LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetaling invaliditeitspensioen na herberekening

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Plunkie2013
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2014 17:38

Terugbetaling invaliditeitspensioen na herberekening

Ongelezen bericht door Plunkie2013 »

Ik ben een vrouw van 48 jaar. Al een aantal jaren ontvang ik invaliditeitspensioen. Inmiddels ben ik gelukkig weer gedeeltelijk aan het werk en het daarnaast een WAO uitkering. Mijn arbeidsongeschiktheidspercentage is tussendoor gewijzigd. Bij mijn huidige werkgever ben ik inmiddels 5 jaar in dienst en val derhalve niet meer onder artikel 44.Onlangs heb ik een brief van mijn pensioenfonds ontvangen waarin staat dat zij er na een herberekening achter zijn gekomen dat ik € 3300,-- te veel heb ontvangen en dit moet terug betalen. Het betreft een periode van 7 jaar. Dit betreft 1/8 van mijn jaarinkomen. Heb hier al bezwaar aangetekend echter zonder resultaat.

Mijn vraag is of dit zomaar kan, zeker omdat het zo'n lange periode bestrijkt.
Via mijn pensioenfonds kreeg ik te horen dat veel klanten hier mee te maken hebben.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik hoor het graag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetaling invaliditeitspensioen na herberekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je een invaliditeitspensioen ontvangt, dan is een van de voorwaarden voor dat pensioen dat je een eventuele wijziging in je AO percentage of je werkzaamheden aan het fonds doorgeeft. Als je dat niet, of te laat, doet, dan ontvang je dus meer dan waar je recht op hebt. En dan geldt net als bij andere instanties dat als ze erachter komen dat je teveel hebt ontvangen, je dat terug moet betalen. Lijkt mij niet meer dan logisch.

Dat het over zo'n lange periode gaat, is eerder jouw schuld dan dat dat het fonds te verwijten is. Zij zijn immers voor een groot deel afhankelijk van de informatie die jij versterkt.

Plunkie2013
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2014 17:38

Re: Terugbetaling invaliditeitspensioen na herberekening

Ongelezen bericht door Plunkie2013 »

Zij krijgen de informatie ook van het UWV.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Terugbetaling invaliditeitspensioen na herberekening

Ongelezen bericht door puma73 »

Plunkie2013 schreef:Zij krijgen de informatie ook van het UWV.
Dan nog heeft u uw eigen verantwoordelijkheid om wijzigingen te melden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetaling invaliditeitspensioen na herberekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien krijgen ze de informatie niet à la minute van het uwv. Het kan zijn dat daar een paar jaar overheen gaan.

Plunkie2013
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2014 17:38

Re: Terugbetaling invaliditeitspensioen na herberekening

Ongelezen bericht door Plunkie2013 »

Klopt. Vandaag contact gehad met pensioenfonds. Wat blijkt, zij hebben onlangs met terugwerkende kracht gegevens van het UWV ontvangen die ik niet in mijn bezit heb. Heb in december jl. een nieuwe beschikking van het UWV ontvangen die terug gaat tot 2008. Heb inderdaad te veel ontvangen zonder dat ik dit wist en zonder dat ik hier schuldig aan ben. Pensioenfonds heeft heel vaak met deze situaties te maken werd mij verteld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetaling invaliditeitspensioen na herberekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar als je AO% tussentijds is gewijzigd, dan zul je daar toch wel bericht van hebben gehad? Of je zult langs het UWV moeten zijn geweest? Ik zou het raar vinden als ze dat aanpassen zonder dat je daar zelf van op de hoogte bent gesteld, maar ja, je weet het natuurlijk nooit bij het UWV.

Plunkie2013
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2014 17:38

Re: Terugbetaling invaliditeitspensioen na herberekening

Ongelezen bericht door Plunkie2013 »

Inderdaad. Geen goede ervaring met UWV.

Gesloten