LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diefstal van mijn flexpensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Henk van Donk
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2018 21:57

Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Henk van Donk »

Hallo

Ik ben voor 100 procent arbeidsongeschikt en heb een wao uitkering van 70 procent van laatstverdiende salaris. Toen ik nog werkte en bij een zorginstelling ging werken heb ik een waardeoverdracht gedaan en heb toen gekozen voor een flexpensioen bij Zorg en Welzijn. Dit pensioen stond altijd op mijn pensioen overzicht. Het verdween toen ik in de WAO kwam. Gebeld en gecommuniceerd met Zorg en Welzijn. Zij stellen dat de uitkering van UWV het flexpensioen doet vervallen (staat in hun statuten). Het is mijn eigen geld. Waar halen zij het recht vandaan. Bij het UWV wordt gesteld dat dit flexpensioen mag worden uitgekeerd en dat dit geen invloed heeft op mijn uitkering. Ik snap ook niet waarom mijn 30 procent er niet mee wordt gefinancierd. Ik snap ook niet waarom de uitkering gewoon doorgaat en niet wordt vervangen door het flexpensioen. De overheid betaald nu terwijl ik zelf mijn flexpensioen heb. Het geld verdwijnt bij Zorg en Welzijn. Navraag bij UWV zegt dat zij niets ontvangen van Zorg en Welzijn. Vreemd! Ik vind dit stelen van de maatschappij. Ik heb toch altijd wao premie betaald? Een gespaart voor mijn Flexpensioen. Ik noem dit ronduit stelen.

Cees van Z
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2018 18:12

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Cees van Z »

Kijk eens bij www.geschillencommissie.nl er zal best een onderdeel zijn waar u de klacht in kan dienen. Het lijkt mij duidelijk dat dit uw eigen geld is en dat moet ergens geregistreerd staan.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit heeft inderdaad aardig wat trekjes van verduistering, des al niet te min denk ik dat het toch een civiele zaak moet worden behandeld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het flexpensioen staat los van de waardeoverdracht. Het flexpensioen is een extra stukje voorwaardelijk pensioen bovenop de normale pensioenopbouw, wat is berekend over de periode waarin je voor 2006 pensioen opbouwde. Dit voorwaardelijke pensioen wordt alleen toegekend als je nog 15 jaar of tot je pensioeningangsdatum actief deelnemer blijft binnen zorg en welzijn. Dat staat overigens ook ieder jaar op het pensioenoverzicht.

(Ook wordt het pas gefinancierd door de werkgevers op het moment dat het definitief wordt toegekend, maar dit terzijde)

Als je voor die 15 jaar om zijn stopt met werken, en daarbij niet met pensioen gaat, dan komt dit stukje dus te vervallen. Ook als je stopt vanwege arbeidsongeschiktheid.

Een oplossing was geweest als je je pensioen al voor een stukje had laten ingaan. Met een deeltijdpensioen, van bijvoorbeeld 10% van je pensioen, was dit voorwaardelijk pensioen waarschijnlijk niet vervallen. Mogelijk was je arbeidsongeschiktheidsuitkering dan wel lager geworden, dat weet ik niet, maar ook dan kan het soms nog voordelig zijn als het vervallen pensioenbedrag erg hoog was.

stofzuigertje

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

http://www.mijnpensioenoverzicht.nl even kijken of het bij elkaar gevoegd is of niet.

Met die opgave sta je sterker en ze mogen het alsnog tot een geheel maken.

Let Op ! Ga niet naar mijnpensioen.nl want dat is verkeerde!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Kan het zijn dat nu bovenop uw WAO uitkering een arbeidsongeschiktheidspensioen van PFZW ontvangt? Als dat zo is ontvangt u niet nog eens een keer flexpensioen. De regels van PFZW staan hier https://www.pfzw.nl/FAQ/Paginas/Wat-bet ... sioen.aspx

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Helaas is het zo dat verscheidene pensioenfondsen in hun reglementen hebben staan dat ouderdomspensioen niet wordt uitgekeerd als er ook een WAO/WIA-uitkering wordt genoten. Misschien kan je die ellende voorkomen als jouw ouderdomspensioen pas ingaat na afloop van de WAO/WIA-uitkering.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is dat nu juist ook het idee... Dat flexpensioen was bedoeld om een paar jaar eerder te kunnen stoppen met werken. En de tijd tot de ingangsdatum van het ouderdomspensioen te overbruggen. Maar als je al een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt, dan ben je al een paar jaar eerder gestopt met werken. Even heel kort door de bocht is dat flexpensioen dus niet meer nodig om eerder te kunnen stoppen met werken.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Het zou allemaal niet erg zijn, als die voorwaarden duidelijk werden vermeld door die pensioenfondsen. De praktijk is echter anders, waardoor mensen argeloos een deel van hun pensioen weggooien.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Behalve het ontvangen van een arbeidsongeschiktheidspensioen tijdens arbeidsongeschiktheid zorgt PFZW er ook voor dat het pensioen geheel of gedeeltelijk premievrij blijft worden opgebouwd. Misschien vergoedt dat het mislopen van een flex-pensioen een beetje.
En zoals @kweenie al terecht opmerkt: men kan alleen (flex-)pensioen opnemen voor het gedeelte dat men nog arbeidsgeschikt is. Bij 100% arbeidsongeschiktheid is dat dus niet het geval.
Uw flexpensioen is niet 'gestolen' maar nu onderdeel van uw reguliere PFZW pensioen. Vanwege 100% arbeidsongeschiktheid moet u er alleen langer op wachten. Wat ook een voordeel heeft: u bouwt door het langer wachten een hoger pensioen op.

Henk van Donk
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2018 21:57

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Henk van Donk »

het is zeker niet zo dat het flexpensioen onderdeel is geworden van MIJN reguliere PFZW pensioen. Het is gewoon weg. Ook de mogelijkheid om het flexpensioen in te laten gaan als mijn reguliere pensioen ingaat is mij ontnomen. Zijn hebben zich dus verrijkt met mijn flexpensioen terwijl daar niets tegenover staat.

Henk van Donk
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2018 21:57

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Henk van Donk »

het is zeker niet zo dat het flexpensioen onderdeel is geworden van MIJN reguliere PFZW pensioen. Het is gewoon weg. Ook de mogelijkheid om het flexpensioen in te laten gaan als mijn reguliere pensioen ingaat is mij ontnomen. Zijn hebben zich dus verrijkt met mijn flexpensioen terwijl daar niets tegenover staat.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Veel pensioenfondsen kennen een aanvullende uitkering van 10% tijdens de arbeidsongeschiktheidsuitkering. Kent uw pensioenfonds dat niet?

AnjoZwartkruis
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2018 11:17
Contacteer:

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door AnjoZwartkruis »

Hier exact hetzelfde geval. Ik had voldoende flexpensioen opgebouwd om gedurende 5 jaar €21000 per jaar in te zetten om korter werken te compenseren.
Omdat ik op 60-jarige leeftijd volledig arbeidsongeschikt was is mijn geld opgegaan in het collectief en is er géén stijging extra van mijn reguliere pensioen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Henk van Donk schreef:het is zeker niet zo dat het flexpensioen onderdeel is geworden van MIJN reguliere PFZW pensioen. Het is gewoon weg. Ook de mogelijkheid om het flexpensioen in te laten gaan als mijn reguliere pensioen ingaat is mij ontnomen. Zijn hebben zich dus verrijkt met mijn flexpensioen terwijl daar niets tegenover staat.
Jawel, daar staat zeker iets tegenover zoals ik hierboven al schreef. U ontvangt toch een aanvullend arbeidsongeschiktheidspensioen PFZW momenteel neem ik aan en uw pensioenopbouw loopt geheel/gedeeltelijk door zonder dat u daarvoor premie hoeft te betalen?
Is dat bij u inderdaad het geval?

Henk van Donk
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2018 21:57

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Henk van Donk »

Ik krijg geen aanvullend arbeidsongeschiktheidspensioen PFZW . Mijn opbouw loopt door zonder premie te betalen

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Diefstal van mijn flexpensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Wellicht ten overvloede maar ik mag aannemen dat u dat arbeidsongeschiktheidspensioen PFZW wel aangevraagd hebt? Onder voorwaarden kan dat een aanvulling van max. 5% op uw WAO uitkering inhouden.
Mooi dat de pensioenopbouw in elk geval zonder kosten doorloopt. Dat scheelt later nogal.

Gesloten