LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkopen pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
chs
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2015 19:09

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door chs »

Ook bij wordt het nabestaande pensioen afgekocht door NN, ik kan er niets tegen in brengen. Er wordt gerekend met de leeftijdsverwachting van mijn overleden man, die een stuk ouder was, maar wel met het lagere nabestaande pensioen. Ik moet er ook nog het hogere tarief belasting over betalen, want ik werk nog. Daarbij zou als ik later AOW ontvang ook z'n klein pensioentje zeer welkom zijn. Maar het is niet mogelijk het lage pensioenbedrag levenslang jaarlijks te ontvangen. In de pensioenwetgeving heb ik wel kunnen vinden dat het afgekocht mag worden zonder toestemming, maar nergens iets te lezen over de berekening, kan een pensioenfonds dit zelf bepalen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afkopen pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Factoren hangen met elkaar samen. Dus de systematiek waarmee de levensverwachting voor een ingegaan nabestaandenpensioen wordt bepaald moet overeen komen met die waarmee bijvoorbeeld de levensduur voor het ouderdomspensioen wordt bepaald. In het algemeen zijn pensioenfondsen wel redelijk neutraal wat dat betreft, omdat een lage levensverwachting voor het nabestaandenpensioen (dus lage afkoopsom) betekent dat ook de premie voor de pensioenen laag zal zijn en andersom. Een voordeel bij het ene betekent dus een nadeel bij het ander.

Gesloten