ABP nabestaandenpensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
gobi345

ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door gobi345 » 11 mar 2020 00:34

Ik heb een pensioen van ABP.
Tot zover geen probleem.
Het probleem is dat mijn vrouw 11 jaar geleden is overleden.
Daarna heb ik een andere vrouw ontmoet die veel jonger is als ik. ik ben nu 71, mijn vrouw is 38.
Mijn probleem zit in het nabestaandenpensioen. Ik ben nu 10 jaar met mijn nieuwe partner samen.
Ik heb alle jaren dat ik bij de overheid werkte premie betaald voor mijn pensioen en een nabestaandenpensioen voor mijn partner.
Nu puntje bij paaltje komt heb ik een geregistreerd partner schap met mijn nieuwe partner, maar die komt niet in aanmerking voor een nabestaanden pensioen van ABP omdat zij niet mijn partner was in de tijd dat ik nog bij de overheid werkte en premie aan het abp betaalde. Zo zijn de regels van het ABP. In de visie van het ABP is zij dus geen partner.
Daarnaast is het niet mogelijk voor mij om de waarde over te dragen naar een andere pensioen verzorger waar dit nabestaandenpensioen mogelijk wel geregeld kan worden.
Dit kan niet omdat ik met pensioen ben en niet naar een andere werkgever kan over stappen.Dus omdat ik te oud ben kan ik niets meer regelen.
Was ik echter jaren jonger geweest in deze situatie dan had ik nog de mogelijkheid gehad om keuzes te maken die ik nu niet meer kan maken.
Ik vind dit discriminatie op leeftijd.
Ik heb jarenlang premie betaald voor o.a. een nabestaandenpensioen en dat geld verdwijnt nu in de bodemloze staats schatkist.
Wat kan hier aan worden gedaan?
Ik heb hier advocaten over gesproken, die gaan de regels niet aanvechten omdat dat geen kans heeft.
De regels zullen dus moeten veranderen. Ik denk toch niet dat ik de enige ben met dit probleem.
Worft het niet eens tijd om de regels aant passen aan deze tijd?

kweenie

Re: ABP nabestaandenpensioen

Ongelezen bericht door kweenie » 11 mar 2020 06:49

Was ik echter jaren jonger geweest in deze situatie dan had ik nog de mogelijkheid gehad om keuzes te maken die ik nu niet meer kan maken.
Ik vind dit discriminatie op leeftijd.
De keuzemogelijkheid is helemaal niet afhankelijk van je leeftijd. De keuzemogelijkheid heeft te maken met de vraag of je pensioen al dan niet ingegaan is.

Op het moment dat je je pensioen laat ingaan, heb je de keus of je wel of geen nabestaandenpensioen wilt voor de eventuele partner die je dan hebt. (Dat betekent dan ook dat je ouderdomspensioen iets lager zou worden.) Op het moment dat je die keizer hebt gemaakt en het pensioen tot uitkering is gekomen, dan kun je niet meer op die keuze terugkomen. Dat zal bij andere pensioenfondsen niet anders zijn.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 mar 2020 08:16

Je legt nu alle verantwoordelijkheid elders. Elf jaar geleden had je nog wél keuzes kunnen maken, maar toen heb je dat niet gedaan. Prima, maar dan moet je niet gaan klagen op het moment dat je pensioen ingegaan is en er dus logischerwijs niets meer aan te doen is.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus » 11 mar 2020 09:08

gobi345 schreef:
11 mar 2020 00:34
Ik heb jarenlang premie betaald voor o.a. een nabestaandenpensioen en dat geld verdwijnt nu in de bodemloze staats schatkist.
Nee, dat geld zorgt er voor dat mensen die over een jaar of 20 met pensioen gaan misschien ook nog een beetje pensioen krijgen uitgekeerd.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 11 mar 2020 09:30

Als je van 61 tot 65 dit niet regelde ben je gewoon te laat!

Ik begrijp dat je binnen 1 jaar een opvolgster had, leuk, maar U had 4 jaren om dit te regelen.
Ook is per Pensioenfonds het anders en samenleef contract of Trouwen, zit daar nog iets tussen?
Achteraf trouwen als de regels anders zijn is toch geen probleem, maar lees eerst de ABP regels eens door of er verschil is.

En hoe zit het andersom? Heeft ze gewerkt of werkte ze nog?
De kans op uitbetalen is klein maar nooit uit te sluiten.
Mijn Cardiologe kwam op 39 jarige leeftijd te overlijden en schoonmoeder van nu 91 leeft nog!

Net als afgekeurde vaak hun pensioen opbouw premievrij kunnen maken mits ze op tijd reageren!
Dat lopen ook vele mis!
Tijdig goed doorlezen voorwaarden is rendabel, vooral als de situatie veranderde!

Plaats reactie