LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Erik,

Helemaal met u eens

Zorg&Welzijn, ABP zou daar nog een voorbeeld van kunnen aannemen.

ewanoe
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2018 15:06

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door ewanoe »

Mijn situatie. Ik ben 75 jaar, mijn vrouw is 59. Wie verzekert een 75 jarige man en als men dat al zou doen dan zeker niet tot mijn vrouw AOW krijgt. Mijn vrouw komt voor geen enkele uitkering in aanmerking. We hebben een eigen huis. Schandalig wat het ABP heeft gedaan met geen enkel argument dan aan te geven dat daarmee de regeling eenvoudiger wordt. Zo lus ik er nog wel een stel. Laten onze vertegenwoordigers in het bestuur zich nu eindelijk eens krachtig uitspreken, dat er uitzonderingen gemaakt worden. Ik kan mij simpelweg niet verzekeren vanwege mijn leeftijd en mijn vrouw blijft achter met een bedrag waarvan simpelweg niet te leven is. Is er ergens een goede advocaat te vinden, die ons kan helpen?

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@ewanoe

Begin met een klacht bij de Ombudsman Pensioenen

https://www.ombudsmanpensioenen.nl/

Dat moet elke gepensioneerde met een nog niet AOW-ontvangende partner doen.

Notnav
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2018 12:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Notnav »

Onderstaand bericht uit de Telegraaf.nl van hedenmiddag:
Financieel toezichthouder AFM moet op ambtenarenpensioenfonds ABP worden afgestuurd nu de compensatieregeling voor nabestaanden wordt afgeschaft. CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt zet vraagtekens bij de aanpak van het haastig doorgevoerde besluit.
Vanaf 1 februari vervalt voor nieuwe gevallen de zogenaamde ANW-compensatieregeling voor de partner van een overleden ABP-gepensioneerde. Omtzigt vindt dat dit te abrupt gebeurt en dat de pensioendeelnemers pas zeer laat hierover zijn geïnformeerd. In oktober werd het besluit op de website van het pensioenfonds bekend gemaakt.

Is dit tegen de wet?
De CDA’er wil nu weten of het niet tegen de wet is om een pensioenregeling „op zo’n korte termijn ingrijpend te veranderen, waardoor de pensioenoverzichten van de afgelopen jaren feitelijk naar de prullenbak kunnen voor veel mensen.”


Ook vraagt hij zich ernstig af of werknemers die onder het fonds vallen wel voldoende mogelijkheden en tijd hebben om zich goed bij te verzekeren. Voor het einde van de maand hoopt hij hierover opheldering te krijgen van het kabinet.

Hopelijk geeft dit weer wat publiciteit aan dit onderwerp, hoe meer aandacht hoe meer kans op een fatsoenlijk oplossing,
lees TERUGDRAAIEN van deze achterlijke maatregel.

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Oldy,

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Oldy,
Goed nieuws, dank je wel

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@Putter1

Ik ga als er een nieuwe collectieve regeling komt ook een klacht indienen bij het college voor de rechten van de mens wegens discriminatie. Niet actieven (dus reeds gepensioneerden) worden gediscrimineerd ten opzichte van actieven (werkenden) omdat gepensioneerden niet van zo'n nieuwe regeling gebruik kunnen maken. Er is dan sprake van ongelijke behandeling.

https://www.mensenrechten.nl/wat-zijn-m ... criminatie

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar dat is geen discriminatie. Het zijn namelijk geen identieke situaties.

francocampo
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2018 01:40

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door francocampo »

Nog weer iets heel anders. Ik krijg net bericht van Loyalis dat ze het zo druk hebben dat ze hun normale afhandel termijnen niet halen. Het kan nu dus gaan gebeuren dat de verzekering niet voor 1 februari rond komt. Ik "wil" me dus wel verzekeren, maar ik vrees dat deze maand niet gaat lukken.
Hoe gaat het ABP daar mee om? Ook om die reden is uitstel noodzakelijk!

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) het kabinet gevraagd, de AFM een 'spoedonderzoek' te laten doen naar de communicatie van ABP over de afschaffing van de Anw compensatie.
De AFM zal moeten constateren dat er gezondigd wordt tegen de Pensioenwet en zelfs tegen de Richtlijnen van het Europees Parlement en de Raad.

RICHTLIJN 2003/41/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD.
Artikel 14 geeft aan:
Het is van belang ervoor te zorgen dat ouderen en gehandicapten niet het gevaar lopen in armoede te geraken en dat zij van een behoorlijke levensstandaard kunnen genieten. Een passende dekking van biometrische risico's in bedrijfspensioenregelingen is een belangrijk aspect van de bestrijding van armoede en onzekerheid bij ouderen. Bij de opzet van een pensioenregeling moeten werknemers en werkgevers of hun respectieve
vertegenwoordigers overwegen of het mogelijk is in de pensioenregeling voorzieningen op te nemen ter dekking van het hoge leeftijdsrisico en arbeidsongeschiktheid, alsmede uitkeringen aan nabestaanden die van de verzekeringnemer afhankelijk zijn.
Biometrische risico´s zijn risico's in verband met overlijden, arbeidsongeschiktheid en/of levensverwachting.
Veel Succes, Pieter Omtzigt

Notnav
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2018 12:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Notnav »

Uit de pensioen pro nieuwsbrief van 16 januari 2017:
Nog ruim dertig fondsen met ANW-compensatie
Als ABP stopt met ANW-compensatie voor zijn deelnemers, dan zijn er enkele tientallen fondsen die nog wel zo’n regeling hebben, waaronder PFZW. Over de afschaffing bij ABP heeft Pieter Omtzigt Kamervragen gesteld. Hij wil onder meer dat de AFM de communicatie onderzoekt.

Bij ABP stopt de regeling voor ANW-compensatie op 1 februari. De afschaffing zorgde voor onrust onder deelnemers van ABP. In het televisieprogramma Radar zei voorzitter Corien Wortmann vorige week maandag dat het afschaffen te snel ging en dat de communicatie erover onder de maat was. ‘Het moet beter.’ Ze zei ook dat ABP met de ANW-compensatie een uitzondering is.

Toch blijken er volgens een inventarisatie van bureau TPRA nog enkele tientallen fondsen te zijn die ANW-compensatie bieden. Op de lijst staat onder meer PFZW, evenals het fonds voor de schoonmakers en de pensioenfondsen van de Anwb en Nedlloyd. Volgens TPRA zijn er daarnaast nog eens zo’n veertig fondsen waar deelnemers zich vrijwillig kunnen verzekeren tegen een ANW-hiaat.

PFZW heeft voorlopig geen plannen om de ANW-compensatie af te schaffen, laat een woordvoerder desgevraagd weten. De premiebijdrage is circa 0,1%. Bij ABP was dat 0,4%.


Zo moeilijk kan het dus niet zijn. Blijkt maar weer dat de ouderen gewoon geslachtofferd zijn om de premie voor de werkenden met 0,4% te kunnen verlagen. Laten we hopen dat het verzoek van Pieter Omtzigt wat gaat opleveren!!!!

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Nog een nieuwe van Han van der Horst:

https://joop.bnnvara.nl/opinies/waarom- ... tie-voeren

Kijk even naar die schandelijke salarissen.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

@Oldy

Verschrikkelijk, die salarissen.
Geen wonder dat het ABP onvoldoende resultaat behaald om onze pensioenen te indexeren.

Ik heb zojuist mijn beklag gedaan bij de Ombudsman Pensioenen m.b.t. de Anw compensatie.

Philip_O
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:37

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Philip_O »

Onze politici zorgen blijkbaar wel goed voor zichzelf!

Nieuwe circulaire #Appa 2018: Opmerkelijk: Anw-reparatie bij pensioen politici blijft ‘tot nadere berichtgeving bestaan’. Gratis, inhouding op 0% gesteld.

https://www.politiekeambtsdragers.nl/pu ... ingen-appa

Philip

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

En zo doen ze dat dus bij het ABP:

Anw-reparatie: In het eerste lid van artikel 2.2.1 van het Besluit pensioenen politieke ambtsdragers is bepaald dat de
inhouding op de bezoldiging gelijk is aan het premieverhaal op een overheidswerknemer ter zake van de premie die aan het ABP verschuldigd is voor de Anw- compensatie. Nu de inhouding voor de Anw-reparatie bij het ABP met ingang van 1 januari 2018 is komen te vervallen, wordt deze inhouding per 1 januari 2018 bij de Appa op 0% gesteld. De Anw-reparatie blijft vooralsnog in de Appa-regeling tot nadere berichtgeving bestaan.

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Besluit pensioenen politieke Ambtsdragers

Met hun salaris kunnen ze zich gemakkelijk
Bijverzekeren

Het had eigenlijk omgekeerd moeten zijn
en wij allemaal de ANW- compensatie moeten behouden.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Mededeling in e-mail aan mij van Roel Zijlstra Beleidsadviseur ACOP van het FNV:

We verwachten binnen enkele dagen te horen dat de regeling (waarschijnlijk) 2 maanden uitgesteld gaat worden.
Dat geeft iets meer tijd om zaken te regelen.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Hebben jullie deze nieuwe vragen van CDA 2ekamerleden Omtzigt en Geluk-Poortvliet.
Zij zijn de "pain in the ass" voor het ABP en sociale partners en mogelijk onze redding.
De vinger wordt door hen precies op de zere plek gelegd.
Het gaat om document 2018Z00394, dit is niet via Google te openen (vreemd he),
Google dus op Kamervragen en zoek daarin op 2018Z00394

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Hier de link om de vragen te downloaden (pdf-bestand):

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2018D01107

Pitje15
Zet ook zoekmachine duckduckgo in je browser

Welkom21!
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2017 12:12

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Welkom21! »

stuk uit AD

Het ABP heeft inmiddels excuses gemaakt aan de deelnemers en de regeling aangepast. Zieke deelnemers kunnen het formulier nu gewoon insturen en krijgen dan snel duidelijkheid of ze nog in aanmerking komen voor de compensatie, beloofde ABP-bestuursvoorzitter Corinne Wortman.

Voor de andere deelnemers zoekt het ABP nog naar een oplossing. Voor de verschillende sectoren wordt gezocht naar een collectieve verzekering tegen het zogenoemde ANW-gat. ,,Een collectieve verzekering is belangrijk. We willen een blanco acceptatieplicht en een zo laag mogelijke premie. Bij de politie is die verzekering er inmiddels'', zegt Bert de Haas, die namens vakbond FNV in de Pensioenkamer van het ABP zit. ,,Voor de andere sectoren moet het de komende tijd geregeld worden.''

Gesloten