LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte servicekosten Airbnb

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onterechte servicekosten Airbnb

Ongelezen bericht door Radar »

Airbnb heeft een grote schadeclaim aan z'n broek hangen. Er worden onterecht servicekosten gevraagd, zo oordeelde de kantonrechter eerder dit jaar. Airbnb vraagt namelijk niet alleen geld voor haar service aan de verhuurder, maar ook aan de huurder. Dubbelop dus
Wat vind jij hiervan?

Kijk hier de uitzending van Radar terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... icekosten/

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onterechte servicekosten Airbnb

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Radar schreef:
28 sep 2020 14:42
Wat vind jij hiervan?
Volgens mij is het niet toegestaan twee heren te dienen. Sorry voor mijn niet genderneutraal antwoord.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Onterechte servicekosten Airbnb

Ongelezen bericht door Jablan »

Airbnb heeft dit vanaf dag 1 zo gedaan en ... er zijn nogal wat bedrijven, die dit hebben overgenomen. Zal pas verdwijnen met een aangepaste EU-Richtlijn.

Saskia01
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2020 20:47

Re: Onterechte servicekosten Airbnb

Ongelezen bericht door Saskia01 »

In deze situatie kiezen jullie volgens mij voor de verkeerde partIj, de huurders! Als verhuurder houd je bij je prijsstelling rekening met deze provisie. Ik zou het terecht vinden dat de door verhuurders betaalde provisie terug betaald wordt. Ook veel particulieren! Dus wellicht niet per definitie niet jullie doelgroep......

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterechte servicekosten Airbnb

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geven die verhuurders dan geen opdracht die ruimte te verhuren?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterechte servicekosten Airbnb

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dat mensen dan eerder rechtstreeks zullen gaan boeken bij de verhuurder.

De hotels enz. waar ik tijdens vakantie verbleef, boekte ik gewoon altijd rechtstreeks.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onterechte servicekosten Airbnb

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Saskia01 schreef:
28 sep 2020 21:30
In deze situatie kiezen jullie volgens mij voor de verkeerde partIj, de huurders! Als verhuurder houd je bij je prijsstelling rekening met deze provisie. Ik zou het terecht vinden dat de door verhuurders betaalde provisie terug betaald wordt. Ook veel particulieren! Dus wellicht niet per definitie niet jullie doelgroep......
Dit is natuurlijk onjuist. De aanbieder zet eerst een object op airbnb en moet daarom terecht betalen. Er mogen geen kosten op de consument afgewenteld worden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Onterechte servicekosten Airbnb

Ongelezen bericht door Jablan »

Saskia01 schreef:
28 sep 2020 21:30
In deze situatie kiezen jullie volgens mij voor de verkeerde partIj, de huurders! Als verhuurder houd je bij je prijsstelling rekening met deze provisie. Ik zou het terecht vinden dat de door verhuurders betaalde provisie terug betaald wordt. Ook veel particulieren! Dus wellicht niet per definitie niet jullie doelgroep......
Airbnb is tegenwoordig van Oyo en er staan overwegend doorplaatsingen van andere, professionele aanbieders op, waarbij de uiteindelijke eigenaar zero invloed heeft op de prijsstelling.

Naast de directe 'servicekosten' voor de huurder, betaalt de verhuurder provisie aan Airbnb en Expedia, plus transactiekosten (voor elke overboeking, in welke richting dan ook) en in sommige gevallen nog promotiekosten.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Onterechte servicekosten Airbnb

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik heb me inmiddels ook aangemeld bij een van de claimstichtingen met dank aan Tros Radar voor de tip. . Ik moet zeggen dat ik bij het boeken afgelopen zomer niet door had dat er zo'n hoog bedrag aan servicekosten verdisconteerd werd. Ik zal de voortgang hier melden.

Gesloten