LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legitimatieplicht op vakantie

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan,
Voor de duidelijkheid: Accepteert u nu een kopie van het paspoort waarop alle vereiste gegevens zichtbaar zijn, en de niet-vereiste gegevens (zoals BSN) onleesbaar zijn, of accepteert u zo'n kopie niet?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax , die vraag heb ik 1 pagina terug óók gesteld en het antwoord was :" ja " , een zwart gemaakt BSN wordt geaccepteerd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
16 okt 2019 21:50
moederslink schreef:
16 okt 2019 15:21
Kort en goed Jablan , ik kom bij jullie aan , laat een copie zien met doorgehaald BSN , jullie nemen de gegevens over en ik krijg mijn copie weer terug....alles goed zo ? 🙃
Ik vind het best en wanneer jij je kopie weer terugkrijgt, kan je ter plekke regelen.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

OK, prima. Dan is er toch ook geen probleem? Afgezien van de pasfoto (niet vereist) en de bewaartermijn, maar daar zou ik nog niet eens over vallen.

Toch ga ik liever naar een fictief hotel in Swanage. Daar is in ieder geval nog wat te lachen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik wil nog graag een keer naar Kroatië , staat al een tijdje op mijn bucketlist.
Stel.....stel...dat ik bij Jablan ga boeken dan vertel ik nadien zeker mijn bevindingen.
Reclame maken mag niet , maar dan vertel ik het wel in de huiskamer onder het genot van een lekker wijntje 🍷😉 .

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
16 okt 2019 22:21
En waar ligt het dan aan dat er dit jaar onvoldoende bewezen omzet is geweest?
Was ik weer dubbel interpretabel? Het was oké, maar zonder zo'n waarschuwing is de combinatie aangifte en controle nooit compleet. Het alternatief is online aangifte doen, maar dan missen we de rest van het gesprek waarin de nieuwste fiscale ontwikkelingen langskomen of welk onderwerp op dat moment actueel is.

Dit topic is puur bedoeld als waarschuwing en de lange discussie daarna heeft mij wel duidelijk gemaakt, dat die waarschuwing terecht is. Ik vind het onvoorstelbaar dat een overheid een KopieId-App beschikbaar stelt. Dan is er iets grondig mis met de wetgeving en blijkbaar heeft niemand voldoende overzicht om het goed op te lossen. Of het is een bevestiging van de trend, dat de NL-Overheid altijd en overal een vinger ertussen wil hebben. Ergens hoop ik dat een journalist hier aanleiding in ziet om eens na te vragen en ik vrees, dat we het antwoord al kunnen raden. 'Nee, we hebben niet gedacht aan legitimatie in het buitenland.' :oops:

Oh ... Eh ... Boek alsjeblieft wat bij je wensen past. Alles is mogelijk in het land.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ja we zijn nu gewaarschuwd. Vertaal je catalogi maar in het Engels.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
16 okt 2019 22:27
Erthanax , die vraag heb ik 1 pagina terug óók gesteld en het antwoord was :" ja " , een zwart gemaakt BSN wordt geaccepteerd.
Het antwoord is dus juist niet volmondig ja. Want Jablan schrijft dit.

moederslink schreef: ↑
16 okt 2019 15:21
Kort en goed Jablan , ik kom bij jullie aan , laat een copie zien met doorgehaald BSN , jullie nemen de gegevens over en ik krijg mijn copie weer terug....alles goed zo ? 🙃
Ik vind het best en wanneer jij je kopie weer terugkrijgt, kan je ter plekke regelen. Moet niet iedereen willen, want dan legt de ambtenaar van de belastingdienst een boete op wegens onvoldoende bewezen omzet - situatie van dit jaar. Hoe het volgend jaar wordt, zien we wel.

Dus één persoon kan de kopie terugkrijgen. Blijkbaar is het register waarin de gegevens vermeld worden niet van belang.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik weet niet of je dubbel interpretabel bent geweest.
Je houdt je goed staande onder deze tsunami 🤭 en het is soms erg lastig om duidelijk te maken én te krijgen hoe iets wordt bedoeld.
Ik heb familie met een vakantiehuisje en ook familie met een B&B , maar dat is Nederland.
Ik ga eens vragen hoe zij dat regelen en of zij óók copies krijgen met deze ID.APP , maar goed Nederland is geen Kroatië natuurlijk.

@Lady...de hoofdboeker laat een copie zien en in de aanmelding staat het aantal personen en de duur vh verblijf.
Dat is voldoende voor de boekhouding lijkt mij.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@moederslink

Maar Jablan maakt een uitzondering voor u.

“.Moet niet iedereen willen”.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat lijkt mij niet 😊 .
Waarom?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Jablan »

@Theotrucker: Hoezo Engels? We hebben o.a. een Russische versie. Veel leuker. :D
Lady1234 schreef:
16 okt 2019 23:07
Het antwoord is dus juist niet volmondig ja.
Voor het eerst geef ik je gelijk. Helaas alleen op dit deel.

Ja. Als jij aankomt met een kopie, waarop de benodigde gegevens leesbaar zijn, dan is het goed. Wel je actuele woonadres erbij op. :)

Maar ....

We hebben deze zomer gezien dat mensen niet beseffen wat ze wel en niet zwart mogen maken en gaan hobbyen. Daarom wordt dit deel iets algemener, meer zwart/wit omschreven, meer op het niveau 'einde lagere school', want anders wordt het te moeilijk en komt iedereen alsnog met een verkeerde zwarte-balken-kopie aanzetten. 'Geen zwarte balken, geen watermerken' wordt het. Dat is voor de mensen, die eigenwijs zijn of nergens op reageren of proberen zich te verstoppen, de beste oplossing om ze uit de problemen te houden.

Inderdaad: dubbel.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
16 okt 2019 23:07
....
Dus één persoon kan de kopie terugkrijgen. Blijkbaar is het register waarin de gegevens vermeld worden niet van belang.
In Kroatië wordt behaalde omzet niet gecontroleerd aan de hand van boekingsgegevens, facturen, geldstromen of soortgelijke zaken, maar telt de dienstdoende controlerend ambtenaar het aantal paspoortkopieën teneinde vast te stellen of een bepaalde minimale omzet gerealiseerd is. Staat in de wet. In meerdere wetten zelfs.

Dus de accommodatieverhuurder komt in de problemen als gasten massaal hun kopieën terug willen hebben. Liet iedereen nou maar gewoon zijn paspoort innemen. Dan was er geen probleem.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

[Passage verwijderd]
moederslink schreef:
16 okt 2019 23:10
@Lady...de hoofdboeker laat een copie zien en in de aanmelding staat het aantal personen en de duur vh verblijf.
Dat is voldoende voor de boekhouding lijkt mij.
Moederslink, u bent nu bezig het omzetcontroleprobleem op te lossen. Maar daarvoor moeten wel voldoende kopietjes in de administratie bewaard worden. Een hoofdboeker die zijn kopie slechts laat zien en de rest van het gezelschap dat helemaal niet meedoet, levert bar weinig kopieën op. Bovendien: voor alle gasten geldt de legitimatie- en registratieplicht (maar daar waren inderdaad geen kopieën voor nodig, dat moet ik u nageven).
Laatst gewijzigd door Radar op 17 okt 2019 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Passage verwijderd door moderator wegens off topic

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
17 okt 2019 00:14
We hebben deze zomer gezien dat mensen niet beseffen wat ze wel en niet zwart mogen maken en gaan hobbyen.
Dat is een kwestie van een duidelijke omschrijving.

Daarom wordt dit deel iets algemener, meer zwart/wit omschreven, meer op het niveau 'einde lagere school', want anders wordt het te moeilijk en komt iedereen alsnog met een verkeerde zwarte-balken-kopie aanzetten. 'Geen zwarte balken, geen watermerken' wordt het. Dat is voor de mensen, die eigenwijs zijn of nergens op reageren of proberen zich te verstoppen, de beste oplossing om ze uit de problemen te houden.
De minachting waarmee u over uw gasten schrijft vind ik ronduit stuitend.
Ik ken persoonlijk een hotellier en enkele verhuurders. Nooit, werkelijk nooit, heb ik een van hen zich op deze manier over hun gasten horen uitspreken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gasten uit Rusland Ukraine Roemenië zijn natuurlijk gemakkelijker te indoctrineren.

Andrea1951
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2019 12:00

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door Andrea1951 »

kijk eens op deze site. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bedrijf

Zoals ik op diverse sites heb gelezen is nergens een BSN nummer en pasfoto nodig om te registreren, buiten dan een paar officiële instanties. Dit kan dus zwart gemaakt worden en een kruis door de foto als er tijdens vakanties om je paspoort gevraagd wordt. Ook kan een kopie niet geweigerd worden als erop geschreven staat waar de kopie voor dient. Natuurlijk moeten de overige gegevens dan wel goed zichtbaar zijn. Ik zou vandaag de dag mijn paspoort niet meer afgeven en heb altijd een paar kopieën bij me waarvan het bsn nummer zwartgemaakt is. Nooit problemen mee.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Legitimatieplicht op vakantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

Andrea1951 schreef:
17 okt 2019 14:18
kijk eens op deze site. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bedrijf

Zoals ik op diverse sites heb gelezen is nergens een BSN nummer en pasfoto nodig om te registreren, buiten dan een paar officiële instanties. Dit kan dus zwart gemaakt worden en een kruis door de foto als er tijdens vakanties om je paspoort gevraagd wordt. Ook kan een kopie niet geweigerd worden als erop geschreven staat waar de kopie voor dient. Natuurlijk moeten de overige gegevens dan wel goed zichtbaar zijn. Ik zou vandaag de dag mijn paspoort niet meer afgeven en heb altijd een paar kopieën bij me waarvan het bsn nummer zwartgemaakt is. Nooit problemen mee.
Dit linkje is wat ik zo kan zien alleen van toepassing op Nederlandse regels voor burgers bedrijven handelend in NL,. niet voor in het buitenland. daar gelden de buitenlandse regels en wetten. De overheid zou er , willen ze echt goed informeren en mensen behouden voor sores zoals door TS omschreven, er verstandig aan doen ook de buitenlandse wetgeving op te nemen.

Gesloten