LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
FransdeGroot
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2018 23:29
Contacteer:

Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door FransdeGroot »

Helaas hebben wij onze vakantie in september moeten annuleren wegens ziekte.
Via mijn annuleringsverzekering (Centraal Beheer) krijg ik de mij in rekening gebrachte kosten door Solmar (€42,50) keurig terug.
Dit is dus het enige bedrag wat wij aan Solmar moeten betalen (keurig netjes)
Maar de premie van mijn (kortlopende) reisverzekering (Centraal Beheer) willen ze niet terugbetalen, is dit normaal ?
Wij maken er toch ook geen gebruik van.

Groeten
Laatst gewijzigd door FransdeGroot op 14 jul 2018 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ja, dat is normaal. Je kan je niet verzekeren tegen een verzekeringspremie. Je legt geld in om de kosten van de reis te dekken. Of denkt u dat een verzekeraar van de lucht moet leven?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zei CB toen u over dat verschil een vraag stelde? Ik neem aan dat die € 42,50 de premie is van de annuleringsverzekering?

Voor het annuleren van uw vakantie hebt u dan blijkbaar in ieder geval geen beroep hoeven doen op die annuleringsverzekering.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:....Ik neem aan dat die € 42,50 de premie is van de annuleringsverzekering?...
Een andere lezing is ook mogelijk: de € 42,50 zijn de kosten die TS heeft als gevolg van de annulering.
Op basis van de afgesloten annuleringsverzekering vergoedt CB deze kosten aan TS (dat zegt TS ook, min of meer).
Naast de annuleringsverzekering heeft TS specifiek voor de geboekte reis een (kortlopende) reisverzekering afgesloten.
TS wil graag dat de kosten voor de afgesloten de reisverzekering ook worden vergoed op basis van de annuleringsverzekering, omdat dat ook 'schade door annulering van de reis' zou zijn. Omdat er geen reis meer is, is de reisverzekering immers overbodig geworden, terwijl de premie al wel betaald is.
CB wil dit echter niet vergoeden.

@FransdeGroot, is dit een correcte weergave?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:Ja, dat is normaal. Je kan je niet verzekeren tegen een verzekeringspremie. Je legt geld in om de kosten van de reis te dekken. Of denkt u dat een verzekeraar van de lucht moet leven?
Ik snap niet helemaal wat u bedoelt. Er is hier sprake van een reisverzekering en van een annuleringsverzekering.
Zeggen dat je je niet kan verzekeren 'tegen een verzekeringspremie' is hetzelfde als zeggen 'je kan niet niet verzekeren tegen hotelkosten': betekenisloos.
Je verzekert je tegen een onverwachte gebeurtenis, zoals hier ziekte.
Verzekerde schade, zoals bijv. schade door annulering, zal vergoed worden. Welke schade dat precies is, moet blijken uit de polisvoorwaarden.
'Geld inleggen om de kosten van de reis te dekken' heet bij mij overigens gewoon 'het betalen van het reisbureau'.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door tttlocke »

FransdeGroot schreef:...
Via mijn annuleringsverzekering (Centraal Beheer) krijg ik de mij in rekening gebrachte kosten (€42,50) keurig terug.
Maar de premie van mijn (kortlopende) reisverzekering (Centraal Beheer) willen ze niet terugbetalen, is dit normaal.
Ok, een poging, ervan uitgaan dat ik begrepen heb wat u precies bedoelt (correct me if I'm wrong).
Uw heeft op uw annuleringsverzekering schade geclaimd bij Centraal Beheer: annuleringskosten van €42,50 én de kosten voor de door annulering van de reis overbodig geworden kortlopende reisverzekering. Deze laatste krijgt u niet vergoed via de annuleringsverzekering.

Als ik naar de voorwaarden van de annuleringsverzekering van CB kijk, dan zie ik eigenlijk geen aanknopingspunten om de kosten van een afgesloten maar overbodig geworden reisverzekering te verhalen. Dat u deze reisverzekering specifiek voor deze reis hebt afgesloten doet daar niets aan af.
Het klinkt wat raar, maar het is in zekere zin vergelijkbaar met de (would-be-)vakantieganger die speciaal voor zijn vakantie een nieuw badpak gekocht heeft en na het hebben moeten annuleren van zijn reis, de kosten van het badpak wil laten vergoeden door de annuleringsverzekering. Dat gaat niet lukken.

Wat moet u wel doen?
U moet de kortlopende reisverzekering proberen op te zeggen, of te beëindigen zo u wilt voordat hij ingaat.
Niet iedere verzekeraar is duidelijk of dat mogelijk is bij een kortlopende verzekering. Vaak is de enige informatie die je vindt, dat je de verzekering niet op hoeft te zeggen omdat er een vaste einddatum is. Maar het is in principe mogelijk dat de verzekeraar een dergelijk opzegging accepteert, bijvoorbeeld omdat u de vakantie hebt moeten annuleren.
Van Centraal Beheer weet ik het niet, maar een korte chat met de virtual assistant was enigszins hoopgevend.
Bij Rabobank geldt bijvoorbeeld: "Kortlopende Reisverzekering opzeggen / U kunt uw Interpolis Kortlopende Reisverzekering opzeggen als uw reis onverhoopt niet doorgaat/ Opzeggen kan zonder extra kosten."

Samengevat: niet de kosten van uw reisverzekering verhalen op uw annuleringsverzekering, maar uw reisverzekering proberen te annuleren nog voordat zij ingaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens. Het is inderdaad enigszins vergelijkbaar met als je ski's koopt voor een wintersportvakantie en die vakantie gaat niet door. Of als je een wegenkaart of reisgids hebt gekocht voor het gebied waar je naartoe zou gaan. In de regel zal de annuleringsverzekering de reis wel vergoeden, maar de andere uitgaven die je speciaal voor de reis hebt gemaakt niet.

Misschien dat je een deel van de premie nog terug kunt krijgen, zou ik in elk geval vragen. Maar houd er rekening mee dat ze wellicht daarop wat kosten inhouden, omdat ze natuurlijk wel kosten hebben gemaakt om de verzekering af te sluiten.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus als ik het goed begrijp, hoefde u van die geboekte, maar geannuleerde vakantie maar € 42,50 te betalen. En werd dat bedrag door CB vergoedt?

FransdeGroot
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2018 23:29
Contacteer:

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door FransdeGroot »

Lady1234, u begrijpt het goed.
€42,50 zijn de door Solmar in rekening gebrachte kosten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door tttlocke »

FransdeGroot schreef:Lady1234, u begrijpt het goed.
€42,50 zijn de door Solmar in rekening gebrachte kosten.
Het was inderdaad een goede comeback ;)
@FransdeGroot
Heeft u al geprobeerd de reisverzekering te annuleren? (in plaats van de betaalde premie als schade te claimen bij de annuleringsverzekering).

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door scontra »

FransdeGroot schreef:Helaas hebben wij onze vakantie in september moeten annuleren wegens ziekte.
Via mijn annuleringsverzekering (Centraal Beheer) krijg ik de mij in rekening gebrachte kosten door Solmar (€42,50) keurig terug.
Dit is dus het enige bedrag wat wij aan Solmar moeten betalen (keurig netjes)
Maar de premie van mijn (kortlopende) reisverzekering (Centraal Beheer) willen ze niet terugbetalen, is dit normaal ?
Wij maken er toch ook geen gebruik van.

Groeten
U heeft een vakantie geannuleerd en daarvoor gebruik gemaakt van de aan de vakantiereis gekoppelde annuleringsverzekering.
De reisverzekering is echter niet gekoppeld aan de betreffende reis, maar is voor een bepaalde periode afgesloten, vandaar dat deze ook niet voor restitutie in aanmerking komt.
U kunt uiteraard altijd binnen de overeengekomen periode gebruik (blijven) maken van deze reisverzekering.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Terugbetalen premie reisverzekering bij annulering

Ongelezen bericht door Emcede »

Een annuleringsverzekering vergoedt de kosten voor reis en verblijf die overblijven na annulering van een reis. Andere kosten vergoeden ze (meestal) niet. Dat de premie van de reisverzekering niet wordt vergoed, is dus helemaal juist.

Gesloten