LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door verkeersleider »

In 1995 ben ik voor 6 maanden naar Australie gegaan voor een werk en travel vakantie. Omdat de organisatie dit toen als advies had heb ik dit bij de gemeente gemeld.
Wat blijkt nu, de gemeente heeft mij uitgeschreven uit het GBA en ik kwam hier pas bij het aanvragen van een nieuw paspoort in 1998 achter.
Nu heb ik daar verder nooit aandacht aan besteed, maar nu heb ik dus een AOW gat van 2 jaar
Al gevraagd hoe dit te herstellen maar men moet dan gegevens hebben dat ik in die periode in Nederland was.
Al navraag gedaan bij huisarts, maar woonde toen nog thuis, dus huurde niks zelf.
Verder belastingdienst aangeschreven of ik nog aangiftes van die periode kan krijgen en tevens ambassade van Australie gemaild of ik visum info kan krijgen, maar iemand nog andere ideeen?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In 1996, 1997 en 1998 niet gewerkt? Of misschien weer school gevolgd?

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door witte angora »

Had je in die tijd ergens verzekeringen lopen? Met name ziektekostenverzekering? Of was je ergens lid van? Hoe staat het met de no-claim van je autoverzekering, hoeveel schadevrije jaren heb je? Lidmaatschap van de ANWB dat in ieder geval voor 1998 is begonnen en is dat al die tijd doorgelopen? Dat kun je dan wél hard maken.

Het probleem is dat je wettelijk verplicht bent je gegevens 7 jaar te bewaren, langer niet, en ook voor bedrijven zit er een termijn aan. We hebben het nu over een periode van 20 jaar, dus dat wordt wel lastig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door moederslink »

Waar heb je gewoond in 1996-1997-1998 na je Australië reis?
Samengewoond? Of alleen weer bij je ouders ingewoond?
Studie gevolgd?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
17 mei 2019 08:23
Ik neem toch aan dat je in die jaren een inkomen had. Daarover zijn premies ingehouden en moet bij belastingdienst of SVB bekend zijn.
En zoals je zelf al schrijft je had maar een visum voor een half jaar. Dat moet toch ergens ook geregistreerd staan neem ik aan. Al kun je natuurlijk ook illegaal zijn gebleven.
Misschien brieven van mensen die je toen daar hebt ontmoet, foto's uit die jaren?
TS moet een bewijs kunnen overleggen van een adres in Nederland waar hij/zij verbleef na terugkomst.
Brieven en foto’s zijn dan niet voldoende, daar gaat het SVB niet mee akkoord.
Ben benieuwd of TS nog iets van zich laat horen.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een visum voor maar een half jaar zegt natuurlijk niet. Bewijst niet dat hij daarna in Nederland was.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
17 mei 2019 09:32
Wie een visum voor bepaalde tijd heeft en niet het land op tijd verlaat wordt op bepaald moment geregistreerd als illegaal. Misschien heeft Australië uitreisdatum nog ergens geregistreerd staan?
Ook heeft TS misschien zijn oude paspoort nog (ik heb ze allemaal bewaard omdat ik de stempels van alle landen waar ik ben geweest wel leuk vind) al denk ik van niet want anders zou deze de vraag niet stellen.
Maar dat alles is toch geen bewijs dat hij op een bepaald adres in Nederland verbleef?

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door piet987654 »

Er is iets wat ik niet helemaal begrijp in deze wetgeving
En dan met name de uitleg op deze website:

https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de ... rijgt_aow/
Er staat onder andere het volgende:

Bijvoorbeeld
uw AOW-leeftijd is 65 jaar en 1 maand. U bouwt dan AOW op tussen uw 15e verjaardag en 1 maand en uw 65e verjaardag
en 1 maand. Is uw AOW-leeftijd 66 jaar, dan bouwt u AOW op tussen uw 16e en 66e verjaardag
.
Dan vraag ik mij het volgende af. "vroeger" toen deze aankomend AOW-ers begonnen met werken was de beloofde AOW leeftijd
65 jaar nu staat deze op 67. Dit wil dus zeggen dat deze mensen al vanaf hun 15e AOW hebben opgebouwd, immers toen was
de beloofde AOW leeftijd 65 jaar
Dus als TS 2 jaar in het buitenland heeft gewoond, en zijn AOW in gaat op zijn 67e heeft hij dus 52 jaar opgebouwd
MIN 2 jaar buitenland. TS heeft dus volgens mij op zijn 67e wel 50 jaar AOW opgebouwd. oftewel 15e tot 67e min 2 is bij mij 50 Jaar.
Of...... begrijp ik de uitleg op hun website niet goed ?? Graag een reactie.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt gerekend over de 50 jaar voordat je AOW ingaat. En daar wordt een eventueel langjarig verblijf in het buitenland vanaf getrokken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door kweenie »

Kees2850 schreef:
17 mei 2019 09:32
Wie een visum voor bepaalde tijd heeft en niet het land op tijd verlaat wordt op bepaald moment geregistreerd als illegaal. Misschien heeft Australië uitreisdatum nog ergens geregistreerd staan?
Dat zegt helemaal niets. Ik ken genoeg mensen die een tijd in het buitenland hebben gezeten en dan simpelweg kort voor afloop van het visum naar een ander land zijn gegaan. Dat je minder dan een halfjaar in Australië bent geweest zegt dus niets over hoe lang TS in het buitenland bent geweest.

Belangrijkste vraag lijkt mij, mede daarom, wat TS na de periode in Australië heeft gedaan. Van werk of een opleiding zou nog wel een bewijs te achterhalen moeten zijn. Eventueel ook via het pensioenfonds. Maar als TS anderhalf jaar 'niets heeft gedaan' en daarbij ook bij de ouders thuis heeft gewoond, dan wordt het een lastig verhaal. Dan lijkt het mij een gevalletje jammer maar helaas.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door piet44m »

Nou de overheid kan het simpel oplossen ,schaf de vermogenstoets af boven de 60 jaar ,dan kan men dus bijstand aanvragen.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door piet987654 »

Lady1234 schreef:

"Er wordt gerekend over de 50 jaar voordat je AOW ingaat. En daar wordt een eventueel langjarig verblijf in het
buitenland vanaf getrokken."

Wat ik bedoel is het volgende Toen TS 15 was heeft hij ieder jaar 2% AOW opgebouwd, omdat de AOW leeftijd toen 65 was
Nu is de AOW leeftijd 67.
Dus is mijn vraag het volgende: TS heeft "vroeger" AOW opgebouwd vanaf zijn 15e en er wordt nu gerekend vanaf zijn 17e
Dus is TS zijn eerste 2 opgebouwde jaren, tussen zijn 15e en 17e zomaar ineens kwijt geraakt????

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, TS heeft geen AOW opgebouwd vanaf 15 jaar. Je bouwt überhaupt geen AOW op.

Er wordt alleen, op het moment dat je de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt, bekeken hoeveel van de 50 jaar daarvoor 'meetellen' voor het recht op AOW. Er wordt dus op dat moment gekeken, met de op dat moment geldende regels, of je recht hebt op AOW en hoeveel recht je hebt.

In feite gebeurt iets vergelijkbaars bij bijvoorbeeld iemand die in de WW komt. Dan heb je ook niet een bepaald aantal maanden WW opgebouwd. Je hebt alleen een bepaald arbeidsverleden. En aan de hand van dat arbeidsverleden wordt op basis van de dan geldende regels WW toegekend.

besseldekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2012 17:31

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door besseldekker »

1. Inderdaad: stel dat je AOW ingaat op je 67e, dan worden de 50 jaren gerekend vanaf je 17e. Met je AOW-leeftijd schuift dus je beginleeftijd op. Je bouwt misschien dan wel geen AOW op, maar dan toch AOW-aanspraak.

2. Dat "gat van twee jaar" snap ik niet, maar misschien lees ik ergens overheen. Het lijkt mij een gat van twee procent: afwezigheid van zes maanden resulteert effectief in een jaar zonder opbouw. En aangezien ieder jaar voor 2% geldt, zou de AOW-opbouw dus 98% zijn.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft zich in 1996 uitgeschreven en pas weer in 1998 ingeschreven.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

1995 uitgeschreven en dat halve jaar telde nog wel mee.

1996 &1997 niet ingeschreven en jammer...
1998 ontdekt en aangemeld dus weer vol verzekerd....

Omdat je in 1996 en 1997 niet hier geregistreerd stond, een inkomen telde niet want je had ook in België of Duitsland kunnen wonen , belasting betalen is dus niet voldoende.

Jammer maar zo zijn de regels nu eenmaal en nu jammer van dit foutje.

christel.vandervis
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2018 16:19

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door christel.vandervis »

Ik heb een soortgelijk probleem gehad waarbij de SVB mij meer jaren in het buitenland dan in werkelijkheid aanrekende. Door het overschrijven van mijn buitenlands rijbewijs naar een nederlands rijbewijs kon ik bewijzen veel langer in Nederland te zijn.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De SVB telt de jaren dat je op een Nederlands woonadres stond ingeschreven en/of je als grenswerker weliswaar niet in Nederland woonde, maar wel in Nederland belastingplichtig was.

Er wordt gekeken naar de 50 jaren vóór je de AOW leeftijd bereikt hebt. Met het stijgen van de pensioenleeftijd, stijgt dus ook de leeftijd waarop ze beginnen met het tellen van je AOW rechten.

Je hebt volgens de administraties ruim twee jaar lang niet in Nederland gewoond. Waarschijnlijk in die jaren ook geen inkomstenbelasting betaald in Nederland. Was je student? Ontving je wel studiefinanciering?

Wat heb je in die twee jaar dat je wel in Nederland woonde maar er niet stond ingeschreven precies gedaan?

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door Erthanax »

In december 2010 heeft u dezelfde vraag al eens gesteld. De kans dat u nu wél kunt aantonen dat u slechts zes maanden in het buitenland verbleef is er niet groter op geworden.

De beste tip die ik u kan geven is zelf iets te "regelen voor later." Een korting van vier procent op uw AOW is niet leuk, maar kunt u gemakkelijk opvangen, zeker als u relatief jong bent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW-gat van 2 jaar door 6 maanden buitenland

Ongelezen bericht door kweenie »

Scherp. Blijkbaar is TS sterker in topics openen dan in reageren.

Gesloten