LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen opbouw

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Willempie7
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2014 19:12

Pensioen opbouw

Ongelezen bericht door Willempie7 »

Goedenavond,

Ik zit met een vraag.

Ik ben bij mijn werkgever werkzaam via een uitzendbureau (CAO voor uitzendkrachten). Hier werk ik in ploegendienst. Ik heb een 0 uren contract en werk voornamelijk in de weekenden. Doordat ik in de weekenden werk maak ik volgens het uitzendbureau alleen maar overuren. Over deze overuren bouw ik geen pensioen op en ook geen vakantie geld. Dit komt volgens het bureau omdat er in deze 'overuren' al toeslagen in verwerkt zijn waardoor ik hier geen recht op zou hebben.

Nu vraag ik mij af of dit klopt. Ik heb een overzicht opgevraagd bij het pensioenfonds waar ik aangesloten zit. Nu zie ik in dit overzicht dat ik niet over alle gewerkte uren pensioen opbouw. Mijn vraag is, moet mijn werkgever over al mijn gewerkte uren pensioen (en vakantiegeld) afdragen of zijn hier uitzonderingen op?

Concreet: Ik heb 700 uur gewerkt maar bij het pensioenfonds is maar 100 uur bekend. Kan dit in bovenstaande situatie kloppen?

Hopelijk is dit verhaal duidelijk. Alvast bedankt voor de reactie.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pensioen opbouw

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:het wordt nog triester want over de overuren betaald u de volle mep van 36% inkomstenbelasting.
Wordt het invullen van de belastingaangifte daardoor niet juist leuker?

Willempie7
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2014 19:12

Re: Pensioen opbouw

Ongelezen bericht door Willempie7 »

snuffel1 schreef:Pensioen bouwt u enkel maar op over contract uren. U heeft het meest trieste contract die bedacht is want een 0 uren contract is op basis van de beroemde bezem, als ze u nodig hebben halen ze u uit de kast en zodra u niet meer nodig bent gaat u er weer in. het wordt nog triester want over de overuren betaald u de volle mep van 36% inkomstenbelasting.
Bedankt voor de reactie. Met een 0 uren contract bouw je dus nooit pensioen op? Ik heb wel enige tijd premie betaald.. Hoe zit het met vakantiegeld?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen opbouw

Ongelezen bericht door kweenie »

snuffel1 schreef:Pensioen bouwt u enkel maar op over contract uren. U heeft het meest trieste contract die bedacht is want een 0 uren contract is op basis van de beroemde bezem, als ze u nodig hebben halen ze u uit de kast en zodra u niet meer nodig bent gaat u er weer in. het wordt nog triester want over de overuren betaald u de volle mep van 36% inkomstenbelasting.
Dit is totaal onjuist. Je bouwt als uitzendkracht gewoon pensioen op over de werkelijk gewerkte uren,als je de wachtperiode van 26 weken hebt gehad .

De werkgever haalt hier trouwens overuren en meeruren door elkaar. Meeruren zijn de uren die je meer werkt dan je contact. Dat is gewoon pensioengevend.
Overwerk zijn de uren die de uitzendkracht werkt die meer zijn dan de werkweek die gebruikelijk is in de branche van de werkgever of, wanneer de inlenersbeloning wordt toegepast, van de inlener.
Overuren zijn niet pensioengevend bij stipp.

Je werkgever moet dus de gewerkte meeruren gewoon meetellen.

Overigens bouw je over de eerste 26 gewerkte weken nog geen pensioen op en daarna de volgende 52 weken ook niet zo heel veel (basis regeling). Pas als je daarna in de plus regeling komt, bouw je redelijk wat op.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Pensioen opbouw

Ongelezen bericht door ruud_a »

snuffel1 schreef:Pensioen bouwt u enkel maar op over contract uren. U heeft het meest trieste contract die bedacht is want een 0 uren contract is op basis van de beroemde bezem, als ze u nodig hebben halen ze u uit de kast en zodra u niet meer nodig bent gaat u er weer in. het wordt nog triester want over de overuren betaald u de volle mep van 36% inkomstenbelasting.
inkomsten belasting wordt uitgerekend aan de hand van je aangifteformulier.
daar zijn al je inkomsten gewoon bruto loon.
alles wat er eventueel te veel is ingehouden krijg je dan terug.
het is wel van belang die aangifte te doen, als dat nog niet gebeurt.

Willempie7
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2014 19:12

Re: Pensioen opbouw

Ongelezen bericht door Willempie7 »

kweenie schreef:
snuffel1 schreef:Pensioen bouwt u enkel maar op over contract uren. U heeft het meest trieste contract die bedacht is want een 0 uren contract is op basis van de beroemde bezem, als ze u nodig hebben halen ze u uit de kast en zodra u niet meer nodig bent gaat u er weer in. het wordt nog triester want over de overuren betaald u de volle mep van 36% inkomstenbelasting.
Dit is totaal onjuist. Je bouwt als uitzendkracht gewoon pensioen op over de werkelijk gewerkte uren,als je de wachtperiode van 26 weken hebt gehad .

De werkgever haalt hier trouwens overuren en meeruren door elkaar. Meeruren zijn de uren die je meer werkt dan je contact. Dat is gewoon pensioengevend.
Overwerk zijn de uren die de uitzendkracht werkt die meer zijn dan de werkweek die gebruikelijk is in de branche van de werkgever of, wanneer de inlenersbeloning wordt toegepast, van de inlener.
Overuren zijn niet pensioengevend bij stipp.

Je werkgever moet dus de gewerkte meeruren gewoon meetellen.

Overigens bouw je over de eerste 26 gewerkte weken nog geen pensioen op en daarna de volgende 52 weken ook niet zo heel veel (basis regeling). Pas als je daarna in de plus regeling komt, bouw je redelijk wat op.
Bedankt voor de reactie. Ik zit inderdaad in de plus regeling. Na mijn eerste 26 weken bouwde ik ook wel pensioen op maar de werkgever besloot hier zonder overleg ineens mee te stoppen omdat ik hier eigenlijk geen recht op had. Nu lijkt het erop dat ze af en toe over een gewerkt uur premie afdragen. Hoe kan ik dit het beste aankaarten? De werkgever reageert amper en wijkt niet af van hun stelling dat ik hier geen recht op heb. Weet je ook hoe het zit met vakantiegeld?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Pensioen opbouw

Ongelezen bericht door ruud_a »

Willempie7 schreef:
kweenie schreef:
snuffel1 schreef:Pensioen bouwt u enkel maar op over contract uren. U heeft het meest trieste contract die bedacht is want een 0 uren contract is op basis van de beroemde bezem, als ze u nodig hebben halen ze u uit de kast en zodra u niet meer nodig bent gaat u er weer in. het wordt nog triester want over de overuren betaald u de volle mep van 36% inkomstenbelasting.
Dit is totaal onjuist. Je bouwt als uitzendkracht gewoon pensioen op over de werkelijk gewerkte uren,als je de wachtperiode van 26 weken hebt gehad .

De werkgever haalt hier trouwens overuren en meeruren door elkaar. Meeruren zijn de uren die je meer werkt dan je contact. Dat is gewoon pensioengevend.
Overwerk zijn de uren die de uitzendkracht werkt die meer zijn dan de werkweek die gebruikelijk is in de branche van de werkgever of, wanneer de inlenersbeloning wordt toegepast, van de inlener.
Overuren zijn niet pensioengevend bij stipp.


Je werkgever moet dus de gewerkte meeruren gewoon meetellen.

Overigens bouw je over de eerste 26 gewerkte weken nog geen pensioen op en daarna de volgende 52 weken ook niet zo heel veel (basis regeling). Pas als je daarna in de plus regeling komt, bouw je redelijk wat op.
Bedankt voor de reactie. Ik zit inderdaad in de plus regeling. Na mijn eerste 26 weken bouwde ik ook wel pensioen op maar de werkgever besloot hier zonder overleg ineens mee te stoppen omdat ik hier eigenlijk geen recht op had. Nu lijkt het erop dat ze af en toe over een gewerkt uur premie afdragen. Hoe kan ik dit het beste aankaarten? De werkgever reageert amper en wijkt niet af van hun stelling dat ik hier geen recht op heb. Weet je ook hoe het zit met vakantiegeld?
met dit soort vragen kun je waarschijnlijk het best bij een vakbond terecht.
daar weten ze er alles van.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen opbouw

Ongelezen bericht door kweenie »

Willempie7 schreef: Nu lijkt het erop dat ze af en toe over een gewerkt uur premie afdragen. Hoe kan ik dit het beste aankaarten? De werkgever reageert amper en wijkt niet af van hun stelling dat ik hier geen recht op heb. Weet je ook hoe het zit met vakantiegeld?
Over vakantiegeld hoor je ook pensioen op te bouwen. Je werkgever heeft daarin de keus of hij dat doet op het moment dat het vakantiegeld wordt uitgekeerd (dus een keer per jaar) of op het moment dat je het opbouwt (dus elke maand een beetje).

Je zou het pensioenfonds kunnen mailen over de situatie. Misschien dat een reactie van het pensioenfondszelf meer indruk maakt op je werkgever dan jouw argumenten. Zet er dan wel even bij om welke werkgever het gaat, want als ze al eerder berichten hebben gehad over dat bedrijf, dan kan dat voor het pensioenfonds een extra reden zijn om er alert op te zijn.

Als dat nog niet helpt, dan kun je het pensioenfonds nog eens mailen om te vragen of ze hier onderzoek naar willen doen. Als je een paar scans van loonstrookjes meestuurt, dan kan het fonds snel zien dat een en ander inderdaad niet klopt en dan zal het balletje vanzelf wel gaan rollen. Het pensioenfonds heeft namelijk speciaal mensen om te controleren of werkgevers alles wel netjes aankeveren. Maar omdat er zo veel werkgevers zijn, kunnen ze niet iedere werkgever willekeurig controleren en zijn ze afhankelijk van bijvoorbeeld berichten van werknemers. En uit zichzelf zullen ze eerder achter bedrijven aangaan die helemaal niets afdragen dan achter bedrijven die wel iets afdragen, maar veel te weinig.

Eventueel zou je ook contact kunnen opnemen met de SNCU. Dat is een stichting die controleert of uitzendbureaus zich wel aan de cao regels houden. De pensioenregeling is daar onderdeel van. Maar als je denkt dat de onderneming meer dingen fout doet, zou je een en ander met sncu kunnen overleggen. Dat kan trouwens anoniem, als je dat wil.

Gesloten