LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

magz66 schreef:Ik heb ook de aanmaning gehad, negeren zegt het Juridisch Loket....
En ook de Consuwijzer.

Samanthamosk
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2018 22:44

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Samanthamosk »

Goedenavond allen!

Ik plaats hier ook een bericht omdat ik ook telefonisch benaderd ben door VakantieGarant. 19-02-2018 ben ik door hun benaderd met het "fantastische" vakantie verhaal, gesprek is opgenomen, en na een lang verhaal scheepte ik het af met: "ok, prima stuur de informatie/annuleer mail maar dan lees ik wel per mail wel rustig verder."
Dat was voor hun voldoende toestemming.

Ik heb net als vele van jullie de informatie/annuleer mail Nooit ontvangen.
Ik had expres in mijn agenda genoteerd: "let op binnen 14dagen annuleren!"
Elke dag mijn mailbox en spambox gecontroleerd, niets van hun.

18 dagen later (09-03-2018) volgt wel een factuur van hun. Ik verbaasd opgebeld dat ik dat niet ga/kan betalen, ik geen kans heb gehad te annuleren en ik geen gebruik ga maken van hun diensten!
Telefonisch bleef de vrouw maar het verhaal "wij attenderen u erop dat het in de spam terrecht kan komen" herhalen...
Niet!! Want dat controleerde ik juist telkens!

Daar had de vrouw in kwestie geen boodschap aan. Herhaalde nogmaals haar spambox verhaal, en dat ik haar niet moest onderbreken en wel moet betalen anders stuurt ze een incasso er op af.

Dus erg onthutst en boos hing ik op.. vandaag (12-03-2018) kreeg ik een mail van hun met verzendbevestiging dat zij volgens hun wel degelijk de informatie/annuleer mail hebben verzonden.
Daarin stond ook een vaag modelcontract om herroepingsrecht of iets dergelijks? (Zulke aparte zinnen dat ik het niet snapte)

Mijn vraag is wat doen jullie nu? Gaan ze echt een incassobureau sturen? En hoeveel recht hebben zij dat om te doen?
Wat ligt er binnen mijn bereik om te doen, om deze energieslurpende kwestie te laten stoppen?

Ik ga/kan/wil het bedrag echt niet betalen.
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, en ben er erg door ontdaan.
Voel me heel stom dat ik het eerste telefoontje niet gewoon heel bot heb afgekapt en opgehangen heb.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ze kunnen wel een incassobureau sturen maar ook die kunnen principe niks. Daarvoor moeten ze eerst naar de rechtbank. Die kosten daarvan riskeren ze echt niet want ze weten bijna zeker dat ze gaan verliezen.
Laat ze maar dreigen en in ieder geval nooit betalen. De volgende keer als iemand telefonisch direct afkappen met geen interesse.

Deno
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2009 13:02
Locatie: Anna Paulowna

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Deno »

Staat vandaag een kort artikel over op telegraaf.nl waar ze dit als oplichterij betitelen.

Groet.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1781456 ... op-toerist

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door yan »

Wat ligt er binnen mijn bereik om te doen, om deze energieslurpende kwestie te laten stoppen?
U heeft geen opdracht gegeven, enkel toestemming tot het sturen van verdere informatie: u hoeft dus niets te doen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Zojuist ben ik ook gebeld (04-05-18) vanaf een anoniem nummer op mijn mobiel.
Ik zou meegedaan hebben met een enquete over 'vakantie en vrijetijds besteding' (ik doe wel eens mee, maar dan via Euroclix, GFK, Kantar etc.) dus dat was niet direct een 'rode vlag'.
Echter - als "Dank" voor het meedoen zou ik een jaar lang 20% korting ontvangen over het aanbod van 'Vakantiegarant" en zo. Of meneer mij de informatie per mail mocht toesturen. Ik heb aangegeven dat ik geen tijd heb om op vakantie te gaan , en dat ze hun de tijd beter konden besparen dan mij te mailen. Toen klonk heel 'bitchy' 'nou fijne dag dan maar'

Ik heb geen toestemming, instemming of 'ja' gezegd - dus kunnen ze me niet met een abbonnement van het een of ander opzadelen - maar gezien de berichten erover (na een snel google onderzoek) is het niet geheel onmogelijk.

Yvette89
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2018 09:35

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Yvette89 »

Ik ben helaas ook benaderd door vakantiegarant in februari 2018. De mw. Vertelde dat ze informatie wou sturen over aanbiedingen over hun aangeboden vakanties. Ik zeg ja die mag je mailen kan ik hem op me gemak lezen. Ze heeft het op den duur over 349 euro kosten en als ik vraag waar dat voor is onderbreek ze me en zegt ze als je een vakantieboek zijn dat eenmalige kosten. Pas in maart kreeg ik ineens een fractuur van 349 euro dat ik ben ingeschreven. Gelijk hun op gebeld maar het gesprek werd snel onvriendelijk en ik moest gewoon betalen. De annuleringsmail stond in de spam en helaas nooit gezien. Vakantiegarant we hebben je op een bandopname dat je alles heb bevestigd. Die bandopname is gemaild en op sommige stukjes ben ik er niet eens meer. Vooral als ik over eventuele kosten wat vraag. Jurist locket gelijk ingeschakeld en die hebben geadviseerd om een aangetekende brief te sturen. Dat direct gedaan met een voorbeeldbrief van het jurist locket. 2 weken later een aanmaning meteen opgereageerd ik heb een aangetekende brief gestuurd waar ik nog steeds geen reactie op heb. Beweren ze hebben niets ontvangen. Terwijl ik via postNL bewijs hiervan heb. Die moest ik sturen naar hun ook gedaan. 4 weken later weer een aanmaning en dreiging incassobureau. Jurist locket weer gebeld en adviseren niet te reageren en niet te betalen. Zelfs me rechtsbijstand gebeld en zijn bereid om me te helpen. De mensen die daar werken zijn zeer bot en hangen ook gewoon op als je de waarheid zegt. Dit moet stoppen want heel veel mensen zijn bang en betalen toch en hun kunnen gewoon doorgaan met hun praktijken. Ik heb altijd ik trap er niet in maar het is mij helaas ook overkomen.
Nu is ook mijn vraag hoe kan je hun stoppen ?
En heeft iemand ervaring mee dat hun het incassobureau hebben gestuurd en zelfs al bij de rechter zijn geweest?
Gr.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Allereerst een incassobureau kan helemaal niets, alleen maar dreigen. Volgens mij is en nog nooit een rechtzaak geweest aangezien ze deze zo goed als zeker gaan verliezen. Deze kosten willen ze natuurlijk niet risceren. Ze investeren liever in een call ceter die ze weer andere sukkeld gaan laten bellen

Anira
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2018 15:07

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Anira »

Ook ik heb dit meegemaakt. Heb ook al een klacht ingediend bij klacht.nl, ben op e website geweest van opgelicht en nu kwam ik ook hier terecht. Ga ook een kijkje nemen bij juridisch loket wat zij voor mij kunnen betekenen. Was gebeld en het kwam niet echt binnen bij mij (zat nogal op onze roze wolk) dus zouden ze me een mail sturen met alle informatie en ook om eventueel te kunnen afmelden. De mail nooit ontvangen, heb elke dag zowel inbox als spam gecheckt en ineens was er een mail dat ik €349 moest betalen, ook al een aanmaning met €7,50 administratie kosten en dat ze dreigen met incassobureau. Ze blijven volhouden dat ze de mail hebben verstuurd en dat ze geen bounce hebben gehad. Ik geloof ze niet, en nu al helemaal niet meer nadat ik hier op internet van alles heb gelezen over hen

magz66
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018 13:27

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door magz66 »

Vandaag toch ineens weer een aanmaning hoor! 356 euro en weer dreigen met incassobureau!

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

magz66 schreef:Vandaag toch ineens weer een aanmaning hoor! 356 euro en weer dreigen met incassobureau!
Lekker laten dreigen. Niet betalen.

HelgaR
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2018 13:02

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door HelgaR »

VakantieGarant blijft brutaal aanmaningen sturen.

"(...) U bent in gebreke gebleven met voldoening van de schuld.

Ik verzoek u thans – en voor zover nodig sommeer ik u – het verschuldigde bedrag, € 356,50 uiterlijk binnen drie dagen na verzending van dit schrijven te voldoen op ons rekeningnummer NL02RABO0322748895 ten name van IHO BV onder vermelding van uw factuurnummer.

Indien het bedrag binnen de gestelde termijn niet is ontvangen bent u van rechtswege in verzuim en zal ik de vordering ter incasso uit handen geven.

U dient er mee te rekenen, dat de wettelijke rente, de incassokosten en kosten van eventuele juridische bijstand, voor uw rekening zullen komen.

Gaarne vertrouw ik, dat u binnen de gestelde termijn aan uw verplichtingen zult voldoen.

Met vriendelijke groet,

Corine Stegers"

In Je Dromen Corine!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door mahadma »

In Je Dromen Corine!

De enige goede reactie!

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ze zijn op de vingers getikt:

https://www.daskapital.nl/5151463/als-d ... ip-voor-u/

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... e-van-acm/

De boetes vind ik te laag. €2.500 per dag, met een maximum van €125.000? Wat mij betreft sluiten die toko. Iedereen op straat, directie bedrijf en privégeld afpakken.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

kuklos schreef: De boetes vind ik te laag. €2.500 per dag, met een maximum van €125.000? Wat mij betreft sluiten die toko. Iedereen op straat, directie bedrijf en privégeld afpakken.
Misschien tip voor de FIOD? Of de pluk-ze wet?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Inderdaad veel te mild, dit soort 'sancties'. Dit soort gasten laten 'gewoon' de Bv ploffen en starten weer een nieuwe.

Sancties moeten aan de directie persoonlijk worden opgelegd: aanspraak op privé vermogen en op een zwarte lijst bij de kvk waardoor geen nieuwe onderneming gestart kan worden.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als eerste, het eerste argument is dat TS niet overeengekomen is dat hij € 349 aan inschrijf geld zou betalen. Als dat niet overeengekomen is, dan is een discussie over het al dan niet mondeling kunnen aangaan van deze overeenkomst net zo iets als discussiëren over de vraag of je 0 nu met 5 of 10 moet vermenigvuldigen: het eind resultaat blijft "je hoeft dat niet te betalen".

Uit deze draad wordt mij duidelijk dat VakantieGarant de wet op tal van punten overtreed:
- aanbod onvoldoende bepaald;
- schriftelijkvereisten wordt niet nageleefd;
- oneerlijke, misleidende en agressieve handelspraktijken;
- de wet op de incassokosten wordt niet nageleefd.
magz66 schreef:Gezien VakantieGarant niet enkel diensten levert, maar ook producten, is er sprake van gemengde overeenkomst.
Dat vraag om meer toelichting. Wat houdt de overeenkomst precies in? Volgens mij namelijk alleen de mogelijk om van de faciliteiten gebruik om een vakantie te boeken en laat dat enkel een dienst zijn. Overigens komt m.i. er geen overeenkomst tot stand plaats als het boekingssite op de website wordt ongevuld, omdat het aanbod onvoldoende bepaald is. http://www.vakantie-garant.com/
magz66 schreef:Wij willen u erop wijzen dat er absoluut geen sprake is van misleiding en/of agressief benadering.
Dit is de slager die zijn eigen vlees keurt. Uit deze draad en de website maakt ik op dat de prijs niet noemt en dat is een misleidende handelspraktijk. Als men dit volgens probeert te incasseren, nadat je hebt aangegeven geen prijs te stellen op correspondentie hierover, dan is er tevens sprake van een agressieve handelspraktijk.
tedakker schreef:Zoals afgesproken hebben wij u de bevestigingsmail verzonden op 2 februari 2018. Na verzending van de bevestigingsmail had u 14 dagen bedenktijd. Zoals vermeld in de mail was de uiterste annuleringsdatum 18 februari 2018.
En nu willen ze van twee walletjes eten. Als er sprake is van een gemende overeenkomst, dan start de 14 dagen bedenktermijn nadat je de producten hebt ontvangen. Als er geen sprake is van een gemende overeenkomst, dan is het schriftelijkheidsvereisten van toepassing. Het schriftelijkheidsvereisten dankt het bestaan aan het feit dat de bedenktermijn voor diensten eerder gaat lopen.
PieCor schreef:Kan ik hier aangifte van doen bij de politie?
Je kan proberen om het onder oplichting of fraude te scharen. Men belt je namelijk op, verzwijgt dan de kosten en later hoopt men dat je bent vergeten wat er is besproken. Ik verwacht alleen niet dat de politie hier happig op zal zijn en je over doorzettingsvermogen moet beschikken.
PaulZorro schreef:Antwoorden per mail wordt niet gelezen, telefoon wordt niet opgenomen. Hoe nu verder?
Misschien is het een optie om hetzelfde gedrag te vertonen: facturen niet betalen en niet zwichten als er een incassobureau wordt ingeschakeld.
crazyme schreef:De schriftelijkheidsvereiste kan inderdaad van toepassing zijn. (...) Het is aan ts om te beoordelen of dat het geval is.
Volgens mij is dat het geval en heeft NeoDutchio het dus bij het juiste eind.
art. 6:230v lid 6 BW schreef:De handelaar deelt bij het gebruik van de telefoon met als doel het sluiten van een overeenkomst op afstand met een consument aan het begin van het gesprek de identiteit en, voor zover van toepassing, de identiteit van de persoon namens wie hij opbelt, alsmede het commerciële doel van het gesprek mede. Een overeenkomst op afstand tot het geregeld verrichten van diensten of tot het geregeld leveren van gas, elektriciteit, water of van stadsverwarming, die het gevolg is van dit gesprek, wordt schriftelijk aangegaan. Van deze eis van schriftelijkheid is uitgezonderd de overeenkomst waarin een tussen partijen bestaande overeenkomst wordt verlengd of vernieuwd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Moneyman »

redhead55 schreef:In dit geval rijst de vraag of, in weerwil van het Besluit van ACM, het doorgaan met aanmanen van consumenten om een, volgens het Besluit onterechte factuur van euro 349,-- resp. euro 356,50 (incl. aanmaningskosten van euro 7,50) valt onder de noemer "negeren van de last onder dwangsom". Zou die vraag positief beantwoord moeten worden dan zou in mijn situatie 7500,-- aan verbeurde dwangsommen verschuldigd zijn. (En mogelijk meer als ook andere data na 27/06/2018 10.00 uur kunnen worden aangetoond.). Daarop graag je reactie.
Kijkend naar de concrete inhoud van de last onder dwangsom (zie hieronder), kan ik niet anders concluderen dan dat het verzenden van een dergelijke aanmaning daar niet onder valt. Met dergelijke sommaties worden er dus geen dwangsommen verbeurd.

Overigens is het ook niet zo dat er per geval een dwangsom wordt verbeurd, maar per dag. Als er dus per dag 1000 overtredingen plaatsvinden, wordt er desondanks slechts één keer een dwangsom verbeurd. Als malafide ondernemer kan je dus de rekensom maken: is de winst die je maakt groter dan die maximale € 125.000,00, of weet je je doeltreffend aan verhaalsmogelijkheden te onttrekken, dan kan je gewoon doorgaan met je praktijken: het is dan nog steeds winstgevend. Uiteraard kom je dan uiteindelijk wel in het stafrechtelijke circuit terecht, maar goed, tot die tijd kan er heel wat schade aangericht worden.
6.2 Inhoud van de last
56. ACM gelast IHO B.V. (handelend onder de naam Vakantiegarant) om bij de telefonische verkoop van zijn dienst ervoor te zorgen dat twee weken na dagtekening van dit besluit:
I. Tijdens de telemarketinggesprekken consumenten niet langer te misleiden, door duidelijke en juiste informatie te verschaffen over de aard van de overeenkomst, in het bijzonder de daadwerkelijke inhoud van de dienst die zij aanbiedt, namelijk een bemiddelingsdienst om voor de consument een vakantie te boeken, alsmede uitleg over de procedure hoe de consument gebruik kan maken van deze dienst, waar de vakantiehuizen zich bevinden en welke andere voorwaarden van toepassing zijn;
II. Aan het begin van de telemarketinggesprekken aan de consument mee te delen dat zij met het gesprek een commercieel doel heeft, namelijk het sluiten van een overeenkomst met de consument;
III. Voor het sluiten van de overeenkomst op duidelijke en begrijpelijke wijze de consument te informeren over haar geografisch adres, in ieder geval op haar website, in de bevestigingse-mail en in alle andere communicatie richting consumenten.

magz66
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018 13:27

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door magz66 »

Zojuist gebeld door een “deurwaarderskantoor Peters” over dit gevalletje van vorig jaar. Ze wilden as. Vrijdag langskomen om de inboedel op te komen schrijven...
Uiteraard geweigerd, Mw. Wilde haar naam niet herhalen, bleef volhouden dat ze erkend deurwaarder zijn en dat de kosten nu zijn opgelopen tot maar liefst 900 euro!
Ik zou hierover al tientallen mailtjes hebben gehad ( dus Niet!)
Ik vroeg om een schriftelijke bevestiging van dit alles, want bij mijn weten hoort een officiele deurwaarder een brief te sturen met deze info, maar Mw. Bleef volhouden van niet en dat zij nu het recht hebben om de inboedel hier weg te komen halen, weet iemand dat?
Dit gezeik is dus blijkbaar toch nog niet afgelopen jongens!
Nog meer mensen die gebeld zijn?

Mevin
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2019 17:20

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Mevin »

Hoi,

Ik ben ook zojuist weer benaderd door deurwaarder Peters mbt de openstaande vordering van vakantiegarant. De desbetreffende persoon gaf aan dat ik vandaag € 424,-euro moest voldoen anders zouden ze mijn inboedel komen taxeren. Heb geen dagvaarding mogen ontvangen en geen verdere aanmaningen sinds het besluit van ACM. Ik heb aangegeven dat ze de deurwaarder mogen sturen aangezien er geen enkele informatie beschikbaar is over dit deurwaarderskantoor. Hopelijk pakt Radar deze kwestie weer op zodat deze malafide praktijken snel worden opgerold. Wie is er nog meer benaderd door deze vage deurwaarderskantoor? Ik werk zelf bij een deurwaarder en ben bekend met de processen die horen bij het niet betalen van vorderingen en de manier waarop deze persoon met mij het gesprek behandelde is alles behalve de normale gang van zaken. Ik hoop echt dat het ACM dit eens en voor altijd kan afkappen. Voor nu reageer ik niet meer op de oproepen van deze deurwaarder. Ga aangifte doen.

Gesloten