Overwinteren in...

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
23 okt 2022 13:44
Om in Spanje of in Portugal te overwinteren moet je flink in de buidel tasten.
Een appartement of studio huren kost daar véél geld per maand. Dat weegt niet op tegen de stookkosten hier in de komende winter, denk ik.
Tenzij je daar een eigen stekje hebt.
Dan kun je beter naar Suriname gaan, daar heb je al een studio voor +- € 300 p.m. :idea:
Je kunt zonder al te veel moeite wel hotels vinden waar je met z'n tweeën 2 maanden voor in totaal zo'n 2000 euro in een appartementje kunt zitten, inclusief vlucht (logies). En met een kitchenette.

Als je in een slecht geïsoleerde woning woont, dan kan het gasverbruik in de koudste maanden zo rond de 300 kuub per maand zijn. Heb je een variabel tarief, dan zit je zo op drieënhalf euro per kuub. Dan zou je aan gas in twee maanden ook zo'n 2000 euro kwijt zijn. Met de besparing daarop kun je dus die extra kosten van overwinteren dan betalen. Uiteraard er wel vanuit gaande dat je gasverbruik ook zonder deze twee maanden nog boven de grens van het gemaximeerd tarief zit.

Daarnaast zul je ook flink op stroom besparen. Dat kan ook een paar honderd euro per maand schelen. En soms zijn boodschappen in andere landen ook goedkoper.

Je kunt dus in bepaalde situaties zeker goedkoper uit zijn met overwinteren. Of in elk geval niet duurder. Of het echt heel veel uitmaakt is de vraag. In veel gevallen zul je een vergelijkbare besparing ook kunnen hebben die zuiniger met energie om te gaan. Maar als je altijd al in gedachte had dat je wel eens zou willen overwinteren, dan is het nu wel een heel geschikt moment om dat ook daadwerkelijk te doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:
24 okt 2022 08:19
Afgelopen jaar hebben meerdere van mijn collega's, na overleg, 2 tot 6 weken vanuit het buitenland gewerkt. Maar dat was ook wel de max, toen vond de werkgever dat fysieke aanwezigheid vanwege het team, ook wel weer gewenst was. Ook heb je doorgaans een standplaats genoemd in je arbeidsovereenkomst, en die staat er niet voor niks. Dus als men dit plan heeft, en het echt meerdere maanden wil doen om het de moeite waard te laten zijn, is medewerking van een werkgever wel een must.
Uiteraard moet je wel rekening houden met je verplichtingen. Maar er zijn genoeg werkgevers die er totaal geen problemen mee hebben. Bij ons is thuiswerken nu de standaard een ga je alleen naar kantoor als dat voor jou toegevoegde waarde heeft. Ik heb collegas die aan twee maanden niet op kantoor geweest zijn en hun werk lijdt er niet onder.
Ook twijfel ik aan de berekeningen, als je een wat vergelijkbaar huis als in Nederland wilt in Spanje, ben ik nog wel benieuwd of je werkelijk (veel) goedkoper uit bent.
Je zult waarschijnlijk inderdaad geen vergelijkbaar huis hebben. Maar je zult waarschijnlijk ook geen vergelijkbaar leven hebben. Daarom is het de vraag of het erg is dat je anders woont.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Jablan »

JapiiZ schreef:
23 okt 2022 11:37
Ik vraag mij af of overwinteren in bijv Spanje of Portugal nu echt goedkoper is ivm de huidige energie prijzen.
Als je groot niet geisoleerd huis heb dan kan ik mij daar wel wat bij voorstellen.
Maar woon je in een goed geïsoleerd huis dan word het denk toch wel een ander verhaal.
Huur of hypotheek gaan gewoon door net zoals de andere vaste lasten.
De reacties geven de financiële voor- en nadelen al weer. Vaak is de eigen gezondheid het hoofdargument om in warmere streken de wintermaanden door te brengen. Dat miste ik hier.

Hoover66
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2021 15:01

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Hoover66 »

Okay. Proef op som. Als je staanplaats in Pineda de Mar (Camping Bellsol) voor 21 nachten in december maar € 396 kost (19 p/n), dan kom je al een heel eind met de huidige energieprijzen. Afgezien van de lekkere zon.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoover66 schreef:
21 nov 2022 21:02
Okay. Proef op som. Als je staanplaats in Pineda de Mar (Camping Bellsol) voor 21 nachten in december maar € 396 kost (19 p/n), dan kom je al een heel eind met de huidige energieprijzen. Afgezien van de lekkere zon.
Alleen jammer dat de staanplaatsen in januari en februari niet beschikbaar zijn. Goedkoopste optie is een 1 slaapkamer mobil home van net geen €3.000,-.
Volgende uitdaging, hoe kom je daar? Neem je een vlucht en moet je 2 maanden een auto huren, of rij je zelf op en neer? Kosten brandstof €300,- enkele reis en 13 uur in 1 dag rijden is fors, komt dus ook nog een hotelovernachting bij. Totale prijs bijna €4.000,-.
En ook al vind je een camping die open is, met de caravan is het 3 dagen reizen, een hogere tol en hoger brandstof verbruik.

Mijn energiekosten komt dit jaar op gemiddeld €50,- per maand. En dat voor een 2 onder 1 kap met bedrijf aan huis. Slim investeren doet meer dan vluchten.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik woon ook twee onder een kap, matig geïsoleerd, geen panelen, stook met gas hout en steenkool. In januari gaat alles op niet bevries stand en vlieg ik 3 weken naar canarische eilanden.
Op vakantie ga ik toch. Dan toch maar beter in januari.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Missivo »

Ik sta in de winter Inn Spanje voor 300 per maand in m'n uppie met 2cpersonen 450. Wwel zelf kamperen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door scontra »

JapiiZ schreef:
23 okt 2022 11:37
Ik vraag mij af of overwinteren in bijv Spanje of Portugal nu echt goedkoper is ivm de huidige energie prijzen.
Maar wie kunnen het zich permitteren om minstens drie maanden (want dat is overwinteren) naar warmer oorden te vertrekken ?

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als de prijzen per 1 januari weer stijgen (een energiemaatschappij heeft dit al aangekondigd) en het lukt onze veelgeprezen minister van energie en klimaat niet om het energieplafond per die datum in te voeren: iedereen met een variabel contract die afhankelijk is van gas.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door moederslink »

Een pensionada/o met een goed gevulde bankrekening.
Met alleen AOW oid red je het dan niet.
Terwijl het voor ouderen juist zo goed is, die warmte.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het voorschot moet toch betaald worden, ook al zit je in Spanje.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dat verlaag je gewoon. Elektra en gas uitzetten, water uit de leidingen laten lopen, en met al 2x 190 euro op zak naar Tenerife.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat wordt dan daar op een houtje bijten.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom? Of je nu hier eten koopt of daar eten koopt, wat is het verschil? Eten moet je toch...

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Lowieze »

J. Deltoer schreef:
22 nov 2022 12:12
Dat verlaag je gewoon. Elektra en gas uitzetten, water uit de leidingen laten lopen, en met al 2x 190 euro op zak naar Tenerife.
Lekker, als je dan na 3 maanden terug komt, kun je waarschijnlijk paddenstoelen plukken in je huis.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Ivo.w »

scontra schreef:
22 nov 2022 11:41
JapiiZ schreef:
23 okt 2022 11:37
Ik vraag mij af of overwinteren in bijv Spanje of Portugal nu echt goedkoper is ivm de huidige energie prijzen.
Maar wie kunnen het zich permitteren om minstens drie maanden (want dat is overwinteren) naar warmer oorden te vertrekken ?
Gepensioneerden en mensen die voor het uitvoeren van hun werk genoeg hebben aan een laptop + internetverbinding.
Die laatste groep heeft dan wel toestemming nodig van de werkgever

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lowieze schreef:
22 nov 2022 12:54
Lekker, als je dan na 3 maanden terug komt, kun je waarschijnlijk paddenstoelen plukken in je huis.
Dat valt wel mee als je alles voor vertrek eerst goed schoonmaakt (liefst met een milde chloor-oplossing op oppervlakken waar dat kan).
En natuurlijk de ventilatieroosters open laten.

Condensatie (en dus schimmel) ontstaat vooral als er tussendoor wel steeds verwarmd wordt en de boel sterk afkoelt. Dan ontstaat condens.

Als alles al koud is, ontstaat ook geen condens meer

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
22 nov 2022 12:57
Gepensioneerden en mensen die voor het uitvoeren van hun werk genoeg hebben aan een laptop + internetverbinding.
Die laatste groep heeft dan wel toestemming nodig van de werkgever
Exact. Ik heb een collega die +6 maanden per jaar vanuit Spanje werkt.

Plaats reactie