LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
mh73

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Een vriendin van mijn dochter ging voor twee maanden naar een kindertehuis in Thailand om vrijwilligerswerk te doen. Zoek je zoiets?

Geen idee hoe ze dat toen geregeld heeft en ze is nu aan het backpacken in Australië dus even navragen wordt ook lastig.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
17 feb 2020 10:06


Zeker, het is heel avontuurlijk om bij een huis naast je aan te bellen en iemand te helpen waarmee je wellicht nog nooit een woord gewisseld hebt. En als je verder weg wilt, om de hoek wonen ook nog wel mensen die hulp kunnen gebruiken. Nog avontuurlijker.
Dat ú dat avontuurlijk vindt, oké. Maar lees even wat TS vraagt.
Men zou ook eens een keer gewoon geen reactie kunnen geven.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lowieze

Dat u dat niet avontuurlijk vindt, zegt natuurlijk niets, en in die “uithoek” komt de Ts waarschijnlijk ook nooit.

Maar is wellicht veel avontuurlijker dan de Ts kan bedenken.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door kuklos »

Klaas Jan schreef:
17 feb 2020 09:12
Lady1234 schreef:
16 feb 2020 13:48
Vrijwilligerswerk? Kijk eens links of rechts naar uw buren. Kunnen die nog wel zelfstandig boodschappen doen? Een wandelingetje maken. De kliko aan de straat zetten? Hun straatje vegen? Waarom ver weg. Hulp is overal nodig.
Als ze daar naar op zoek was geweest dan had ze daar ongetwijfeld een vraag over gesteld.
De vraag gaat over tips voor avontuurlijk en ver-weg werk.
Als je je inleeft in de wereld van een jong iemand die iets van de wereld wil zien is die vraag heel goed voorstelbaar.
Dus als u naar aaneleiding van de inhoud van de vraag nog tips heeft?
Ze begint zelf haar vraag met de opmerking dat ze op zoek is naar werk wat er echt toe doet. En dat is dus dichtbij huis al heel goed te vinden. Dat ze eigenlijk graag ver weg wil is begrijpelijk, maar laat ze dat dan ronduit zeggen en niet eerst vragen naar "werk dat er echt toe doet".

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Even een deel van de precieze vraag quoten en een relevant punt cursiveren :wink:
stella12345 schreef:
15 feb 2020 14:38
Ik wil deze zomer vrijwilligerswerk gaan doen en zoek werk dat er ook echt toe doet en wat aparter is dan je over het algemeen op het internet vind(avontuurlijk dus), denk aan werken in een native American reservaat of bijvoorbeeld ergens werken in een uithoek waar je normaal nooit zou komen.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Helaas van mij ook een kritische reactie, maar oprecht met de beste bedoelingen (net als jouw vraag).

Vrijwilligerswerk in een kindertehuis is helaas vaak een slecht idee. Er zijn heel wat tehuizen die bestaan omdat er aanbod van vrijwilligers is. De voortdurende wisseling van "personeel" zorgt voor hechtingsproblemen bij de kinderen. Begeleiden van weeskinderen en andere kinderen met een rugzakje is werk voor professionals, niet voor goedwillende amateurs.

Dierenopvang in is vaak een vergelijkbaar principe. Er worden geen dieren opgevangen, maar gewoon gehouden als inkomstenbron van bezoekers.

Vergis je niet: commerciële aanbieders van vrijwilligersreizen voor jongeren zijn precies dát: commerciële aanbieders die een beeld creëren van een "leuke groep" en "iets bijdragen". Let heel goed op voor je met zo'n partij on zee gaat; ook hier heel veel kaf en maar weinig koren.

Wil je écht vrijwilligerswerk doen in het buitenland, neem dan eens contact op met de bekende organisaties voor ontwikkelingswerk. Er zijn ook redelijk wat kleine, soms kerkelijke, organisaties die goed werk doen. Google is je vriend. Succes!

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat men in een indianen reservaat zit te wachten op een vrijwilliger uit Nederland.

En dan is het ook nog de vraag wat de kennis en kunde is van de Ts die zij kan aanwenden als vrijwilligster.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan komt het begeleiden van ouderen/gehandicapten/mensen met een beperking op een reis naar het buitenland misschien toch aardig in beeld.

En vergis je niet, hoe gek het ook klinkt: ik doe veel aan Lange Afstandswandelingen. Ik kom heel vaak, door de routes in de gidsen te volgen, letterlijk op de mooiste plekjes in dit land, plekjes waar je normaal gesproken nooit zou komen. En ook heel apart: vaak kom je echt de leukste mensen tegen, heb je onverwachte gesprekken met onverwachte mensen op onverwachte plaatsen. Het zou zomaar kunnen dat vrijwilligerswerk in eigen land, dwz het begeleiden van mensen op een tripje, de leukste en meest waardevolle ervaringen kan bieden.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
17 feb 2020 12:57
Dan komt het begeleiden van ouderen/gehandicapten/mensen met een beperking op een reis naar het buitenland misschien toch aardig in beeld.

En vergis je niet, hoe gek het ook klinkt: ik doe veel aan Lange Afstandswandelingen. Ik kom heel vaak, door de routes in de gidsen te volgen, letterlijk op de mooiste plekjes in dit land, plekjes waar je normaal gesproken nooit zou komen. En ook heel apart: vaak kom je echt de leukste mensen tegen, heb je onverwachte gesprekken met onverwachte mensen op onverwachte plaatsen. Het zou zomaar kunnen dat vrijwilligerswerk in eigen land, dwz het begeleiden van mensen op een tripje, de leukste en meest waardevolle ervaringen kan bieden.
Ik snap wat u bedoelt, zelf vind ik dit ook leuk, maar TS is 20 en dan denk je toch aan heel wat anders bij “avontuurlijk vrijwilligerswerk”.
Ik denk dat veel mensen hier van zichzelf uitgaan en zich niet voor kunnen stellen dat iemand van 20 heel wat anders zoekt dan containers sjouwen voor je buren of het gras voor ze gaan maaien bij wijze van spreken.

mh73

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Erthanax schreef:
17 feb 2020 12:17
Dierenopvang in is vaak een vergelijkbaar principe. Er worden geen dieren opgevangen, maar gewoon gehouden als inkomstenbron van bezoekers.

Vergis je niet: commerciële aanbieders van vrijwilligersreizen voor jongeren zijn precies dát: commerciële aanbieders die een beeld creëren van een "leuke groep" en "iets bijdragen". Let heel goed op voor je met zo'n partij on zee gaat; ook hier heel veel kaf en maar weinig koren.

Daar gaat weer een stukje vertrouwen in de goedheid van de mens.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel Lowieze, dat snap ik allemaal wel, maar de bedenkingen van Erthanax zijn ook mijn bedenkingen. Dat komt misschien juist omdat ik, en Erthanax trouwens ook, geen 20 meer ben.

Van mij mag TS naar een dierenasiel in Spanje om zielige dieren uit 'dodingsstations' te redden, naar Nederland te transporteren, en op Marktplaats te zetten. Maar of het zulk zinvol werk is?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die goedheid bestaat meestal slechts uit het spekken van die bureautjes voor vrijwilligers hier.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk ook dat een 20 jarige iets anders wil dan bv koffie schenken bij ouderen.
Het is ook goed voor je vorming op weg naar volwassenheid om je horizon te verbreden , letterlijk.
Ik zou haar aanraden om niet de grote plas over te gaan, maar in Europa te blijven.
Mocht het tegenvallen of de heimwee toeslaan dan ben je ook zó weer in Nederland.
Plus het voordeel om een andere taal te leren spreken....Frans-Zweeds- Spaans

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ach ja, volgens mijn kinderen is het opnoemen van alleen maar bezwaren echt iets van oude mensen :D
Gelukkig zijn er nog jonge mensen met leuke idealen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gelukkig heb ik ook heel wat positieve dingen benoemd, dus zo heel oud ben ik kennelijk ook weer niet... :)

Idealen zijn prachtig als er ook iets nuttigs mee gedaan kan worden, en dat meen ik serieus. Maar als er veel kaf onder het koren zit, is het zaak daar toch wel onderscheid in te maken, juist om te voorkomen dat het uiteindelijk een teleurstelling wordt.

Maar waarom moet het 'avontuur' nu per sé iets met vrijwilligerswerk zijn? Backpacken is echt een avontuur, een paar maanden of een paar jaar de halve wereld over, geld verdienen door druiven te plukken in Frankrijk, en dat op te maken in een hotelletje ergens in Zimbabwe of zoiets, om vervolgens weer wat geld te verdienen in Kenia, en vandaar door naar China.

Maar goed, dat laatste beantwoord de vraag van de TS natuurlijk ook weer niet.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tips voor origineel vrijwilligerswerk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
17 feb 2020 13:23
Ach ja, volgens mijn kinderen is het opnoemen van alleen maar bezwaren echt iets van oude mensen :D
Gelukkig zijn er nog jonge mensen met leuke idealen.
Misschien zijn oude mensen wat beter op de hoogte van valkuilen en sprookjesverhalen en willen ze daar jongeren oor waarschuwen.

Gesloten