LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Forse achteruitgang netto pensioenuitkering van 4,9%

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
adma
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2018 16:15

Forse achteruitgang netto pensioenuitkering van 4,9%

Ongelezen bericht door adma »

Van mijn pensioenfonds kreeg ik bericht dat per 1 januari 2018 mijn pensioen met bruto 1,34% verhoogd zal worden.
Groot was mijn verbazing toen ik deze week constateerde dat, ondanks de verhoging, mijn netto pensioen met maar liefst 3,6% netto lager uitkwam!!!!!

Navraag leerde mij dat dit te maken heeft met de ouderentoeslag die bij een inkomen van € 36.350,== of hoger verlaagd wordt van € 1.418,== naar een luttele € 72,== op jaarbasis. Dit kost mij dus maandelijks € 112,== netto inkomen.

Vanuit de regering wordt aangegeven dat gepensioneerden er slechts fractioneel, tot max. 1,2%, op achteruitgaan. De praktijk leert heel anders.
Een verzoek aan mijn pensioenuitvoerder om mijn pensioenuitkering dusdanig te verlagen dat ik recht op de volle ouderentoeslag heb, kan helaas niet gehonoreerd worden.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Forse achteruitgang netto pensioenuitkering van 4,9%

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Ik adviseer u om ter verlaging van uw belastbaar inkomen, zoveel giften te doen aan een ANBI-instelling, zoals het Rode Kruis, zodat uw belastbaar inkomen komt onder de € 36.350 Dan krijgt u achteraf van de belastingdienst alsnog de hogere ouderenkorting.
Vanaf volgend jaar geldt dit probleem niet meer. Dan wordt de ouderenkorting met 15 % afgebouwd. Maar goed dat ING uw pensioen niet verlaagde. Overigens worden ouderen met een middeninkomen dan belast met meer dan 55 % plus ook nog eens de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zvw.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Forse achteruitgang netto pensioenuitkering van 4,9%

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat overigens niet om de ouderentoeslag maar om de ouderkorting. Als je bijna op de grens zit een je pensioen/inkomen stijgt meer dan de ouderkorting, dan kun je inderdaad net over de grens van ruim 36.000 komen en daarmee de ouderkorting mislopen. Het kan dan handig zijn om voor extra aftrekposten te zorgen, zodat het inkomen net weer over die grens zit.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Forse achteruitgang netto pensioenuitkering van 4,9%

Ongelezen bericht door 16again »

Ook hier zit de regelgeving krom in elkaar. En euro extra behoort onder de streep niet 1350,- Euro minder op te leveren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Forse achteruitgang netto pensioenuitkering van 4,9%

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, er zijn best veel van zulke behoorlijk oneerlijke 'alles of niets'-regelingen. Waarbij het nog het gemeenste is dat mensen die niet zo oplettend zijn, of niet heel erg veel verstand van de regels hebben, vaak het volle pond moeten betalen, terwijl de wat sluwere mensen weten hoe ze net onder de grens kunnen blijven.

Gesloten