AOW verschil alleenstaand en gezamenlijk, waarom eigenlijk?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

AOW verschil alleenstaand en gezamenlijk, waarom eigenlijk?

Ongelezen bericht door dlanor »

Vraag aan Radar.
Ik zal eerst maar bekennen dat we al 25 jaar in het buitenland wonen en daarbij heeft mijn vrouw in Nederland minder jaren opgebouwd dan ik omdat ze buitenlandse was en pas na ons trouwen met mij mee naar Nederland kwam. Zij is een paar jaar ouder dan ik (3 jaar)
Ok dit zijn de feiten dus.

Maar hebben we ons ooit afgevraagd waarom , als je AOW uit Nederland gaat krijgen over de jaren dat je in NL woonde en premie hebt afgedragen, je als alleen staande een bepaald bedrag krijgt maar als je getrouwd bent krijg je per persoon minder.
Ruw gezien krijg je dan 50% minder voor je partner.

Dit is blijkbaar gewoon geaccepteerd maar je hebt AOW rechten opgebouwd en dezelfde premie betaald ook in de tijd dat je nog jong en single was en pas later trouwde.
Dan zou je, eigenlijk niet moeten trouwen en/of je partner niet op het zelfde adres laten wonen op papier.
Nee ik probeer niet de trucjes te promoten of illegaal iets te doen, alleen zou ik uitleg willen hebben, de vraag stellen waarom je niet 2x het zelfde bedrag krijgt als je getrouwd bent wat je hebt opgebouwd, maar ruwweg 1,5 x het bedrag van een alleenstaande. *

Ook de aparte vraag hierbij als je behalve AOW, ook een bedrijfspensioen ergens hebt opgebouwd. Vroeger was het zo dat de vader ging werken en de vrouw thuis bleef voor de kinderen.
Op mijn vaders polis stond toen ik mij daar eens in verdiepte net voor zijn overlijden dat als mijn moeder zou komen te overlijden hij gewoon zijn pensioen voor 100% zou blijven behouden maar als mijn vader eerst ging zou mijn moeder ruim 25% moeten inleveren. Dat is dus ook gebeurd, mijn vader is in 2014 komen te overlijden en mijn moeder ging er behoorlijk op achteruit, zodanig dat ze het huis heeft moeten verkopen(waar al lang geen hypotheek meer op zat) om de kosten, belasting en steeds stijgende huurwaarde forfait moest betalen want onroerengoed belasting en huurwaarde forfait zijn gebaseerd op de marktwaarde van het huis dat steeds stijgende is.
Ze kon toen na het overlijden van mijn vader en het gekort worden op het pensioen te lasten niet meer dragen.

Ik ga kijken of ik deze vragen ergens kan stellen aan de overheid of ombudsman want ik wil toch wel weten Waarom dit is. Ik woon in Finland en hier krijgt gewoon elk individu gewoon een AOW van de zelfde hoogte ongeacht of je nu wel of niet getrouwd bent of samen op het zelfde adres woont over het aantal jaren dat ik hier gewoond heb en premie betaald heb.

Gekort worden omdat je samenwoont met een partner terwijl je wel gewoon het zelfde betaald heb is niet meer van deze tijd en is tegenstrijdig in het streven naar gelijkheid.
Ik ben mij er nu in aan het verdiepen omdat mijn vrouw nu sinds begin dit jaar AOW uit NL krijgt voor de jaren die ze daar gewerkt heeft en zodra ik dat ook ga krijgen in 3 jaar van nu, gaat zij nog minder krijgen, oftewel krijgen wij samen minder als dat mij eerst was voorgerekend.

Doordat er een verschil is over het aantal jaren waarop de AOW is opgebouwd maar het korten voor partners berekend wordt over het totaal bedrag houd mijn vrouw, als ik mijn AOW even gelijk hou, maar hooguit 25 % van haar AOW over.
Het is een ouderwets systeem waarbij je afhankelijk gemaakt wordt van elkaar.
De overheid is van mening dat je een voordeel hebt als je samen woont want je hebt minder woonkosten omdat je samen moet bijdragen aan de huur en andere lasten die voor 1 persoon het zelfde zijn als voor 2 personen in het zelfde huis.
het feit dat je een groter huis moet hebben voor 2 personen vinden ze irrelevant.
Het punt is dat je met premie betaling een AOW hebt opgebouwd aan rechten.
Het is niet zomaar een uitkering, het is meer een verzekering maar dat noemen ze niet zo.
het feit dat meer of minder kosten hebt zou irrelevant moeten zijn. Een vast bedrag wat je hebt opgebouwd aan rechten zou het juiste zijn.

Een voorbeeld is van een man die AOW hebt opgebouwd in NL en met een buitenlandse trouwt die nooit in NL heeft gewoond en ook niet gaat wonen. Aan AOW krijgt zijn vrouw 0 euro en de man zijn eigen opgebouwde AOW gekort ziet worden omdat hij getrouwd is en samenwoont in het buitenland. Althans dit kreeg ik net te horen van iemand die dat heeft meegemaakt.

Ik hoop dat Radar eens gaat uitzoeken of dit systeem niet het gelijkheidsbeginsel tussen man en vrouw in de weg staat.

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: AOW verschil alleenstaand en gezamenlijk, waarom eigenlijk?

Ongelezen bericht door dlanor »

* het gecompliceerde en ouderwetse systeem in NL zorgt er ook voor dat er Sociale dienst detectives zijn. Ik heb er eens 1 gesproken en die had het recht mensen te begluren of in te sluipen om te kijken of er bijv. 2 tandenborstels staan in de badkamer of 2 kleding kasten. Zo is het gebeurd dat iemand die alleenstaand was en al AOW kreeg 2 jaar naar de aanvang van zijn AOW een vriendin vond die wel eens een nachtje of een paar nachtjes bleef slapen en samen of vakantie gingen maar altijd weer terug ging naar haar eigen huis. Een soort lat relatie dus. Ze werden gesnapt, AOW werd gekort en de voorgaande jaren moest hij deels terug betalen omdat hij niet kon bewijzen dat ze eerder geen verkering hadden. Bovendien kreeg de vriendin moeilijkheden omdat ze een sociale huurwoning had en die mogelijk moest gaan opgeven terwijl ze niet samen wilde gaan wonen.
Van deze problemen zou je af zij n als iedereen gewoon een AOW krijgt die gelijk is en afhankelijk is van dus het aantal jaren dat je hebt opgebouwd. het zijn de zaken van de overheid niet om zich te bemoeien en of je wel of geen meer of minder kosten hebt in je privé leven.


Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW verschil alleenstaand en gezamenlijk, waarom eigenlijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een paar opmerkingen.

Men bouwt geen AOW op door premie te betalen, maar, met een paar uitzonderingen, door in Nederland te wonen tussen bepaalde leeftijden.

Als uw vrouw nu AOW krijgt, wordt dat niet minder zodra u AOW gaat krijgen.

Bij pensioen is het zo dat de deelnemer pensioen opbouwt. Daarnaast kan er een nabestaandenpensioen worden opgebouwd, of dat is eventueel gedekt op risico basis.

U wordt simpelweg gekort voor elk jaar dat u niet meer in Nederland woonde.

Alleenstaande krijgen war extra, omdat zij alle lasten van een huishouden alleen moeten dragen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOW verschil alleenstaand en gezamenlijk, waarom eigenlijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Overigens ook in Finland hangt het ouderdomspensioen af van gezin of alleenstaanden en hoeveel jaar men in Finland heeft doorgebracht.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: AOW verschil alleenstaand en gezamenlijk, waarom eigenlijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoezo heeft een stel van 2 personen een groter huis dan een alleenstaande? 1 slaapkamer, 1 badkamer is voor beiden genoeg.

Gesloten