LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@ Alle betrokkenen.

Ik heb toen ik mijn persbericht naar alle 2e-Kamer fracties stuurde er een lijst bij gedaan van overlijdensrisico verzekeraars met de leeftijdscriteria. Van Rooyen (50-Plus) heeft op 15 december inderdaad vragen gesteld en zal deze gegevens ook wel kennen. Voor de volgers van dit topic wellicht interessant:

https://weblog.independer.nl/overlijden ... rzekering/

Verder is TAF een niet in Nederland gevestigde Arabisch/Zwitserse verzekeraar. Werkt alleen via tussenpersonen; staat NIET onder toezicht van de Nederlandse Bank en heeft regelmatig ernorme problemen.
Voor gepensioneerden die ouder zijn dan 70 is er dus eigenlijk geen mogelijk voor een dergelijke verzekering.
Daarmee ook antwoord aan Lady1234 op dit forum.

Er MOET gewoon een oplossing voor dit probleem komen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar independer geeft Taf wel het Independer keurmerk.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Maar indipender is niet "indipendent" (onafhankelijk). Zij laten zich gewoon betalen.
TAF is vragen om problemen:
viewtopic.php?f=31&t=118444
https://www.klacht.nl/taf/
http://www.amweb.nl/branche/nieuws/2014 ... ur-1019905
In de afgelopen jaren zijn er miljoenen bij TAF verdwenen.
Doe eerst goed onderzoek "hoe de hazen lopen". De waarheid is altijd anders dan het lijkt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Oldy schreef:Maar indipender is niet "indipendent" (onafhankelijk). Zij laten zich gewoon betalen.
TAF is vragen om problemen:
viewtopic.php?f=31&t=118444
https://www.klacht.nl/taf/
http://www.amweb.nl/branche/nieuws/2014 ... ur-1019905
In de afgelopen jaren zijn er miljoenen bij TAF verdwenen.
Doe eerst goed onderzoek "hoe de hazen lopen". De waarheid is altijd anders dan het lijkt.
Wie is er wel “independent”? Iedereen wordt betaald. U wilt ook betaald worden.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »


Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »


Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Ik verwacht dat Van Rooijen en Van Brenk doelen op artikel 1C, en hier hebben ze m.i. een punt.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »


Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »


Welkom21!
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2017 12:12

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Welkom21! »

Dit vond ik op een site
De beoordeling of Anw-compensatie alsnog wordt uitgekeerd, vindt namelijk pas plaats na overlijden. Op dat moment kan uw partner zich ook nog melden. Hij of zij vult dit formulier dan in en stuurt het aan ABP terug. Op basis van het ingevulde beoordelingsformulier kan uw partner alsnog volgens de huidige voorwaarden in aanmerking komen voor Anw-compensatie. Let op: Deze uitzondering geldt echt alleen voor deelnemers die ongeneeslijk ziek zijn én zich daardoor niet meer kunnen verzekeren. Als u zich kunt verzekeren (ongeacht de hoogte van de premie), dan is de uitzondering niet van toepassing.

Mijn inziens moet je dus altijd kunnen aantonen dat je zelf een aanvraag gedaan heb. En hoeveel maatschappijen moet je benaderen?
Ik weet dat ICZ kan bemiddelen bij ongeneeslijke ziekten om eventueel tegen hoge premies je te verzekeren.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@ Welkom21!

Dit was allemaal al bekend en besproken in dit forum. Voor déze groep is een coulance-regeling.
Voor reeds gepensioneerden met een jongere partner nog steeds niet. Zie de schriftelijke vragen van Van Rooijen:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2017D37510

Zij moeten vóór 31 januari 2018 nog ergens een mogelijkheid zien te vinden zichzelf te verzekeren.
Het gaat om een groep van ca 15.000 gepensioneerden, waarvan de partner nog geen eigen AOW heeft.

Welkom21!
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2017 12:12

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Welkom21! »

Ik heb alle 8 pagina's vluchtig doorgeworsteld maar vind of vond niet echt een duidelijk antwoord op het aanvragen van een verzekering wanneer je ongeneeslijk ziek bent.
Wellicht zijn er maatschappijen die je wel degelijk voor een exorbitante premie willen verzekeren. Dus kan je je wel degelijk verzekeren en kom je dus niet in aanmerking voor de coulance regeling.
Daar is ABP dus niet geheel duidelijk in.

WIj zitten met dit probleem: hoeveel maatschappijen moet ik benaderen? Moet ik me aanmelden bij ICZ?

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Oldy, vergeet ook niet dat er geen coulanceregeling is voor de arbeidsongeschikten en werklozen en werknemers die vrijwillig via hun werkgever zijn aangesloten bij het ABP. Voor deze groep kan ook de vakbond niks betekenen.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »


Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Het wordt nu toch wel eens tijd dat b.v. Nieuwsuur aan dit smerige zaakje aanacht gaat besteden. Het "politiek/bestuurdersnetwerk" regelt voor zichzelf de zaakjes. Het klootjesvolk kan barsten. Of in de Tale Kanaäns: " Wacht u voor de zuurdesem van de Farizeërs, dewelke is de geveinsdheid".
We worden weer eens gewoon besodemieterd.
Schandelijk!!!

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@Pitje15

Heb je het volledige artikel ook nog ergens anders kunnen vinden?

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@Theo-B

Klopt! De klappen komen bij de groep waar in het collectieve overleg niets meer gedaan kan woden.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

@Oldy

Nee, en een abonnement op PensioenPro heb ik niet.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@Welkom21!

Kijk op de website van Loyalis (verzekeraar) of bel ze.

xenograaf
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2017 14:27

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door xenograaf »

In 2016 heb ik de vraag gesteld aan het ABP hoeveel ANW compensatie mijn partner zou krijgen als ik kom te overlijden. Daarop heb ik een brief gekregen van een ABP medewerker waarin letterlijk staat :
"Indien u partner geen recht heeft op een ANW-uitkering van de Sociale Verzekeringsbank ontvangt zij hiervoor een ANW-compensatie van ABP. Deze compensatie bedraagt € 10 111,32 bruto per jaar en eindigt bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd."
Met hieronder een handtekening van de betreffende ABP medewerker. Er wordt nergens verwezen naar aanvullende voorwaarden of uitsluitingen.
Wat is de waarde van zo'n brief?
Kan je dan van correspondentie van het ABP ook niet meer aan. Gelijk in de prullenbak gooien dan maar???
Voorlopig ga ik er van uit dat wat er in die brief staat nog steeds waar is, toch?

Gesloten