LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
atlas1302

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Iedereen denkt maar dat ie 70 jaar en ouder wordt, Kweenie is er van overtuigd. Nou je kan ook je WAO - tje meenemen naar een gezellig goedkoop land en met de verkoop van je huis in koud kikkerland een leuke start maken. Ik denk dat Nijogeth daarop gokt en dat zouden er meer moeten doen. En daar zou ik niet mee wachten totdat je een grijze baard krijgt maar nog midden in het leven staat!

Wat denk je dat jouw eurrie over 20 jaar nog waard is in Nederland, beter gezegd wat zijn je dagelijkse vaste kosten...hebben die pensioen fondsen dat ook al uitgerekend? De verwachting is dat....????

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben daar zeker niet van overtuigd. Waar ik wel van overtuigd ben is dat een groot deel van de mensen niet verder kijkt dan zijn neus lang is en dat kapitaal er doorheen jaagt. En dat er vervolgens geklaagd zal worden dat ze, als ze oud zijn, niet meer kunnen rondkomen. En dus alsnog verwachten dat de overheid wel een voorziening zal treffen.

Die grote groep mensen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen. En je moet er dus voor zorgen dat er voor mensen, als ze oud zijn en als ze oud worden, ook een basisvoorziening is. Dan zou ik het eerder goed vinden dat je dan in elk geval nog 70% van het minimumloon zou krijgen. Wat je verder met je geld doet moet je zelf maar weten.

Overigens kun je je pensioen ook een stuk eerder laten ingaan dan met je AOW leeftijd. In het algemeen kan dat tot tien jaar voor die tijd. En daarbij mag je ook nog eens een deel van het levenslange pensioen uitruilen voor een stuk 'AOW-compensatie' voor de tijd vóór je AOW leeftijd. Voor veel mensen is de pensioenpot daarmee al wel zo ongeveer op... Maar je kunt dan dus wel voor je zestigste met pensioen. Als je daarnaast nog zelf wat spaargeld hebt, dan zou je nog een stuk eerder kunnen stoppen, als je wilt.

atlas1302

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Het gaat erom dat je gezond wil leven met een redelijk inkomen na 50 jaar hard te hebben gewerkt en betaald, is dat teveel gevraagd?? De studenten die eeuwig blijven studeren en college`s aflopen die beginnen pas op hun 50e te werken,
ook een manier.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat niet. Maar het uitgangspunt dat tegenover 40 jaar werken ook standaard 40 jaar pensioenuitkering zou kunnen staan is wel wat te veel gevraagd. De verhouding van veertig jaar werken en daarna gemiddeld naar verwachting 20 jaar pensioen vergt al een behoorlijk kapitaal.

Natuurlijk zijn er mensen die dat extra kapitaal zelf bij elkaar kunnen en willen sparen. Maar voor veel mensen zal dat een veel te grote opoffering zijn. Juist omdat je ook nog wilt leven in de tijd voordat je met pensioen gaat.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door kiz »

atlas1302 schreef:De studenten die eeuwig blijven studeren en college`s aflopen die beginnen pas op hun 50e te werken,
ook een manier.
Dat "feest" is al lang geleden de kop ingedrukt.
Onze dochter van bijna 23 hoopt dit jaar af te studeren (HBO bachelor MBRT). Ze krijgt op dit moment al geen stufi meer omdat ze de 4 studiejaren heeft overschreden. De afgelopen 4 jaar had ze recht op een basisbeurs (thuiswonend) van ca. € 100 per maand en zorgtoeslag van pak 'm beet € 90 per maand. Alleen het collegegeld is al € 2000 per jaar, dat én haar zorgverzekering kan ze dus niet uit beurs + zorgtoeslag betalen.
Je zal snappen dat ze naast haar studie heeft gewerkt, om precies te zijn deed ze dat al toen ze 14 was door krantjes rond te brengen, en vanaf haar 16e achter de kassa bij de buurtsuper, gemiddeld zo'n 16 uur per week. Daarnaast heeft ze nog een oproepcontract in het regionale ziekenhuis als assistent röntgenlaborant overgehouden aan haar 3 maanden stage van afgelopen jaar.
Ze betaalt dus al 'n poosje mee aan de BV Nederland, ook AOW-premie (valt immers onder de algemene premieheffing) en op basis van wat nu bekend is "mag" ze straks van de AOW gaan genieten in 2066, als ze 71 jaar en 3 maanden is en een arbeidsverleden van ruim 57 jaar heeft. Dat is méér dan enige generatie vóór haar ooit gewerkt heeft.

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door Tedjooo »

atlas1302 schreef:Ik ben van `56 en moet dus nog maar afwachten of ik 67 en 3 mnd. haal, bovendien ieder jaar dat ik in het buitenland woon kost me dat 2% minder pensioen uitkering. Ik mag straks blij zijn als ik het bijstands niveau haal , en ja ik weet het ..moet je maar niet in het buitenland gaan wonen 'maar toch' !
Ja maar wacht even Atlas... Als je 2% korting op je AOW krijgt per jaar betaal je ook geen AOW - premie en andere volksverzekeringspremies. Dus dat voordeel heb je dan wel.

Gesloten