LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoera, ik wordt in mei 65..

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Moiahh
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2015 22:47

Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door Moiahh »

Ja, je weet het komt eraan maar je wilt het eigenlijk niet. Op de werkvloer allang buiten werking gesteld en leef nu van een IOAW uitkering. De feitelijke AOW begint voor mij dus augustus van dit jaar en moet daar acties voor ondernemen blijkt.

Mijn brievenbus loopt al meer als een maand over van brieven van de diverse pensioenmaatschappijen waar ze mij herinneren aan het heugelijke feit en welke bijdrage zijn gaan leveren aan mijn pensioen. Heb in de loop bij meerdere bedrijven gewerkt en daaruit meerdere pensioenen opgebouwd sommige geven op basis van oude gegevens aan wat dat per maand betekend en weer andere geven aan dat ze een bedrag hebben staan welke ze over willen maken.

Waar ik nu bang voor ben is dat ze gelden al in mei op mijn rekening gaan storten en ik dat dan moet verrekenen met mijn uitkering er tevens gelijk al Inkomstenbelasting e.d. over geheven wordt.
Heb intussen gesproken met 1 van mijn pensioenuitvoerders t.w. Beroepsgoederenvervoer en verzocht of ik bedragen kon laten storten zodat mijn pensioen bij hun zou groeien en ik alles bij elkaar had. Maar kreeg te horen dat dit niet zou kunnen / niet mag van de overheid en dat latende pensioenmaatschappijen hieraan geen medewerking willen verlenen.

Kan iemand mij vertellen waar ik rekening mee moet houden en welke stappen ik eventueel kan nemen om alle fondsen in 1 potje te krijgen...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door kweenie »

Om alles in één potje te kunnen krijgen, had u na het wisselen van baan waardeoverdracht moeten aanvragen. Dat is nu niet meer mogelijk.

Als het bruto jaarbedrag van een pensioen lager is dan ongeveer 450 euro, dan mag het pensioenfonds dat in één keer uitbetalen. Daar is weinig aan te doen. Bij sommige pensioenregelingen is er wel de mogelijkheid om de datum van ingangu uit te stellen. Maar meestal mag dat alleen in de regeling waarin u opbouwt.

stofzuigertje

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U had het iets anders moeten schrijven...

Hoer...A, want je word genaaid door deze regering die andere regels maakte dus helaas weinig aan te doen helaas, tenzij je in Maart een betrouwbaarder partij gaat zoeken als deze 2 want zonder 1e kamer word het voor hun een ramp...

Dus stem zelf en vraag anderen om niet op de huidige KabiNJET te stemmen...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door kweenie »

Lekker kortzichtig. Je bedoelt dat men moet stemmen op partijen die gedurende decennia de kop in het zand hebben gestopt? Dat het aandeel 65-plussers zou gaan stijgen was al langer bekend. En dat daardoor de AOW (en uiteindelijk ook de pensioenen) zonder aanpassingen ook onbetaalbaar zou worden was ook al bekend. Maar niemand 'durfde' daar iets aan te doen. Juist vanwege de te voorspellen kortzichtige reacties à la stofzuigertje, die van de gemiddelde Nederlander te verwachten zijn.

Even ter indicatie, tot ongeveer halverwege het eerste decennium van deze eeuw is de verhouding tussen de hoeveelheid 65-plussers en de hoeveelheid 'potentieel werkenden' (mensen tussen 25 en 65) langzaam gestegen en lag de verhouding rond de 1 : 5. Sinds die tijd is de stijging veel sneller gegaan en zal over 20 jaar rond de 1 : 2 liggen. Als er niets zou veranderen, dan zou de AOW voor iedere 65-plusser door nog maar twee mogelijk werkenden betaald moeten worden. Dus er zou 2½ keer zo veel AOW moeten worden betaald per werkende. Wat zou betekenen dat de AOW premie in feite ook 2½ keer zo hoog zou moeten worden. Terwijl de AOW premie nu al 17,9% van je bruto inkomen is. Zonder verdere aanpassingen zou dat dus betekenen dat het laagste tarief van de loonheffing met zo'n 35 procentpunt omhoog zou moeten gaan, richting 70%.

Dat kan natuurlijk niet, dus er moet iets veranderen. Bijvoorbeeld de algemene belastingen verhogen en een groter deel van de AOW uit de algemene middelen (dus de algemene belastingen) betalen. Dan betalen ook de ouderen er meer aan mee. Maar dan nog is het een behoorlijke zware last als er op iedere 65-plusser nog maar twee mensen zijn die de leeftijd hebben om te kúnnen werken. Daarom is een verhoging van de AOW leeftijd onontkoombaar. Verhoging naar 67 helpt wel iets (scheelt ongeveer 10%), maar eigenlijk zou het nog wel meer moeten worden.

aaabbb
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2015 23:07

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door aaabbb »

Moiahh schreef:Ja, je weet het komt eraan maar je wilt het eigenlijk niet. Op de werkvloer allang buiten werking gesteld en leef nu van een IOAW uitkering. De feitelijke AOW begint voor mij dus augustus van dit jaar en moet daar acties voor ondernemen blijkt.

Mijn brievenbus loopt al meer als een maand over van brieven van de diverse pensioenmaatschappijen waar ze mij herinneren aan het heugelijke feit en welke bijdrage zijn gaan leveren aan mijn pensioen. Heb in de loop bij meerdere bedrijven gewerkt en daaruit meerdere pensioenen opgebouwd sommige geven op basis van oude gegevens aan wat dat per maand betekend en weer andere geven aan dat ze een bedrag hebben staan welke ze over willen maken.

Waar ik nu bang voor ben is dat ze gelden al in mei op mijn rekening gaan storten en ik dat dan moet verrekenen met mijn uitkering er tevens gelijk al Inkomstenbelasting e.d. over geheven wordt.
Heb intussen gesproken met 1 van mijn pensioenuitvoerders t.w. Beroepsgoederenvervoer en verzocht of ik bedragen kon laten storten zodat mijn pensioen bij hun zou groeien en ik alles bij elkaar had. Maar kreeg te horen dat dit niet zou kunnen / niet mag van de overheid en dat latende pensioenmaatschappijen hieraan geen medewerking willen verlenen.

Kan iemand mij vertellen waar ik rekening mee moet houden en welke stappen ik eventueel kan nemen om alle fondsen in 1 potje te krijgen...
Waardeoverdracht kan idd niet. En het zou ook erg vervelend zijn als het pensioen in zou moeten gaan voor de AOW, belastingtechnisch gezien. Veel pensioenfondsen zijn echter al over naar een leeftijd van 67 jaar.

Ik zie hier: http://www.hzc.nl/1334/pensioenregeling ... -2013.html

dat dit mogelijk ook geldt voor beroepsgoederenvervoer. Ik zou dit navragen bij het pensioenfonds. Als u 67 te vroeg vindt, kunt u altijd vragen of er een mogelijkheid is dit pensioen te vervroegen, naar de AOW leeftijd, om ze tegelijk te laten ingaan

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

kweenie schreef:Lekker kortzichtig. Je bedoelt dat men moet stemmen op partijen die gedurende decennia de kop in het zand hebben gestopt? Dat het aandeel 65-plussers zou gaan stijgen was al langer bekend. En dat daardoor de AOW (en uiteindelijk ook de pensioenen) zonder aanpassingen ook onbetaalbaar zou worden was ook al bekend. Maar niemand 'durfde' daar iets aan te doen. Juist vanwege de te voorspellen kortzichtige reacties à la stofzuigertje, die van de gemiddelde Nederlander te verwachten zijn.

Even ter indicatie, tot ongeveer halverwege het eerste decennium van deze eeuw is de verhouding tussen de hoeveelheid 65-plussers en de hoeveelheid 'potentieel werkenden' (mensen tussen 25 en 65) langzaam gestegen en lag de verhouding rond de 1 : 5. Sinds die tijd is de stijging veel sneller gegaan en zal over 20 jaar rond de 1 : 2 liggen. Als er niets zou veranderen, dan zou de AOW voor iedere 65-plusser door nog maar twee mogelijk werkenden betaald moeten worden. Dus er zou 2½ keer zo veel AOW moeten worden betaald per werkende. Wat zou betekenen dat de AOW premie in feite ook 2½ keer zo hoog zou moeten worden. Terwijl de AOW premie nu al 17,9% van je bruto inkomen is. Zonder verdere aanpassingen zou dat dus betekenen dat het laagste tarief van de loonheffing met zo'n 35 procentpunt omhoog zou moeten gaan, richting 70%.

Dat kan natuurlijk niet, dus er moet iets veranderen. Bijvoorbeeld de algemene belastingen verhogen en een groter deel van de AOW uit de algemene middelen (dus de algemene belastingen) betalen. Dan betalen ook de ouderen er meer aan mee. Maar dan nog is het een behoorlijke zware last als er op iedere 65-plusser nog maar twee mensen zijn die de leeftijd hebben om te kúnnen werken. Daarom is een verhoging van de AOW leeftijd onontkoombaar. Verhoging naar 67 helpt wel iets (scheelt ongeveer 10%), maar eigenlijk zou het nog wel meer moeten worden.
Beetje laat maar ben er even tussenuit geweest.
Je doet je naam alle eer aan kweenie maar ik wil proberen je even wat duidelijk te
maken maar heb er een hard hoofd in.
5 jaar geleden inkomsten van mijn vrouw en mij uit AOW en pensioen 2000€ per mnd.
Na betaling van vaste kosten en boodschappen konden we 100 € per mnd sparen.Wat is er
nu gebeurd. Geen verhoging pensioen 60€, verlaging pensioen35 € in een jaar zorgtoeslag
terug van 89€ naar 9€ is 80 € zorgpremie 40€ omhoog ,huur 95€ omhoog dan nog verdere
verhogingen zoals energie BTW verzekering BTW 2% alles met elkaar zo'50€ per mnd kom
ik al snel uit op 360 euro. Let wel dat is wat ik nu meer betaal per mnd.Buiten eigenrisico
etc etc om.Inkomen is nu dus 1980 € per mnd moet dus elke mnd 200 van mijn spaar rekening
afhalen om aan mijn verplichtingen te voldoen dus die is er met een jaar ook aan.Allebei altijd
hard gewerkt en altijd alle sociale lasten betaald maar nergens geen recht op omdat inkomsten
te hoog was.Hard gelach dus als er gepensioneerde kennissen zijn waarvan de vrouw nooit
gewerkt heeft en een zogenaamde aanrechtbelasting ontving er door de toeslagen die ze krijgen
meer te besteden hebben dan ik.Maar volgens kweenie zal ik wel weer te kort door de bocht gaan.
Het zuur van Balkenende is overgegaan in het gif van Rutte.
(heb je al gekeken wat er van je vakantiegeld afgaat en wat je moet betalen aan die extra heffing
nou ik wel en datzit nog niet eens bij mijn optelsom)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door kweenie »

En wat wil je hiermee zeggen?

Als je vindt dat ze meer geld aan toeslagen of bv. zorg zouden moeten besteden, of anders gezegd een minder hoge bijdrage van de mensen willen vragen, of als er lagere btw tarieven moegen komen, dan moet dat geld ergens vandaan komen. Dan zou een oplossing dus zijn om de aow leeftijd nog sneller omhoog te brengen, zodat daar minder geld aan uitgegeven hoeft te worden. Dan kan die besparing worden besteed aan lagere btw, hogere toeslagen of minder zorgpremie.

Leuk om te zien dat je op deze manier mijn 'betoog' dat de aow leeftijd omhoog moet kracht bij zet.

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Kweenie kweenie hoe jij sommige dingen leest en in jou voordeel
uitlegt maar ik mag dan een oude penis zijn maar gelukkig slimmer
als dat jij bent.Jij moet en zal gelijk hebben, nou je hebt het hoor.
War zal jij het moeilijk krijgen later.gegroet ik reageer niet meer
op domme mensen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door kweenie »

Zeg dan wat je bedoelt in plaats van alleen een opsomming te geven van je veranderde inkomsten en uitgaven.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door 16again »

Hoe kan de huur in 1 jaar met 95 euro omhoog gaan?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef:
Inkomen is nu dus 1980 € per mnd
Hele gezinnen moeten van minder rond komen. Dus 2 65-plussers moeten daar echt van rond kunnen komen.
Die conclusie kan je nooit trekken op basis van alleen het inkomen.

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Hoera, ik wordt in mei 65..

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

16again schreef:Hoe kan de huur in 1 jaar met 95 euro omhoog gaan?
Teken dus dat er niet goed gelezen wordt.Staat duidelijk 5 jaar.
3 jaar 1,5% 1 jaar 6% nu weer 5%.kom nou niet met het inkomen aan
want door omstandigheden woont de zoon thuis en zijn inkomen wordt
voor die huur bij mij opgeteld.Kan hem ook niet om geld vragen hij zit nml
in de ****.

Gesloten