LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TV Prog.Zwarte Zwanen geeft onthusend beeld van ons pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: TV Prog.Zwarte Zwanen geeft onthusend beeld van ons pensioen

Ongelezen bericht door Hatertje »

Met alleen je AOW heb je nog steeds recht op allerlei subsidies. Het bestaansminum is dan wel bereikt, het recht op de sociale verzieningen vervalt niet. Teren op sociale verzieningen moet zoveel mogelijk worden tegengehouden. Verplichte pensioensopbouw in de 2de pijler is daar een uitstekend alternatief voor.

Ik heb het een tijdje geleden meegemaakt dat er een uitkering werd geweigerd omdat daarmee het recht op huursubsidie zou vervallen. Zo'n persoon benadeeld dus de overheid en daarmee alle belastingbetalers ondanks dat die persoon recht had op een (iets lagere) uitkering. Die persoon ontvangt liever subsidie dan de uitkering. Dat vind ik niet kunnen. Helaas valt er niets aan te doen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: TV Prog.Zwarte Zwanen geeft onthusend beeld van ons pensioen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben het met je eens dat teren op sociale voorzieningen zoveel mogelijk moet worden tegengehouden. En wat dat betreft mogen veel meer zaken op de schop, zodat die voorzieningen er alleen nog maar zijn voor de mensen die het echt, echt nodig hebben.
Momenteel hoef je geeneens op het bestaansminimum te leven om in aanmerking te komen voor zulke regelingen. Kijk naar kinderbijslag (ook miljonairs krijgen die) , kijk naar de hypotheekrenteaftrek (hoe meer je verdient hoe gunstiger de regeling) , kijk naar de huurtoeslag (mensen kunnen zich een huurhuis eigenlijk niet permitteren maar ze nemen het toch, want er is immers toch recht op toeslag).

Maar een verplichte pensioenopbouw zouden die sociale voorzieningen niet stoppen. Misschien is dat in enkele gevallen zo, maar vergeet niet dat heel veel mensen ook tijdens hun werkzame leven recht hebben op de sociale voorzieningen bijv. huurtoeslag. Ik denk niet dat na je pensioenleeftijd je inkomen ineens omhoogschiet waardoor je dan geen recht meer zou hebben op huurtoeslag,

heuvel4
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 aug 2006 16:46

Re: TV Prog.Zwarte Zwanen geeft onthusend beeld van ons pensioen

Ongelezen bericht door heuvel4 »

(ik ben dit item “Zwarte Zwanen” over onze pensioenen begonnen)

Afgelopen vrijdag, de 22e, was er weer een TV uitzending op NPO 2 “Zwarte Zwanen”.
Wat ik heb willen aangeven is dat een groot deel van ons ingelegd pensioengeld gewoonweg verdwenen is.
Als gevolg van foutieve beleggingen, fraude, torenhoge salarissen en gigantische bonussen. En dat dat geld dus nooit meer als een toekomstig pensioen wordt uitgekeerd.
Miljarden euro’s zijn zo verdwenen.
En daarbij geen enkel goed toezicht hoe er met ons pensioengeld wordt omgegaan en hoe dit wordt belegd.

En zag u die grote stapel documenten van “Brussel” : 4000 (vierduizend) pagina’s regelgeving en voorschriften voor beleggingsinstellingen voor pensioenfondsen ??
Dat werkt toch niet!

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: TV Prog.Zwarte Zwanen geeft onthusend beeld van ons pensioen

Ongelezen bericht door Hatertje »

Minder onderbuik, meer feiten. Cees Grimbergen maakt belabberde programmas die niet ingaan op de echte problemen binnen de pensioensector. De meeste financieel aangelegde mensen delen deze mening. Grimbergen maakt slechte, opruiende programmas. Zie bijvoorbeeld Ilja Boelaars op Twitter.

https://twitter.com/iljaboelaars

Daarbuiten doet Cees het ook voorkomen alsof 'short' gaan een slechte beleggingstrategie is. Dat slaat natuurlijk kant noch wal. Het programma rammelt aan alle kanten.

Gesloten