VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
chrisd1
Berichten: 2041
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door chrisd1 » 08 mar 2018 21:29

magz66 schreef:Ik heb ook de aanmaning gehad, negeren zegt het Juridisch Loket....
En ook de Consuwijzer.

Samanthamosk
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2018 22:44

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Samanthamosk » 12 mar 2018 23:02

Goedenavond allen!

Ik plaats hier ook een bericht omdat ik ook telefonisch benaderd ben door VakantieGarant. 19-02-2018 ben ik door hun benaderd met het "fantastische" vakantie verhaal, gesprek is opgenomen, en na een lang verhaal scheepte ik het af met: "ok, prima stuur de informatie/annuleer mail maar dan lees ik wel per mail wel rustig verder."
Dat was voor hun voldoende toestemming.

Ik heb net als vele van jullie de informatie/annuleer mail Nooit ontvangen.
Ik had expres in mijn agenda genoteerd: "let op binnen 14dagen annuleren!"
Elke dag mijn mailbox en spambox gecontroleerd, niets van hun.

18 dagen later (09-03-2018) volgt wel een factuur van hun. Ik verbaasd opgebeld dat ik dat niet ga/kan betalen, ik geen kans heb gehad te annuleren en ik geen gebruik ga maken van hun diensten!
Telefonisch bleef de vrouw maar het verhaal "wij attenderen u erop dat het in de spam terrecht kan komen" herhalen...
Niet!! Want dat controleerde ik juist telkens!

Daar had de vrouw in kwestie geen boodschap aan. Herhaalde nogmaals haar spambox verhaal, en dat ik haar niet moest onderbreken en wel moet betalen anders stuurt ze een incasso er op af.

Dus erg onthutst en boos hing ik op.. vandaag (12-03-2018) kreeg ik een mail van hun met verzendbevestiging dat zij volgens hun wel degelijk de informatie/annuleer mail hebben verzonden.
Daarin stond ook een vaag modelcontract om herroepingsrecht of iets dergelijks? (Zulke aparte zinnen dat ik het niet snapte)

Mijn vraag is wat doen jullie nu? Gaan ze echt een incassobureau sturen? En hoeveel recht hebben zij dat om te doen?
Wat ligt er binnen mijn bereik om te doen, om deze energieslurpende kwestie te laten stoppen?

Ik ga/kan/wil het bedrag echt niet betalen.
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, en ben er erg door ontdaan.
Voel me heel stom dat ik het eerste telefoontje niet gewoon heel bot heb afgekapt en opgehangen heb.

juliomariner
Berichten: 1129
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door juliomariner » 13 mar 2018 11:06

Ze kunnen wel een incassobureau sturen maar ook die kunnen principe niks. Daarvoor moeten ze eerst naar de rechtbank. Die kosten daarvan riskeren ze echt niet want ze weten bijna zeker dat ze gaan verliezen.
Laat ze maar dreigen en in ieder geval nooit betalen. De volgende keer als iemand telefonisch direct afkappen met geen interesse.

Deno
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2009 13:02
Locatie: Anna Paulowna

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Deno » 13 mar 2018 11:31

Staat vandaag een kort artikel over op telegraaf.nl waar ze dit als oplichterij betitelen.

Groet.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1781456 ... op-toerist

yan
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door yan » 13 mar 2018 12:22

Wat ligt er binnen mijn bereik om te doen, om deze energieslurpende kwestie te laten stoppen?
U heeft geen opdracht gegeven, enkel toestemming tot het sturen van verdere informatie: u hoeft dus niets te doen.

Guardian72
Berichten: 6842
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Guardian72 » 04 mei 2018 10:28

Zojuist ben ik ook gebeld (04-05-18) vanaf een anoniem nummer op mijn mobiel.
Ik zou meegedaan hebben met een enquete over 'vakantie en vrijetijds besteding' (ik doe wel eens mee, maar dan via Euroclix, GFK, Kantar etc.) dus dat was niet direct een 'rode vlag'.
Echter - als "Dank" voor het meedoen zou ik een jaar lang 20% korting ontvangen over het aanbod van 'Vakantiegarant" en zo. Of meneer mij de informatie per mail mocht toesturen. Ik heb aangegeven dat ik geen tijd heb om op vakantie te gaan , en dat ze hun de tijd beter konden besparen dan mij te mailen. Toen klonk heel 'bitchy' 'nou fijne dag dan maar'

Ik heb geen toestemming, instemming of 'ja' gezegd - dus kunnen ze me niet met een abbonnement van het een of ander opzadelen - maar gezien de berichten erover (na een snel google onderzoek) is het niet geheel onmogelijk.

Yvette89
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2018 09:35

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Yvette89 » 19 mei 2018 09:53

Ik ben helaas ook benaderd door vakantiegarant in februari 2018. De mw. Vertelde dat ze informatie wou sturen over aanbiedingen over hun aangeboden vakanties. Ik zeg ja die mag je mailen kan ik hem op me gemak lezen. Ze heeft het op den duur over 349 euro kosten en als ik vraag waar dat voor is onderbreek ze me en zegt ze als je een vakantieboek zijn dat eenmalige kosten. Pas in maart kreeg ik ineens een fractuur van 349 euro dat ik ben ingeschreven. Gelijk hun op gebeld maar het gesprek werd snel onvriendelijk en ik moest gewoon betalen. De annuleringsmail stond in de spam en helaas nooit gezien. Vakantiegarant we hebben je op een bandopname dat je alles heb bevestigd. Die bandopname is gemaild en op sommige stukjes ben ik er niet eens meer. Vooral als ik over eventuele kosten wat vraag. Jurist locket gelijk ingeschakeld en die hebben geadviseerd om een aangetekende brief te sturen. Dat direct gedaan met een voorbeeldbrief van het jurist locket. 2 weken later een aanmaning meteen opgereageerd ik heb een aangetekende brief gestuurd waar ik nog steeds geen reactie op heb. Beweren ze hebben niets ontvangen. Terwijl ik via postNL bewijs hiervan heb. Die moest ik sturen naar hun ook gedaan. 4 weken later weer een aanmaning en dreiging incassobureau. Jurist locket weer gebeld en adviseren niet te reageren en niet te betalen. Zelfs me rechtsbijstand gebeld en zijn bereid om me te helpen. De mensen die daar werken zijn zeer bot en hangen ook gewoon op als je de waarheid zegt. Dit moet stoppen want heel veel mensen zijn bang en betalen toch en hun kunnen gewoon doorgaan met hun praktijken. Ik heb altijd ik trap er niet in maar het is mij helaas ook overkomen.
Nu is ook mijn vraag hoe kan je hun stoppen ?
En heeft iemand ervaring mee dat hun het incassobureau hebben gestuurd en zelfs al bij de rechter zijn geweest?
Gr.

juliomariner
Berichten: 1129
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door juliomariner » 19 mei 2018 15:27

Allereerst een incassobureau kan helemaal niets, alleen maar dreigen. Volgens mij is en nog nooit een rechtzaak geweest aangezien ze deze zo goed als zeker gaan verliezen. Deze kosten willen ze natuurlijk niet risceren. Ze investeren liever in een call ceter die ze weer andere sukkeld gaan laten bellen

redhead55
Berichten: 726
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:53

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door redhead55 » 19 mei 2018 16:30

Kijk eens op het forum bij de collega's van Opgelicht! :
https://opgelicht.avrotros.nl/forum/vie ... =1&t=25345

Ene Janny daar, meldt dat mensen van Opgelicht! bij haar zijn geweest en er 22 mei a.s. in de uitzending aandacht aan wordt besteed (NPO 1 21.25 uur)

Staan enkele reacties van mij tussen (m.n. vanaf pagina 8 met dezelfde forumnaam als hier

Anira
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2018 15:07

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Anira » 30 mei 2018 15:15

Ook ik heb dit meegemaakt. Heb ook al een klacht ingediend bij klacht.nl, ben op e website geweest van opgelicht en nu kwam ik ook hier terecht. Ga ook een kijkje nemen bij juridisch loket wat zij voor mij kunnen betekenen. Was gebeld en het kwam niet echt binnen bij mij (zat nogal op onze roze wolk) dus zouden ze me een mail sturen met alle informatie en ook om eventueel te kunnen afmelden. De mail nooit ontvangen, heb elke dag zowel inbox als spam gecheckt en ineens was er een mail dat ik €349 moest betalen, ook al een aanmaning met €7,50 administratie kosten en dat ze dreigen met incassobureau. Ze blijven volhouden dat ze de mail hebben verstuurd en dat ze geen bounce hebben gehad. Ik geloof ze niet, en nu al helemaal niet meer nadat ik hier op internet van alles heb gelezen over hen

magz66
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018 13:27

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door magz66 » 12 jun 2018 16:04

Vandaag toch ineens weer een aanmaning hoor! 356 euro en weer dreigen met incassobureau!

Lady1234
Berichten: 10712
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Lady1234 » 12 jun 2018 16:27

magz66 schreef:Vandaag toch ineens weer een aanmaning hoor! 356 euro en weer dreigen met incassobureau!
Lekker laten dreigen. Niet betalen.

HelgaR
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2018 13:02

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door HelgaR » 14 jun 2018 13:34

VakantieGarant blijft brutaal aanmaningen sturen.

"(...) U bent in gebreke gebleven met voldoening van de schuld.

Ik verzoek u thans – en voor zover nodig sommeer ik u – het verschuldigde bedrag, € 356,50 uiterlijk binnen drie dagen na verzending van dit schrijven te voldoen op ons rekeningnummer NL02RABO0322748895 ten name van IHO BV onder vermelding van uw factuurnummer.

Indien het bedrag binnen de gestelde termijn niet is ontvangen bent u van rechtswege in verzuim en zal ik de vordering ter incasso uit handen geven.

U dient er mee te rekenen, dat de wettelijke rente, de incassokosten en kosten van eventuele juridische bijstand, voor uw rekening zullen komen.

Gaarne vertrouw ik, dat u binnen de gestelde termijn aan uw verplichtingen zult voldoen.

Met vriendelijke groet,

Corine Stegers"

In Je Dromen Corine!

mahadma
Berichten: 1904
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door mahadma » 14 jun 2018 13:50

In Je Dromen Corine!

De enige goede reactie!

kuklos
Berichten: 5155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door kuklos » 10 jul 2018 19:16

Ze zijn op de vingers getikt:

https://www.daskapital.nl/5151463/als-d ... ip-voor-u/

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... e-van-acm/

De boetes vind ik te laag. €2.500 per dag, met een maximum van €125.000? Wat mij betreft sluiten die toko. Iedereen op straat, directie bedrijf en privégeld afpakken.

Guardian72
Berichten: 6842
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Guardian72 » 10 jul 2018 19:46

kuklos schreef: De boetes vind ik te laag. €2.500 per dag, met een maximum van €125.000? Wat mij betreft sluiten die toko. Iedereen op straat, directie bedrijf en privégeld afpakken.
Misschien tip voor de FIOD? Of de pluk-ze wet?

redhead55
Berichten: 726
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:53

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door redhead55 » 10 jul 2018 20:33

Hier de link naar het officiële besluit van de ACM:
https://www.acm.nl/sites/default/files/ ... -06-12.pdf

Ik heb daarop de volgende reactie aan ACM gestuurd:

Beste ………..,

U heeft het volgende bericht aan de Autoriteit Consument & Markt gestuurd:

Zaaknr. ACM/18/028276

Als consument heb ik vandaag, 10 juli, kennis kunnen nemen van de last onder dwangsom opgelegd aan IHO BV h.o.d.n. Vakantiegarant. Ik zie dat het besluit is gedateerd 12 juni en dat IHO uiterlijk binnen 2 weken na dagtekening van het besluit om 10.00 uur de geconstateerde overtredingen dient te hebben beëindigd. Dat wil zeggen uiterlijk op 27 juni 10.00 uur. Vakantiegarant is echter na die datum doorgegaan met het benaderen van consumenten over een openstaande, en op grond van het besluit onterechte factuur van 349 euro, dan wel verhoogd met 7,50 aanmaningskosten. Derhalve euro 356,50.

Dit levert naar mijn oordeel een overtreding op van de last onder dwangsom.

Ik ben na 27 juni 10.00 uur 3 x door hen gebeld: op 28 juni, 6 juli en 9 juli.

IHO heeft hiermee duidelijk getracht om, vóór openbaarmaking van het besluit, de consument alsnog geld af te troggelen.

Ik verzoek U beleefd dit mee te willen nemen in de beoordeling of IHO zich aan de opgelegde last heeft gehouden.


Ik bied bewijs aan van de bovengenoemde door IHO/Vakantiegarant gepleegde telefoontjes.


mvg
…………….

Uw telefoonnummer:


Uw bericht sturen we door naar een van onze medewerkers die deskundig is op dit onderwerp.

Hartelijk dank voor uw reactie.

Wellicht dat anderen hier ook iets mee kunnen.

Ivo.w
Berichten: 575
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Ivo.w » 10 jul 2018 20:41

Inderdaad veel te mild, dit soort 'sancties'. Dit soort gasten laten 'gewoon' de Bv ploffen en starten weer een nieuwe.

Sancties moeten aan de directie persoonlijk worden opgelegd: aanspraak op privé vermogen en op een zwarte lijst bij de kvk waardoor geen nieuwe onderneming gestart kan worden.

alfatrion
Berichten: 15660
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door alfatrion » 10 jul 2018 21:32

Als eerste, het eerste argument is dat TS niet overeengekomen is dat hij € 349 aan inschrijf geld zou betalen. Als dat niet overeengekomen is, dan is een discussie over het al dan niet mondeling kunnen aangaan van deze overeenkomst net zo iets als discussiëren over de vraag of je 0 nu met 5 of 10 moet vermenigvuldigen: het eind resultaat blijft "je hoeft dat niet te betalen".

Uit deze draad wordt mij duidelijk dat VakantieGarant de wet op tal van punten overtreed:
- aanbod onvoldoende bepaald;
- schriftelijkvereisten wordt niet nageleefd;
- oneerlijke, misleidende en agressieve handelspraktijken;
- de wet op de incassokosten wordt niet nageleefd.
magz66 schreef:Gezien VakantieGarant niet enkel diensten levert, maar ook producten, is er sprake van gemengde overeenkomst.
Dat vraag om meer toelichting. Wat houdt de overeenkomst precies in? Volgens mij namelijk alleen de mogelijk om van de faciliteiten gebruik om een vakantie te boeken en laat dat enkel een dienst zijn. Overigens komt m.i. er geen overeenkomst tot stand plaats als het boekingssite op de website wordt ongevuld, omdat het aanbod onvoldoende bepaald is. http://www.vakantie-garant.com/
magz66 schreef:Wij willen u erop wijzen dat er absoluut geen sprake is van misleiding en/of agressief benadering.
Dit is de slager die zijn eigen vlees keurt. Uit deze draad en de website maakt ik op dat de prijs niet noemt en dat is een misleidende handelspraktijk. Als men dit volgens probeert te incasseren, nadat je hebt aangegeven geen prijs te stellen op correspondentie hierover, dan is er tevens sprake van een agressieve handelspraktijk.
tedakker schreef:Zoals afgesproken hebben wij u de bevestigingsmail verzonden op 2 februari 2018. Na verzending van de bevestigingsmail had u 14 dagen bedenktijd. Zoals vermeld in de mail was de uiterste annuleringsdatum 18 februari 2018.
En nu willen ze van twee walletjes eten. Als er sprake is van een gemende overeenkomst, dan start de 14 dagen bedenktermijn nadat je de producten hebt ontvangen. Als er geen sprake is van een gemende overeenkomst, dan is het schriftelijkheidsvereisten van toepassing. Het schriftelijkheidsvereisten dankt het bestaan aan het feit dat de bedenktermijn voor diensten eerder gaat lopen.
PieCor schreef:Kan ik hier aangifte van doen bij de politie?
Je kan proberen om het onder oplichting of fraude te scharen. Men belt je namelijk op, verzwijgt dan de kosten en later hoopt men dat je bent vergeten wat er is besproken. Ik verwacht alleen niet dat de politie hier happig op zal zijn en je over doorzettingsvermogen moet beschikken.
PaulZorro schreef:Antwoorden per mail wordt niet gelezen, telefoon wordt niet opgenomen. Hoe nu verder?
Misschien is het een optie om hetzelfde gedrag te vertonen: facturen niet betalen en niet zwichten als er een incassobureau wordt ingeschakeld.
crazyme schreef:De schriftelijkheidsvereiste kan inderdaad van toepassing zijn. (...) Het is aan ts om te beoordelen of dat het geval is.
Volgens mij is dat het geval en heeft NeoDutchio het dus bij het juiste eind.
art. 6:230v lid 6 BW schreef:De handelaar deelt bij het gebruik van de telefoon met als doel het sluiten van een overeenkomst op afstand met een consument aan het begin van het gesprek de identiteit en, voor zover van toepassing, de identiteit van de persoon namens wie hij opbelt, alsmede het commerciële doel van het gesprek mede. Een overeenkomst op afstand tot het geregeld verrichten van diensten of tot het geregeld leveren van gas, elektriciteit, water of van stadsverwarming, die het gevolg is van dit gesprek, wordt schriftelijk aangegaan. Van deze eis van schriftelijkheid is uitgezonderd de overeenkomst waarin een tussen partijen bestaande overeenkomst wordt verlengd of vernieuwd.

redhead55
Berichten: 726
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:53

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door redhead55 » 10 jul 2018 23:51

@ Alfatrion,

Er ligt een last onder dwangsom van de ACM om binnen 14 dagen na dagtekening van het Besluit (12 juni 2018) de geconstateerde overtredingen te staken en gestaakt te houden op straffe van verbeurte van een dwangsom van Euro 2.500 per dag of deel daarvan, met een maximum van Euro 125.000,-- M.a.w. een overtreding gepleegd op 27/06/2018 na 10.00 uur resulteert in principe in verbeurte van een dwangsom van Euro 2500,--
Tot zover lijkt de zaak mij duidelijk. De bevindingen van ACM lijken mij eveneens duidelijk. Dat de dwangsom laag is, is gelegen in het feit dat de hoogte ervan is vastgelegd in de AWB. Dan zou er nog sprake kunnen zijn van matiging op grond van de financiële positie van de onderneming . Dat lijkt in dit geval, vooralsnog, niet aan de orde, althans het Besluit van ACM rept er niet van. Daarvan kan slechts sprake zijn als de direct belanghebbende, i.c. IHO BV/Vakantiegarant, de zaak aan de rechter zou voorleggen.
Dat er in strijd is gehandeld met de Whc resp. BW staat (nagenoeg) vast. Immers, daarop is het Besluit van de ACM nu juist gebaseerd.

In dit geval rijst de vraag of, in weerwil van het Besluit van ACM, het doorgaan met aanmanen van consumenten om een, volgens het Besluit onterechte factuur van euro 349,-- resp. euro 356,50 (incl. aanmaningskosten van euro 7,50) valt onder de noemer "negeren van de last onder dwangsom". Zou die vraag positief beantwoord moeten worden dan zou in mijn situatie 7500,-- aan verbeurde dwangsommen verschuldigd zijn. (En mogelijk meer als ook andere data na 27/06/2018 10.00 uur kunnen worden aangetoond.). Daarop graag je reactie.

Plaats reactie