LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
onbezorgde oude dag
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2018 12:58

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door onbezorgde oude dag »

Ik zou aanvullend op JohanMulder ook onderzoeksjournalisten willen vragen om hier eens goed in te duiken om de hardheid van de urgentie te objectiveren en integriteit van de invulling van rollen in dit verbazingwekkend proces te onderzoeken.

Welkom21!
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2017 12:12

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Welkom21! »

Ale medische gegevens ingevuld in het beoordelingsformulier en gisteren een bericht terug gekregen: pas na overlijden zal worden bekeken of partner recht heeft. Maar we begrijpen uw zorgen.

nou daar schiet je wat mee op : NIKS DUS.

Welkom21!
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2017 12:12

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Welkom21! »

Alle medische gegevens ingevuld in het beoordelingsformulier en gisteren een bericht terug gekregen: pas na overlijden zal worden bekeken of partner recht heeft. Maar we begrijpen uw zorgen.

nou daar schiet je wat mee op : NIKS DUS

En in een eerste telefonisch contact werd ons verzekerd dat je geen aanvraag verzekering hoefde te overleggen. wat schets onze verbazing bij de aanpast voorwaarden:

let op! In de volgende situaties moet u de afwijzing van de verzekeringsmaatschappij al meesturen bij het beoordelingsformulier. Dit is van toepassing als:
u zich niet kunt verzekeren omdat u bijvoorbeeld arbeidsongeschikt bent of vanwege uw leeftijd.
u minimaal 2x de basispremie moet betalen.
In beide situaties moet u bovendien een verklaring van uw werkgever overhandigen dat u zich niet via een collectieve verzekering van uw werkgever kunt verzekeren.

Pitje15
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 dec 2017 14:50

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Pitje15 »

Welkom21! schreef:Alle medische gegevens ingevuld in het beoordelingsformulier en gisteren een bericht terug gekregen: pas na overlijden zal worden bekeken of partner recht heeft. Maar we begrijpen uw zorgen.

nou daar schiet je wat mee op : NIKS DUS

En in een eerste telefonisch contact werd ons verzekerd dat je geen aanvraag verzekering hoefde te overleggen. wat schets onze verbazing bij de aanpast voorwaarden:

let op! In de volgende situaties moet u de afwijzing van de verzekeringsmaatschappij al meesturen bij het beoordelingsformulier. Dit is van toepassing als:
u zich niet kunt verzekeren omdat u bijvoorbeeld arbeidsongeschikt bent of vanwege uw leeftijd.
u minimaal 2x de basispremie moet betalen.
In beide situaties moet u bovendien een verklaring van uw werkgever overhandigen dat u zich niet via een collectieve verzekering van uw werkgever kunt verzekeren.

Ik raad eenieder met een chronische aandoening (die geen collectieve verzekering kan afsluiten via zijn werkgever) aan, om bij een verzekeraar te informeren naar een overlijdensrisicoverzekering. Gezien de chronische aandoening zal dit leiden tot het invullen van een medische verklaring, en vrijwel zeker zullen er ook vragen worden gesteld aan de huisarts. Een en ander neemt enige tijd in beslag. Mogelijk toont de offerte een bedrag van 2 x de basispremie of meer en is dit een reden voor het ABP om de coulanceregeling toe te passen. Ik raad je dan ook aan niet te lang te wachten, omdat op 1 mei aanstaande het coulanceverzoek met de gegevens van de verzekeraar ingediend moet zijn bij het ABP.
Kom je in aanmerking voor de uitzonderingsregeling van het ABP, dan zal deze gelden tot je partner de AOW leeftijd bereikt maar tot uiterlijk 1 mei 2023 !! Hierna krijgt uw partner dus geen ANW- compensatie meer van het ABP, heeft je partner dan de AOW leeftijd nog niet bereikt dan zal je alsnog iets moeten regelen.

Notnav
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2018 12:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Notnav »

Eindelijk heeft het ABP op zijn site
https://www.abp.nl/over-abp/actueel/nie ... sioen.aspx
een bericht geplaatst dat men in sommige gevallen toch recht heeft op aanvulling ANW als men
voor 1996 pensioen heeft opgebouwd bij het ABP.
Het werd tijd!!!!!!!!!!!!!!!

Welkom21!
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2017 12:12

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Welkom21! »

nogmaals gebeld: nu kregen WE te horen dat in geval van ongeneeslijke ziekte te geen aanvragen van verzekering hoeft te overleggen.
Het zou alleen geleden in geval van leeftijd of het niet collectief kunnen verzekeren
wij hebben nu om een schriftelijke bevestiging hiervan gevraagd

Waakzame consument
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2017 16:05

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Waakzame consument »

Wij kregen na het invullen van een formulier een brief van ABP dat we voor de uitzonderingsregel in aanmerking komen. Plotseling werd hier een einddatum van deze regeling van 1 mei 2023 genoemd. ABP gebeld en ons ongenoegen en onze zorgen uitgesproken en gevraagd naar een berekening van het nabestaandenpensioen voor mijn partner na 1 mei 2023. Toen kwam ABP opeens met een mededeling dat er dan misschien toch nog een aanvulling mogelijk was op basis van een andere regeling. Inmiddels staan hier ook zaken over vermeld op dit forum en de website van ABP.
Het was te ingewikkeld om uit te leggen wat voor regeling dit was, maar we zouden een berekening ontvangen over minimaal 4 weken.
Ook werd er door ABP nog iets gezegd van dat er nog verder overleg was tussen sociale partners over deze kwestie.

KBO-PCOB adviseerde ons de informatie van de Max ombudsman te bekijken over de mogelijke aanvullingsregeling van ABP. Er is een reportage gemaakt waarin dit wordt uitgelegd. Daarvoor is de Ombudsman van Omroep Max ook in actie gekomen. Dat leest/bekijkt u hier: https://www.maxvandaag.nl/blogs/abp-hou ... nformatie/.

Niet alleen voor mensen die onder de uitzonderingsregel vallen, maar ook voor mensen die zich willen bijverzekeren is het essentieel te weten waar ze recht op hebben bij het ABP op basis van een persoonlijke berekening. Zo kunnen ze bepalen voor welk bedrag ze zich bij kunnen verzekeren.
Eigenlijk is het schandalig dat ABP alleen via haar website de informatie over de mogelijke aanvullingsregeling communiceert en niet pro-actief via een brief aan wie het aangaat! Zelfs in de brief met de bevestiging dat we voor de uitzonderingsregeling in aanmerking komen wordt niks vermeld over de mogelijke aanvulling op het nabestaandenpensioen na 1 mei 2023.

Op de website van het CNV las ik dat ABP over een jaar de uitzonderingsregeling gaat evalueren.

Geacht Radar-team:
Heel fijn dat Radar op TV hieraan aandacht heeft besteed. Maar in dit programma ging het vooral over de slechte initiële communicatie van ABP aan betrokkenen. Inmiddels is er meer duidelijkheid over de uitzonderingsregel, zijn er meer partijen ingedoken (o.a. Max ombudsman, KBO-PCOB), zijn er kamervragen gesteld, heeft de minister zich (met weinig compassie) over dit onderwerp uitgesproken, is er een collectieve verzekering voor werkenden (niet voor gepensioneerden), schijnen sociale partners hier nog over te praten en heeft ABP nog een andere regeling achter de hand waarover ze niet pro-actief direct met betrokkenen communiceren. Het zou fijn als u nog een keer aandacht zou kunnen besteden aan dit onderwerp, zodat ook duidelijk wordt hoeveel gedupeerden er zijn en of er voldoende vangnetten zijn voor gedupeerden.
Alvast hartelijk dank!

Ditodito
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2018 01:07

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Ditodito »

Mijn man is op 7 december 2017 overleden. Onze zoon van 20 heeft recht op een nabestaanden uitkering.
Had mijn man 3 weken langer geleefd had het pensioen van onze zoon geduurd tot zijn 25e.
Dus naast al het verdriet om het veel te vroege overlijden, krijg je ook nog een mes in je rug!
Is er een overgangsregeling of coulanceregeling?
Mijn man draait zich om in zijn graf.
Er is niks bekend gemaakt over de wijzigingen die doorgevoerd zijn.

Notnav
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2018 12:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Notnav »

Vandaag een email van ABP ontvangen waarin stond dat mijn "gepensioneerden UPO" klaar stond op de website.
Uiteraard gelijk gedownload.
Tot mijn grote verbazing staat hierin het volgende:

Wat krijgen uw partner en kinderen als u overlijdt?
Als u overlijdt, krijgt uw partner van ons:
vanaf zijn/haar AOW-leeftijd zolang hij/zij leeft


Ze nemen dus niet alleen de ANW af maar ook het nabestaandenpensioen voor de AOW leeftijd.

UITERAARD KAN DIT NIET KLOPPEN EN HEB IK DERHALVE TELEFONSICH CONTACT OPGENOMEN.
HIER WERD MIJ VERTELD DAT HET INDERDAAD EEN FOUT WAS EN DAT HET WEL GELIJK NA OVERLIJDEN WORDT UITBETAALD.
EEN NIEUW UPO IS TOEGEZEGD.

Ook wordt er GEEN melding gemaakt dat mijn vrouw, voordat zij voor de AOW in aanmerking komt, als vervanging van de
ingetrokken ANW uitkering, recht heeft op aanvulling ter compensatie van het verschil tussen inbouw en uniforme franchise.

Een gemiste kans om de gemaakte missers enigszins te verzachten.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

@Notnav
Vandaag een email van ABP ontvangen.....
Vandaag precies dezelfde onzinbrief ontvangen.
Ik ben al 7 jaar met pensioen !!!! Mijn laatste UPO kreeg ik in 2011.

Na de berichten over afschaffen ANW-compensatie een herberekening gevraagd van nabestaandenpensioen inclusief compensatie sociale premies en inbouw/franchise compensatie. Op 20 februari j.l. ontvangen met verkeerde berekening.

De soap gaat alsmaar door. Wordt vervolgd.

thehague
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 apr 2008 22:16

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door thehague »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit: het ABP heeft mijn vervallen aanspraken op Anw-compensatie hersteld. Ik lijd aan COPD en ik heb hartklachten. Kennelijk telt dat. Dit geeft hoop voor talloze anderen in gelijke omstandigheden.

treintje12
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 feb 2013 08:41

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door treintje12 »

Nou ik heb er inmiddels mee te maken de anw compensatie...
Mijn man is november 2019 overleden, net 65, sinds z'n 15e gewerkt en een prachtig pensioen opgebouwd bij het ABP, eerder getrouwd geweest dus een groot deel van het nabestaandenpensioen gaat naar zn ex partner, okay is niet anders...wist ik.

Ik ben al jaren en jaren afgekeurd en ontvang een wao uitkering (80-100% afgekeurd, deze is hoger dan de ANW).
Mijnman kon zich wegens kanker, sinds 2012, niet bijverzekeren of iets dergelijks.

Okay ik heb volgens mij dus recht op de uitzonderingsregeling van het ABP, ANW compensatie (je moet zelf best spitten om daarachter te komen).
Formulier ingevuld, aangetekend teruggestuurd.
Ik heb nog nooit zo snel antwoord gekregen....volgens mij is alleen het kruisje bij "arbeidsongeschikt" gezien en dat was het dan, afserveren, ga maar naar de svb.
(misschien formuleer ik het wat cru, maar zo voel dit antwoord op een uitgebreid ingevuld formulier wel).

"U heeft geen recht op anw compensatie, u heeft aangegeven arbeidsongeschikt te zijn, u heeft recht op een anw uitkering van het svb wij verzoeken u die aan te vragen"

Voor zover ik dat kan bekijken heb ik daar helemaal geen recht op aangezien mij wao hoger is dan de anw!

Het bekende "we sturen je van het kastje naar de muur?".

Ik heb tegen beter weten in anw bij de svb aangevraagd, dat is al sinds december in behandeling, zal vast worden afgewezen. Dan moet ik weer terug naar het ABP??

De wereld staat op z'n kop als je partner overlijdt, waarom moet dit allemaal zo moeilijk. Mensen die hier aanspraak op moeten maken zijn in rouw en moeten dan ook nog energie in dit soort dingen steken, ze gaan al bijna kopje onder en dit helpt niet!

Mocht iemand met kennis van zaken nog tips hebben, ik hou me van harte aanbevolen.

Lady1234
Berichten: 27075
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, u komt niet in aanmerking voor ANW van de overheid, dus ik zou maar per omgaande bezwaar aantekenen bij het ABP ivm de afwijzing.

Zoek daarbij desnoods hulp van het Juridisch Loket of zo.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is hierbij ook de vraag of dit anders is dan in de 'oude' situatie. Ik denk dat de beoordeling van de aanvraag het zelfde zou zijn afgehandeld toen de Anw-compensatie regeling er nog was. Heeft dus weinig te maken met het afschaffen van die regeling of het de daarmee samenhangende hardheidsclausule.

treintje12
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 feb 2013 08:41

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door treintje12 »

Tjah "kweenie", dat weet ik niet.
Ik kom voor het eerst in deze situatie terecht, maar misschien is er iemand die wel begrijpelijk kan uitleggen wanneer je wel en niet recht hebt/had op anw compensatie?
Volgens mij als je geen anw krijgt van het svb, veel meer kan ik hier niet over vinden.

Ik ga in elk geval bezwaar maken tegende beslissing, laat ze het maar uitleggen.

Oldy
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 feb 2010 17:02

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Oldy »

Kijk eens op de laatste UPO (pensioenoverzicht) vóórdat de compensatieregeling werd afgeschaft.
Ga daarmee naar het Juridisch Loket. Dat zijn namenlijk de vastgelegde (dus toegezegde) bedragen waarop u als weduwe bij het ABP recht zou hebben als de regeling niet was afgeschaft. Dit ongeacht of u nog andere uitkeringen geniet (bijvoorbeeld WAO, die niets met weduwenpensioen te maken heeft).

Gesloten