Overwinteren in...

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
JapiiZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2017 10:26

Overwinteren in...

Ongelezen bericht door JapiiZ »

Ik vraag mij af of overwinteren in bijv Spanje of Portugal nu echt goedkoper is ivm de huidige energie prijzen.
Als je groot niet geisoleerd huis heb dan kan ik mij daar wel wat bij voorstellen.
Maar woon je in een goed geïsoleerd huis dan word het denk toch wel een ander verhaal.
Huur of hypotheek gaan gewoon door net zoals de andere vaste lasten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door scontra »

JapiiZ schreef:
23 okt 2022 11:37
Ik vraag mij af of overwinteren in bijv Spanje of Portugal nu echt goedkoper is ivm de huidige energie prijzen.
Sprookjes bestaan en dit is er één van.

PGros
Berichten: 1131
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door PGros »

In het zuiden is het ook duurder is geworden met de energieprijzen.

rwolters
Berichten: 1544
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door rwolters »

Hangt er toch helemaal vanaf hoe je daar woont? Als je tijdelijk een appartement moet huren is het compleet anders dan als je daar in een tweede huis (of voor weinig in een huis van een bekende) kunt verblijven.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door reggie2 »

Tja, volgens mij moet er nog gewerkt worden. Niet iedereen is met pensioen of heeft zolang tijd.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Overwinteren doe je niet om geld te besparen, maar om de winter door te brengen in een warmer land.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
23 okt 2022 12:18
JapiiZ schreef:
23 okt 2022 11:37
Ik vraag mij af of overwinteren in bijv Spanje of Portugal nu echt goedkoper is ivm de huidige energie prijzen.
Sprookjes bestaan en dit is er één van.
Het is geen sprookje, dat er altijd al mensen, voornamelijk ouderen, in die landen overwinterden. Zij haalden zelf het woordenboek, de pensionados.
Open deur dat dit alleen maar financieel aantrekkelijker wordt, als je de duurste stookmaanden de kachel zeer laag kan laten staan.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
23 okt 2022 13:01
scontra schreef:
23 okt 2022 12:18
JapiiZ schreef:
23 okt 2022 11:37
Ik vraag mij af of overwinteren in bijv Spanje of Portugal nu echt goedkoper is ivm de huidige energie prijzen.
Sprookjes bestaan en dit is er één van.
Het is geen sprookje, dat er altijd al mensen, voornamelijk ouderen, in die landen overwinterden. Zij haalden zelf het woordenboek, de pensionados.
Open deur dat dit alleen maar financieel aantrekkelijker wordt, als je de duurste stookmaanden de kachel zeer laag kan laten staan.
Het sprookje is; "goedkoper" zijn.
Dat 4-5 maanden vakantie niet duur hoeft te zijn als je alles meetelt maakt het sprookje niet mooier; het kost geld.
Een 2de woning ( gehuurd of gekocht) kost gewoon geld.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Redfloor »

Van Kooten en de Bie wisten dit al in de jaren '80! https://youtu.be/6AjhFLwY2yU

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door moederslink »

Om in Spanje of in Portugal te overwinteren moet je flink in de buidel tasten.
Een appartement of studio huren kost daar véél geld per maand. Dat weegt niet op tegen de stookkosten hier in de komende winter, denk ik.
Tenzij je daar een eigen stekje hebt.
Dan kun je beter naar Suriname gaan, daar heb je al een studio voor +- € 300 p.m. :idea:

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Ivo.w »

In maar heel weinig gevallen zul je echt noemenswaardig goedkoper uit zijn dan wanneer je 'thuis' in Nederland blijft.
Maar ik kan best situaties bedenken waarbij het overwinteren niet of nauwelijks wat extra's kost ten opzichte van in Nederland blijven.
Wanneer je een slecht geïsoleerd huis hebt en met een eigen camper of caravan naar het zuiden trekt en op eenvoudige campings verblijft, bespaar je zomaar 500-750 euro per maand aan energiekosten. Dat dekt de kosten van je campings en brandstof aardig af. Je moet dan wel voornamelijk zelf koken en daar in het zuiden zo veel mogelijk 'leven zoals thuis'. En kies vooral Portugal als bestemming, en dan de minder toeristische streken. Daar is het levensonderhoud fors voordeliger dan in Nederland, Spanje en Italië. Doordat het levensonderhoud ook goedkoper is, kun je zelfs iets over houden van je budget.
Maar goed, dan leef je sober, ver van huis en ver van familie. Het enige voordeel is dan het weer. Of je daar dan echt gelukkig van wordt...

Er is één situatie waarbij het overwinteren in Zuid Europa je nu een flinke besparing kan opleveren: wanneer je er al een huisje/appartement of iets dergelijks bezit en die ook wel zou aanhouden als je er niet zo gaan overwinteren. De vaste lasten van het tweede huis heb je dan al. Dan hoef je met de energiebesparing alléén je reiskosten terug te verdienen.

Het is natuurlijk wel zo dat in alle gevallen het overwinteren nu een stuk voordeliger is geworden, omdat de besparing op de kosten van 'thuis' op dit moment groter is dan in andere jaren.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch heb ik vroeger, praat je over zo'n 35 jaar geleden, best wel wat ouderen gekend die voor een paar maanden naar Spanje trokken om daar te overwinteren. Volgens hun kon het er in die tijd juist prima uit. Maar goed, dat was dan ook een andere tijd natuurlijk.

Oudesjoegel
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2022 16:42

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Oudesjoegel »

Wanneer je er zelf een appartement hebt moet je ook eerlijk zijn en de misgelopen huuropbrengsten van dat appartement (je bezet het zelf op dat moment) meenemen in je calculatie.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet iedereen verhuurt zijn spul.

Oudesjoegel
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2022 16:42

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Oudesjoegel »

Als je niet verhuurt loop je dus geld mis.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, als je niet verhuurt hoef je ook niet iedere paar weken of maanden naar Spanje om de rotzooi van je huurders op te ruimen. Maar volgens mij is dat niet helemaal/helemaal niet het antwoord op de vraag van TS.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Iemand schreef hier dat je dan huur opbrengsten mist. Maar niet iedereen wil anderen in zijn huis.

rwolters
Berichten: 1544
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door rwolters »

Oudesjoegel schreef:
23 okt 2022 22:23
Als je niet verhuurt loop je dus geld mis.
Je loopt alleen geld mis als je normaal wel verhuurt. Als je nooit verhuurt loop je geen geld mis.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door Seinhuis »

JapiiZ schreef:
23 okt 2022 11:37
Ik vraag mij af of overwinteren in bijv Spanje of Portugal nu echt goedkoper is ivm de huidige energie prijzen.
Als je groot niet geisoleerd
Ik denk dat het antwoord afhankelijk is welke kosten mee wordt berekend en wat de precieze omstandigheden zijn.

Indien iemand een vakantiewoning hebt in Spanje die lastig te verhuren is, met pensioen bent of in Spanje (online) kunt werken dan zou het voordelig kunnen zijn.

Maar voor een gemiddelde Nederlander, ik heb het niet uitgetekend maar als er een eerlijke berekenen wordt gemaakt (met alle gemaakte kosten) lijkt het mij stug dat het voordeliger is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overwinteren in...

Ongelezen bericht door sjohie »

Afgelopen jaar hebben meerdere van mijn collega's, na overleg, 2 tot 6 weken vanuit het buitenland gewerkt. Maar dat was ook wel de max, toen vond de werkgever dat fysieke aanwezigheid vanwege het team, ook wel weer gewenst was. Ook heb je doorgaans een standplaats genoemd in je arbeidsovereenkomst, en die staat er niet voor niks. Dus als men dit plan heeft, en het echt meerdere maanden wil doen om het de moeite waard te laten zijn, is medewerking van een werkgever wel een must.

Ook twijfel ik aan de berekeningen, als je een wat vergelijkbaar huis als in Nederland wilt in Spanje, ben ik nog wel benieuwd of je werkelijk (veel) goedkoper uit bent.

Plaats reactie