LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de Loyalis premies zijn voor de medewerkers van de politie, als zij zich aanmelden voor de semi-collectieve verzekering, (hoe ouder je bent hoe hoger de premie), heeft iemand die misschien al voorhanden ?
Ik las bij toeval wel iets op de site van de Nederlandse polite bond (NPB), waar mijn mond van open viel:

Pensioenfonds ABP heeft inmiddels laten weten dat deze coulanceregeling wat hem betreft niet geldt voor politiemedewerkers, aangezien die zich bij Loyalis wel zonder medische vragen kunnen bijverzekeren. De NPB adviseert ongeneeslijk zieke collega’s dan ook om zich via het korps met een maximale dekking bij te verzekeren voor het wegvallen van de ANW-compensatie.

De semi-collectieve verzekering zet de coulanceregeling voor terminaal en ongeneselijk zieken buiten spel !!!

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Helaas gaan de individuele pensioenfondsen nog steeds niet door. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Op de site van de Politiebond vond ik een vrij heldere beschrijving van wat er zich in de zomer van 2017 allemaal heeft afgespeeld, en waar de malaise omtrent de afschaffing van de Anw compensatie is ontstaan. Ook wordt duidelijk wie de gedupeerden zijn (maar dat lijkt me niet zo moeilijk) en wie de vruchten plukken van wat er allemaal is bedacht en afgesproken.
https://www.politiebond.nl/actueel/nieu ... nregeling/

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

"Uitstel van executie"
Nieuws van de vakbond: ingangsdatum van het vervallen van de ANW-compensatie naar 1 mei. Hopelijk kunnen de vakbonden in samenspraak met werkgevers en ABP hun fout op een fatsoenlijk manier herstellen en komt er voor IEDEREEN (dus niet alleen voor de georganiseerden) een betere (= blanco acceptatie), betaalbare oplossing.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Let op; voor reeds gepensioneerden zal geen betaalbare oplossing komen. En zeker niet met blanco acceptatie en gelijkblijvende premie. En sinds 2008 geen indexatie.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@Theo-B

Waar heb je dit nieuws vandaan? Ik kan nergens iets vinden.
Heb je een link?

Putter1
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2018 18:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Putter1 »

Oldy,

Ik vrees dat u gelijk krijgt

We hebben ons hele leven pensioen betaalt en nu laat het ABP ONS VALLEN ALS EEN BAKSTEEN

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Oldy schreef:@Theo-B

Waar heb je dit nieuws vandaan? Ik kan nergens iets vinden.
Heb je een link?
Oldy, ik heb dit bericht gekregen per email van mijn vakbond CNVPubliekeZaak.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »


Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Oldy schreef:Let op; voor reeds gepensioneerden zal geen betaalbare oplossing komen. En zeker niet met blanco acceptatie en gelijkblijvende premie. En sinds 2008 geen indexatie.
Ik ben het met jou eens dat het te gek voor woorden is dat de vakbonden in de Pensioenkamer ingestemd hebben met deze regeling zonder een goed vangnet. Dat heb ik ze dan ook verweten. Ik hoop dan ook dat zij in de komende 2 maanden alles in het werk zullen stellen om met een betere regeling te komen.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Door het verhogen van de opbouw van het nabestaandenpensioen naar 70 procent voor alle deelnemers is er vanaf 1 februari 2018 geen fiscale ruimte meer om de Anw compensatie te kunnen handhaven.
Bij de meeste achterblijvende partners van ambtenaren zal dit verlies worden goedgemaakt door het opgebouwde hogere nabestaandenpensioen. Dat geldt niet voor de partners van ABP-deelnemers die in 2018 al veertig jaar of ouder zijn; zij lopen na het afschaffen van de ANW-compensatie het risico op een flink financieel nadeel als hun man of vrouw voor zijn AOW-/pensioengerechtigde leeftijd komt te overlijden.

Ik raad iedere ambtenaar die de leeftijd van 40 jaar al heeft bereikt aan, hun Pensioenoverzicht UPO2016 eens voor de dag te halen.
Op de pagina waarop het partnerpensioen staat, zal je een bedrag aan Anw compensatie vinden. !! Dit bedrag zal binnenkort verdwenen zijn !!
Heeft je partner geen eigen inkomen, dan zal zij/hij het met alleen het bedrag van het partnerpensioen moeten doen, mocht je komen te overlijden !!
Weliswaar vindt er vanaf 2018 een hogere opbouw plaats naar 70 procent, maar de opbouw hiervan gaat traag.
Heb je nog geen overlijdensrisicoverzekering (levensverzekering), overweeg dan om er een af te sluiten !

De afschaffing van de ANW compensatie treft niet alleen mensen met een pensioen, de groep gedupeerden is veel groter.
De coalitie belooft dan wel een inkomensverbetering vanaf 2019, bij veel ambtenaren zal de premie voor de overlijdensrisicoverzekering een flinke hap zijn uit de beloofde inkomensverbetering !

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

het gaat er natuurlijk niet over of die ambtenaar 40 jaar of ouders is, maar zijn weduwe of wrduwenaar.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Wat ik er mee bedoel te zeggen: Ambtenaren van boven de 40 moeten zich zorgen maken over het inkomen van hun eventuele weduwe en weduwnaar.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Precies, Pitje15

Het gaat om de DEELNEMER.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien begrijp ik het dan niet zo goed, maar krijgt een weduwe of weduwenaar van een ambtenaar van 39, als die overlijdt, dan wel die compensatie?

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

@Lady1234
Nou vooruit dan !
Het onderstaande komt uit een ABP pensioenreglement van voor 2018. Je partner krijgt niet meer aan compensatie uitgekeerd dan hetgeen de deelnemer heeft opgebouwd met zijn pensioenjaren (zie UPO jaaroverzicht).

Artikel 8.8
Compensatie indien geen recht op Anw
1.
De partner van een deelnemer of gepensioneerde met recht op partnerpensioen heeft recht op een compensatie als hij geen of niet langer recht heeft op een Anw-nabestaandenuitkering.
2.
De compensatie gaat in met ingang van de maand waarin de partner voldoet aan de voorwaarden.
3.
Indien de partner bij de toekenning van het partnerpensioen geen recht heeft op een Anw-uitkering en jonger is dan 40 jaar wordt de compensatie uit het eerste lid toegekend voor een periode van 12 maanden.
4.
De compensatie bedraagt per jaar waarover pensioen wordt berekend 2,5% van 75% van de ingevolge de artikelen 14, 17, eerste en derde lid,
30 en 31, eerste lid van de Anw vastgestelde nabestaandenuitkering.
5.
De maximale compensatie bedraagt niet meer dan 75% van de Anw-nabestaandenuitkering als bedoeld in artikel 17, eerste en derde lid en 31, eerste lid van de Anw.
6.
Het recht op de compensatie vervalt:
a.
op de dag waarop de partner de AOW-leeftijd bereikt;
b.
op de eerste dag van de maand volgende op die waarin de partner weer een partnerschap
aangaat of de partner een gezamenlijke huishouding gaat voeren als bedoeld in de Anw.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

De Nederlandse Politiebond vermeldde al op 8 augustus 2017 op haar site:

"Door het verhogen van de opbouw van het nabestaandenpensioen naar 70 procent voor alle deelnemers is er vanaf 2018 helaas geen fiscale ruimte meer om deze compensatie te kunnen handhaven."

De compensatie waarvan hoofdzakelijk oudere ABP deelnemers gebruik maakten, moest dus wijken voor de opbouw van het nabestaandenpensioen voor de werkende deelnemers.
Er is derhalve sprake van LEEFTIJDSDISCRIMINATIE !!!

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@pitje 15.

Dank u voor de toelichting.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Topverandering dus. De personen die er het meeste voor betalen hebben er dus ook het meeste profijt van.

En ja, leeftijdsdiscriminatie. Net als dat ik op mijn 28 geen AOW krijg en iemand van 68 wel. Oneerlijk, maar ik slaap er geen nacht minder om.

onbezorgde oude dag
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2018 12:58

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door onbezorgde oude dag »

Ook als je jong bent kun je zomaar morgen overlijden (b.v. verkeersongeluk of enge ziekte). Als je denkt "ik kan rustig slapen en dat overkomt me niet" dan zou ik de CBS overlijdensstatistiek maar eens goed bekijken. Jonge mensen die denken een "hoger nabestaandenpensioen" op te bouwen adviseer ik om nu heel alert te zijn:

-Kijk op je UPO overzicht wat krijgt je partner tot aan haar/zijn AOW ontvang als je komt te overlijden (dat is pas schrikken)
-Waarmee gaat je partner de kinderopvang, koophuis/huur etc. betalen als die er alleen voor staat?
-Reken eens uit wat zo'n risicoverzekering (als Loyalis) extra kost tot aan het pensioen van je partner? Gaat wel elke maand van je salaris af, wordt steeds duurder naarmate je ouder bent en wordt steeds later uitgekeerd (mijn dochter mag volgens het ABP overzicht met 70,8 jaar met AOW). Dat is lekker lang premie betalen !

Het echte probleem is dat er voortdurend onverwachte manoeuvres plaatsvinden door het ABP / kabinet (rekenrente, AOW leeftijdsverhoging, ANW compensatie, verhoging pensioenpremie voor werkenden, afschaffing VUT) waardoor mensen plotseling enorm in de problemen komen. De stabiliteit is weg en wat je ook kiest, in Den Haag zaagt zo'n arrogante dikke ik (die wel erg goed voor zichzelf zorgt) steeds weer een stukje van je sociale zekerheid af en legt de risico en het betalen van de risico's bij jou. Denk maar niet dat dit het laatste vertoonde trucje is.

Ergo: => Weg met het voorstel voor het afschaffen van ANW-compensatie (sowieso een quasi probleem). Niks bijverzekeren voor risico's die er tot voor kort niet waren !!!

Gesloten