LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP schaft ANW-compensatie af

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk wetk ik bij het ABP. Net als bij die twintig andere organisaties waar ik volgens forum-bezoekers werk...

Mijn reactie heeft niets te maken met wel of geen empathie. Ik geef alleen de wettelijke kaders aan waar zo'n pensioenregeling aan moet voldoen. Dat lijkt mij namelijk heel wat nuttiger dan doelloos klagen over de aanpassingen en proefballonnetjes oplaten die niet mogelijk zijn en waar het ABP dan ook niets mee zal kunnen doen. Dat geeft alleen maar valse hoop.

Prima om alternatieven te bedenken, maar kijk dan wel of ze realistisch zijn.

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Alle goed en aardig en wel Kweenie, maar heb jij dan zelf enig alternatieven??? Dat er een probleem is wel duidelijk en dat er een oplossing moet komen is ook wel duidelijk.

Ome Loeks
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2017 10:06

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Ome Loeks »

Groningen, 5 november 2017.
Dag mevrouw/heer,
Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, maar ik ben geschrokken over de ontstane situatie.

Bron:
https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/spe ... rvalt.aspx

Uw krant heeft onlangs een ruim artikel geschreven over het ABP, een van de grootste pensioenverzekeraars van Nederland.
Helaas heb ik wat negatief nieuws te vermelden over deze pensioenverzekeraar. Zij mogen dan wel uitvoerder zijn over wat er is besloten in de pensioenkamer, maar een klein beetje inlevingsmoment is op zijn plaats.

ABP heeft, als uitvoerder van de pensioenkamer, verteld aan haar cliënten (haar werkgevers) dat de compensatie ANW vervalt met ingang van 1 januari 2018.

Het is aan de werkgevers hoe zij dit nieuws verder verspreiden.

Ik heb dit bericht gelezen als zijnde de werkgever. Ik werk namelijk bij een werkgever die aangesloten is bij het ABP.

De deelnemers van ABP zijn dus niet geïnformeerd!!!!!

De deelnemers die veel (40 jaren) pensioenjaren bij ABP hebben opgebouwd, hebben op dit moment recht op 75% van de ANW. Dit is een netto bedrag van € 540, - per maand.

Deze ANW compensatie komt dus per 1 januari 2018 te vervallen.

De doelgroep die hierdoor gedupeerd wordt zijn deelnemers met veel opgebouwde APP pensioenjaren. Deze zijn dus op leeftijd en kunnen zich waarschijnlijk tegen dit inkomensverlies niet meer bijverzekeren.

Ik denk dan vooral aan ABP verzekerden die in de huidige situatie verkeren dat zij terminaal zijn en dat zij hun partner na 1 januari 2018 moeten achterlaten met een gigantisch inkomensverlies. Dan maar hopen in dat geval dat je voor 1 januari 2018 sterft?????

Als de ABP verzekerde na 1 januari 2018 komt te overlijden, dan komt de nabestaande waarschijnlijk terecht in de algemene bijstandswet.

Ik begrijp dat de ANW compensatie misschien moet vervallen, maar ik zou op zijn minst een vangnetregeling op zijn plaats vinden.

Laat bijvoorbeeld de ABP deelnemers die ouder zijn dan 40 jaar niet meer onder deze nieuwe regeling vallen.

Ik heb een topic op het forum van Radar tv geplaatst. Dit doe ik niet zo maar, maar gezien het persoonlijk belang voor mijn nabestaande vond ik dit noodzakelijk. Ik hoop dat Radar tv hier aandacht aan besteed.

Tevens vraag ik aandacht van uw redactie.
Ik hoop dat mijn bevinding een nieuwsitem is voor uw dagblad.

Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Naar welk dagblad heb je geschreven?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar waarom 40 jaar en ouder? Ik ben bijna 28 en zou dit wel idioot vinden, aangezien ik al meer dan 10 jaar mee betaal.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Theo-B schreef:Alle goed en aardig en wel Kweenie, maar heb jij dan zelf enig alternatieven??? Dat er een probleem is wel duidelijk en dat er een oplossing moet komen is ook wel duidelijk.
Dan zul je eerst moeten kunnen wat op dit moment die ANW aanvulling in de weg staat. En paar zaken zijn, even kort samengevat:
- fiscale wetten (maximale opbouw per jaar die mogelijk wordt overschreden)
- gelijkheid en verboden onderscheid (niet onder 40 jaar iets anders aanbieden dan boven 40, of algemener: wat je aan de één aanbiedt, moet je ook de ander aanbieden)
- taakscheiding pensioenfonds en verzekeraar (pensioenfonds mag geen verzekeringen aanbieden anders dan een beperkte dekking voor alle deelnemers, en alleen voor deelnemers)

Wat in mijn optiek de meest reële mogelijkheid zou zijn, is een 'overgangsregeling' voor mensen met premievrijstelling vanwege arbeidsongeschiktheid, dat voor hen de oude regeling blijft gelden. Met als kanttekening dat het pensioen dan zonder aanpassing waarschijnlijk bovenmatig zou worden en dat de opbouw dus alsnog lager zou moeten worden. En dat dit dan voor iedereen zou moeten gelden, dus niet dat je zou kunnen kiezen. Grote nadeel is dat dan ook de opbouw van het partnerpensioen niet verhoogd kan worden en dat er dus ook een behoorlijke groep zal zijn die hier wel weer een nadeel van ondervindt.

Rumpel@66
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2013 15:00

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Rumpel@66 »

Dit is niet de eerste keer dat ABP, werkgeversvertegenwoordigers en ook vakbondsvertegenwoordigers deelnemers van het ABP onaangenaam verrassen met een negatieve beslissing voor deelnemers.
Ook in januari 2013 werden de deelnemers verrast met de wijziging van de FPU omruilfactoren.
Door deze naar beneden bij te stellen werden pensioengerechtigden die in dat jaar met pensioen gingen voor honderden euro's per jaar benadeeld.
Ook deze beslissing was niet met de deelnemers gecommuniseerd en ook niet vooraf gepubliceerd.

Ome Loeks
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2017 10:06

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Ome Loeks »

Theo-B schreef:Naar welk dagblad heb je geschreven?
Dagblad van het Noorden

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door johanmulder »

Ik heb de herverzekering aangevraagd bij Loyalis. Komt uiteraard een onderzoek naar mijn gezondheidstoestand en dan word ik afgewezen. Ik raad iedereen aan dit zo snel mogelijk ook te doen. Na aanvraag ben je meteen verzekerd voor het gevraagde bedrag in geval van overlijden door een ongeval. Enige haast zal Loyalis dus wel maken. Bij dit soort zaken is het belangrijk om een groep mensen te vormen die serieus bereid zijn om iets te ondernemen en die eventueel bereid zijn om samen deskundige ondersteuning in te kopen. Als er een groep is met een duidelijk gezicht is het veel makkelijker om samen de schrijvende pers te benaderen en eventuele tv. programma's. Bedenk wel dat het hier om een onderwerp gaat wat flink onder de "radar" blijft. Het is niet voor niets dat je als ABP klant maar in een nieuwsbriefje moet lezen dat je overlijdensrisico verzekering tussentijds is beeindigd met verlies van betaalde premie.Het eerste wat we in commissie kunnen doen is samen het ABP benaderen met de vraag waar onze premie is gebleven.Het antwoord dat de premie op risico basis was kan nooit stand houden. Ik wil mijn e.mail wel bekend maken voor serieus geinteresseerden. Het is sinds 2004 nog niet veranderd :[email protected].
Ik zie jullie reactie graag tegemoet,
Johan Mulder.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Het eerste wat we in commissie kunnen doen is samen het ABP benaderen met de vraag waar onze premie is gebleven.Het antwoord dat de premie op risico basis was kan nooit stand houden.
Waarom niet? Dat risico was de afgelopen jaren toch verzekerd? Als je je brandverzekering of autoverzekering opzegt, dan krijg je toch ook niet de betaalde premie van de afgelopen jaren terug?

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door johanmulder »

Hallo Kweenie,
Ben jij echt serieus als je het zelf opzeggen van een verzekering gelijk stelt met het onmogelijk maken van voortzetten van de verzekering door de verzekeraar met verlies van de volledig betaalde premie? Dit is namelijk exact wat het ABP ook doet. Ik heb hier inmiddels een vraag over gesteld aan het ABP en antwoord kan wel enkele weken duren. Meestal betekent dit dat de vraag nu beantwoord gaat worden door een deskundige en niet door een help desk medewerker met zeer beperkte kennis. Die geven inderdaad hetzelfde antwoord als Kweenie, die overigens heus wel het een en ander weet.
Ik heb overigen de redactie van het Eindhovens Dagblad gemaild over de zaak, maar geen reactie tot nu toe. Een ouder echtpaar dat problemen had met de t.v. aansluiting stond tot twee maal toe met foto's in de krant. Geeft wel aan denk ik hoe "sexy" ons probleem is.
Johan Mulder.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

Ben jij echt serieus als je het zelf opzeggen van een verzekering gelijk stelt met het onmogelijk maken van voortzetten van de verzekering door de verzekeraar met verlies van de volledig betaalde premie?
Ja en nee.

Wel omdat er in een risicoverzekering niets wordt opgebouwd. Met een risicodekking, zoals die ANW compensatie, wordt alleen het risico afgedekt voor het geval je in dat jaar komt te overlijden. Ook als je bijvoorbeeld zou stoppen met werken, stopt ook die dekking zonder dat je iets terugkrijgt.

Niet, omdat je de betaalde premies van de afgelopen jaren niet 'verliest', maar die premies zijn gebruikt om je risico op overlijden af te dekken.

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

"Heerlen antwoordt niet"

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

'Heerlen' kan ook weinig met je verzoek. Het is de pensioenkamer die hierover gaat. Dus VSO en sco (de samenwerkende werkgevers en werknemers) zijn voor het beleid verantwoordelijk.

Je kunt dus beter je verzoek richten aan de werkgever(-sorganisatie) of werknemersorganisaties.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door johanmulder »

Inmiddels heb ik, en ik niet alleen, een e.mail gestuurd over de Anw kwestie aan de vaste kamer commissie Sociale zaken en Werkgelegenheid. Het e.mail adres van de commissie is: [email protected]. Het doorkies telefoonnummer is:070-3182041/2306.
Johan Mulder.

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Dank je wel Johan, ik hoop dat de Vaste Kamer SZ op je email reageert. Ik heb zowel brieven geschreven naar zowel CNV als de bestuursvoorzitter van het ABP. Van het ABP heb ik tot nu toe alleen 2 keer (!) brief een ontvangstbevestiging gekregen, maar een antwoord laat op zich wachten. Het enige wat medegedeeld werd dat als de beantwoording van mijn brief niet lukt binnen 4 weken dat men dan laat weten wanneer het antwoord wel te verwachten is. De deadline van 1 januari 2018 zal dan wel verstreken zijn. Een kwalijke zaak van het ABP om op deze wijze de gedupeerden in het ongewisse te laten.
CNV laat mij weten dat zij op dit moment hard aan de slag gaan om een adequate verzekering van het mogelijke "ANW-hiaat" voor iedereen mogelijk te maken. Maar de onzekerheid en of dat tijdig tot stand komt blijft bestaan.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

Met je laatste 3 zinnen Theo sla je de spijker op zijn kop. Vooral de vakbonden hadden nooit moeten instemmen met de afschaffing van de ANW compensatie zonder dat er een vangnet was voor de mensen die nu onverzekerbaar zijn, zij waren wel degelijk partij bij de onderhandelingen. Dat de bonden zich nu zouden inzetten voor een goede regeling is het paard achter de wagen spannen. De vakbonden kunnen geen enkele maatschappij dwingen om ons te verzekeren, nu zijn we van de goodwill van anderen afhankelijk. Mijns inziens hebben de bonden slecht onderhandeld en zouden ze hebben moeten afdwingen dat er voor iedereen een mogelijkheid tot herverzekering zou komen. Hopelijk krijg ik ongelijk , maar het is 5 voor twaalf.

Groet B.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door kweenie »

johanmulder schreef:Inmiddels heb ik, en ik niet alleen, een e.mail gestuurd over de Anw kwestie aan de vaste kamer commissie Sociale zaken en Werkgelegenheid. Het e.mail adres van de commissie is: [email protected]. Het doorkies telefoonnummer is:070-3182041/2306.
Johan Mulder.
Beetje jammer dat Pieter Omtzigt nu even wat anders aan zijn hoofd heeft... Hij is nl. iemand met behoorlijk veel inhoudelijke pensioenkennis, die dit dus prima zou kunnen aankaarten.

sammyboy
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 okt 2017 13:47

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door sammyboy »

Onderstaande tekst kreeg ik als antwoord van het ABP:


Geachte heer S.
Hartelijk dank voor uw e-mail van 24 oktober. Hierin verwijst u naar het besluit van sociale partners over het laten vervallen van de Anw- compensatie per 1 januari 2018. U wenst hierover graag verdere informatie te verkrijgen. Graag wil ik hierop reageren.

Zoals u waarschijnlijk weet heeft de overheid zich jaren geleden teruggetrokken uit het ANW domein. Dat was mede ingegeven door veranderende maatschappelijke en politieke opvattingen over de rol en verantwoordelijkheid van partners. Voor ABP deelnemers is dit door sociale partners in de ABP regeling ‘gerepareerd’, wat – tezamen met later doorgevoerde aanpassingen – heeft geleid tot een bijzonder ingewikkelde uitvoering met een grote afhankelijkheid van persoonlijke omstandigheden, informatie van betrokkenen/SVB ook m.b.t. gewijzigde omstandigheden.

Sociale partners hebben ervoor gekozen om deze compensatie voor nieuwe gevallen te laten vervallen vanaf 1 januari 2018. Het laten vervallen van de ANW compensatie maakt deel uit van een pakket van noodzakelijke aanpassingen waartoe sociale partners hebben besloten, om de regeling beter uitlegbaar en uitvoerbaar te maken. Deze aanpassing heeft tot gevolg dat als een deelnemer van ABP na 31 december 2017 overlijdt zijn of haar partner geen recht meer heeft op een Anw-compensatie.

Daarbij wil ik benadrukken dat sociale partners momenteel nog in gesprek zijn om de mogelijkheden om een compensatie hiervoor via een verzekering te verkennen. ABP zal de ontwikkelingen op dit dossier nauwlettend volgen en u informeren.

Ik hoop u naar behoren te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

mevrouw drs. N.J.M. Beuken
algemeen directeur ABP

Theo-B
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 okt 2017 15:22

Re: ABP schaft ANW-compensatie af

Ongelezen bericht door Theo-B »

Zo'n antwoord had ik wel verwacht. Heel teleurstellend dat men deze regeling "rücksichlos" afschaft en de gedupeerden in grote onzekerheid achterlaat.

Gesloten