Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Deesje74
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2022 09:03

Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door Deesje74 »

Op 23/06 ben ik vertrokken naar Cuba op vakantie. Op 24/06 kreeg ik het telefoontje dat mijn vader was overleden. Natuurlijk wil je dan snel naar huis. Echter als je op Cuba zit is dat niet makkelijk. De reisleiding werkte niet mee onder het mom van wij kunnen geen vlucht terug regelen. Dan maar de alarmcentrale bellen. Na 2x gebeld te hebben(en iedere keer bijna 30 minute in de wacht te hebben gestaan) werd iedere keer als er een medewerker aan de telefoon was de verbinding verbroken. Daarna contact opgenomen met familie in Nederland (Wifi deed het ook maar 3 uur per dag!, maar na mededeling bij het hotel van het overlijden van mijn vader, kon ik deze bij de receptie weer voor 3 uur verlengen). Ook zij hebben de alarmcentrale gebeld en alles is doorgegeven. Deze zouden contact met mij opnemen via WhatsApp of Mail en als zij mij niet konden bereiken zouden zij in Nederland de familie contacteren. Toen een dag later de uitvaartondernemer bij mijn moeder was had ik nog niets gehoord en mijn familie in Nederland ook niet. Wederom gebeld en wat bleek er was wat met mijn dossier.... of in ieder geval er was helemaal geen dossier....... Dus kon niet eerder naar huis..... De mogelijkheid om zelf een ticket te boeken is op Cuba ook lastig. Veel websites zijn gecensureerd en de reisleiding wilden en/of kon hierbij ook niet helpen. Ik was daar gewoon aan mijn lot overgelaten samen met mijn man.Vakantie uitgezeten (wat een horrovakantie was als je vanwege een sterfgeval naar huis wilt), nog net afscheid kunnen nemen van mijn vader (ook was zijn lichaam verre van goede staat) en gelukkig ook aanwezig kunnen zijn bij de crematie. Nadat ik een klacht had ingediend bij de Alarmcentrale hebben deze contact met mij opgenomen. Het kwalijkste vind ik nog dat er gezegd is dat ze weten dat ze moeilijk bereikbar zijn, dat er problemen zijn en dat dit nog wel tot november gaat duren!!! Schandalig. Ook de compensatie voor mijn leed is niet iets om over naar huis te schrijven. Ik kreeg een dinerbon voor 2 (mij en mijn dochter) aangeboden. Alsof mijn man wel een gezellige vakantie heeft gehad(?) Hier ben ik niet mee akkoord gegaan. Maar nu willen ze van mij weten wat ik een schappelijke vergoeding vindt. Ten eerste ben ik hier nog niet echte mee bezig en ten tweede zou ik het ook niet weten. Het is niet te vergelijken met een zoekgeraakte koffer. Ik vind het aan de Alarmcentrale om te bepalen, maar zo goedkoop met een dinerbon afschepen, vind ik buiten alle proporties

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door kuklos »

Deesje74 schreef:
16 jul 2022 09:33
Op 23/06 ben ik vertrokken naar Cuba op vakantie.
Cuba is een derdewereldland, een communistische dictatuur met allerlei internationale beperkingen. Oftewel, als er ook maar iets misgaat is het lastig.
Deesje74 schreef:
16 jul 2022 09:33
Maar nu willen ze van mij weten wat ik een schappelijke vergoeding vindt. Ten eerste ben ik hier nog niet echte mee bezig en ten tweede zou ik het ook niet weten. Het is niet te vergelijken met een zoekgeraakte koffer. Ik vind het aan de Alarmcentrale om te bepalen, maar zo goedkoop met een dinerbon afschepen, vind ik buiten alle proporties
Oké, jij zegt dus eigenlijk dat als jij de vraag krijgt wat een redelijke vergoeding vindt je dit zelf ook niet, maar als de Alarmcentrale iets aanbiedt is het niet genoeg. Hier heb ik weinig begrip voor. Of jij bepaalt het, en dan hebben zij een richtlijn, of zij bepalen het en dan dien je het gewoon te accepteren. Maar "ik weiger een antwoord te geven, maar wil wel het recht hebben om alles af te wijzen als ik het niet genoeg vindt" is geen meewerkende houding.

Dit zal niet het lieve zorgzame antwoord zijn waar je op zit te wachten.

De vraag blijft wat je wel wil. Natuurlijk is het vreselijk, maar soms lopen omstandigheden zodanig samen dat het misgaat. En dat kan omdat het gebeurd is niet meer teruggedraaid worden. Wat is er voor jou nodig om dit een plaats te geven?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

En v.w.b de bereikbaarheid: zoals overal zullen ze ook op de alarmcentrale te maken hebben met personeelsgebrek en een hoog ziekteverzuim, zoals overal momenteel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door moederslink »

Heel vervelend dit om dit zo mee te maken, dat gun je niemand natuurlijk.
Gelukkig waren jullie toch nog net op tijd in Nederland.
Ik zou deze Dinerbon maar accepteren en proberen dit achter je te laten en aan het rouwproces beginnen.
Cuba is Cuba : je hebt te maken met een compleet andere cultuur en een ander systeem.
Zo.n Alarmcentrale kan ook geen ijzer met handen breken , hoewel er wél wat op af te dingen valt natuurlijk

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik kan niet inzien of alarmcentrale nalatig is geweest. Alleen bij grove nalatigheid zijn kunnen hun verantwoordelijkheid zijn voor de aangericht schade, maar het is heel moeilijk om hier een bedrag aan te hangen.

Als bijvoorbeeld de vliegtuigen vol zaten of andere omstandigheden zijn waardoor een eerdere terugreis onmogelijk was dan zijn hun niet voor verandwoordelijk.



U kunt contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl voor hulp of advies over de verdere afhandeling.
Op www.anwb.nl/contact-en-service/contact/ ... t-tevreden staat waar u terecht kunt om een externe klacht in te dienen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Zoals ik lees was u op tijd terug voor de uitvaart, als dit al het geval was dan was er geen rede voor vroegtijdige terugkeer lijkt mij. Of uw polis moet iets anders vermelden.

AadSalaad
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 apr 2011 16:28

Re: Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door AadSalaad »

En de vraag is?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door sjohie »

Ten eerste, gecondoleerd.

Alles op Cuba is lastig, ze zijn op allerlei manieren ontkoppeld van internationale systemen, zowel financieel, als op het gebied van IT/telecom. Ter illustratie, toen wij er ~7 jaar geleden waren, moesten wij onze excursies betalen met een creditcard, nog op de oude manier, met zo'n papieren "slip" met van dat carbonpapier. De afrekening ervan kwam 4 maanden later pas. (mobiel) internet, maar ook WiFi is erg spotty, of niet voorhanden. Dat is ook veel van de charme van het land, maar staat oplossingen in dit soort situaties in de weg.

Als men dit alles aanvult met de naweeën van een zekere pandemie, maakt dit dat u helpen, ook voor mensen ter plaatse, ook erg lastig is.

Maar goed, ze bieden excuses en een uitleg voor de slechte bereikbaarheid (ik gok personeelstekort zoals eigenlijk overal?), en doen dit gestalte met een kleine geste, in de vorm van die bon. Daarmee krijgt u uw dierbare niet terug, en de woede en frustratie zal het ook niet 123 doen laten verdwijnen, maar zoals al eerder geopperd, wát zou u wel op z'n plaats vinden?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

breien schreef:
17 jul 2022 17:12
Als uzelf en de reisleiding geen retourtickets kunnen boeken zal het voor de alarmcentrale het ook onmogelijk zijn.
Het is inderdaad niet zo makkelijk als een ticket naar Londen boeken. Mijn ervaring is dat het überhaupt al knap is om iets afwijkends op een bestaande boeking te krijgen (een bepaalde plek in het vleigveld bijvoorbeeld, zelfs niet met extra betaling).

SWNL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2021 10:19

Re: Sterfgeval tijdens vakantie, Alarmcentrale slecht bereikbaar

Ongelezen bericht door SWNL »

Gecondoleerd met uw verlies.

Op vakantie gaan is, ook al ga je om te relaxen, uit je comfort zone stappen. Daarbij is het vaak van belang ook vantevoren jezelf te informeren waar je naar toe gaat en hoe de plaatselijke omstandigheden zijn.

Ook de huidige omstandigheden (corona/ annuleringen/drukte/ personeelstekorten) zou je in gedachten moeten nemen voordat je dan weloverwogen naar je bestemming vertrekt. Een huisje op de hei in de Veluwe is wat anders dan een Caribisch eiland natuurlijk.

Als er dan in de persoonlijke sfeer iets dergelijks gebeurt waardoor er plots snel wijzigingen moeten worden doorgevoerd, dan kan het lijken alsof niemand wil mee werken, terwijl dit op de achtergrond wel is geprobeerd. Maar een nee omdat het niet mogelijk is lijkt dan vaak op een "ze werken niet mee" . Alles kan door de emotie nog eens uitvergroot gaan lijken waardoor het lijkt alsof er ook heel veel leed is gecreëerd door toedoen van anderen.

In uw geval was het dossier misschien nog niet in orde omdat er nog op de achtergrond van alles werd geprobeerd te worden geregeld (of niet), maar het is niet zo - zeker in deze tijd- dat alles direct voor u geregeld gaat worden omdat u dat zo wilt. Hoe verder en on-ontwikkelder gebied u zich bevindt , hoe langer dit soort repatriëringen in beslag nemen.

U geeft aan dat u aan uw lot was overgelaten. Feitelijk heeft u zelf deze vakantie geboekt en genoten (hoe zeer u ook naar huis wilde) dus u heeft gekregen wat u wilde en bent niet aan uw lot overgelaten. Naast het persoonlijk leed is er, behalve een contact probleem, geen ander leed veroorzaakt - hoe hard dit in uw situatie ook kan klinken. Er gaat niet elke dag een vlucht, en als er dan al een vlucht gaat moet er ook nog plek zijn voor uw allen, en er kunnen nog meer reis beperkingen gelden.

We zitten echter in een tijd waar elk bedrijf met personeelstekort kampt - alarmcentrale geeft het zelf ook nog eens aan; en dat zij niet meteen 100% adequaat kan reageren. Zeker omdat er niet duidelijk is waarom u niet meteen bent terug gebeld (Dit kan overigens ook door de problemen waar u zelf tegen aan liep in Cuba zijn gekomen) zijn de bonnen wel een mooie compensatie voor het 'Niet geleverde" snelle contact. Neem de bonnen gewoon en richt u op belangrijker zaken zoals dat van de rouw. Later kunt u nog eens reflecteren op het gebeurde. Koester het als een bijzondere gebeurtenis bij een uitzonderlijke situatie.

Veel sterkte met uw verlies.

Plaats reactie