LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] (Onterecht) geen pensioenopbouw in het verleden

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Bianca Wateler
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2017 20:22

(Onterecht) geen pensioenopbouw in het verleden

Ongelezen bericht door Bianca Wateler »

Een relatie van mij werkt al sinds 1988 bij het bedrijf waar hij nu nog steeds werkt.

Hij heeft mij vorig jaar gevraagd te helpen zijn pensioen inzichtelijk te krijgen. Daarbij viel het mij op dat hij in 1994 pensioen heeft opgebouwd en in de jaren vanaf 1998. Dus over 1988 tm 1993 en 1995 tm 1997 is er geen opbouw geweest.

Vanuit CNV heeft onderzoek plaats gevonden en zij geven aan dat het pensioenfonds heeft aangegeven dat de werkgever in de gemiste jaren bezwaar heeft gemaakt tegen de verplichte aansluiting en dat de werkgever hierin gelijk heeft gekregen.

Het bijzondere is alleen dat hier geen documenten beschikbaar van zijn. Mijn relatie en ik vinden het een ongeloofwaardig verhaal, maar komen helaas niet verder. Is er een mogelijkheid dat Radar hierbij ondersteunt? Het gaat uiteindelijk om veel meer werknemers die in betreffende periode in dienst waren van het betreffende bedrijf.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: (Onterecht) geen pensioenopbouw in het verleden

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de vakbond er al onderzoek naar heeft gedaan, dan kan ik mij niet voorstellen dat een ander tot een andere conclusie zou komen. Wel komen dan meteen twee vragen bij mij op.
1. Waarom was het bedrijf niet bij het fonds aangesloten? Was het fonds (nog) niet verplichtgesteld? Of was het bedrijf niet (volledig) in de sector van het pensioenfonds werkzaam? Of is de vrijstelling erop gebaseerd dat de werkgever zelf al een minstens even goede pensioenregeling zou hebben?
2. Heb je in die tijd wel pensioenpremie betaald? Als er wel pensioenpremie is ingehouden, dan zou je er ook vanuit hebben moeten kunnen gaan dat je pensioen zou opbouwen. Je zou dan op zijn minst de betaalde premies met wettelijke rente terug moeten krijgen.

Over welke sector of welk pensioenfonds gaat het?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: (Onterecht) geen pensioenopbouw in het verleden

Ongelezen bericht door arvandongen »

Kijk ook even in je arbeidscontract of daar in staat of je recht hebt op pensioenopbouw volgens een nader genoemd pensioenreglement. Als het daar niet staat dan heb je om te beginnen geen recht op pensioenopbouw.

Kijk dan in je pensioenreglement om je rechten en plichten te zien. Zoals leeftijd waarop de opbouw begint en de afgesproken premies.

Gesloten