LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
AndrePin63
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2018 17:35

VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door AndrePin63 »

Iemand van VakantieGarant belde mij met een heel lang verhaal, ik was niet geinteresseerd, maar deze persoon drong aan en het zou mij geen geld kosten. Dit heb ik tot 3 keren toe gevraagd, maar wat schets mijn verbazing, ik kreeg een factuur waar ik € 349 inschrijfgeld moet betalen. Tijdens dit gesprek is er geen woord gerept over inschrijfgeld, ik heb dir gesprek ook opgenomen met de automatische telephone recorder. Graag verzoek ik personen te reageren of u ook iets van die strekking hebt meegemaakt met een beller van VakantieGarant.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het forum staat vol met soortgelijke gevallen. Maar de hamvraag blijft, als u geen interesse hebt, waarom geeft u dan toch persoonlijke informatie?

Ook voor u geldt, zonder schriftelijke overeenkomst is er geen overeenkomst. Geef dit eenmalig aan met het verzoek om verder gevrijwaard te blijven van verdere communicatie. Daarna nergens meer op reageren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door crazyme »

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Wellicht heeft vakantiegarant het gesprek ook opgenomen.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

crazyme schreef:Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Wellicht heeft vakantiegarant het gesprek ook opgenomen.
Er is geen overeenkomst. Vakantiegarant is een soort van tussenpersoon waar je eerst een abonnement van € 349 moet aangaan om gebruik te maken van hun diensten. Voor dit soort overeenkomsten moet schriftelijk akkoord gegaan worden. Zolang de klant niet schriftelijk akkoord gaat is er geen overeenkomst.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

NeoDutchio schreef:
crazyme schreef:Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Wellicht heeft vakantiegarant het gesprek ook opgenomen.
Er is geen overeenkomst. Vakantiegarant is een soort van tussenpersoon waar je eerst een abonnement van € 349 moet aangaan...
Echter:
radartros.nl schreef:Overeenkomst schriftelijk bevestigen
Word je gebeld door een bedrijf met een ‘niet te missen’ aanbod? En ben je er nog geen klant? Dan moet de via de telefoon afgesproken overeenkomst op papier worden gezet en door jezelf worden ondertekend per brief of e-mail. Pas dan ben je echt in zee gegaan met het bedrijf. Dit geldt echter alleen voor diensten, met een terugkerend abonnementsgeld per maand of kwartaal. Denk hierbij aan een abonnement op een sportschool, een cv-onderhoudsabonnement voor je verwarming, energie of een abonnement voor je mobiele telefoon.
Maar bijvoorbeeld ook een abonnement op kortingen bij online winkelen
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 08 mar 2018 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door crazyme »

De schriftelijkheidsvereiste kan inderdaad van toepassing zijn.

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... dsvereiste

Het is aan ts om te beoordelen of dat het geval is.

En anders is het misleiding.

PieCor
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2018 08:35

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door PieCor »

Ik ben vorige week dinsdag 16 jan ook gebeld in mijn auto, het overviel mij en kon mij niet goed focussen wat het precies inhield, zou alles via de mail krijgen en dan 2 weken de tijd hebben om erop in te gaan of niet. Ik moest vooral mijn spam goed in de gaten houden. Na een week nog niets ontvangen, ook niet in mijn spam en ik was in eerste instantie blij dat zij mij maandag 22 jan opnieuw belden zodat ik wat meer informatie kon ontfutselen, een telefoonnr. en een website. De dame aan de telefoon gaf aan dat het mailtje niet bij mij af konden leveren en checkte alsnog of het mailadres juist was of dat ik eventueel nog een ander emailadres had, gelukkig heb ik die van mijn man niet doorgegeven, pas op anders hang je er tweemaal aan.
Op het forum van Tros opgelicht zijn veel mensen die dit hebben meegemaakt en vaak ook twee keer gebeld zijn.

Toen ik vanmorgen via google vakantiegarant op wilde zoeken ben ik mij kapot geschrokken. Ik kan ze wel proberen te bellen maar lees in het forum dat dat geen zin heeft, ook beweren zij wanneer je een mailtje stuurt dat zij zeggen die niet ontvangen te hebben.
Kan ik hier aangifte van doen bij de politie? Ik heb nog geen factuur ontvangen maar ben niet van plan om deze te betalen, ik heb nergens voor getekend toch?

C.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

crazyme schreef:De schriftelijkheidsvereiste kan inderdaad van toepassing zijn.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... dsvereiste
Betreffende 'abonnement':
https://www.juridischwoordenboek.nl/?zoek=abonnement:
abonnement: Eng.: subsription: verbintenissenrecht - overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, waaronder elektriciteit of tot het geregeld verlenen van diensten.
: géén abonnement en geen schriftelijkheidsvereiste.

PaulZorro
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2018 14:42

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door PaulZorro »

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Ik hoefde "uiteraard niets" te betalen als ik geen gebruik maakte van de diensten. Er werd met geen woord gerept over inschrijvingskosten. Wel zijn er bandopnames gemaakt voor de "juiste administratie" waaraan ik in goed vertrouwen aan meewerkte. Ik heb geen bevestiging van mijn inschrijving ontvangen in mijn mail (misschien wel in spam) en wel een rekening van 349,- in mijn gewone mail. Antwoorden per mail wordt niet gelezen, telefoon wordt niet opgenomen. Hoe nu verder?

magz66
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018 13:27

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door magz66 »

Ook ik ben erin getrapt helaas, en zoals zovelen hier ook een rekening ontvangen.
Nooit een bevestigingsmail gezien, ook niet in mijn spam box.
Via Consuwijzer.nl en het Juridisch loket de zaak doorgesproken.
Zij gaven aan als advies het formulier "niet voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste, geen geldige overeenkomst" te downloaden via hun site, deze in te vullen en naar hun te verzenden. Heb ik gedaan...daar kreeg ik het volgende antwoord op van VakantieGarant:

Op de website van ACM kunt u het volgende teruglezen welk in dit geval van toepassing is;

Wanneer is schriftelijke instemming niet nodig?
Een schriftelijke instemming is niet nodig in de volgende situaties:
u belt om een bestaand energiecontract of dienstenabonnement te verlengen;
u verkoopt via de telefoon tegelijk een product en een dienst die bij elkaar horen;
u verkoopt een tastbaar product.

VakantieGarant levert gedurende 1 jaar diensten betreft vakantiewoningen. Tevens ontvangt u een tegoedbon (het product) voor het vervoer naar uw vakantiewoning.

Gezien VakantieGarant niet enkel diensten levert, maar ook producten, is er sprake van gemengde overeenkomst. Zodoende is de door u en VakantieGarant gedane overeenkomst rechtsgeldig tot stand gekomen.

Vriendelijk verzoek ik u alsnog zorg te dragen voor betaling binnen de gestelde betaaltermijn."

Weer gebeld met Consuwijzer en het Juridisch loket, zij keuren deze handelswijze zeer af, nu werd mij na het voorlezen van deze mail aangeraden het volgende formulier te downloaden en in te vullen "Vernietiging overeenkomst wegens een oneerlijke handelspraktijk"

Dat heb ik nu ook gedaan en ook weer verzonden naar hun. Ben benieuwd, ga niks betalen in elk geval. Samen staan we sterk, dus meldt zoveel mogelijk hier wat er gebeurd. Mocht het tot een rechtszaak gaan komen staan we met zijn allen veel sterker!

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ze kunnen vanalles scgrijven maar ik denk toch echt dat de rechter het niet met hen eens is

Jeffdb92
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2018 23:36

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door Jeffdb92 »

Hier precies hetzelfde meegemaakt. In januari gebeld met de vraag of ze meer info mochten opsturen, daar ja op gezegd. Nu kom ik erachter dat de tweede aanmaning onderhand onderweg is. Ik ga morgen proberen te bellen maar te zien aan de berichten online geef ik dit weinig kans. Ik stop echter niet tot de onderste steen boven ligt en zij het contract beëindigen, ook al is mijn 'bedenktijd' al voorbij.

Ik zal niet betalen. Onder geen enkele voorwaarde.

magz66
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018 13:27

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door magz66 »

Dit krijg ik terug nav versuurde mail “ vernietiging van overeenkomst”
VakantieGarant hecht veel waarde aan de mening van zijn klanten en wij stellen uw reactie dan ook erg op prijs. Echter vinden wij het zeer spijtig dat u denkt dat er sprake is van oneerlijke handelspraktijk.

Wij willen u erop wijzen dat er absoluut geen sprake is van misleiding en/of agressief benadering.

Helaas worden de bevestigingsmails van veel bedrijven gezien als spam. Dit heeft een aantal redenen zoals;

- De bevestigingsmail bevat verschillende symbolen
- Spamgevoelige woorden zoals; aanbieding, korting etc.

Daarom attenderen wij onze klanten om ook de spam box te controleren.

Tevens worden de mails in de ongewenste box, afhankelijk van uw mail instellingen maximaal 1 week bewaard.

Bovendien hebben wij eerder aangetoond dat de bevestigingsmail door ons verzonden is. Wij blijven bij ons standpunt dat deze daadwerkelijk door ons verzonden is. Wellicht is de mail aan uw aandacht ontsnapt. Hier kunnen wij niet aansprakelijk voor gesteld worden.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Het juridisch loket blijft erbij dat we Vooral NIET overmoeten gaan tot betaling.....wordt vervolgd!

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door yan »

Onzinnige reactie van het bedrijf geeft maar weer eens aan dat ze je proberen over te halen toch te betalen.
Ik kan ook wel mensen gaan mailen dat ze moeten betalen indien ze niet reageren: maar zo werkt het niet.

Geen éénmaal aan dat u geen overeenkomst heeft gesloten en dat het "niet reageren op een aanbod per mail, geen toestemming geeft om iets af te sluiten" en dat u er verder niet op in zult gaan.

tedakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2018 17:01

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door tedakker »

Beste heer van ,

U bent jl. telefonisch benaderd door VakantieGarant voor vakantiewoningen.

Tijdens het gesprek heeft u aangegeven gebruik wenst te maken van het door VakantieGarant gedane aanbod. Zodoende is de overeenkomst telefonisch tot stand gekomen.

Zoals afgesproken hebben wij u de bevestigingsmail verzonden op 2 februari 2018. Na verzending van de bevestigingsmail had u 14 dagen bedenktijd. Zoals vermeld in de mail was de uiterste annuleringsdatum 18 februari 2018.

Gezien wij binnen de bedenktijd geen annuleringsverzoek hebben ontvangen, is uw order verwerkt en heeft u de factuur ontvangen. Zodoende is het niet mogelijk deze te annuleren.

Zoals overeengekomen betaalt u éénmalig € 349,- voor uw inschrijving.

Als klant bij VakantieGarant ontvangt u bij uw boeking (2 weken in 1 jaar) via VakantieGarant een vaste korting van 20%. Zo haalt u bij VakantieGarant meer uit uw boeking!

Zij komen deze verkoop niet na en sturen doodleuk een faktuur na een stilte van 3 weken.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

magz66 schreef:nu werd mij na het voorlezen van deze mail aangeraden het volgende formulier te downloaden en in te vullen "Vernietiging overeenkomst wegens een oneerlijke handelspraktijk"!
Welke passage(s) in de mail werd(en) dan door hen als zodanig geduid of als b.v. 'agressieve benadering'??

HelgaR
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2018 13:02

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door HelgaR »

Ook ik wacht "in spanning" op stappen van het incassobureau.
Nu ben ik totaal niet adrem op momenten dat het zou moeten, zijn er nog tips hoe ik moet reageren op deze agressieve manier van betaling eisen?

"Factuurdatum: 15-2-2018

Factuurbedrag: € 349,00

Administratiekosten: € 7,50

Totaalbedrag: € 356,50

Wij verzoeken u vriendelijk het openstaande bedrag à € 356,50 binnen 14 dagen na dit schrijven te voldoen op bankrekening NL02RABO0322748895 ten name van IHO BV o.v.v. uw factuurnummer 200181375.

Indien wij het openstaande bedrag niet binnen de hiervoor gestelde termijn hebben ontvangen, geven wij onze vordering uit handen aan een incassobureau. Tevens wordt de vordering dan verhoogd met buitengerechtelijke kosten. "

Dit durven ze te eisen voor nooit geleverde diensten. Schandalig toch?!

HelgaR
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2018 13:02

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door HelgaR »

Probleem hier is dat er niet gereageerd kan worden. Er wordt alleen eenzijdig gedreigd met incassobureaus als je niet betaalt. Bellen of mailen kan niet, in elk geval wordt er niets beantwoord. Dus het zogenaamde "contract" opzeggen kan ook niet.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door yan »

Nee natuurlijk kan je het contract niet opzeggen, want er is geen contract.
Gewoon negeren die oplichters.

magz66
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2018 13:27

Re: VakantieGarant: misleiding in telefoongesprek?

Ongelezen bericht door magz66 »

Ik heb ook de aanmaning gehad, negeren zegt het Juridisch Loket, en incasso bureaus hebben geen macht. (Deurwaarders wel)
Overigens heeft de eigenaar, Meneer Hanur Ogul allemaal Verschillende BV’tjes op zijn naam staan. Het adres in Amsterdam is slechts een postadres, werkelijke adres is in Veendam.
Hij was ook eigenaar van “Allgreatdealz”...dat opdezelfe slinkse wijze te werk ging.

Gesloten