LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2E HERHAALVRAG OVER PENSIOEN

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
ferdinandbol
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2007 15:14

2E HERHAALVRAG OVER PENSIOEN

Ongelezen bericht door ferdinandbol »

Juli 1968 ben ik begonnen met het opbouwen van pensioenrechten.
Maart 2005 ben ik met pensioen gegaan. In het oude pensioen
reglement staat dat als je na je echtscheiding doch vóór je 65-jaar
hertrouwd de echtgenote op partnerpensioen recht heeft.
Vier jaar vóór mijn pensioen in 2005 ben ik hertrouwd.

Mijn eerste vrouw is overleden.

Bij navraag schrijft het pensioenfonds dat mijn tweede echtgenote géén
recht heeft op partnerpensioen omdat ten tijde van mijn pensioen mijn
eerste echtgenote nog leefde en dat háár recht op pensioen niet zomaar overdraagbaar is op mijn tweede echtgenote.

Het pensioenfonds verwijst mij naar de nieuwe pensioenreglementen van januari 2006. Ik ben van mening dat op mij de oude recht van 1973 van toepassing is. Immers, ik ben het pensioencontract aangegaan in 1968 en in 2005 met pensioen gegaan, derhalve het nieuwe pensioenreglement van 2006 niet op mijn situatie toepasbaar is.

In het oude pensioenrecht van 1973 heeft mijn tweede echtgenote dacht ik recht op 60% van mijn pensioen ad. € 7.031,44* euro bruto.
Ofwel € 4.218,87* euro bruto per jaar.

Bij inruil van mijn Ouderdomspensioen voor Partnerpensioen wordt mijn
Pensioen verlaagt tot € 6.760,30* bruto per jaar. Mijn vrouw heeft
hierna slechts recht op Partnerpensioen van 1999 tot 2005 ofwel
€ 2.056,44* bruto per jaar. Het verschil tussen € 4.218,87* euro bruto en € 2.056,44* bruto per jaar is nogal fors.

Is er iemand dat mij hierover informeren.

Ferdinand Bol :( :roll: :evil:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: 2E HERHAALVRAG OVER PENSIOEN

Ongelezen bericht door NAK »

Blijkbaar kan of wil niemand jouw vraag beantwoorden.

Hoef je dus niet pissig om te zijn.......

d'n Woerd
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2007 14:02

Re: 2E HERHAALVRAG OVER PENSIOEN

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

@ ferdinand Bol

Uw vraag is erg lastig. Met name omdat inderdaad van belang is hoe het partnerpensioen is beschreven in het reglement. Ik ben van mening dat dan de bepaling van het reglement dat geldt op het moment dat u een nieuwe partner kreeg van toepassing is. Dus waarschijnlijk is zowel het reglement van 2006 (te laat) als het reglement van 1973 (te vroeg) niet van toepassing maar (uitgaande dat u in 2001 bent hertrouwd en dat zij per die datum onder de definitie partner valt) het reglement van 2001.

Wat ik aan uw mail niet begrijp is de reactie van het pensioenfonds. Leefde u eerste vrouw nog in 2005? Bent u voor haar overlijden met haar gescheiden? Als zij (gescheiden van u) immers op pensioendatum (mrt 2005) leefde dan was er normaalgesproken een bijzonder nabestaandenpensioen voor haar. Dat bijzonder nabestaandenpensioen vervalt bij haar overlijden (en is dus niet overdraagbaar!).

Overigens kan ook van belang sinds wanneer het pensioenfonds bekend is met het bestaan van de nieuwe partner. Bij de meeste regelingen die ik ken is het geregeld zoals bij het Pensioenfonds voor de media. Dan had u geen probleem gehad
zie: http://www.pnomedia.nl/index.jsp?id=wnpns3_052
Dan was in 2001 gewoon een volledig partnerpensioen verzekerd geweest.

Gesloten