LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] invordering pensioengeld

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
MariusWilhelmus
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2017 16:39

Re: invordering pensioengeld

Ongelezen bericht door MariusWilhelmus »

Misschien moet ik het een en ander wat duidelijker vermelden. Van 1987 tot eind 2005 werkzaam geweest bij Agfa Gevaert. Bij Delta lloyd was mijn pensioenverzekering ondergebracht. Kreeg ontslag wegens reorganisatie en kwam tot nov 2011 in de WW. Daarna Bijstand . Mijn pensioensleeftijd ging in op 1 maart 2016. Wegens de nieuwe regels AOW zes maanden later. Delta LLoyd kwam met bericht dat er 3 polissen zouden worden uitgekeerd op 1 maart. Waarvan 1 polis een eenmalige uitkering was omdat die eigenlijk vanwege vervroegde uittreding in 2012 had moeten uitkeren. Heb van Delta LLoyd nooit daarover enig bericht ontvangen, tevens ook nooit enige melding gehad van Agfa dat ik vervroegd zou uittreden op welke datum dan ook.! Hoe kan dat ook anders als ik al in 2005 ontslagen was! Delta LLoyd had het bedrag geparkeerd en omdat het een pensioensuitkering is met terugwerkende kracht werd het een eenmalige uitkering. De andere twee polissen lopen zo lang ik leef. Mijn bewindvoerder heeft de eenmalige uitkering op een spaarrekening gezet, omdat hij ook niet precies weet wat hij er mee aan moet. Er is geen cent van die uitkering gebruikt voor het aflossen van schulden of op enigerlei wijze gebruikt voor andere financiele handelingen. Dus dat is een beetje de situatie. Nu wil de gemeente een bedrag terugvorderen gedurende de periode 1 maart 2016 tot het moment waarop ik AOW gerechtigd was/ben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: invordering pensioengeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is inderdaad een verschillende situatie of het gaat om gewoon pensioen dat ingaat met 65 jaar, 67 jaar of de AOW-leeftijd, of dat het gaat om een VUT of vroegpensioen dat als standaard-ingangsdatum bv. 62 jaar heeft. Als je in de bijstand komt, dan hoef je niet zomaar je pensioengeld aan te spreken of de ingangsdatum te vervroegen. Maar op het moment dat je de standaard-ingangsdatum van het (vroeg-)pensioen bereikt, mag je dat ook niet zomaar uitstellen.

kars schokkenbroek
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2017 17:41

Re: invordering pensioengeld

Ongelezen bericht door kars schokkenbroek »

Heb een opmerking/vraag gezien deze kwestie.
Je pensioengeld wordt uitgekeerd op je 65 jaar ,gezien de nieuwe wetgeving kom je in de problemen
als je gebruik maakt van een bijstandsuitkering .
Omdat de gemeente het geld ziet als inkomen .
Je kunt geen pensioen opbouwen tot je nieuwe AOW leeftijd dus dit houdt in dat mensen die uitkering krijgen
altijd de klos zijn klopt dit of zijn hier al Kamervragen over gesteld .

Met vriendelijke groet ,

K.S

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: invordering pensioengeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de meeste pensioenregelingen wordt ook de waarde van het al opgebouwde pensioen met leeftijd 65 jaar omgezet naar een pensioen met ingang bij leeftijd 67. Dan speelt dit probleem dus niet.

MariusWilhelmus
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2017 16:39

Re: invordering pensioengeld

Ongelezen bericht door MariusWilhelmus »

Kweenie,

De uitkeringsdatum van het desbetreffende pensioen is naar mijn weten of van de werkgever of de bewindvoerder nooit uitgesteld. Sterker nog, er was niet bekent dat dit een vroegpensioen was. Zoals het nu blijkt, was dit alleen bekent bij Delta LLoyd.! De grootte van dit bedrag op het moment dat Delta LLoyd dit met terugwerkende kracht uitbetaalde ( 1 maart 2016 ) was een volslagen verrassing. Niet dat ik klaag over de grootte, het was beduidend meer dan de datum dat het eigenlijk uitgekeerd moest worden ( volgens Delta LLoyd dan ) Is dit dan te beschouwen als een miskleun van Delta LLoyd.?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: invordering pensioengeld

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Op het elke 5 jaar toegestuurde UPO (slapers) is te zien geweest hoe de pensioenrechten waren opgebouwd.
OP ouderdoms pensioen.
PP partnerpensioen (eventueel uit te ruilen tegen een hoger ouderdomspensioen)
PEP prepensioen (meestal vanaf 62 jaar, hangt van werkgever en pensioenuitvoerder af). is uit te stellen tot OP datum met werkgeversverklaring.

Communicatie met Delta Lloyd is blijkbaar niet opperbest geweest. Anders kortsluiten met bewindvoerder.
Leg dit neer bij de Ombudsman.

Gesloten