LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANW-aanvulling: welke pensioenreglement geldt?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
pvhpvh
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2019 10:09

ANW-aanvulling: welke pensioenreglement geldt?

Ongelezen bericht door pvhpvh »

Beste mensen,

In de aflevering van 9 september besteedde Radar tijd aan het juridisch conflict over een anw hiaat verzekering van een ABN AMRO medewerker. De discussie ging over het feit dat ABN AMRO moest uitbetalen tot de AOW leeftijd en niet tot 65 jaar, wat vroeger de AOW leeftijd was. Uiteindelijk is de medewerker in het gelijk gesteld.

Naar aanleiding van deze aflevering ben ik in een discussie gekomen met mijn vader's pensioenfonds, namelijk pensioenfonds PostNL.
Mijn vader heeft zijn hele leven bij PostNL gewerkt en is in 2012 overleden. Gelukkig voor mijn moeder had hij zijn nabestaandenzaken goed voor elkaar en had een ANW aanvullingsverzekering afgesloten. Daar heeft mijn moeder tot haar 65e verjaardag een uitkering van ontvangen. Echter de AOW leeftijd van mijn moeder is bijgesteld op 66 jaar en 4 maanden.
Nu vroeg ik mij dus af wat er in het pensioenreglement van PostNL stond, 65 jaar of AOW leeftijd. In mijn speurtocht kwam ik allemaal documenten tegen waarin AOW staat, maar wat blijkt mijn vader viel op het moment van overlijden in het pensioenreglement van 2006 en daarin staat dat de anw aanvulling uitbetaald aan de nabestaande tot het moment van 65 jaar.

Nu kwam ik ook een bericht tegen op de website van pensioenfonds PostNL (link https://www.pensioenpostnl.nl/nieuws/pe ... aanvulling en hieronder als bijlage) dat in oktober 2016 er is besloten vanwege strengere fiscale eisen dat de uitkering van de anw aanvulling loopt tot de eerste van de maand waarin de nabestaande de aow leeftijd bereikt, voorheen was dit blijkbaar de eerste van de maand volgend op het bereiken van de aow leeftijd. Maar dit klopt dus niet met het reglement van 2006.

U begrijpt, ik word door postnl van het kastje naar de muur gestuurd en zij beweren dat het reglement van 2006 geldt.

Klopt het wat postNL zegt of gelden de regels van de wijziging van oktober 2016. Met andere woorden, bij het uitkeren van een anw aanvulling geldt dan het pensioenreglement op het moment van overlijden of, in dit geval voor mijn moeder, profiteert een dergelijke anw aanvullingsverzekering van een wijziging in het pensioenreglement?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze kwestie.

Mijn, en die van mijn moeder helemaal, dank is groot.

Met vriendelijke groet,
P van Hattum
bijlage postnl.PNG
(134.7 KiB) 3024 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door Radar op 24 sep 2019 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ANW-aanvulling: welke pensioenreglement geldt?

Ongelezen bericht door kweenie »

De reglementen op het moment van overlijden gelden. Dus als bijvoorbeeld in 2014 de regeling veranderd is van '65' naar AOW leeftijd, dan is dat voor je ouders niet van toepassing.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ANW-aanvulling: welke pensioenreglement geldt?

Ongelezen bericht door berndv »

Helaas gelden de oude regels voor uw moeder. De verzekering was namelijk niet meer actief op het moment van wijzigen van de regels, de verzekering was al tot uitkeren over gegaan. Wijzigingen gelden voor de verzekeringen die nog niet tot uitkeren over zijn gegaan.

pvhpvh
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2019 10:09

Re: ANW-aanvulling: welke pensioenreglement geldt?

Ongelezen bericht door pvhpvh »

Jammer, maar helaas. Bedankt voor jullie reacties.

Pascal

Gesloten