LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Net op RTL het bericht: Motorrijders en wielrenners niet overal welkom in paasweekend

Zie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... b-covid-19

De veiligheidsregio's zijn de overlast door motorrijders en wielrenners zat. En ik ben er ook wel klaar mee, met name als motorrijders en wielrenners in grote groepen (vele tientallen) rijden, en met flink wat geschreeuw en kabaal de hele weg opeisen. Waarbij de gewone weggebruiker, voor wie de weg immers bedoeld is, iedere keer zo ongeveer de berm in moet duiken, wil hij het overleven.

Wordt het niet eens tijd dat dit soort motor- en wielerevenementen op de openbare weg voorgoed verboden worden? Het verkeer wordt er dan een stuk veiliger en prettiger op. En vooral: minder agressief.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door mahadma »

Inderdaad, ongelukken ontstaan vaak door (grote) snelheidsverschillen. Als je loopt/wandelt heb je max 5 km per uur, een normale fietssnelheid is max 15 a 20 km per uur. De racemaniakken halen probleemloos 40 a 50 km. En gedragen zich net als joggers vaak aso, Rood licht? Wat rood, doorrijden/lopen, opzij gaan? Vergeet 't maar. Motoren wordt nog erger, vaak kudde's net als wielrenners, maar alleen ook vaak lastgevers. Dus weren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Motorrijders en wielrenners (toerfietsers bedoelen ze waarschijnlijk) zijn ook gewone weggebruikers waarvoor de weg bedoeld is.
Iedereen moet zich natuurlijk wel aan de verkeersregels houden (iedereen, dus ook wandelaars ;) ).

De maatregel voor komend weekend is er één vanwege de coronacrisis. Daar zal het dan ook wel bij blijven. Dat lijkt me prima.

Overigens, als je terechtkomt in een groep van 'vele tientallen' wielrenners, ben je waarschijnlijk in één of andere officiële wielerwedstrijd verzeild geraakt.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

In het artikel staat dat het meer hierom ging: “maar daarbij zouden sommigen zich niet aan de geldende regels tegen het verspreiden van het coronavirus hebben gehouden.”
Heeft dus weinig te maken met de redenen die in het openingstopic staan.
“Nadat de maatregel werd aangekondigd, zei een woordvoerder van KNMV het te betreuren maar te accepteren. "Wij volgen namelijk zo lang dat de coronacrisis speelt de richtlijnen van het RIVM. We roepen actief onze achterban op om dat ook te doen"

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door joep873 »

“Nadat de maatregel werd aangekondigd, zei een woordvoerder van KNMV het te betreuren maar te accepteren. "Wij volgen namelijk zo lang dat de coronacrisis speelt de richtlijnen van het RIVM. We roepen actief onze achterban op om dat ook te doen"
Ja, vast. Net zoals ze gewend zijn de richtlijnen van de RDW te volgen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door witte angora »

De KNMV begint weer met dreigen. Geven ze daarmee, ondanks de zalvende woordjes, niet te kennen dat ze gewoon lak hebben aan de regels?
Volgens de KNMV hebben veruit de meeste motorrijders zich gehouden aan het advies om niet de weg op te gaan. "Maar net als onder wandelaars en wielrenners zijn er altijd mensen die niet verstandig zijn. Als nu alleen de motorrijders hard worden aangepakt, zullen we van ons laten horen."

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... torrijders

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
06 apr 2020 23:25
Wordt het niet eens tijd dat dit soort motor- en wielerevenementen op de openbare weg voorgoed verboden worden?
als het gaat om een evenement, is de weg normaalgesproken geen openbare weg meer. We hebben het hier over motorrijders en wielrenners die niet in (officieel) georganiseerd verband hun hobby beoefenen.
witte angora schreef:
06 apr 2020 23:25
Waarbij de gewone weggebruiker, voor wie de weg immers bedoeld is, iedere keer zo ongeveer de berm in moet duiken, wil hij het overleven.
maar wie bedoel je precies met "de gewone weggebruiker"? Ik hoorde vanmorgen op de radio reacties van wandelaars op bijvoorbeeld rivierdijken en commentaar van vooral wandelaars. Op deze dijken is normaliter geen stoep, en als je het dan gaat hebben over voor wie de weg bedoeld is, dan zouden dat, als je het mij vraagt, niet de wandelaars zijn, dan was er immers wel een wandelpad. De plek op de weg is dan immers de berm, aan de linkerkant wel te verstaan, dat is ook iets dat veel wandelaars niet blijken te weten.

Natuurlijk is het zaak dat er afstand bewaard wordt. Ik lees de volgende zaken in het artikel waar ik mij aan stoor. Ten eerste dit:
ze verzamelden zich met meer dan drie mensen voor een tochtje.
als ik dan de regels van de rijksoverheid bekijk is dit de regel:
Tegen groepen van meer dan 2 personen die niet ten minste 1,5 meter afstand tot elkaar houden, kan worden opgetreden.
Het verbod is niet op groepen van meer dan 2 personen, het verbod is op groepen van meer dan 2 personen die onderling geen 1,5 meter afstand houden.

Maar de regels zijn in feite ook dat die wandelaars en fietsers daar geen ... te zoeken hebben, net als die motorrijders en wielrenners:
uit diezelfde regels van de overheid:
Ga alleen naar buiten als dat nodig is
Wandelen in het buitengebied is niet nodig.
Daarom hebben de voorzitters van de 25 veiligheidsregio's besloten dat bepaalde toeristische plekken en kleine landweggetjes komend paasweekeinde worden afgesloten voor motorrijders en wielerclubs. Zo krijgen wandelaars meer kans om van het mooie weer te genieten.
In het begin van het artikel werd gesproken over fietsers die er last van hebben, nu willen ze voor de wandelaars deze maatregelen treffen. Wat doen die wandelaars op die landweggetjes? Er zijn toch ook prima plekken waar een wandelaar kan wandelen? En nu worden motorrijders en wielerclubs geweerd. Leuk, maar als je dus wilt wielrennen, kan dat nog gewoon, alleen niet in clubverband, dus het lost niets op.

Naar mijn idee een leuke schijnmaatregel. Er wordt weer naar de schreeuw van het volk geluisterd, dat is mooi, maar naar mijn idee geen oplossing, maar wel leuk voor het volk.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het in mijn omgeving niet over officiële evenementen. Het zijn wielerclubs die onderling een wedstrijd of wat dan ook organiseren.

Wat de wandelaars betreft: de wetgeving dat ze links moeten lopen is al in 1991 geschrapt. Het gaat nu om het gezonde verstand. Als er op landwegen een fietsstrook is, kunnen ze (en dat was volgens mij voor 1991 ook al zo) op de fietsstrook aan de rechterkant lopen. Gewoon met het verkeer mee, niet er tegen in. Dat geldt zeker als er, zoals hier in de omgeving, helemaal geen berm is. Wat je nu ziet gebeuren is dat ze tegen het verkeer in lopen, waardoor de remweg voor het overige verkeer een paar meter korter wordt dan nodig. En als er rechts van je twee wandelaars lopen, en links komt er zo'n horde fietsers aan, dan kun je letterlijk geen kant op.

Dat wandelaars niet op buitenwegen zouden mogen lopen omdat er geen stoep is, is niet waar. Loop maar eens een Langeafstandswandeling: je doet niets anders dan in het buitengebied lopen. Keurig aangegeven en gemarkeerd. Bovendien was de wetgeving er tot 1991 gewoon helder in. Daar werd expliciet gesproken over wandelen op wegen waar geen stoep is.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik de foto zo zie lijkt het er op dat een van beiden, en misschien wel allebei, aanzienlijk harder hebben gereden dan de 60 die ter plaatse geldt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
07 apr 2020 09:00
Dat wandelaars niet op buitenwegen zouden mogen lopen omdat er geen stoep is, is niet waar.
dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat als er geen wandelpad of stoep is, deze weg in beginsel bedoeld is voor andere weggebruikers dan wandelaars, natuurlijk mogen ze er komen, maar ik zie ze dan ook meer alszijnde dat ze er "te gast" zijn, net zoals dat je tegenwoordig fietswegen hebt, waar een auto "te gast" is.
witte angora schreef:
07 apr 2020 09:00
Wat de wandelaars betreft: de wetgeving dat ze links moeten lopen is al in 1991 geschrapt. Het gaat nu om het gezonde verstand. Als er op landwegen een fietsstrook is, kunnen ze (en dat was volgens mij voor 1991 ook al zo) op de fietsstrook aan de rechterkant lopen. Gewoon met het verkeer mee, niet er tegen in. Dat geldt zeker als er, zoals hier in de omgeving, helemaal geen berm is. Wat je nu ziet gebeuren is dat ze tegen het verkeer in lopen, waardoor de remweg voor het overige verkeer een paar meter korter wordt dan nodig. En als er rechts van je twee wandelaars lopen, en links komt er zo'n horde fietsers aan, dan kun je letterlijk geen kant op.
De regels is inderdaad geschrapt. Maar als je het gezonde verstand gebruikt, loop je als voetganger links, er is ook een heel goede reden om links te lopen, je ziet het tegemoetkomende verkeer aankomen en kunt er op anticiperen. Zoals ik al aangaf, indien een weg geen stoep of wandelpad heeft, is de plek voor een voetganger óf in de berm óf aan de uiterste zijde van de rijbaan. Dat betekent in ieder geval dus niet naast elkaar lopen op dit soort plekken en je behoort het overige verkeer niet te hinderen. Op het moment dat er een relatie bestaat tussen remweg auto en de plek van de voetganger op de weg, ben je als voetganger niet op de juiste plek. Of als automobilist niet.

Maar goed, de we moeten er met zijn allen gebruik van maken, en naar mijn idee is het vooral van belang dat er rekening gehouden moet worden met elkaar, het is gewoon jammer dat deze regels gemaakt moeten worden, het is jammer dat er toch schijnbaar mensen zijn die het nodig vinden om anderen te hinderen. En op welke wijze dat gebeurt, laat ik verder in het midden, ik blijf namelijk zoveel mogelijk binnen of rond het huis.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
07 apr 2020 09:04
Als ik de foto zo zie lijkt het er op dat een van beiden, en misschien wel allebei, aanzienlijk harder hebben gereden dan de 60 die ter plaatse geldt.
Nee joh, dat doet hun achterban nooooooit. :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik had het gelezen WA, sommigen scheuren écht asociaal hard en luidkeels roepend.
Dat zijn dan de hobbyisten die , nu ze thuis moeten zitten met mooi weer even de weg op knallen.
Ik gun iedereen een hobby en een zonnig uitje , maar met zovelen tegelijk op smalle buitenpaadjes :x
Vooral hier op de Veluwe, je schrikt je rot en ze domineren de hele weg.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ach. Of het nou voetgangers, wandelaars, fietsers, racefietsers, spedelecers, mountainbikers, e-bikende ouderen, scootmobielende bejaarden, motorrijders of automobilisten zijn: stuk voor stuk veroorzaken ze verkeersoverlast.

Het gaat uiteraard niet om het type vervoer, maar om je gedrag op de weg. Je moet dus ook niet bepaalde groepen verbieden (dan tref je ook al die mensen die zich wél aan de verkeers- en fatsoenregels houden), maar er zou vooral opgetreden moeten worden tegen wangedrag (in welke vorm en welk vervoersmiddel dan ook). Alleen ben ik bang dat handhaven in Nederland wel een illusie zal blijven... :?

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Onder elke groep zitten deelnemers die zich keurig aan de regels houden en tokkies die overal schijt aan hebben en zo'n beetje alles negeren.
We zijn in dit land simpelweg met teveel mensen (daar gaat Corona ook niets aan verhelpen) en dan krijg je rattengedrag en dat gaat niet heel erg lang goed.
Persoonlijk heb ik net zoveel last van grote groepen motorijders en toerfietser als groepen bejaarden op Ebikes (die kunnen ze wat mij betreft ook wel verbieden :mrgreen: ) die menen op elk tijdtip en met weinig controle fietspaden onveilig te moeten maken (vaak twee of drie breed en met dezelfde snelheid als de gemiddelde toerfietser), zelfde geldt overigens voor wandelaars die overall aandacht voor hebben behalve voor de rest van het verkeer.
Remedie is de drukke tijdstippen (zondagmiddag) te mijden en je simpelweg nergens aan te ergeren en goed op te letten.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... intussen een iets milder geluid van de secretaris van de Motorrijders Actie Groep. Inclusief een bevestiging dat het met name gaat om motorrijders en wielrenners. Dat is wat anders dan recreatiefietsers.

Als nu de wielrennersbond ook nog eens de hand in eigen boezem steekt zouden we er misschien nog eens uit kunnen komen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-afstand

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Vandaag in de krant : toch een toename in de verkoop van e-bikes. :(
Er gebeuren nmm téveel ongelukken met die dingen met ouderen er op.
Wanneer je ouder bent/ wordt gaat je reactiesnelheid echt achteruit dus het op tijd en met voldoende afstand anticiperen gaat dus gewoon slecht (er).

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
07 apr 2020 12:48
Vandaag in de krant : toch een toename in de verkoop van e-bikes. :(
Er gebeuren nmm téveel ongelukken met die dingen met ouderen er op.
Wanneer je ouder bent/ wordt gaat je reactiesnelheid echt achteruit dus het op tijd en met voldoende afstand anticiperen gaat dus gewoon slecht (er).
Volgens mij gaat het niet alleen om de reactiesnelheid. Veel ouderen hebben geen idee hoe om te gaan met een e-bike, hebben geen benul van de snelheid die ze maken en denken ook vaak dat verkeersregels niet voor hen gelden.
Eigenlijk zou een cursus van bv. een paar uur geen gek idee zijn als je zo’n fiets koopt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Motor- en wielerevenementen van de openbare weg weren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
07 apr 2020 13:05
Volgens mij gaat het niet alleen om de reactiesnelheid. Veel ouderen hebben geen idee hoe om te gaan met een e-bike, hebben geen benul van de snelheid die ze maken en denken ook vaak dat verkeersregels niet voor hen gelden.
Eigenlijk zou een cursus van bv. een paar uur geen gek idee zijn als je zo’n fiets koopt.
AsoAow'ers.. :D
Ze moeten gewoon lekker gaan wandelen wel of niet achter een rollator.
Ik zie het hier ook hoor, ze dóen maar wat, hand uitsteken lukt ook vaak niet eens meer, stramme armpjes :P

Gesloten