LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Notnav
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2018 12:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Notnav »

N.a.v. het bericht van Sammyboy nogmaals contact gehad met ABP. Deze keer werd er wel bevestigd dat ik rechten heb opgebouwd voor de jaren voor 1996 waar ik premie voor heb betaald. Er zal ook mij een berekening worden opgestuurd.
Volgens art.4 van bijlage K van het pensioenreglement is het franchisebedrag € 15.450,00.
"d. franchise: het in artikel 18e.1, tweede lid van het pensioenreglement, zoals dat luidde op 31 december 2005, vermelde bedrag
van € 15 450, zoals dat nadien door ABP met inachtneming van hoofdstuk 14 van dit reglement nader is vastgesteld."
Als ik hier van uit ga, kom ik met 30 pensioenjaren van voor 1996 in de buurt van het bedrag van Sammyboy. :D :D :D

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@Notnav / @sammyboy / @Pitje15

Mijn dank voor jullie onderzoek! Ik ga er zelf ook meteen achteraan Ik heb 29 jaren vóór 1996.
Ik wil per brief een volledige herberekening. Dát had het ABP individueel voor elke deelnemer moeten uitrekenen en per brief moeten melden in plaats van die knullige brief.
Dan weet je óf en welke maatregelen je moet nemen.
Laatst gewijzigd door Oldy op 11 jan 2018 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Ik heb vanmorgen ook een herberekening aangevraagd, ik moest wel een beetje doorvragen, want de helpdeskmedewerker kende deze regeling niet.
Ik verwacht hem volgende week in de brievenbus, ik houd jullie op de hoogte.
Ik heb de ingewikkelde regeling(en) nog eens doorgelezen, ik vraag me alleen nog af of de jaren voor 1985 meetellen. Dit omdat er boven Artikel 12 van bijlage K staat " Diensttijd tussen 31 december 1985 en 1 januari 1995". Ik ben benieuwd waar ze mee komen.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

@Sammyboy

Ik vermoed dat het ABP rekent met een percentage van 1,251894 voor de dienstjaren voor 1986 en 1,490355 voor de jaren van 1986 t/m 1995.
Kan jij dit bevestigen Sammyboy ?

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Er zitten daar dus helpdeskmedewerkers op dat callcentre die de regels niet kennen.
De voorzitter had er overigens in RADAR wel groot respect voor. Het zou het abp sieren de datum van 1 februari 2018 met een jaar te verlengen en een goede "overgangsregeling" te maken, zodat iedereen de gelegenheid heeft om rustig uit te zoeken hoe het eigen specifieke probleem opgelost kan worden.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

Eerst wordt het percentage(s) losgelaten op het franchise bedrag en daarna komt daarbovenop nog een compensatie voor de inhoudingen. Het bedrag dat ik genoemd heb is het totale bruto bedrag. Er staan straks in jullie brieven twee bedragen, de aanvulling en het bedrag aan compensatie vanwege de inhoudingen. Er wordt inderdaad met twee percentages gerekend.
Je hoeft deze compensatie niet apart aan te vragen. Het ABP moet deze ambtshalve toekennen. Natuurlijk kan het geen kwaad om de berekening goed te bewaren voor je partner, mocht je komen te overlijden.

Groet S.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Hartelijk bedankt allemaal en vooral Sammyboy, die al eind oktober op dit forum de strijd is aangegaan.
Ik denk dat hele kwestie nog wel een staart zal krijgen, komende maandag komt de 2e kamer weer bijeen.
De politieke partijen hebben hier ontzettend veel vragen over gekregen, hier moeten ze iets mee.
En nu maar hopen dat het ABP de aanvulling ongemoeid laat, mijn vertrouwen in hen is weg.
Gegroet
P.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

Geen dank, ik heb het graag met jullie allemaal willen delen. Ik had gelukkig meteen in de gaten dat dit een rampzalige maatregel is.
Al jullie reacties hebben zeker geholpen en hopelijk kan de politiek nog wat voor ons betekenen.

Groet S.

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Artikel 13. Aanvulling partnerpensioen en bijzonder partnerpensioen

3 medewerkers van het ABP gesproken over dit onderwerp

Niemand kende deze aanvulling

Ik moest niet alles geloven wat er in dit forum staat

Ze wilden niet verder in discussie gaan

Dus ik heb geen antwoorden op mijn vragen gekregen

Kan mij iemand helpen

Bij voorbaat dank

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Aanvulling op voorgaande

Mijn diensttijd ABP is van voor 1995 en nog na 1995

Mijn echtgenote ook diensttijd voor 1995 bij pesioenfonds zorg en welzijn

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Putter1 schreef:Aanvulling op voorgaande

Mijn diensttijd ABP is van voor 1995 en nog na 1995

Mijn echtgenote ook diensttijd voor 1995 bij pesioenfonds zorg en welzijn
Stuur ze een mail, dan krijgt u wel het juiste antwoord.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Putter1 schreef:Aanvulling op voorgaande

Mijn diensttijd ABP is van voor 1995 en nog na 1995

Mijn echtgenote ook diensttijd voor 1995 bij pesioenfonds zorg en welzijn
Stuur ze een mail, dan krijgt u wel het juiste antwoord.[/quote]

Het is niet mogelijk om individuele berekeningen in te gaan, hiervoor zijn je gegevens die bij het ABP vastliggen.
Waarschijnlijk kende de persoon die jij sprak de regeling m.b.t. de partneraanvullingen niet.
Gewoon opnieuw bellen en vragen naar een herberekening partnerpensioen inclusief de toeslagen over de franchise van 15450 euro.
Noteer de naam van de medewerker die je te spreken krijgt.
Als ze weer moeilijk doen, verwijs dan naar Artikel 48 van de Pensioenwet;
1 De informatie die de pensioenuitvoerder verstrekt of beschikbaar stelt is correct, duidelijk en evenwichtig. De informatie wordt tijdig verstrekt of beschikbaar gesteld.
2 De pensioenuitvoerder bevordert dat persoonlijke informatie aansluit bij de informatiebehoefte en kenmerken van de deelnemer, gewezen deelnemer, gewezen partner of pensioengerechtigde.
3 De pensioenuitvoerder bevordert dat de informatie de deelnemer, gewezen deelnemer, gewezen partner of pensioengerechtigde inzicht geeft in de keuzemogelijkheden die er zijn in de pensioenregeling en de gevolgen van belangrijke gebeurtenissen voor het pensioen.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ziet toe op de juiste naleving van de Pensioenwet, in het uiterste geval kan je daar nog je beklag doen

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Hartelijk dank voor uw hulp

Putter2

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Vandaag ABP gebeld en dankzij dit forum en

Een vriendelijke ,en deskundige Mevrouw van het ABP is alles opgelost

Putter1

onbezorgde oude dag
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2018 12:58

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door onbezorgde oude dag »

Ik ben per 1-1-2018 met prepensioen. Mijn partner heeft (naar het zich laat aanzien) pas over 10 jaar (of later) haar AOW. Dus je wilt natuurlijk inzicht in je hele financiële termijnplaatje, temeer omdat de kersverse belasting maatregelen op 1-1-2018 ook alweer een krimp van 0,5% hebben veroorzaakt in het nettobedrag van het prepensioen dat ik zou krijgen n.a.v. mijn aanvraag eind 2017. Omdat ook de ANW-compensatie verdwijnt, ik niets meer kan opbouwen en er kennelijk een regeling bestaat van opgebouwde rechten voor 1996 (16 jaar rechten opgebouwd) heb ik vandaag contact gehad met de helpdesk.

Dat was een grote tegenvaller. Ik kreeg eigenlijk geen enkel antwoord behalve dat op de radarsite onware info wordt uitgewisseld. Verder konden ze me daarover geen info geven over een compensatie omdat deze afhankelijk was mijn overlijdensdatum en het bereiken van de AOW-leeftijd van mijn partner. Ik moest maar uitgaan van het ANW-bedrag. Simpele vragen als wat is het nettobedrag dat ik over 4 jaar krijg als ik echt met pensioen ga worden gecounterd met: dat weten we niet want dan gelden misschien weer andere regels. Maak zelf maar een prognose a.d.v het je wel bekende brutobedrag of wacht op de info van het ABP t.z.t verstrekt. Succes !!

Hoe kun je zo een plan de campagne maken voor de rest van je leven?

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Graag gedaan.

je kan evt. de berekening nog toetsen met de gegevens uit Bijlage K van het Pensioenreglement pagina 139 en verder. Waarschijnlijk wordt er gerekend met een percentage van 1,251894 per jaar over de dienstjaren t/m 31 december 1985 en 1,490355 per jaar over 1 Januari 1986 t/m 31 december 1996. In beide gevallen over 15450 euro. Dit getotaliseerd geeft een bedrag dat vervolgens nog verhoogd wordt met compensatie loonheffing.
Ik heb mijn berekening ook nog niet binnen, maar waarschijnlijk is de berekening zoals hierboven vermeld.

Voorbeeld: 10 jaar vóór 1986 en 1985 t/m 1996 geeft: 15450 X 1,251894 X 10 jaar = 1934,17 + 15450 X 1,490355 X 10 jaar = 2302,60 geeft een aanvulling van 4236,77 per jaar tot aan de AOW leeftijd van de partner. Hierop komt nog een compensatie voor de te betalen sociale premies (loonheffing) die betaald moet worden. Ik gok dat die compensatie loonheffing 15 % zal zijn.

Let wel. Deze aanvulling krijgt de partner enkel als de ABP deelnemer overleden is, de partner de AOW leeftijd nog niet heeft bereikt en geen Anw-nabestaandenuitkering van de overheid ontvangt.
Pin me er niet op vast !

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Onbezorgde dag,

Opnieuw ABP bellen en als je geluk hebt en de juiste medewerker

Zelf had ik na een aantal pogingen opeens de juiste medewerker

Bij mij zijn alle vragen tot volledige tevredenheid beantwoord

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Ik wil bij deze die dit forum heeft gestart

Hartelijk bedanken

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@ Pitje 15 @sammyboy

Mijn dank is groot. Ik heb het voor mij net uitgerekend: ruim € 6000 excl. de compensatie loonheffing.
Mijn aanvraag schiftelijke herberekening is net weg. Ben benieuwd naar de ABP-berekening.

Het is mij een raadsel waarom het ABP deze herberekeningen niet individueel niet per deelnemer communiceert.
Zoals je eerder meldde:
Ze voldoen niet aan art 48 van de Pensioenwet. De concrete uitvoering is gewoon in strijd met de wet.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

Putter1 schreef:Ik wil bij deze die dit forum heeft gestart

Hartelijk bedanken
Heel graag gedaan. Ik ben blij anderen nu ook enigszins geholpen zijn.

Groet S.

Gesloten