LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

Zo even heb ik een gesprek gehad met iemand van het ABP en daaruit is belangrijk nieuws naar voren gekomen, althans zeker voor mij en waarschijnlijk voor vele anderen hier ook.
Wat de ANW compensatie vangnetregeling betreft zal uw achtergebleven partner achteraf moeten kunnen aantonen dat de overledene zich niet kon verzekeren tegen het inkomensverlies. U zult een afwijzing van de verzekering moeten kunnen overleggen. Voor de mensen die zich tegen een torenhoge premie wel bij kunnen verzekeren is het helaas jammer. Zij komen niet in aanmerking voor de vangnetregeling. Toch heb ik ook nog wat goed nieuws gehoord.

Als U diensttijd heeft vóór 1996 en u komt niet in aanmerking voor de ANW compensatie dan wordt er een andere aanvulling wel uitgekeerd. Voor mijn partner is dat een substantieel bedrag. Het is minder dan de ANW kompenstatie maar het helpt wel. Eind deze week heb ik de berekening daarvan in de brievenbus liggen. LET OP DEZE AANVULLING VINDT U NIET IN UW PENSIOENOVERZICHT, MAAR HIJ IS ER WEL.

Groet S.

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Sammyboy, het wordt nog meer verwarrend. Welke aanvulling is dat dan?

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Meer dan 10 minuten aan de lijn. Ik wil ABP bellen: Al onze medewerkers zijn nog steeds in gesprek. Een ogenbik geduld. U wordt zo snel mogelijk geholpen.
Nogal logisch met zo'n maatregel!

Timon van Dordt
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2018 11:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Timon van Dordt »

kweenie schreef:In de regel is zo'n Anw aanvulling een regeling die je vrijwillig (collectief) kunt afsluiten. Het was eigenlijk vreemd dat dit nog standaard door ABP werd gedaan. Bij veel andere werkgevers en pensioenregelingen is het al gebruikelijk dat je zelf de keus krijgt of je je hiervoor wilt verzekeren, bij een aparte verzekeraar.

Dat zal dus ook bij de werkgevers die bij het ABP zijn aangesloten gaan gebeuren. Grote kans dat dit bij Loyalis zal zijn, het verzekeringszusje van ABP. Bij zulke collectieve contacten zul je bij het begin van het contract zonder verdere medische keuring worden toegelaten. De premie zal dan waarschijnlijk in de orde van grootte van twee tientjes per maand liggen.
Bovenstaande was mij niet bekend, desalniettemin is door deze nieuwe regeling, sprake van een inkomensachteruitgang. Ik heb geïnformeerd naar een verzekering en die kost 32,00 per maand. Dat is een 32,00 minder per maand. Mijn loon stijgt niet. Daarbij komt: een hogere energierekening en vele andere zaken die meer kosten.

Ik ben het bovendien eens met betrekking tot de manier van communiceren van het ABP. Eventjes via een nieuwsbrief.

Ik concludeer dat de overheid en verwante organisaties steeds onbetrouwbaarder worden. Laatst vroeg ik aan een bankmedewerker wat hij vindt van de overheid. Zijn antwoord: "meneer, de overheid is de meest onbetrouwbare organisatie, maar ja, we moeten het er mee doen."

Ten slotte heeft het ABP enkele maanden ervoor de pensioenleeftijd waarop het pensioen wordt berekend, ook nog eens verhoogd naar 68 jaar. Die mededeling kwam eveneens via een nieuwsbrief.

De ouderen onder u herinneren zich waarschijnlijk nog wel dat Lubbers destijds een flinke hap geld uit de ABP-pot heeft gehaald. Als dat niet zou zijn gebeurd, was er niets aan de hand geweest.

Notnav
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2018 12:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Notnav »

Zojuist contact gehad met ABP. De extra regeling waar Sammyboy het over heeft geldt alleen als men in aanmerking komt
voor "samenloop van pensioen". Dit is het geval als jijzelf of je partner bij 2 banen gelijktijdig pensioen hebt opgebouwd,
hetgeen in mijn geval niet geldt, dus ik ben gewoon de klos en mijn partner krijgt GEEN ANW compensatie meer. Op naar Loyalis

Welkom21!
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2017 12:12

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Welkom21! »

https://www.fvov.nl/?p=3782

Hierin staat:
Let op: Deze uitzondering geldt echt alleen voor deelnemers die ongeneeslijk ziek zijn én zich daardoor niet meer kunnen verzekeren. Als u zich kunt verzekeren (ongeacht de hoogte van de premie), dan is de uitzondering niet van toepassing.

Welkom21!
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2017 12:12

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Welkom21! »

En dan staat er nog in de desbetreffende brief van het ABP (welke je moet invullen om in aanmerking te willen komen)
je bent ongeneeslijk ziek en/of aantonen dat je je niet kan verzekeren.
Zo onduidelijk.
Wat ik steeds uit verhalen begrijp is dat alleen een verklaring dat je ongeneeslijk ziek bent niet voldoende is.
Waarom schrijven ze niet ipv en/of EN!!!!!!

francocampo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2018 01:40

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door francocampo »

Het afschaffen van de loonheffing staat toch echt duidelijk in het onderhandelingsaccoord van juli vorig jaar en de staatscourant. Wat kan ik er meer over zeggen? Ik zal het citeren:.
Onderhandelingsaccoord: 3.5. Het recht op compensatie loonheffing komt te vervallen (...).
Staatscourant 28 december 2017: zie onder paragraaf 7 (zoek met Shift F7, 4 treffers) : compensatie loonheffing bij recht op partnerpensioen i.v.m. een overlijden VOOR 1 januari 2018 luidt alsvolgt: ......... Aan overlijden NA 1 januari 2018 wordt geen tekst gewijd. Dus....

Theo Schrooten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 14:20

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo Schrooten »

Voor diegene die nog ruimte hebben in hun maandelijks budget: bekijk ook de mogelijkheden bij Generali Nederland. Een tijdelijke levensverzekering met lineair aflopende uitkering is voor velen interessant. Loyalis veel te duur. Bereken de inkomensachteruitgang voor je partner tot zijn of haar AOWleeftijd. Dat bedrag kun je eventueel verzekeren.

francocampo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2018 01:40

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door francocampo »

(ik bedoelde natuurlijk: het afschaffen van de compensatie loonheffing)

HenkJac
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 15:31

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door HenkJac »

Op 27 december 2017 kreeg ik deze onaangename mail. Werkzamen kunnen zich heb ik begrepen bij Loyalis (dochterbedrijf ABP) tegen betaling collectief bijverzekeren.
Deze regeling geldt uitdrukkelijk niet voor gepensioneerden met een jongere partner.
Concreet voor mij: Ben 71 jaar, hartpatiënt, en moet mij proberen nog bij te verzekeren tbv partner . Mocht dat lukken dan betaal ik gedurende bijna 7 jaar ruim 82 euro per maand voor een verzekering. Mijn partner is nu 60. AOW leeftijd 67 jaar en 3 maanden. Mocht ik een hogere premie moeten betalen gezien mijn kwaal, dan val ik zo wie zo ook niet onder een evt. "hardheidsclausule"". Ik vind het een schande mensen op mijn leeftijd hiermee nog te confronteren. Het motto van het ABP is: we gaan de regelingen vereenvoudigen. Ik vind het een schande voor dit eens zo degelijke pensioenfonds. Ook de vakorganisaties laten de gepensioneerden, die toch al veel inleveren, enorm in de kou staan. Ze zijn hiermee akkoord gegaan uit angst voor verdere versoberingen.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

Notnav schreef:Zojuist contact gehad met ABP. De extra regeling waar Sammyboy het over heeft geldt alleen als men in aanmerking komt
voor "samenloop van pensioen". Dit is het geval als jijzelf of je partner bij 2 banen gelijktijdig pensioen hebt opgebouwd,
hetgeen in mijn geval niet geldt, dus ik ben gewoon de klos en mijn partner krijgt GEEN ANW compensatie meer. Op naar Loyalis
Dan heeft men je niet goed voorgelicht. Bijlage K uit het pensioenreglement zegt het volgende:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Artikel 13 Aanvulling partnerpensioen en bijzonder partnerpensioen 1.
De partner of bijzondere partner heeft recht op een aanvulling als hij geen recht heeft op een Anwnabestaandenuitkering en de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet bereikt heeft. 2. De aanvulling bedraagt per dienstjaar 1,490355% van de franchise.
PENSIOENREGLEMENT 2017
Pensioenreglement Stichting Pensioenfonds (versiedatum: 01-09-2017) 140
3. De partner of bijzondere partner heeft geen recht op deze aanvulling als hij recht heeft op een compensatie bij geen recht op Anw-nabestaandenuitkering als bedoeld in artikel 7.4a van het reglement, zoals dat luidde op 31 december 2005.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deze aanvulling wordt slechts toegekend over diensttijd van voor 1996.

Groet S.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Het ABP schrijft letterlijk onder de rubriek:
Wat verandert er in 2018 ?
"Over het nabestaandenpensioen dat u opbouwt vanaf 2018 ontvangt u geen compensatie loonheffing meer. De opgebouwde en lopende compensaties veranderen niet."

In de Staatscourant praat men alleen over compensaties bij een overlijden van voor 1 januari 2018.
Zo raakt men toch helemaal het spoor bijster.
Politiek roep dit zo gauw mogelijk een halt toe !!!

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

ABP Vandaag gebeld, 45 minuten in de wacht gestaan.

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Aanvulling van voor diensttijd1996.

Hiervoor moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Mijn diensttijd van ongeveer 1980 tot 2015

Toch is dit niet genoeg, Partner moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Van mij is de aanvraag afgewezen

sjorsje
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 21:01

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sjorsje »

Ik heb een vraag. Geldt de maatregel voor mensen die nu nog werken of ook voor de mensen die nu al gepensioneerd zijn? En mijn man en ik zijn beide ontvangen beide een abp pensioen maar hebben daarover geen bericht ontvangen.

Leonora1
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2018 14:53

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Leonora1 »

Wat een gesprek met het ABP in Radar. Nog steeds geen duidelijkheid. Excuses voor het onbeschofte dievengedrag. Daar moet je het dan mee doen.

Bert Ammeraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2009 21:27

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Bert Ammeraal »

Wat een waardeloze uitzending in Radar over de ANW. Zo gaat het en zo gebeurd het. ABP schaam je.

ajpj.gooren
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 21:17

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door ajpj.gooren »

Ook ik heb een abp pensioen in de toekomst, wij zijn bezig om een extra verzekering af te sluiten, kosten voor aanvraag € 350,-- (en dat weet ik nog niet of ik geaccepteerd wordt) dan nog een premie per maand van € 65,-- maal 99 maanden = € 6435,-- ongelooflijk deze extra kosten om mijn echtgenote met een klein edoch redelijk inkomen achter te laten. En gebeld met de klantenservice krijg je daar te horen, tja men maakte te weinig winst vandaar dat men de anw uitkering afschaft, dus mensen zijn ondergeschikt aan de winst. Tevens gebeld met het pensioenfonds PWRI en wat blijkt kreeg ik dezelfde medewerker aan de lijn en deze verteld dus doodleuk, ja ik zit in hetzelfde callcentrum cq gebouw als mensen van het abp en ja wij behandelen hier vragen voor beide pensioenfondsen, en nee het PWRI handhaaft nog het anw gebeuren. De mevrouw die zojuist op tv was verteld dus eigenlijk een ander verhaal dan de medewerkers. Mijn mening is dat men zoals te doen gebruikelijk is de mensen die nieuw komen bij het abp onder de regeling moet laten vallen deze kunnen een goedkope verzekering afsluiten ipv de nu oudere medewerker op te zadelen met extra kosten waardoor wij wederom een achteruitgang moeten meemaken want voor € 65 euro kan ik een hele week boodschappen doen!!!! Reageren mag, graag zelfs ik hoop dat RADAR hier iets mee doet en ook u mag mij benaderen.

Henkoosterhof
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 21:26

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Henkoosterhof »

Wat mij verwonderd in dit verhaal is dat er altijd een percentage weduwepensioen bleef staan. Ook voor een alleenstaande zonder iemand die in aanmerking komt als weduwe. Dit percentage verdwijnt nu zo maar?

Gesloten