LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WZP Probleem

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
patrick_s
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2012 16:35

WZP Probleem

Ongelezen bericht door patrick_s »

Hallo allemaal,

Anderhalve maand geleden is mijn vader op 70 jarige leeftijd overleden. Zoals sommige wel weten komt er een hoop papierwerk op je af na een overlijden. Ik probeer me moeder dan ook zoveel mogelijk te ondersteunen.

Nu hebben we een probleem met een pensioenbeheerder. De laatste 35 arbeidsjaren heeft mijn vader een pensioen opgebouwd bij deze beheerder. Na het overlijden heb ik telefonisch contact gehad om deze stichting in te lichten over de situatie. Men was al op de hoogte van de situatie en zou het dossier bekijken.

Enkele weken later kregen we een aanvraagformulier voor nabestaandenpensioen. Deze hebben wij correct ingevuld en terug gestuurd.

Tot onze grote schrik kregen we vandaag de volgende reactie:

Geachte mevrouw,

Wij hebben uw aanvraagformulier voor nabestaandenpensioen ontvangen. Bij het beoordelen van de aanvraag zijn wij tot de volgende conclusie gekomen.

Op het moment dat uw partner de aanvraag heeft gedaan voor het levenslang ouderdomspensioen heeft u voor akkoord getekend voor de inruil van nabestaandenpensioen voor een hoger ouderdomspensioen.
Door de inruil van nabestaandenpensioen voor hoger ouderdomspensioen, ontvangt de partner van de deelnemer, na het overlijden, geen nabestaandenpensioen.

Bovenstaande is op uw aanvraag van toepassing. Bij het versturen van het formulier aanvraag voor nabestaandenpensioen, was helaas dit gegeven bij ons niet bekend. Voor het ontstane ongemak bieden wij u onze welgemeende excuses aan.


Wij geloven niet dat dit klopt. Helaas hebben we geen polis om op terug te vallen. Echter hebben we wel jaarlijkse overzichten met specificaties.

In de overzichten staat de volgende regel :

De aanspraken die u heeft opgebouwd voor partner- en wezenpensioen zijn:
Meeverzekerd WZP bij OP uitkering : xxxx,xx euro

Kan het zijn dat de pensioenbeheerder er naast zit?

Gaarne uw advies / reactie.

Met vriendelijke groet,

P. Slingerland

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WZP Probleem

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

vraag het bewijs op?
ze moeten daar toch dan een contract van hebben...

het zou wel kunnen dat je vader dacht ,dan hebben we meer pensioen,of hij wist niet wat het inhield en heeft maar ja aangevinkt..
vraag om bewijs..

succes

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: WZP Probleem

Ongelezen bericht door peewee »

@Patrick_s,
Volgens artikel 60 van de Pensioenwet heeft je moeder inderdaad toestemming moeten verlenen voor het uitruilen van het nabestaanden pensioen voor een hoger ouderdomspensioen aan je vader. Zoiets doet de partner (in dit geval je moeder) natuurlijk alleen wanneer ze zelf al een goed ouderdomspensioen heeft.
Het pensoenfonds zal moeten aantonen dat je moeder akkoord is gegaan met de uitruil. Kan het pensioenfonds dit niet aantonen, dan heeft dit fonds een flink probleem. In dat geval zou ik eens contact opnemen met Tweede Pijlerpensioenadvies, daar werken kundige pensioenjuristen. Aangezien een partnerpenioen meestal 70% is van het ouderdomspensioen is het zeker de moeite om de strijd hierover aan te gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WZP Probleem

Ongelezen bericht door kweenie »

Je schrijft zelf al:
De aanspraken die u heeft opgebouwd voor partner- en wezenpensioen zijn:
Meeverzekerd WZP bij OP uitkering : xxxx,xx euro
Hieruit blijkt dat er voor partner- en wezenpensioen alleen nog een wezenpensioen is overgebleven. En dat er dus geen partnerpensioen ('nabestaandenpensioen') is.

Bij het pensioneren is er de keuze of je je partnerpensioen wilt inruilen voor extra ouderdomspensioen. Dat kan zo'n 15% meer ouderdomspensioen opleveren, maar bij overlijden is er dan geen partnerpensioen meer over. Blijkbaar heeft je vader wel naar dat hogere ouderdomspensioen gekeken, maar niet goed genoeg bedacht dat er dan geen partnerpensioen meer overblijft.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: WZP Probleem

Ongelezen bericht door peewee »

@Kweenie,
Maar het gaat hier niet om waar de vader naar gekeken heeft, maar waarmee de moeder akkoord is gegaan en waaruit die akkoordgeving blijkt.

patrick_s
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2012 16:35

Re: WZP Probleem

Ongelezen bericht door patrick_s »

kweenie schreef:Je schrijft zelf al:
De aanspraken die u heeft opgebouwd voor partner- en wezenpensioen zijn:
Meeverzekerd WZP bij OP uitkering : xxxx,xx euro
Hieruit blijkt dat er voor partner- en wezenpensioen alleen nog een wezenpensioen is overgebleven. En dat er dus geen partnerpensioen ('nabestaandenpensioen') is.
Hallo kweenie,

Ik heb er zelf niet veel verstand van maar ik concludeer dus heel wat anders na het lezen van deze zin.
Volgens mij staat WZP voor partner- en wezenpensioen en OP voor het ouderdomspensioen.
Het bedrag leek mij niet van belang dus heb ik dit weg gelaten.

In ieder geval erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad geinformeerd bij het pensioensfonds en bewijs opgevraagd. Inmiddels zijn we nu 1,5 week verder en hebben we nog niets ontvangen. Het is dus afwachten.

Mvg Patrick

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WZP Probleem

Ongelezen bericht door kweenie »

WzP staat voor Wezenpensioen. Het partnerpensioen of nabestaandenpensioen wordt meestal afgekort met PP of NP.

Als het goed is kan het pensioenfonds je wel een kopie geven van het door je vader ingevulde aanvraagformulier. Of ze kunnen je in elk geval zeggen of er is gekozen voor het uitruilen van het partnerpensioen voor een iets hoger ouderdomspensioen. (Misschien dat ze je het formulier zelf niet willen of mogen geven.)

Gesloten