LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarde kapitaalverzekering met pensioenclausule

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Roos@
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2016 18:04

Waarde kapitaalverzekering met pensioenclausule

Ongelezen bericht door Roos@ »

Hoop dat iemand mij over onderstaande duidelijkheid kan geven.

In 1992 bij werkgever kapitaalverzekering met pensioenclausule afgesloten (c polis) met een garantiekapitaal en topwinstdeling (garantie 5%)
(rekenrente 7%). Deze is omdat werkgever niet tevreden was over de communicatie met de tussenpersoon in 2002 overgegaan naar een ander tussenpersoon in een nieuwe vorm van een beschikbare premieregeling. De verzekeraar bleef wel dezelfde als waar de eerste kapitaalverzekering was afgesloten.
Mijn vraag: waarden die uit de eerste kapitaalverzekering zijn opgebouwd had ik daar zelf niet over moeten kunnen beslissen of ik deze onder de oude afspraken premievrij had voortgezet dan wel in te brengen in de nieuwe regeling??

Dank alvast!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Waarde kapitaalverzekering met pensioenclausule

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als uw werkgever de totale premie betaalt, kan hij daarover beslissen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarde kapitaalverzekering met pensioenclausule

Ongelezen bericht door kweenie »

Een wijziging van tussenpersoon heeft in principe geen invloed op de verzekering die is afgesloten. Het lijkt mij dat er dus meer aan de hand is dan alleen het overgaan naar een andere tussenpersoon.

Ook is/was een belangrijke eigenschap van een C-polis juist dat die welliswaar (grotendeels) werden gefinancierd door de werkgever, maar dat de werknemer de verzekeringsnemer was. De polis kon je daarmee ook makkelijk meenemen als je van werkgever zou veranderen. De werkgever heeft dus in beginsel weinig inspraak in wat er verder met het pensioenkapitaal gebeurt.

Ik begrijp je vraag daarom ook niet helemaal. Of beter gezegd, wat is er met je polis gebeurd en wat had je gewild? Is het kapitaal uit de eerste kapitaalverzekering onder de oude afspraken premievrij voortgezet terwijl je dat niet wou, of is het juist ingebracht in de nieuwe regeling terwijl je dat niet wou?

Roos@
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2016 18:04

Re: Waarde kapitaalverzekering met pensioenclausule

Ongelezen bericht door Roos@ »

Ja, dat is een goede vraag. ik ben al vanaf december aan de slag om daar duidelijkheid in te krijgen.
Tussenpersoon geeft aan dat de waarde gecommuniceerd is tijdens overname 1.1.2002 maar dat is nooit gecommuniceerd laat staan dat er een keuze is voorgelegd. Later geeft deze aan "als de beleggingswaarde hoger is dan het garantiebedrag dan doet de waarde niet ter zake".

Afgifte nummer 1 van de nieuwe polis 1.1.2002 heb ik nooit ontvangen en onlangs opgevraagd, dit was het antwoord:
"Afgiftenummer 1 hebben wij inderdaad nooit verzonden. Dit was een polis per 1-1-2002 met de franchise van 2001. Wij hebben een nieuwe polis hiervoor afgegeven met afgiftenummer 2 per 1-1-2002 en de franchise van 2002. Afgiftenummer 1 was dus overbodig".

Overigens was afgifte nummer 2 een kopie. Pas bij afgifte nummer 3 gaat men over op een originele polis

Zou het kunnen dat op afgifte nummer 1 van de nieuwe polis relevante informatie is vermeld betreffende waarde uit de oude polis?
Is men niet verplicht de verzekerde een keuze voor te leggen?

Overigens was de verdeling werkgever 50% werknemer 50%

Dank alvast voor uw reactie

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarde kapitaalverzekering met pensioenclausule

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar dan gaat het niet alleen om een andere tussenpersoon. Het gaat dan om een heel nieuw verzekeringscontract, lijkt mij. Dus dat je werkgever een helemaal nieuwe pensioenregeling heeft aafgesloten.

Hoe het m.i. zou moeten zijn is dat de C-polis premievrij wordt en dat je in de nieuwe pensioenregeling bij nul begint met opbouwen, tegen de voorwaarden van de nieuwe pensioenovereenkomst. De waarde van C-polissen kun je in principe niet overdragen naar een nieuwe pensioenregeling.

Roos@
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2016 18:04

Re: Waarde kapitaalverzekering met pensioenclausule

Ongelezen bericht door Roos@ »

Beste kweenie,

Dank voor je reactie.

Het eerste contract was een kapitaalverzekering met een gegarandeerd kapitaal en een vaste premie van 6.5%
In het tweede contract wordt er belegd in het rentefund (eventueel keuzevrijheid) en is de waarde op einddatum afhankelijk van de koersontwikkeling. Voor de premie hanteert men een tabel afhankelijk van leeftijd en percentage pensioengrondslag dat om de 5 jaar wordt aangepast.

m.i. zijn dit toch 2 heel verschillende soorten pensioenverzekeringen?

Roos@
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2016 18:04

Re: Waarde kapitaalverzekering met pensioenclausule

Ongelezen bericht door Roos@ »

Intussen bericht gekregen. Waarde uit kapitaalverzekering met garantiekapitaal is per 1.1 2002 overgedragen naar een zuivere premieovereenkomst regeling.
Over de waarde uit de kapitaalverzekering is destijds niet gecommuniceerd. Ook is er geen keuzemogelijkheid voorgelegd.
Het betreft een zogenaamde c polis in 1992 afgesloten op mijn naam en waarvan de werkgever/werknemer ieder 50% premie betaalden.
M.i. was een premievrije voortzetting van de kapitaalverzekering gunstiger geweest.
Mijn vraag: had ik niet het recht om hierover zelf te beslissen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarde kapitaalverzekering met pensioenclausule

Ongelezen bericht door kweenie »

We zijn inmiddels 14 ajar verder, ook met regelgeving, maar zo op het eerste gezicht zou ik zeggen: ja, je had daar zelf over mogen - en moeten - beslissen. Want, zoals al eerder aangegeven, bij een c-polis was jij de verzekeringnemer en dus had m.i. niemand anders dan jij daar ook over moeten beslissen.

Ik denk dat als je een goed geformuleerde klacht schrijft, met daarbij een duidelijke en juiste berekening, je een goede kans maakt dat je alsnog het hogere bedrag van de C-polis toegekend krijgt. Zoek daarom een professinal die je hierbij kan helpen. Ik zou dan de kosten daarvoor -mits redelijk- ook in je claim zetten. In eerste instantie zal dit bij de verzekeraar moeten, als die geen goede reactie geeft kun je een stap hoger kijken.

Gesloten