LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valse recensie door Airbnb-verhuurder

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
bat
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2020 21:02

Valse recensie door Airbnb-verhuurder

Ongelezen bericht door bat »

Voor het eerst en waarschijnlijk voor het laatst heb ik, vrouw van 55 jaar oud, een AIRBNB in Amerika geboekt begin dit jaar om samen met mijn twee andere kinderen mijn in Amerika studerende zoon te bezoeken. Bijna een week na mijn vertrek uit de AIRBNB ontvang ik via sms van de host het bericht dat er in de AIRBNB was gerookt/marihuana was gebruikt, dat het vast goede Nederlandse stuff was, maar dat er extra schoonmaakkosten waren gemaakt en dat daar een fee van $250 op stond. Omdat ik me hieraan uiteraard niet schuldig heb gemaakt, weigerde ik te betalen. Dat leverde mij aan het einde van de recensietermijn een valse recensie op mijn profiel op, waarin is vermeld dat door mijn verblijf er schade aan het appartement was ontstaan door rook/marihuana. Een officiële klacht via AIRBNB was er (uiteraard) door deze "superhost" niet ingediend. Omdat ik over deze recensie erg boos was en problemen bij mogelijke toekomstige boekingen voorzag, heb ik AIRBNB verzocht de recensie te verwijderen. Dit is door AIRBNB geweigerd omdat het niet tegen het AIRBNB beleid zou zijn. Het enige wat ik kan doen is een reactie op de recensie te geven. Maar dat lost het probleem natuurlijk niet voor mij op!

Dit betekent dus, behalve dat ik me nogal beledigd voel dat ik hiervan word beschuldigd zonder dat ik er iets tegen kan doen, dat je ongefundeerd kan worden beschuldigd van een (in Amerika een strafbaar) feit, met als gevolg problemen bij volgende boekingen. Die doen zich nu al voor, omdat mijn zoon, die niet bij mij in de AIRBNB verbleef maar wel door mij was uitgenodigd, hiermee al wordt geconfronteerd!

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met AIRBNB?

Ik neem in ieder geval volgende keer weer een gewoon hotel!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Valse recensie door Airbnb-verhuurder

Ongelezen bericht door tttlocke »

Een klassieke 'welles-nietes' dus. Logisch, en in principe, terecht dat AirBnB niet zo maar een door u als ongewenst bestempelde recensie gaat verwijderen. Dat ondermijnt de betrouwbaarheid van het hele systeem natuurlijk.
U kunt uw 'nietes' als reactie op de recensie er tegenover plaatsen.
Of eerst de verhuurder vriendelijk vragen zijn recensie te herzien, omdat u (en uw zoon???) écht geen blaam treft en hem te vragen nog eens na te gaan of er wellicht een andere verklaring is voor hetgeen hij constateerde. En hem laten weten dat u anders genoodzaakt ben u reactie onder zijn recensie te plaatsen.

In welk opzicht er nu al problemen kunnen zijn met volgende boekingen omdat uw zoon er mee al mee geconfronteerd wordt, is mij overigens een raadsel.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Valse recensie door Airbnb-verhuurder

Ongelezen bericht door berndv »

bat schreef:
03 feb 2020 21:23
Bijna een week na mijn vertrek uit de AIRBNB ontvang ik via sms van de host het bericht dat er in de AIRBNB was gerookt/marihuana was gebruikt, dat het vast goede Nederlandse stuff was, maar dat er extra schoonmaakkosten waren gemaakt en dat daar een fee van $250 op stond. Omdat ik me hieraan uiteraard niet schuldig heb gemaakt, weigerde ik te betalen.
Op grond waarvan werd dit geconstateerd? Had de verhuurder dit geroken? Of waren er nog tastbare bewijzen aanwezig?
bat schreef:
03 feb 2020 21:23
Dat leverde mij aan het einde van de recensietermijn een valse recensie op mijn profiel op, waarin is vermeld dat door mijn verblijf er schade aan het appartement was ontstaan door rook/marihuana. Een officiële klacht via AIRBNB was er (uiteraard) door deze "superhost" niet ingediend. Omdat ik over deze recensie erg boos was en problemen bij mogelijke toekomstige boekingen voorzag, heb ik AIRBNB verzocht de recensie te verwijderen. Dit is door AIRBNB geweigerd omdat het niet tegen het AIRBNB beleid zou zijn.
Dat ze niet direct tot verwijdering van de recensie over gaan vind ik op zich wel logisch. Als u zegt dat u daar niet gerookt of geblowd heeft dan zal dat ook vast wel zo zijn, maar goed, controleren kan ik het niet, dus ik moet het doen met uw woord, en ik ga er van uit dat u een eerlijk iemand bent. Maar zo gaat Airbnb waarschijnlijk ook uit van de eerlijkheid van de verhuurder.

Of het nu wel of niet is gebeurd, het zal een welles nietes verhaal worden. Geen van beide kan waarschijnlijk ook maar iets aan bewijzen leveren.
bat schreef:
03 feb 2020 21:23
problemen bij volgende boekingen. Die doen zich nu al voor, omdat mijn zoon, die niet bij mij in de AIRBNB verbleef maar wel door mij was uitgenodigd, hiermee al wordt geconfronteerd!
Hier begrijp ik het oorzaak-gevolg verhaal niet helemaal. Hoezo kan een negatieve recensie op een boeking van u, negatieve gevolgen hebben voor uw zoon, die alleen als bezoeker langs is geweest?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Valse recensie door Airbnb-verhuurder

Ongelezen bericht door de auditu »

Wellicht is bij RBNB bekend of deze verhuurder zich vaker bedient van trucs om achteraf extra geld binnen te harken?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Valse recensie door Airbnb-verhuurder

Ongelezen bericht door de auditu »

Als huurder kunt u de verhuurder toch ook beoordelen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Valse recensie door Airbnb-verhuurder

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
05 feb 2020 00:41
In welk opzicht er nu al problemen kunnen zijn met volgende boekingen omdat uw zoon er mee al mee geconfronteerd wordt, is mij overigens een raadsel.
Airbnb werkt met een community, alles is verlinkt, gast en host mogen elkaar beoordelen. Heb je zo'n recensie en boek je opnieuw, krijgt de volgende host direct de beoordelingen te zien, nog voordat de boeking wordt geaccepteerd.
Interessanter is hier de host. Ik zou 2 vragen stellen: of de man vaker de borg niet terugbetaalt en welke bewijzen hij heeft voor zijn beschuldiging.

Voor de rest ... typisch Airbnb. Tegenwoordig deels in handen van de nieuwe eigenaar van BelVilla.


(En ik baal, omdat ons huis vanaf 1 maart ook daar geboekt kan worden. Wij zaten bij TUI, maar die heeft de huisjesbemiddeling verkocht aan e-domizil en dat bedrijf plaatst alles op Airbnb.)

Gesloten