LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
ben.donatz
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2020 13:12

Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door ben.donatz »

Wij zouden in de herfstvakantie een week naar Denemarken gaan. Zoals al jaren heb ik bij Novasol een mooie bungalow geboekt. De regels zijn dat je uiterlijk 42 dagen voor je aankomst moet annuleren en dan krijg je geld terug. Helaas sloot na deze datum de Deense overheid zijn grens. Ik heb contact opgenomen met het callcenter en aangegeven dat wij niet konden komen.
Afgelopen week kreeg ik een nota voor afgenomen stroom en een foutcorrectie van de waterstand.
Weer gebeld, eerst met Novasol Denemarken. De agent gaf aan dat ik wel stroom had afgenomen. Ik heb aangegeven dat ik er niet ben geweest. Dan moest ik maar met Novasol Nederland bellen. Dit gedaan en daar werd aangegeven dat ik schriftelijk had moeten annuleren.
De eigenaar had gedacht dat wij wel zouden komen ( hoe dom ben je) en had de elektrische verwarming aangedaan. Het kantoor waar je de sleutel moet afhalen heeft geen signaal afgegeven dat de sleutel niet is afgehaald en dus moet ik betalen?
Ik heb aangegeven dat de eigenaar €500,00 heeft ontvangen (minus aftrek van de kosten van Novasol) en dat er geen tegenprestaie is geleverd. Ook heb ik aangegeven dat ik niet ga betalen. Op de site van reusgraag.nl staan heel veel klachten over Novasol in relatie met begrip over reizen in Coronatijd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt blijkbaar niet op de juiste wijze geannuleerd, waardoor daar tijdig de verwarming aangezet is. Dus u dient dat te betalen.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
09 nov 2020 18:47
U hebt blijkbaar niet op de juiste wijze geannuleerd, waardoor daar tijdig de verwarming aangezet is. Dus u dient dat te betalen.
Onzin TS heeft er niet om gevraagd dat de verwarming aangezet zou worden.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door witte angora »

ben.donatz schreef:
09 nov 2020 13:27
Ik heb contact opgenomen met het callcenter en aangegeven dat wij niet konden komen.

[...]

De eigenaar had gedacht dat wij wel zouden komen ( hoe dom ben je) en had de elektrische verwarming aangedaan.

[...]

Het kantoor waar je de sleutel moet afhalen heeft geen signaal afgegeven dat de sleutel niet is afgehaald en dus moet ik betalen?
Jammer dat je de eigenaar meteen als 'dom' afschildert. Dat doet de discussie geen goed. Je logica kan ik ook niet volgen: de eigenaar doet de verwarming aan zodat je in een lekker warm huis aankomt. Dat gebeurt dus voordat de sleutel is afgehaald. Maar vanwege het feit dat de sleutel is niet is afgehaald moet de eigenaar maar concluderen dat jullie niet komen en hoeft hij de verwarming niet aan te zetten.

Eerlijk gezegd heb ik juist door die onlogica vooral het gevoel dat je op zoek bent naar een schuldige, terwijl het probleem toch echt ligt bij het annuleren, en dat je dat heel goed weet. Temeer omdat je je realiseert dat je de huur al kwijt bent. Maar dat is enkel mijn gevoel; je weet zelf wel hoe het precies zit.

Ik denk, en dat is vanuit dat gevoel geredeneerd, dat er weinig anders op zit dan te betalen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar Denemarken is toch altijd open gebleven voor ons? Alleen waren er wat specifieke regels als je uit Nederland kwam.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens deze informatie is de grens voor Nederlanders vanaf 19 september gesloten. Of het weer open is, of wanneer dat moet gebeuren, weet ik ook niet.

https://www.visitdenmark.nl/denemarken/ ... oronavirus

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vreemd, mijn oom is er in oktober nog geweest. Moest wel een officiële coronatest kunnen tonen en werd afgeraden om naar toeristische plaatsen te gaan. Maar hij mocht het land gewoon in.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door Jablan »

Zakelijke reizigers zijn overal welkom, toeristen niet.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door Aygulf »

J. Deltoer schreef:
09 nov 2020 19:12
Lady1234 schreef:
09 nov 2020 18:47
U hebt blijkbaar niet op de juiste wijze geannuleerd, waardoor daar tijdig de verwarming aangezet is. Dus u dient dat te betalen.
Onzin TS heeft er niet om gevraagd dat de verwarming aangezet zou worden.
Het lijkt mij een goede service van het verhuurbedrijf dat je na je reis niet in een ijskoud huis aankomt. Is heel gebruikelijk en daar hoef je niet van tevoren om te vragen. Stel je voor..

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door 16again »

Aygulf schreef:
11 nov 2020 11:48
Het lijkt mij een goede service van het verhuurbedrijf dat je na je reis niet in een ijskoud huis aankomt. Is heel gebruikelijk en daar hoef je niet van tevoren om te vragen.
Ik lees vooral service en ongevraagd. Maar als dat niet overeengekomen is, waarom volgt er dan een betalingsverplichting?

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door WZZ »

De eigenaar zal toch ook wel eens het woord corona hebben opgevangen en misschien zelfs kennis hebben gehad van het feit dat Denemarken zijn grenzen tijdelijk had gesloten. Om dan toch zonder onderzoek de verwarming aan te zetten is wel behaaglijk, maar niet slim. Aangezien de huurder niet expliciet om deze service heeft gevraagd is het nadeel m.i. toch echt voor de verhuurder. Ik denk ook dat de huurder al genoeg nadeel heeft gehad van zijn boeking.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 nov 2020 11:54
Aygulf schreef:
11 nov 2020 11:48
Het lijkt mij een goede service van het verhuurbedrijf dat je na je reis niet in een ijskoud huis aankomt. Is heel gebruikelijk en daar hoef je niet van tevoren om te vragen.
Ik lees vooral service en ongevraagd. Maar als dat niet overeengekomen is, waarom volgt er dan een betalingsverplichting?
Simpel: niet. Tenzij een verwarmd huis op het aankomstmoment onderdeel uitmaakte van de overeenkomst, maar dat lijkt me niet aan de orde.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door alfatrion »

Met het geen wat in dit topic is aangedragen kan inderdaad geen betalingsverplichting aannemelijk worden gemaakt.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door Jefdus »

Moneyman schreef:
12 nov 2020 09:08
Simpel: niet. Tenzij een verwarmd huis op het aankomstmoment onderdeel uitmaakte van de overeenkomst, maar dat lijkt me niet aan de orde.
Ik vind dit toch niet echt een voor de hand liggend standpunt. Er zal ook niet specifiek in de overeenkomst staan dat het huis beschikt over stromend water. Dat zijn dingen waarvan je gewoon uit kunt gaan, tenzij specifiek vermeld. Een huis dat op temperatuur is bij aankomst valt wat mij betreft onder dezelfde categorie. Dat hoort gewoon bij het minimum wat je mag verwachten als je een onderkomen huurt. TS had gewoon de boeking moeten cancellen en dan was er niks aan de hand geweest.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mag verwachten dat er stromend water is maar niet dat het water stroomt bij aankomst. Je mag verwachten dat er verwarming is maar niet dat die verwarming aanstaat bij aankomst. Een lage temperatuur zal wel noodzakelijk kunnen zijn om het bevriezen van de leidingen te voorkomen, maar dat geld alleen wanneer het vriest.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jefdus schreef:
12 nov 2020 11:13
Er zal ook niet specifiek in de overeenkomst staan dat het huis beschikt over stromend water.
Daarom stroomt het water ook niet als je aankomt...

Prima dat de verhuurder dat als service doet, maar TS heeft daar geen opdracht voor gegeven en is daar ook niet voor aansprakelijk.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als de TS nu eens wél op vakantie ging, in een lekker warm huis aankwam, en na afloop de energierekening kreeg- daar staat uiteraard niet op welk deel van voor de aankomst en welk deel van na de aankomst is. Dan betaal je toch ook gewoon de volle mep, ook al is er niet overeengekomen dat je in een warm huis aankomt?

Over welk bedrag hebben we het eigenlijk? Dat zal toch geen vermogen zijn denk ik?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
12 nov 2020 15:37
Maar als de TS nu eens wél op vakantie ging, (...)
Off-topic.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door witte angora »

Heeft niks met off-topic te maken. Of ben je bang dat je stelling onderuit wordt gehaald?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Novasol stuurt energierekening terwijl we niet in vakantiehuis zijn geweest

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS is niet op vakantie gegaan, dus is de situatie waarin hij wel op vakantie is gegaan offtopic.
Wikipedia schreef:Wanneer er op het internet in een bepaald onderwerp (thread, wikipagina) over andere zaken dan de kern van dat onderwerp wordt gesproken is dat offtopic. Afhankelijk van de bedoeling (zakelijke verhandeling of discussie, of gezellig praten over koetjes en kalfjes) kan dit als irritant gezien worden omdat het topic daardoor onoverzichtelijk wordt.

Gesloten