LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
han.boorsma
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2018 19:25

Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door han.boorsma »

Graag uw aandacht voor het volgende, wij hebben drie meervoudig beperkte kinderen, alle drie zitten zij in de rolstoel, we zijn heden op vakantie in de Efteling.

Enige tijd geleden hebben we de Efteling gevraagd, eens mee te denken in gepaste oplossingen, voor emcg kinderen, die ook in bv de draaimolen willen, wij hebben daar de juiste oplossing voor (oprijdplank), en willen graag wat seriueser in gesprek, met de efteling, via jullie.

We zien prachtige voorbeelden, in Euro disney, waar je in carnaval festival gewoon een verkorte oprijdplank oprijd, rekening houdend met de veiligheid, en  vluchtroutes.

Zo vindt ik dat de Efteling zich ook eens van hun beste kant zou kunnen laten zien, daarbij gezegd hebbende dat we graag in vriendelijkheid in gesprek willen gaan.

Enkele aanpassingen waar wij aan denken zijn;
Theekopjes platoo. Biermansyst.
Schommelschip.
Autootjes.
Draaimolens.
Carnaval festival
Etc, etc.

⁣Met vriendelijke groeten,

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De Efteling gaat de bobslee sluiten. Dit vanwege de lange wachttijd met een kort ritje. Als elke attractie een aanpassing moet krijgen en bereikbaar moet worden voor elke beperking, dan zullen de wachttijden alleen maar langer worden.

Het is heel nobel van u dat u uw kinderen ook het plezier wil gunnen die andere kinderen ook hebben, maar vaak is accepteren van beperkingen beter dan energie insteken in iets waar weinig tot geen resultaat in te bereiken is. het zal voor de Efteling een kosten baten analyse zijn. Hoeveel kost het om het aan te passen en hoeveel bezoekers gaan daar gebruik van maken. Weegt het een wel tegen het ander op. En als voor de ene groep een aanpassing gedaan wordt, waarom dan niet ook voor anderen?

Maar als u zelf al in gesprek bent gegaan met de Efteling, waarom zou een televisieprogramma daar tussen moeten komen? Radar is geen bemiddelingsbureau of helpdesk.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door yan »

E.e.a. is heel vervelend natuurlijk, maar waarom zou precies de Efteling hier aan moeten mee werken?
Leggen jullie dit ook voor bij de tientalle andere prekparken?
gewoon een verkorte oprijdplank
Helaas is het allemaal niet zo "gewoon", dit is mede i.v.m de veiligheid eissen allemaal maatwerk en dus kostbaar. De layout van de stations/wachtrijen moet hiervoor wellicht ook worden aangepast. Ik kan me zo maar voorstellen dat dit voor een 5 a 6 attracties helemaal niet opweegt tegenover die paar extra kaarten die verkocht worden (en ja de efteling is ook gewoon een bedrijf wat winst wil maken)



Maar wat is nu eigenlijk de vraag?

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Waarom hebben jullie daar een programma voor nodig? En waarom alleen de Efeteling? Omdat jullie daar lekker dichtbij wonen?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door mahadma »

Met op zeker alle respect voor uw streven:
Als het mogelijk zou zijn om elke attractie voor elk kind met elke handicap toegankelijk zou moeten kunnen zijn èn bij voorkeur met voorrang als eerste aan de beurt komen zonder wachttijd (wat er vaak aan gekoppeld wordt), worden al deze attracties dus ook onveiliger voor de andere gebruikers en komen ze nog later aan de beurt.

Zelf heb ik ervaring met een kind met een beperking en ik weet waarover dat ik spreek (uit ervaring) dat niet elk kind veilig in elke attractie kan gaan. En dàt is iets wat u helaas zult moeten accepteren. Verder vraag ik mij af waarom dit programma erbij moet komen, u heeft/had contact maar dat is kennelijk niet naar uw zin, of vergis is mij. Ik zie graag hier wat de uitkomst van uw gesprekken zijn met de efteling, voordat er weer anamneses gemaakt worden.

Even praktisch gedacht: stel uw kind kan in een draaimolen, eigenlijk wil in een draaimolen maar blijkt daar niet tegen te kunnen en de molen moet direct op stop, dat zou dusdanige problemen geven dat er niet meer normaal geëxploiteerd zou kunnen worden. Om maar te zwijgen van een 8 baan.
Laatst gewijzigd door mahadma op 16 okt 2018 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind dat de Python en de Baron geschikt gemaakt moeten worden voor bejaarden met rollator.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door witte angora »

Efteling? Ik, en velen met mij, hebben niet eens geld om er naar binnen te kunnen.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
16 okt 2018 12:29
Efteling? Ik, en velen met mij, hebben niet eens geld om er naar binnen te kunnen.
Sneu.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door kokka »

Ik begrijp de frustratie wel, je hebt drie kinderen en je wil ze ook graag een keer een onvergetelijke dag bezorgen.
voor een commercieel bedrijf als de Efteling zou het heel nobel zijn, maar zullen ze de investering hierin nooit terug verdienen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Waarom kan, wil of zou Efteling (en andere Nederlandse attractieparken) genoemde aanpassingen niet geheel of gedeeltelijk maken voor dit soort gehandicapte kinderen? Alleen vanuit een kosten/baten argument? Zou precies datzelfde argument dan niet voor Euro Disney gelden? Die hebben daar kennelijk minder een punt van gemaakt.

Of dat stukje meerkosten écht niet opwegen tegen de baten, als dat al zo erg zou zijn, durf ik mij af te vragen. Kijk maar eens wat de entreeprijzen voor deze parken zijn. Helaas heb ik geen inzicht in de winstcijfers van dit soort parken. Toch heb ik niet het gevoel dat die "in het rood" draaien. Als kapitaalvermeerdering het enige argument is dat dit soort aanpassingen tegenhoudt dan zijn we, naar mijn mening, een eind heen.

Mijn complimenten voor TS dat hij, in alle redelijkheid, hier eens aandacht voor vraagt, in dit geval bij de Efteling, maar breder bij ons allemaal en wellicht ook andere atractieparken en/of de media die hier mogelijk ook een item van willen maken.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij een aantal Efteling attracties gezien (in de tijd dat we er nog kwamen, nu echt niet meer, veel te druk) dat mensen in rolstoel incl. begeleiders via een soort van achterdeur naar binnen gingen.
Op zich prima natuurlijk, alleen de irritatie in de rij (wachttijd >60 minuten) steeg tot het kookpunt toen de rolstoeler al 3x was geweest, en vele anderen en wij nog steeds in de wachtrij stonden.......

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BreejKC schreef:
16 okt 2018 12:47
Waarom kan, wil of zou Efteling (en andere Nederlandse attractieparken) genoemde aanpassingen niet geheel of gedeeltelijk maken voor dit soort gehandicapte kinderen? Alleen vanuit een kosten/baten argument? Zou precies datzelfde argument dan niet voor Euro Disney gelden? Die hebben daar kennelijk minder een punt van gemaakt.
De Efteling bestaat al langer dan Euro Disney. Vele attracties zijn eigenlang al antiek, maar voldoen aan de huidige veiligheidseisen. Echter, als er mensen met een beperking in gaan, moet het systeem en pand blijven voldoen aan alle eisen. Een attractie moet ontruimd kunnen worden binnen een bepaalde tijd. B.v. vanuit de bootjes moet je kunnen uitstappen en lopend de noodweg volgen. Voor mensen met een beperking zal dat dus lastiger worden. Dan kan je wel dingen verzinnen om het in- en uitstappen makkelijker te maken, maar er is meer dan dat. Om bestaande attracties om te bouwen en om aan alle eisen te voldoen is simpelweg een dure aangelegenheid.
Daarnaast zit je met het probleem dat voor mindervalide mensen de attractie stil gezet moet worden. Extra handelingen en dus ook extra kosten. Ook is de Efteling verantwoordelijk voor de gasten, dus als er dan onderweg ook niet iets gebeurd omdat een persoon met een beperking iets doet, kan dat ver strekkende gevolgen hebben.
Als voorbeeld de draaimolen. Makkelijk gezegd neem je een oprijplank en een rolstoelgebruiker kan er op rijden. Met een rolstoel op de molen is niets aan, dus je wil op een paard of in de koets. Daar moet iemand voor mee om de persoon daarop/in te zetten. Dan krijg je de volgende die vindt dat een rolstoelgebruiken onafhankelijk moet zijn, dus die gaat zelf proberen op een paard te klimmen. Extra tijd en kans op vallen. En waar laat je die rolstoel? Ook tijdens het draaien kan er vanalles gebeuren omdat een invalide persoon immers zijn benen niet kan gebruiken. Dankzij alle regeltjes in Nederland is er meer dan alleen een oprit naar een attractie.
En hoever zou je er in willen gaan. Inderdaad, bejaarden met rollators? Kinderwagens? Geen muziek en lichten uit voor autistische kinderen? Er zijn zo veel zaken om rekening mee te houden wat simpelweg niet altijd kan.
De Efteling is een luxe, geen noodzaak.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Neodutchio. Uw uitleg begrijp ik en zou inderdaad een extra argument kunnen zijn om bepaalde aanpassingen niet te doen. Inderdaad Euro Disney is een nieuwer park waar kennelijk meer rekening met dit soort gehandicapte mensen gehouden is. Doch ook de Nederlandse attractieparken vernieuwen hun attracties toch met enige regelmaat of er komen telkens weer nieuwe attracties bij. Bij die nieuwe of vernieuwde attracties zou dan van meet af aan hier, net als bij Euro Disney, toch rekening mee gehouden kunnen worden?

Als het gegeven argument van 'oude parken' voor 100% van toepassing zou zijn dan kun je dus eigenlijk stellen dat zo'n attractiepark sterk verouderd is. Als dat bekend of waar zou zijn, dan zou toch niemand zo'n oud en wellicht door de ouderdom onveilig park meer bezoeken? En, laten we ons dat dan gerust eens afvragen, de torenhoge entreeprijzen van dit soort parken, rechtvaardigen die dan de oude meuk waar je in het park het mee te stellen hebt?

Juist die torenhoge entreeprijzen voor 'oude meuk' zouden het dan rechtvaardigen dit soort aanpassingen voor die gehandicapte mensen aan te brengen. Iedere gezonde bezoeker betaald via de entreeprijs dan een klein beetje mee aan het genot en luxe dat de ernstige gehandicapte medemens ook wel zou willen beleven.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door mahadma »

"Iedere gezonde bezoeker betaald via de entreeprijs dan een klein beetje mee aan het genot en luxe dat de ernstige gehandicapte medemens ook wel zou willen beleven."

Zelfs al zou dit gebeuren, zal de veiligheid voor iedereen niet meer goed genoeg zijn. En dan komen er kranten en tv zenders op de rampen af en komen er vragen: Waarom is dit ooit toegestaan. Met alle respect, iedereen heeft dingen hij zij wel en niet kan.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
16 okt 2018 12:29
Efteling? Ik, en velen met mij, hebben niet eens geld om er naar binnu nen te kunnen.
En waarom is dat relevant in dit draadje?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door Jefdus »

Ivo.w schreef:
16 okt 2018 16:49
witte angora schreef:
16 okt 2018 12:29
Efteling? Ik, en velen met mij, hebben niet eens geld om er naar binnu nen te kunnen.
En waarom is dat relevant in dit draadje?
Dat is relevant omdat het kunnen bezoeken van de Efteling en het plaats kunnen nemen in de attracties geen recht is. Grof gezegd; waarom zou de Efteling wel allerlei aanpassingen moeten verrichten om ervoor te zorgen dat de gehandicapte medemens de attracties kan gebruiken, maar hoeven ze er niet voor te zorgen dat mensen met een klein budget ook naar de Efteling kunnen?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door witte angora »

Jefdus schreef:
16 okt 2018 16:54
Ivo.w schreef:
16 okt 2018 16:49
witte angora schreef:
16 okt 2018 12:29
Efteling? Ik, en velen met mij, hebben niet eens geld om er naar binnu nen te kunnen.
En waarom is dat relevant in dit draadje?
Dat is relevant omdat het kunnen bezoeken van de Efteling en het plaats kunnen nemen in de attracties geen recht is. Grof gezegd; waarom zou de Efteling wel allerlei aanpassingen moeten verrichten om ervoor te zorgen dat de gehandicapte medemens de attracties kan gebruiken, maar hoeven ze er niet voor te zorgen dat mensen met een klein budget ook naar de Efteling kunnen?
Dit dus.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door scontra »

ZeerPrivé schreef:
16 okt 2018 12:11
Ik vind dat de Python en de Baron geschikt gemaakt moeten worden voor bejaarden met rollator.
Die zijn al uitermate toegankelijk voor de wat meer ervaren medelanders en de rollade, die kan eenvoudig op de trekhaak. :oops:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door scontra »

Op de site van de "Efteling" is een speciale pagina ingericht met adviezen en een plattegrond voor bezoekers met een beperking.
Lees die pagina eens door en het zal u (hopelijk) duidelijk worden waarom het gebruik van alle attracties niet voor iedereen, valide of invalide, geschikt is.
Trouwens een mooi waslijstje met gewenste aanpassingen die u zomaar even uit de mouw schud en dat allemaal omdat u er nu toevallig een keertje een bezoekje brengt tijdens uw vakantie.

"Tel uw zegeningen" en geniet van al datgene wat (nog) wel kan.
I

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toegankelijkheid pretparken voor EMCG-kinderen

Ongelezen bericht door Lowieze »

scontra schreef:
16 okt 2018 17:38
ZeerPrivé schreef:
16 okt 2018 12:11
Ik vind dat de Python en de Baron geschikt gemaakt moeten worden voor bejaarden met rollator.
Die zijn al uitermate toegankelijk voor de wat meer ervaren medelanders en de rollade, die kan eenvoudig op de trekhaak. :oops:

Een rollade laten we thuis hoor, die nemen we niet mee naar de Efteling :lol:

Gesloten