Ouderen met AOW

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Monteiro.E schreef:
17 jan 2022 11:14
Ik weet dat bij de koninklijke marine de mensen met 50 jaar met pensioen gaan, ik zie uitzendbureaus 50 plussers niet snel aan de bak helpen. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk.

Tijden veranderen en de pensioen wet zou dan ook aangepast kunnen worden. Waarom niet?

Ik vind werken tot aan je 50e verjaardag, en zie zelf maar hoe je pensioen hebt opgebouwd. Werken om te leven of is het leven om te werken.
50 jaar is het al een hele tijd niet meer. Ook die leeftijd wordt opgetrokken.
En er zijn zelfs speciale uitzendbureaus voor senioren, dus het lijkt me dat u zich inderdaad vergist.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door scontra »

Monteiro.E schreef:
16 jan 2022 11:00
Cro schreef:
16 jan 2022 10:13
Monteiro.E schreef:
16 jan 2022 10:02
Amen, het probleem blijft van oudjes zonder pensioen. Ze kunnen moeilijk of niet rondkomen.
Het system op de schop, ja...laten we dat eens bekijken door de armoedminister.
Maar waarom hebben die 'oudjes' dan zelf geen actie ondernomen de 50 jaar voordat ze AOW gerechtigd werden.
Daarnaast kan je, zoals al meerdere malen aangegeven, normaal gesproken gewoon rondkomen van alleen AOW.
Vraag het die oudjes zelf eens, er kunnen verschillende scenarios zijn.
En nee ik voel me niet oud, en kan straks als ik 66 en 8 maanden en nog springlevend ben, genieten van mijn a.o.w en ruim pensioen. Mijn vrouw werkt nog om de koelkast te vullen, en ik vul af en toe de Mercedes.

Viva Portugal,
Typefoutje : Het moet Poortugaal zijn. :wink
Laatst gewijzigd door scontra op 17 jan 2022 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Cro schreef:
16 jan 2022 10:13
Monteiro.E schreef:
16 jan 2022 10:02
Amen, het probleem blijft van oudjes zonder pensioen. Ze kunnen moeilijk of niet rondkomen.
Het system op de schop, ja...laten we dat eens bekijken door de armoedminister.
Maar waarom hebben die 'oudjes' dan zelf geen actie ondernomen de 50 jaar voordat ze AOW gerechtigd werden.
Daarnaast kan je, zoals al meerdere malen aangegeven, normaal gesproken gewoon rondkomen van alleen AOW.
Dat inderdaad. Als je nu alleen maar AOW hebt zijn er een paar mogelijkheden:

- Je hebt altijd een laag inkomen gehad, dus dan zou je er aan gewend moeten zijn
- Je hebt altijd een goed inkomen gehad maar je bent vergeten een fatsoenlijke pensioenregeling te nemen
- Je dacht als huisvrouw (zonder betaald werk) dat je er warmpjes bij zat totdat je echtgenoot er tijdens zijn midlife crisis met een jong snolletje vandoor ging en vervolgens heb je het pensioen niet goed geregeld

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door xflorisx »

Monteiro.E schreef:
17 jan 2022 11:14


Ik vind werken tot aan je 50e verjaardag, en zie zelf maar hoe je pensioen hebt opgebouwd. Werken om te leven of is het leven om te werken.
Iedereen met pensioen met 50 jaar is onbetaalbaar. Dan zou je ongeveer 20 a 30 jaar werken en de rest van je leven moet een ander voor jou werken.
Werken om te leven kan, maar met leven om te werken krijg ik medelijden met je.
Beter leven en werken. Leven met plezier, maar ook werken met plezier. Kwestie van je werk kiezen/zoeken.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het staat iedereen uiteraard vrij om (te proberen) zijn/haar leven zodanig in te richten dat men op de leeftijd van 50 jaar met pensioen kan. Voor wie een normaal inkomen heeft, betekent dat wel dat men héél veel leuks moet laten schieten tijdens het werkzame leven.

Ga je leven 'op bijstandsniveau' terwijl je net boven modaal verdient, dan kun je zo'n beetje de helft van je netto inkomen sparen of beleggen. En dan zou het best moeten lukken om in 25-30 werkzamen jaren genoeg opzij te zetten om vanaf je 50e met pensioen te gaan... Mits je de uiterst spaarzame levenswijze dan nog voortzet tot aan de AOW leeftijd.

Of je dan nog kunt spreken van "lekker leven" zullen de meningen over verschillen. Mijn mening is dat ik liever wat minder opzij zet voor later, meer "nu" uitgeef en dan inderdaad nog wat langer dan mijn 50e moet doorwerken. Wel verwacht ik dat wij (ruim) voor onze 60e verjaardag onze hypotheek hebben afgelost. Dan kunnen we zonder financiële pijn de laatste jaren richting ons pensioen minder gaan werken, mochten we daar behoefte aan hebben.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door xflorisx »

Dit riekt een beetje naar FIRE. Dat mag de jeugd gaan proberen, maar zoals Ivo zegt: heb je dan nog wel een leven. Lukt het beleggen niet dan heb je een dubbel probleem. En dat zal zeker velen overkomen. De cripto kan wel eens een grote luchtbel zijn. Als je als jong iemand je instelt om met 40 of 50 te kunnen rentenieren en het lukt niet, krijg je frustratie. Tot 40 jaar geen leven en daarna ook niet.
Net als Moneiro ben ik bijna in mijn pensioenjaar en heb leuk werk en ook 43 jaar prettig geleefd. Blijf leven (en werken)

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar iedereen kan altijd nog met een WAO uitkering in Portugal gaan wonen, ben je net god in Frankrijk.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Monteiro.E schreef:
17 jan 2022 21:36
Of in Poortugaal :shock:
Daar is minder zon.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kwam toevallig net dit stukje in de krant tegen :wink:

https://www.bndestem.nl/zeeland/steeds- ... ogle.nl%2F

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door 150747 »

In principe sta ik, geboren in 1947, al 10 jaar stil.
Een verhoging van het pensioen van 20% zou reëel zijn om alleen al de schade in te halen.
Als je ziet dat er bijna 2000 miljard in de pot zit en daar komt jaarlijks ook nog eens 100 miljard bij.
Ook de AOW loopt telkens achter de feiten aan en een verhoging van 10% zou eveneens reëel zijn.
De prijzen echter stijgen voor ons net zo veel als voor ieder ander.
Dan zegt men ook niet "je krijgt 10% korting op je aanschaf".

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar in sommige steden mogen bejaarden gratis met het openbaar vervoer.😁

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door zeug »

Je kunt er zeker wel 2 weken van rondkomen :shock:

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

150747 schreef:
16 feb 2022 10:55
Als je ziet dat er bijna 2000 miljard in de pot zit en daar komt jaarlijks ook nog eens 100 miljard bij.
Niet lullig bedoeld, maar van die 2000 miljard moet iedere pensioengerechtigde met pensioen kunnen. Dat zullen er zo'n 13 miljoen zijn. Dan houd je ongeveer 150.000 euro per persoon over. Met een levensverwachting van 18 jaar na het pensioen, dan zou dat iets over de 8000 euro per jaar aan pensioen zijn.

In mijn ogen valt het wel mee met hoe vol de pot zit.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door xflorisx »

Nijogeth schreef:
16 feb 2022 14:33
150747 schreef:
16 feb 2022 10:55
Als je ziet dat er bijna 2000 miljard in de pot zit en daar komt jaarlijks ook nog eens 100 miljard bij.
Niet lullig bedoeld, maar van die 2000 miljard moet iedere pensioengerechtigde met pensioen kunnen. Dat zullen er zo'n 13 miljoen zijn. Dan houd je ongeveer 150.000 euro per persoon over. Met een levensverwachting van 18 jaar na het pensioen, dan zou dat iets over de 8000 euro per jaar aan pensioen zijn.

In mijn ogen valt het wel mee met hoe vol de pot zit.
Dan vergeet je wel, dat alles wat nog niet met pensioen is, deels of alles nog moet betalen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat klopt, maar het gemiddelde maandelijkse netto pensioen ligt op 2845 euro. Met 3,6 miljoen pensioengerechtigden is dat dus meer dan 10 miljard per maand alleen netto.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
16 feb 2022 15:05
Dat klopt, maar het gemiddelde maandelijkse netto pensioen ligt op 2845 euro. Met 3,6 miljoen pensioengerechtigden is dat dus meer dan 10 miljard per maand alleen netto.
Gemiddeld bijna 3000 euro netto p.m ???? Dit kan niet waar zijn :o .
Daar kan ik alleen maar van dromen :( .

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door WZZ »

Ik ben 1 van die mensen die nu in de AOW leeftijd zijn gekomen, dus volgens iemand hierboven van de generatie die goed zijn best heeft gedaan, om Nederland uit te melken. Met veel subsidies, protesten en een zogenaamde vrijheid. De flowerpower generatie.

Als ik het zo lees is het bij mij allemaal aan komen waaien, heb ik geen 45 jaar gewerkt, altijd flink belasting betaald, (te) hoge spaartax. Ik heb dus alleen maar geprofiteerd en de kantjes eraf gelopen in ons verzorgingsparadijs, of was de VUT al afgelopen, de partnertoeslag AOW al geschrapt etc? Veranderingen gaan tegenwoordig (soms in het zicht van de finish) zo snel, je rakt gewoon het overzicht kwijt.
Niet zeuren dus.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
16 feb 2022 15:05
Dat klopt, maar het gemiddelde maandelijkse netto pensioen ligt op 2845 euro.
Waar haal je dit bedrag vandaan?

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Gemiddeld zegt helemaal niks (ook als dat bedrag klopt). Er zijn bejaarden met veel inkomen/vermogen, en 20% heeft weinig.
De kunst is nu om de mensen die op een houtje moeten bijten tegemoet te komen, zonder de rijken hetzelfde bedrag toe te stoppen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je nu nagaat dat het de bedoeling dat het pensioen ca. 70% van het voormalige inkomen is, dan heb ik toch mijn zeer ernstige twijfels over die bijna € 3.000 netto.

Ik ken ze niet, en dan moet je echt flink verdiend hebben, altijd bij dezelfde baas gezeten hebben met een hele goede pensioenregeling.

Als ik zo om mij heen kijk naar diegenen waar ik de aangifte voor doe, dan komt niemand daaraan.

Gesloten