LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding EHBO inzetten niet vergoed

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Jessewisman
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mar 2018 11:50

Vergoeding EHBO inzetten niet vergoed

Ongelezen bericht door Jessewisman »

Beste radar en forumlezers

Ik ben meerdere jaren actief voor het rode kruis als EHBO'er op evenementen. Met name op festivals help ik de bezoekers op de eertse hulp. Hiervoor heb ik verschillende cursussen moeten volgen die niet altijd gratis zijn. Deze inzetten worden gedaan door vrijwilligers en worden niet vergoed.

Via het rode kruis kwamen we terecht op het festival van Best Kept Secret. We kwamen te werken als vrijwilleger bij een bedrijf genaamd AES (Ambulance Event Service). Ook op de evenementen Tomorrowland en Wish outdoor kwamen we dit bedrijf weer tegen. Deze organisatie verzorgd veel EHBO'erss op grote en kleine evenementen met als doel winst te maken.

Tijdens deze inzetten kregen we te horen dat de EHBO'ers van AES een vergoeding kregen van 40 Euro per dag. Samen met een collega van het Rode Kruis hebben we besloten om ons op te geven bij AES voor EHBO werk. Natuurlijk zijn we vrijwillegerswerk bij het Rode Kruis blijven doen maar we waren toch nieuwschierig hoe het bij dit bedrijf zou zijn. In 2018 hebben we voor AES 6 dagen vrijwilligerswerk gedaan onder de voorwaarde dat we een vergoeding van 40 Euro zouden ontvangen.
Het betreft de evenementen:

· 2 dagen kermis weert 2018
- 1 dag harbour run Rotterdam 2018
· 1 dag Pre proloog dakar 2018
· 1 dag red bull Scheveningen 2018
Het zou gaan om 200 Euro (5 x 40).

Helaas hebben we nog geen euro mogen ontvangen. Ook was er geen enkele vorm van nazorg.
Wel krijg ik nog steeds uitnodigingen om meer inzetten voor dit bedrijf te doen. Begin dit jaar heb ik de betreffende persoon gevraagd hoe het met de betaling van de dagvergoeding staat? Ze verwees mij door om een email te sturen. Dit heb ik gedaan maar tot vandaag geen reactie op gekregen. Waarop ik weer een mail heb gestuurd(nog steeds geen reactie).

Helaas heb ik geen schriftelijke afspraken gemaakt met dit bedrijf en heb ik juridisch geen mogelijkheden om mijn geld te vorderen. Maar het steekt toch wel. Dat een winstgevend bedrijf een vergoeding voor vrijwillegers beloofd en deze niet uit wil betalen. Als EHBO vrijwillger steek je best veel tijd in scholing. Je maakt heel veel leuke en mooie momenten mee maar er zijn ook zeker wel minder mooie momenten. Ik vind het dan ook erg vervelend dat dit bedrijf niet over de brug wil komen.

Beste Radar forum lezers , hebben jullie tips en adviezen hoe hier meer om tegaan. Of moet ik gewoon accepteren dat ik mijn geld nooit ga ontvangen.

Alvast bedankt

Groet
Jesse Wisman

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vergoeding EHBO inzetten niet vergoed

Ongelezen bericht door Revoked »

Dat je dat ge-EHBO op vrijwillige basis doet: petje af. Echt.
Maar in Nederland draait alles om centjes, en er wordt voor EHBO-ers grof geld betaald. Bijzonder treurig om te moeten aanschouwen dat er geen cent van naar jullie gaat.
Vanuit de zakelijke kant gezien weet ik dat er echt op vrijwilligers kan worden geleund, een onkostenvergoeding lijkt mij dan ook echt wel op zijn plaats. In "worst case scenarios" ben je toch het eerste medische contact van waaruit de medische wereld verder kan handelen. En die medische wereld werkt ook niet voor niets. Sterker nog: dankzij foute beleggingen en te-royale overhead zijn er al ziekenhuizen failliet gegaan....terwijl de "directie" rustig wegreed in een iets te opvallende auto.
U ziet ook overeenkomsten?

Wat staat er eigenlijk in de overeenkomst van AES?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vergoeding EHBO inzetten niet vergoed

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Beste Jesse,
Je hebt dus eigenlijk 5 dagen gewerkt voor AES (niet via het Rode Kruis neem ik aan) en er was niets op papier gezet over de samenwerking en/of de afspraken met AES? Je hebt dus alleen wellicht nog de advertentie van AES?

Persoonlijk begrijp ik niet waarom je EHBO werkzaamheden zou willen verrichten zonder enige afspraak met een club welke je niet kent (echt). Het Rode Kruis is een organisatie zonder winstoogmerk en welke je waarschijnlijk een overeenkomst heeft gegeven waarin de afspraken staan, het is mijns inziens een betrouwbare organisatie ook. Je moet je goed beseffen dat EHBO belangrijk werk is en het ook mis kan gaan soms. Indien er iemand gewond raakt wil je niet dat jij persoonlijk aansprakelijk bent op grond van enig verwijt.

Bijvoorbeeld je handelt niet conform bepaalde regels, zonder opzet en geen grove nalatigheid, dan zal het Rode Kruis je wellicht verzekeren tegen dergelijke mogelijke fout(jes), je valt onder de dekking van het Rode Kruis en ze vrijwaren je tegen aanspraken van derden. Verder zal jij verzekerd zijn indien je zelf schade oploopt of gewond raakt. Het Rode Kruis zou je ook niet zomaar inzetten indien ze geen vertrouwen hebben in jouw kwaliteiten. Je hebt tenslotte diploma's.

Nu ga je voor AES aan de slag tegen een zogenaamde "onkostenvergoeding". De rechtsverhouding is onduidelijk,, ben je een werknemer of ben je een vrijwilliger (wat in de regel niet klopt want echt vrijwilligerswerk is volgens de overheid werk voor organisaties met een maatschappelijk doel die in beginsel geen geld hebben voor bepaalde betaalde werkzaamheden) of ben je een soort derde/onderaannemer?.

Maakt AES niet een beetje gebruik van je? Ze verdienen waarschijnlijk geld aan je terwijl jij niets krijgt?

Ik adviseer je dit niet zomaar te doen. Het Rode Kruis is een heel ander verhaal dan een private partij waar jij zomaar aan de slag gaat.

AES hoort je uiteraard gewoon te betalen. Indien het onduidelijk is wat de afspraken zijn dient een en ander geinterpreteerd te worden aan de hand van de omstandigheden van het geval. Je zegt juridisch nergens recht op te hebben, daar ben ik het niet mee eens (als jurist). Of ze komen over de brug met een overeenkomst en de betaling en zoniet stuur je ze een brief met een vordering voor de gewerkte dagen/uren. Het is niet direct jouw risico dat er niets is vastgelegd, werk is verricht en dan hoort er betaald te worden.

Groet

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vergoeding EHBO inzetten niet vergoed

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Evenementen moeten vaak verplicht deze inhuren... ongeacht de kosten.

Gewoon met meerdere dus niet alleen vooraf geld eisen.
Als ze geen €40,- vooraf betalen komen jullie niet en kun je gemeente melden dat ze zonder werken!

Dan moeten ze wel betalen en Rode Kruis, zou dit ook best zo mogen doen, om concurrentie te voorkomen.

Gratis naar binnen is niets, ik zat op camping naast Pink Pop, hoorde ook alles gratis en zag niets... net als jou tent.
Naast de opleiding ook nog 5 dagen verplicht van begin tot eind blijven en soms hard werken.....
En daar mag best een vergoeding tegenover staan.

Als een commerciële de door Rode Kruis opgeleide weg roofde moeten ze ook maar vergoedingen aanbieden.
Bij tekort EHBO moeten ze evenement stoppen en dat is nog duurder.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vergoeding EHBO inzetten niet vergoed

Ongelezen bericht door berndv »

Jessewisman schreef:
04 mei 2019 01:09
Helaas heb ik geen schriftelijke afspraken gemaakt met dit bedrijf en heb ik juridisch geen mogelijkheden om mijn geld te vorderen.
Wat wil je juridisch vorderen als er geen afspraken zijn vastgelegd?

Jessewisman
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mar 2018 11:50

Re: Vergoeding EHBO inzetten niet vergoed

Ongelezen bericht door Jessewisman »

Beste lezers,

Bedankt voor de reacties.
Het betreft 5 dagen en niet 6 die ik dus niet voor het rode kruis heb gewerkt maar voor AES. Mijn collega en ik hadden afgesproken een aantal inzetten voor deze andere organisatie mee te draaien om eens te kijken hoe dat zou zijn, natuurlijk speelde de vergoeding die we zouden krijgen van 40 euro per inzet daar ook een rol bij.
De afspraken met AES zijn alleen mondeling gemaakt. Er was dus geen schriftelijke overeenkomst.

Groet
Jesse Wisman

Gesloten