LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
RupertGraaf
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:29

Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door RupertGraaf »

Hoi Iedereen,

Ik probeer erachter te komen hoe deze dingen nou precies werken voor mijn vriendin die store manager is voor een kleding merk.
Ze krijgt net 20 euro meer dan het minimumloon betaalt voor het werk wat ze verricht en kreeg laatst in een mailtje te horen (17 Jul)
dat ze 1/3 van haar loon moet inleveren omdat "het nou eenmaal zo gaat met het MITT pensioen".
Omdat we beidde hier enorm van schrikken, er wordt ook niet aangegeven of dit elke maand is of alleen de maand juli, dacht ik mezelf
even in te gaan lezen. Als ze 1/3 van haar loon zou moeten inleveren werkt ze dus voor dik onder het minimuloon, dit lijkt mij extreem raar.

Misschien weet iemand hier iets meer over of kunnen jullie me helpen met waar ik informatie hierover kan vinden.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik het goed begrijp, is uw vriendin al gepensioneerd maar werkt nog steeds in dezelfde branche?

Er zijn pensioenregelingen waarbij gekort wordt, als men na pensionering in dezelfde branche blijft werken.

Maar het pensioenfonds kan u daar alles over vertellen.

En ze werkt niet voor minder dan het minimumloon, haar pensioen zal gekort worden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door mahadma »

Kijk eens op deze pagina en stel de vraag op het email adres: https://www.pensioenfondsmitt.nl/contact/

RupertGraaf
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:29

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door RupertGraaf »

Mijn vriendin is net begonnen met werken, niet met pensioen.
25 jaar oud.

Wat ik tot nu toe eruit kan halen is dat bij MITT het pensioen betaalt wordt door de zowel de werkgever als de werknemer.
Hier zou mijn vriendin dus 8% premie over haar pensioengrondslag moeten betalen. Dat komt ongeveer neer op 44 euro per maand of 530 in een maand. Maar hierdoor zou ze nog steeds onder het minimuloon verdienen wat ik zo apart vindt.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door geengast »

Ze SPAART 44 per maand, pensioen is gewoon een spaarpotje opbouwen, dat is geen korting op je salaris. Die 44 mag je dus ook niet zien als 'minder verdienen', het wordt gewoon later (in dit geval zo'n 45 jaar later) uitbetaalt.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over de ingehouden pensioenpremie hoeft nu geen belasting betaald te worden, dus dat scheelt weer.

Zij levert dus helemaal geen eenderde van haar salaris in. Maar er wordt € 44,00 ingehouden.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En een manager die € 20,00 meer verdient dan het minimumloon? Werkt zij part-time dan?

Want dan gaat de berekening van de in te houden premie anders.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door piet987654 »

Informeer eens bij een lokale afdeling van een vakbond, waarschijnlijk kunnen deze mensen U wel goed uitleggen hoe dit precies werkt.
Normaal is de berekening als volgt: Salaris Min de Franchise, en over het bedrag wat overblijf wordt een percentage pensioen van ingehouden.
Bij part time werken gaat de Franchise ook omlaag, waardoor er toch pensioen wordt ingehouden. ook al verdient iemand per saldo minder als het minimum. Hebt U al eens op hun website gekeken? Die vindt U hier: https://www.pensioenfondsmitt.nl/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door kweenie »

De totale pensioenpremie is 24% van de pensioengrondslag een zij moet daar inderdaad 1/3 van betalen. Voor deze pensioengrondslag wordt gekeken naar wat zij verdient en daar wordt een franchise van af getrokken. Die franchise is ongeveer 15.000 bij een voltijdsbaan, maar als je minder werkt, dan wordt ook naar rato maar met een deel van deze franchise gerekend.

Dus stel dat je bijvoorbeeld 25% zou werken en daarmee 5000 euro per jaar verdient. Dan verdien je minder dan het minimum, omdat je deeltijd werkt. Maar per uur is het nog best een leuk bedrag.

Als je 25 % werkt, dan wordt er ook 25% van d franchise afgetrokken (3750). Over de overige 1250 bouw je pensioen op. De premie daarvoor is 24%, dus 300 euro en daar betaalt zij 1/3 van, dus 100 euro.

Dus ondanks dat ze minder dan het minimum verdient, bouwt ze wel pensioen op en betaalt ze daar ook voor.

Die 100 euro uit dit voorbeeld betaal je natuurlijk niet helemaal voor niets. Ze zou daar vanaf de pensioendatum levenslang 20 euro per jaar voor krijgen. En als zij zou komen te overlijden, dan krijg je als partner levenslang een partnerpensioen van 70% van wat zij in totaal aan ouderdomspensioen had kunnen opbouwen.

RupertGraaf
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018 14:29

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door RupertGraaf »

Bedankt voor de informatie iedereen.
Ja wij vinden het ook apart dat ze minimumloon krijgt voor een voltijd (40 uur) manager functie.
Wij gaan even in gesprek met de werkgever.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

RupertGraaf schreef:Bedankt voor de informatie iedereen.
Ja wij vinden het ook apart dat ze minimumloon krijgt voor een voltijd (40 uur) manager functie.
Wij gaan even in gesprek met de werkgever.

“Wij gaan in gesprek.....” Zou u dat de manager niet zelf laten doen?

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door henk51 »

RupertGraaf schreef:Hoi Iedereen,

Ik probeer erachter te komen hoe deze dingen nou precies werken voor mijn vriendin die store manager is voor een kleding merk.
Ze krijgt net 20 euro meer dan het minimumloon betaalt voor het werk wat ze verricht en kreeg laatst in een mailtje te horen (17 Jul)
dat ze 1/3 van haar loon moet inleveren omdat "het nou eenmaal zo gaat met het MITT pensioen".
Omdat we beidde hier enorm van schrikken, er wordt ook niet aangegeven of dit elke maand is of alleen de maand juli, dacht ik mezelf
even in te gaan lezen. Als ze 1/3 van haar loon zou moeten inleveren werkt ze dus voor dik onder het minimuloon, dit lijkt mij extreem raar.

Misschien weet iemand hier iets meer over of kunnen jullie me helpen met waar ik informatie hierover kan vinden.

Misschien moet u zich eerst eens samen met uw vriendin de site van het pensioenfonds gaan raadplegen.

Voor de opbouw van uw pensioen betaalt u pensioenpremie. U betaalt zelf 1/3 en uw werkgever betaalt 2/3.

Pensioenpremie over pensioengrondslag


Totaal
24% ***
24%
Werkgeversdeel
16%
16%
Werknemersdeel
8%
8%

Hoe u erbij komt dat 1/3 van het salaris gekort wordt is mij een raadsel.

Bel ze even en ze leggen alles aan uw vriendin uit.
Het telefoonnummer is:
088 - 116 2441 (voor werknemers, oud-werknemers en gepensioneerden)

groeten Henk

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Mitt Pensioen - Onder minimumloon

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Het gaat over de in te houden premie en daar betaald u als werknemer 1/3 en de werkgever 2/3 van het in te houden bedrag.
Dus niet 1/3 van het salaris. Het bedrag wat ingehouden wordt staat op op het loonstrookje=1/3 van de pensioen premie (werknemers).
Premievrij pensioenopbouw is er voor veel werknemers niet meer bij.(BPF)

Gesloten