LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onduidelijkheid bij aanvragen pensioen ABP

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
AnneSophia52
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2018 13:31

Onduidelijkheid bij aanvragen pensioen ABP

Ongelezen bericht door AnneSophia52 »

Beste lezer,
Mijn pensioenleeftijd is in juni 2018. Ik heb in december via de mail én en mail (aankondiging) en een brief met de post ontvangen met mededelingen en het verzoek om binnen 2 maanden mijn pensioen aan te vragen. Diverse keren heb ik geprobeerd om digitaal mijn pensioen samen te stellen en direct aan te vragen. Contact gehad na 20 min in de wachtrij te hebben gestaan (5 januari) heb ik een medewerker gesproken die mij een aanvraagformulier zal sturen om de aanvraag vervolgens via de post te kunnen doen vanwege de constante storing op de website (?)
Gisteren (9 januari) ontving ik inderdaad het aanvraagformulier en een folder met informatie ook rondom de nabestaandenregelgeving (ANW) gewijzigd wordt per 1 februari! maar dat terzijde want dat is niet voor mij van toepassing. Dit formulier roept weer vragen op en vervolgens goed in te vullen! Er ontbreekt diverse uitleg bij de in te vullen onderdelen en komt niet overeen met het pensioenvoorstel via de website.
Via de website kan je (volgens de medewerker die ik vandaag heb gesproken-na 15 minuten wachttijd) een 'gesimuleerd' pensioenvoorstel doen. Dit komt overigens dan weer niet overeen met het werkelijke bedrag wat het ABP uitkeert ondanks dat ik via digiD ben ingelogd, dus in mijn (dacht ik) persoonlijke ABP omgeving zit. In mijn geval scheelt dat 35 euro per maand netto minder vanwege mijn deeltijdfunctie en 'pensioengat', maar toch vraag ik me af hoe of dat zit met iemand die wel 40 jaar dienst en ABP pensioenpremie heeft afgedragen. :roll:
Al met al geeft het ABP de indruk dat zij hun regelingen niet goed aan hun ± miljoen klanten kan verkopen en het op een juiste manier kan uitleggen. Het is niet transparant en verschuilt zich achter teveel externe ontwikkelingen rondom pensioenregelingen die gaande zijn.
Ook kan ik me voorstellen waarom jonge mensen geen pensioen voortuitzichten hebben en mee bezig zijn en dus zelf de zaakjes regelen zover als mogelijk is omdat het mogelijk te ver in de toekomst ligt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Onduidelijkheid bij aanvragen pensioen ABP

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik herken niet veel in uw opsomming van klachten en inschatting dat het ABP het pensioen 'niet goed kan verkopen' aan haar klanten. 'Niet transparant' begrijp ik helemaal niet. De informatie op de website is tamelijk helder. Ik heb wel eens een even haperende website getroffen maar ook niet meer dan dat. U kunt natuurlijk ook even een mailtje sturen met uw vragen. Of even bellen op een rustiger moment. Het zou maar zo eens druk kunnen zijn vanwege de inhoud van de folder die men attent bijgesloten had. Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onduidelijkheid bij aanvragen pensioen ABP

Ongelezen bericht door kweenie »

De 'factoren' waarmee het pensioenfonds rekent veranderen steeds per 1 januari. Er gaat daarna enige tijd overheen voordat de pensioenplanner is aangepast. Dat betekent dat als je in 2017 berekeningen maakt voor 2018, daar afwijkingen in zitten. In de periode rond de jaarwisseling zullen ze daarom ook de planner uit de lucht moeten hebben totdat de nieuwe factoren duidelijk zijn, en voordat ze daarna in de planner gezet zijn.

Daarnaast geldt ook dat voor de bepaling van het te bereiken pensioen altijd wordt uitgegaan van de situatie zoals die geldt op dat moment. Voor de opbouw naar de toekomst toe wordt dus uitgegaan van bijvoorbeeld het oude salaris, de oude franchise en het oude opbouwpercentage. Daarin veranderen van ook zaken bij de overgang naar een nieuw jaar, zodat de werkelijke opbouw zal afwijken van de voorspelling.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onduidelijkheid bij aanvragen pensioen ABP

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En daarnaast worden ze momenteel gek gebeld en gemaild inzake andere kwesties. Dus een beetje geduld kan geen kwaad.

Gesloten