mij vaak erger aan en mij schaam voor botte , hufterige , inhalige en lawaaierige Nederlanders wil ik wel even kwijt.
Laatst gewijzigd door moederslink op 16 okt 2019 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten