LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat snap ik Sjohie, maar sommigen zullen op deze manier wel heel erg kort van hun WAO gebruik kunnen maken. Sterker nog: er zijn er genoeg die er sowieso geen gebruik van kunnen maken. Maar goed, dat is natuurlijk altijd al zo geweest, al blijft het een feit dat sommigen al voor hun 70e een natuurlijke dood sterven, en al ruim voor die tijd helemaal op zijn. Kun je die allemaal wel in de WIA willen stoppen, maar dat willen 'we' dus ook al niet.

Aan de andere kant is het zo dat ik in mijn voorfamilie genoeg mensen tegenkom, zowel voorouders als aangevers, die na hun 70e nog aan het werk waren. Laatst kwam ik er een tegen die op zijn 71e nog 'dagloner' was. En toen waren er ook al heel wat die dat niet eens haalden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:toevallig gisteren bereikte me het bericht dat een kennis op 71-jarige leeftijd is overleden. En hij is niet de enige, om me heen vallen ze met bosjes de afgelopen 6 weken : 2 van 76, eentje die daar in de buurt zit, eentje begin 60, en dan ééntje van 90, twee weken geleden.

Dus ik weet niet hoe ze aan dat gemiddelde van 85,3 komen, in mijn omgeving zie ik dat in ieder geval nu even niet.
En hoeveel mensen ken je die nog niet zijn overleden? Die blijven intussen gewoon AOW ontvangen. Het gaat niet om de 'gemiddelde' leeftijd die mensen hebben die nu overlijden, het gaat om de 'gemiddelde' leeftijd waarop mensen dood gaan die nu leven.

Even heel simpel gezegd, als de helft van de mensen met 50 jaar doodgaat en de helft met 100 jaar, dan zul je om je heen vooral mensen van 50 jaar zien overlijden. En lijkt het misschien dat men gemiddeld maar 50 jaar wordt. De meeste mensen die 100 worden blijven namelijk gewoon leven.
witte angora schreef:sommigen zullen op deze manier wel heel erg kort van hun WAO gebruik kunnen maken. Sterker nog: er zijn er genoeg die er sowieso geen gebruik van kunnen maken. Maar goed, dat is natuurlijk altijd al zo geweest, al blijft het een feit dat sommigen al voor hun 70e een natuurlijke dood sterven, en al ruim voor die tijd helemaal op zijn. Kun je die allemaal wel in de WIA willen stoppen, maar dat willen 'we' dus ook al niet.

Aan de andere kant is het zo dat ik in mijn voorfamilie genoeg mensen tegenkom, zowel voorouders als aangevers, die na hun 70e nog aan het werk waren. Laatst kwam ik er een tegen die op zijn 71e nog 'dagloner' was. En toen waren er ook al heel wat die dat niet eens haalden.
Wat je zegt, sommigen zullen kort van de AOW kunnen genieten en sommigen langer. Ik ken mensen die met 50 jaar zijn overleden en dus helemaal niet van de AOW hebben kunnen genieten (ook niet toen die leeftijd nog 65 jaar stond) en ik ken mensen van in de 90 die nog vrolijk leven. De maatregelen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen die over 5 jaar AOW ontvangen 'gemiddeld' ongeveer even lang van de AOW kunnen genieten als mensen die over 15 jaar AOW gaan ontvangen. Dat lijkt mij op zich geen oneerlijke systematiek.

En natuurlijk wil iedereen wel een jaartje eerder stoppen. Of een paar jaartjes eerder. Maar een AOW-leeftijd die een jaar lager is betekent ook dat de werkende mensen jaarlijks ongeveer een miljard extra aan belastingen en premies zouden moeten betalen. En dat je nog minder geld overhoudt om van te sparen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik ervaar het als zeer onrechtvaardig dat je in een relatief kleine leeftijdscategorie de AOW leeftijd ineens volledig uit beeld is verdwenen. De opbouw naar een latere AOW leeftijd had veel meer uitgesmeerd moeten worden over veel meer leeftijdscategorieën. Veel eerlijker.
Ik behoor ook tot de categorie die het hardt de klos is helaas. En daar komt dan nog eens bij dat een lijfrentepotje ook steeds verder uit beeld raakt. En een uitkering uit een AOV, ooit afgesloten als overbrugging tot het pensioen, stopt met 65 jaar dus gedurende de periode van 65 tot 67 jaar en 3 maanden moet ik zelf maar zien hoe ik dat red. Een hele beroerde optelsom van effecten door deze maatregel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door moederslink »

De mens heeft vooralsnog geen enkele zekerheid omtrent zijn/ haar levensduur. Het blijft allemaal " random " .......
We doen ons uiterste best om gezond oud te worden ( want dat willen we graag, althans de meesten onder ons :wink: ) en dat lukt aardig , maar daar zitten consequenties aan vast , zoals ook langer ( kunnen ) doorwerken.
Lichamelijk zwaar werk is moeilijk als je ouder bent, maar ook een baan met geestelijke druk is moeilijk als je ouder bent.
Het is zuur voor diegenen die geconfronteerd worden met dat - gat- ; de enige optie is , voor zover mogelijk, een buffer aanleggen. Er is nog tijd voor voor de meesten.
Het was wel te voorzien dat dit zou gaan gebeuren .

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door BL2 »

moederslink schreef:De mens heeft vooralsnog geen enkele zekerheid omtrent zijn/ haar levensduur. Het blijft allemaal " random " .......
We doen ons uiterste best om gezond oud te worden ( want dat willen we graag, althans de meesten onder ons :wink: ) en dat lukt aardig , maar daar zitten consequenties aan vast , zoals ook langer ( kunnen ) doorwerken.
Lichamelijk zwaar werk is moeilijk als je ouder bent, maar ook een baan met geestelijke druk is moeilijk als je ouder bent.
Het is zuur voor diegenen die geconfronteerd worden met dat - gat- ; de enige optie is , voor zover mogelijk, een buffer aanleggen. Er is nog tijd voor voor de meesten.
Het was wel te voorzien dat dit zou gaan gebeuren .
Moederslinkie, wat schijf je weer een onzin. Ouder worden houd absoluut niet in dat je langer kan werken.
Het grote probleem is dat een relatief kleine kleine groep zeer zwaar de klos is. Vaak werk doet waar je je pensioen niet mee haalt en nu met een enorm groot probleem geconfronteerd wordt.
Sparen is juist voor die groep vaak amper of niet mogelijk, immers de lichamelijk hard werke mens is deze maatschappij verdient vaak relatief het minste.
Denk aan dakdekkers, stratenmakers, mensen in de industrie of welke dubbele onregelmatigheid draaien, bijvoorbeeld in het Openbaar Vervoer.............

Die kunnen gewoon niet werken tot hun 67 ste...........!!

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

In Griekenland en Frankrijk zullen de pensioenleeftijden wel onder de 60 blijven. Zo zorgt Nederland met 70 jaar straks, dat het Europees gemiddelde op 65 komt.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ach Michiel, er is ook afgesproken,maximaal 3% begrotingstekort, staastschulden terug naar maximaal 60%, no bail-out als een staat in gevaar komt. En welke landen mogen dat allemaal aan hun laars lappen en welk land luistert altijd braaf naar Brussel, en zelfs beter probeert te zijn? Juist ja.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door moederslink »

De groep 20- 64 jarigen die werken wordt steeds kleiner.
Tegenover iedere AOW-er staan maar 4 werkenden momenteel en dit zal nog minder worden helaas.
De lasten worden op deze manier ook meer verdeeld , wanneer zoveel mogelijk mensen nog zo lang mogelijk doorwerken.
Je komt er m.i. niet meer onderuit en dit was natuurlijk te voorzien.
( regeren is vooruitzien :x ....)
Mensen worden nu eenmaal , gemiddeld , jaren ouder , zeker in west Europa.
Een 60 plusser van nu is ook niet meer te vergelijken met een 60 plusser van 50 jaar geleden, maar in de fysiek zware beroepen zal met name door de werkgever moeten worden geïnvesteerd om hun werknemers langer inzetbaar te houden met meer veiligheid en hulpmiddelen, hoe dan ook...... met meer aanpassingen of om - en bijscholingen en .....op tijd !
Deze werkgevers zullen hierin gestimuleerd en beloond moeten worden.

Hier wordt ook zeker naar gekeken door het kabinet.
Iedereen snapt dat een stratenmaker of een dakdekker bv dit niet gaat volhouden uiteraard , hoewel er al veel verbeterd is qua arbeidsomstandigheden vergeleken met 20 jaar geleden en terecht.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het 'onrechtvaardige' nu is ook dat de jongeren massaal aan de kant staan omdat er geen banen zijn. Ik zou graag een stelsel zien waarbij je vanaf een bepaalde leeftijd je eigen opvolger in zou kunnen leren. Een dakpanconstructie heet dat en intern bij ons werkt dat al. Mensen krijgen promotie naar een volgende functie maar doen daar een jaar over, onder begeleiding van degene die nu die baan heeft. Dat is dan iemand die over een jaar vertrekt. Iedereen happy! Maar wat ik niet begrijp is hoe er ná 2022 ooit nog iemand kan stoppen? Die leeftijd wordt steeds verder opgehoogd dus dan kom je daar toch nooit? En ja, alleen AOW is natuurlijk niet handig, maar ik en vele anderen met mij hebben gespaard voor een pensioenvoorziening. Ik heb het even nagekeken toen de leeftijd naar 67 ging: ik zou dan dus 2 jaar langer inleggen maar volgens berekeningen dan al wel 70 euro netto per maande minder krijgen. Dus ook sparen voor een pensioen heeft nog weinig zin voor iedereen die na 1960 is geboren want het wordt niet eens meer 70% van middenloon maar hoogstens 40%, als ik dat zo inschat.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Naar aanleiding van de discussie over de niet-bestaande kans op werk voor 55 plussers, en de daarbij behorende discussie over een basisinkomen, heb ik een overzichtje gemaakt. In een van die topics (maar ik heb helaas niet genoteerd welke en waar en ze zijn al heel lang) wordt gesproken over het feit dat nú al in de wet vastligt dat elk jaar de pensioenleeftijd met 3 maanden omhoog gaat. Dat van die verhoging n.a.v. de levensverwachting klopt al niet. Dan krijg ik voor iemand van november 1958 dit geheel:

jaar pensioenleeftijd mijn leeftijd in januari van dat jaar
2022 67,3 63
2023 67,6 64
2024 67,9 65
2025 68 66
2026 68,3 67
2027 68,6 68
2028 68,9 69
68,9 wordt bereikt in november
2029 70 70

Er staat ook ergens dat mensen van 1968 dus 10 jaar jonger) tot 71,5 zouden moeten werken. Ik vrees dat die er nog een paar jaartjes bij krijgen.

Dit even om te laten zien dat ik wel degelijk krijg als ik spreek over 70 jaar voor iemand van 1958, terwijl er hier volop geprotesteerd werd tegen mijn aanname toen ik die plaatste.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door kweenie »

Miepje1 schreef: In een van die topics (maar ik heb helaas niet genoteerd welke en waar en ze zijn al heel lang) wordt gesproken over het feit dat nú al in de wet vastligt dat elk jaar de pensioenleeftijd met 3 maanden omhoog gaat. Dat van die verhoging n.a.v. de levensverwachting klopt al niet.
Er ligt niet 'nu al' in de wet vast dat de pensioenleeftijd ieder jaar met 3 maanden omhoog zou gaan. Er ligt wel (eindelijk) vast hoe de verhoging in verhouding tot verhoging van de levensverwachting in zijn werk gaat. Dat hoeft dus helemaal niet ieder jaar te zijn, maar gebeurt wel telkens (áls de leeftijd wordt verhoogd) in stapjes van 3 maanden.

Tot 2022 is vastgelegd hoe de AOW leeftijd stijgt, daarna is de verhoging in een formule vastgelegd: V=(L-18,26) -(P-65), waarbij L de verwachtte resterende levensverwachting voor een 65-jarige is en P de AOW-leeftijd op dat moment. De AOW-leeftijd gaat met 3 maanden (kwart jaar) omhoog zodra 'V' meer dan een kwart is. Je kunt hieruit dus ook concluderen dat de AOW-leeftijd 70 jaar wordt zodra de verwachtte levensverwachting van een 65 jarige hoger dan 88,26 jaar is.

Een aanpassing van de AOW leeftijd wordt minstens 5 jaar van tevoren bekend gemaakt. Maar je kunt natuurlijk nu ook al wel enigszins 'gokken' hoe de verhogingen in zijn werk zullen gaan, als je nu al enige indicatie hebt van het verloop van de resterende levensverwachting.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door Hatertje »

BL2 schreef:
moederslink schreef:De mens heeft vooralsnog geen enkele zekerheid omtrent zijn/ haar levensduur. Het blijft allemaal " random " .......
We doen ons uiterste best om gezond oud te worden ( want dat willen we graag, althans de meesten onder ons :wink: ) en dat lukt aardig , maar daar zitten consequenties aan vast , zoals ook langer ( kunnen ) doorwerken.
Lichamelijk zwaar werk is moeilijk als je ouder bent, maar ook een baan met geestelijke druk is moeilijk als je ouder bent.
Het is zuur voor diegenen die geconfronteerd worden met dat - gat- ; de enige optie is , voor zover mogelijk, een buffer aanleggen. Er is nog tijd voor voor de meesten.
Het was wel te voorzien dat dit zou gaan gebeuren .
Moederslinkie, wat schijf je weer een onzin. Ouder worden houd absoluut niet in dat je langer kan werken.
Het grote probleem is dat een relatief kleine kleine groep zeer zwaar de klos is. Vaak werk doet waar je je pensioen niet mee haalt en nu met een enorm groot probleem geconfronteerd wordt.
Sparen is juist voor die groep vaak amper of niet mogelijk, immers de lichamelijk hard werke mens is deze maatschappij verdient vaak relatief het minste.
Denk aan dakdekkers, stratenmakers, mensen in de industrie of welke dubbele onregelmatigheid draaien, bijvoorbeeld in het Openbaar Vervoer.............

Die kunnen gewoon niet werken tot hun 67 ste...........!!
De verhoging van de AOW leeftijd wordt als sinds 2009 besproken en is inmiddels al 5 jaar een feit. Wat let die mensen om zich om te scholen? In 5 jaar tijd kan je aardig wat cursussen volgen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door Miepje1 »

kweenie schreef:
Miepje1 schreef: In een van die topics (maar ik heb helaas niet genoteerd welke en waar en ze zijn al heel lang) wordt gesproken over het feit dat nú al in de wet vastligt dat elk jaar de pensioenleeftijd met 3 maanden omhoog gaat. Dat van die verhoging n.a.v. de levensverwachting klopt al niet.
Er ligt niet 'nu al' in de wet vast dat de pensioenleeftijd ieder jaar met 3 maanden omhoog zou gaan. Er ligt wel (eindelijk) vast hoe de verhoging in verhouding tot verhoging van de levensverwachting in zijn werk gaat. Dat hoeft dus helemaal niet ieder jaar te zijn, maar gebeurt wel telkens (áls de leeftijd wordt verhoogd) in stapjes van 3 maanden.

Tot 2022 is vastgelegd hoe de AOW leeftijd stijgt, daarna is de verhoging in een formule vastgelegd: V=(L-18,26) -(P-65), waarbij L de verwachtte resterende levensverwachting voor een 65-jarige is en P de AOW-leeftijd op dat moment. De AOW-leeftijd gaat met 3 maanden (kwart jaar) omhoog zodra 'V' meer dan een kwart is. Je kunt hieruit dus ook concluderen dat de AOW-leeftijd 70 jaar wordt zodra de verwachtte levensverwachting van een 65 jarige hoger dan 88,26 jaar is.

Een aanpassing van de AOW leeftijd wordt minstens 5 jaar van tevoren bekend gemaakt. Maar je kunt natuurlijk nu ook al wel enigszins 'gokken' hoe de verhogingen in zijn werk zullen gaan, als je nu al enige indicatie hebt van het verloop van de resterende levensverwachting.
Dankjewel voor je uitleg. Als ik even googel zie ik dat de levensverwachting van een 65-jarige in 2015 al 20,9 jaar was voor vrouwen. Men wil er naar streven maar 18 jaar AOW uit te betalen. Je kan er dus de duvel op zeggen dat over 7 jaar die 3 maanden er bij komen, en dan elk jaar nog eens 3 maanden of misschien wel meer, want de levensverwachting zal alleen maar stijgen - en anders verzinnen ze wel wat om de cijfers aan te passen (net als met de werkloosheid).
Krijg je dus het hoogst eigenaardige effect dat er een groep mensen komt die nooit meer kunnen stoppen, want de leeftijdsgrens wordt steeds opgetrokken.
Ik vind het sowieso al schandalig dat mijn jaargenoten en ik er 'even' 5 jaar bij krijgen, en degenen na ons nóg meer want het is toch niet vol te houden zo? Zelfs niet voor mensen die een leuke baan hebben waar ze met plezier naar toe gaan zoals ik.
Maar goed, dat probleem heb ik elders al geschetst. Geen dikbetaalde baan = geen mogelijkheid wat minder te gaan werken = geen mogelijkheid om te sparen = doorwerken tot je erbij neervalt. Wat voor iemand met een 'zwaar' beroep al ellendig is, maar geloof me, 'achter een bureau zitten' is nu ook weer niet zo makkelijk.

Ik heb het draadje omhoog geschopt omdat er nu weer zoveel discussie is. Ik probeer het 'in de lucht' te houden en het bij te houden als er iets te melden valt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je nooit meer zou kunnen doen, dan zou dat betekenen dat de gemiddelde levensverwachting ook naar oneindig zou gaan. Lijkt me niet echt realistisch... Maar de huidige verwachting is dat voor mensen geboren in de buurt van 1977 de AOW-leeftijd 70 jaar wordt.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dat denk ik dus niet hoor. Ik ben van 1958 en het wordt al 70.
Weet je wat het is? Het had direct bij aanvang al een dynamisch systeem moeten zijn, zodat we niet allemaal al die jaren hebben gehoopt/gedacht om na ons 65e niet meer te hoeven werken. Ik mocht pas pensioen gaan inleggen met 25, terwijl ik toen al 8 jaar werkte.
Werkgevers worden geacht hun oudere medewerkers te helpen met 'inzetbaar blijven' maar dat is te duur (dus die hoge werkloosheid) en voor veel mensen geldt ook dat het helemaal niet zo makkelijk is om je te laten om-, her- of bijscholen.
Het is niet erg dat de wereld veranderd; het is wel erg dat een hele generatie ernstig in de knoop komt vanwege alle van overheidswege opgedrongen veranderingen (pensioenleeftijd, flexwet, hypotheekrente-aftrek verdwijnt, VUT-regelingen zijn betaald maar het geld is verdwenen, etc. etc. etc.).
Afijn, als morgen de hemel valt hebben we allemaal een blauwe pet... Ik kan gelukkig niet in de toekomst kijken maar probeer me wel zo goed mogelijk voor te bereiden op nóg meer achteruitgang. Ik heb wel degelijk oog voor de volgende generatie. Mijn nichtjes en neefjes zijn allemaal tussen de 15-20. Soms hou ik mijn hart vast voor ze.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Een grote groep mag nooit meer stoppen met werken...

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Nee Miepje, november 1958 wordt met het huidige tempo, waarvan ik denk dat dat gewoon doorgaat, 68 jaar en 6 maanden, dus mei 2027. Reken maar na of kijk je eigen schema er maar op na.
Het huidige tempo betekent overigens dat ieder geboorte-cohort van 9 maanden (niet één jaar, maar 9 maanden) steeds 3 maanden langer moet wachten dan het vorige geboorte-cohort. Er is dan alleen AOW instroom in de maanden april t/m december. In januari t/m maart is er geen AOW instroom.

Gesloten