LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jumbo pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Bart72
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2014 12:22

Jumbo pensioen

Ongelezen bericht door Bart72 »

De oude werkgever (C1000) van mijn vrouw is overgenomen door een franchise Jumbo per 1 januari 2012. Per 31 december 2011 is de pensioenopbouw via C1000 gestopt. Echter bouwt ze per 1 januari 2012 geen pensioen meer op. Bij navraag bij het pensioenfonds Levensmiddelenbedrijf krijgt ze nu al bijna twee jaar lang te horen dat ze een achterstand hebben maar dat alles goed komt. Ook op http://www.mijnpensioenoverzicht.nl is te zien dat er geen opbouw meer is na 31 december 2011. Ons geduld (want het is ook mijn partnerpensioen) raakt nu zo langzamerhand op. Wij zijn benieuwd of, en bij hoeveel mensen/personeel van andere Jumbo vestigingen dit ook speelt? Wat voor stappen kan mijn vrouw ondernemen? (Een collega heeft het al diverse keren aangekaart en wordt nu behoorlijk gedwarsboomd en ik geloof zelfs dat zijn contract niet wordt verlengd).
Laatst gewijzigd door Bart72 op 16 nov 2014 18:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: Jumbo pensioen

Ongelezen bericht door Belegger+ »

Ik begrijp Uw zorg.

Een goed begin zou zijn, om te kijken of op de salaris strook pensioen premie wordt ingehouden. Deze inhouding vergelijken met die uit de C1000 tijd.
Vindt er inhouding plaats, en voor een vergelijkbaar bedrag, is er geen reden tot grote zorg.

Groeten,
B+

stofzuigertje

Re: Jumbo pensioen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Jumbo was de betaler, het fonds is vermoedelijk bij alle winkels hetzelfde want eigen fondsen zijn zeer zeldzaam en meestal lopen ze enkele jaren achter.

De in 2013 betaalde premie word in 2014 berekend en in 2015 bekend gemaakt, zo werken ze nu eenmaal helaas...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Jumbo pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Met de overname van C1000 (en ook Super de Boer) door Jumbo is er een lastige situatie ontstaan. Medewerkers van Jumbo zitten bij het bedrijfstakpensioenfonds, maar C1000 en SdB hebben/hadden eigen pensioenfondsen. Bij de veranderingen kunnen allerlei varianten zijn. Het kan zijn dat een winkel alleen een ander uithangbord op de muur heeft, maar formeel nog steeds een C1000 is. Het kan zijn dat de C1000 zo is overgenomen, dat het personeel nog onder de oude arbeidsvoorwaarden werkt. Maar het kan ook zijn dat de oude C1000 is gestopt en dat iedereen bij Jumbo in dienst is getreden. Zeker in het laatste geval zal iedereen in principe naar het BPF over moeten gaan, maar het kan daarbij ook zijn dat er bepaalde overgangsregelingen worden afgesproken, of dat mensen nog een paar jaar bij het oude fonds mogen blijven.

Het kan dus heel goed zijn dat Jumbo nog met het BPF in gesprek is over wie er wel en wie er niet over moet en hoe dat financieel allemaal moet worden geregeld. Dat zijn namelijk zaken waar ze waarschijnlijk voor de overname nog niet helemaal over hadden nagedacht. Uiteindelijk zul je waarschijnlijk onder het BPF gaan vallen, en zal dit ook met terugwerkende kracht zo worden geregeld, maar dat is waarschijnlijk iets dat nog enige tijd zal duren. Ook als je zou komen te overlijden, zal er wel een nabestaandenpensioen worden uitgekeerd, maar voorlopig in elk geval alle loonstrookjes etc. goed bewaren voor áls er iets mis zou gaan.

Bart72
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2014 12:22

Re: Jumbo pensioen

Ongelezen bericht door Bart72 »

Dank jullie voor jullie reactie. Ik hoop dan maar dat dit goed komt want zelf heb ik ook ooit een akkefietje gehad met een oud werkgever. Toen was sprake van een faillissement en bleek achteraf dat de werkgever de destijds ingehouden Spaarloonpremie niet had afgedragen. Hier kon het personeel achteraf geen aanspraak op maken en fluiten naar hun geld. Het spaarloon werd destijds bij dezelfde pensioenverstrekker ondergebracht.

Bart72
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2014 12:22

Re: Jumbo pensioen

Ongelezen bericht door Bart72 »

Vorige week kwam eindelijk per post de 'welkomstbrief' binnen. Er stonden verder geen bedragen op. Het proces lijkt in gang gezet. Toch blijf ik het een vreemde gang van zaken vinden, dat het bijna twee jaar moet duren om wat NAW-gegevens te verwerken. Het is ons geld waar ze mee 'spelen'.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Jumbo pensioen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit soort zaken geeft maar weer eens aan dat ons pensioensysteem nodig op de schop moet. Het dateert nog van de tijd dat mensen hun hele leven voor hetzelfde bedrijf werkte. Dat doet/wil niemand meer. We moeten gewoon een persoonlijke pensioenpot hebben waar de werkgever en werknemer geld in storten. Als je ergens anders gaat werken (of het bedrijf wordt overgenomen) verandert er niets. De regelgeving hoeft er praktisch niet aangepast te worden hiervoor. Het enige verschil is dat de werkgever het geld op de pensioenrekening van de werknemer stort i.p.v. in het pensioenfonds of verzekering.

Zelfs in China hebben ze zo'n systeem, maar velen van ons moeten het nog steeds met zo'n achterhaald systeem doen.

Bart72
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2014 12:22

Re: Jumbo pensioen

Ongelezen bericht door Bart72 »

Een goed idee waar ik me helemaal in kan vinden. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat je op persoonlijke basis vrijheid moet hebben of je wil sparen of beleggen en een combinatie van die twee. Bij de laatste enquête bij mijn eigen pensioen heb ik aangegeven hetzelfde als de huisartsen te willen. 70% in spaarproducten en 30% in (beleggings)fondsen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Jumbo pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het huidige systeem juist wel ok. De combinatie van drie peilers, met elk hun eigen eigenschappen. Wat jullie willen is in de derde peiler al wel mogelijk.

Ik denk dat we in de tweede peiler ook wel die kant op gaan, maar daar zitten nog heel wat haken en ogen aan. Er zijn immers duizenden verschillende pensioenregelingen, met allemaal hun eigen eigenschappen. Die heb je niet zomaar gelijk gesteld. Pensioen is bovendien een arbeidsvoorwaarde die door de sociale partners wordt afgesproken en als dat zou moeten veranderen, dan moet daar ook wat tegenover staan.

Gesloten