LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pensioen aanvulling van FVP storting

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
wipo
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2010 11:45

pensioen aanvulling van FVP storting

Ongelezen bericht door wipo »

Tijdens mijn vijf jaar durende WW is het pensioen doorbetaald door de stichting Financiering Voortzetting Pensioenverzekering en die hebben na mijn WW tijd ongeveer € 35.350,00 uitbetaald aan mijn pensioen verzekeraar.

Het grappige was dat ik een opgaaf voor het binnenkort te verwachten pensioen ontving zonder dat het gestorte bedrag hier in de berekening was meegenomen.

Nadat ik hiervan bij de pensioen uitvoerder melding had gemaakt kreeg ik een bericht dat het goed van mij was dat ik zo alert was om hun dit mee te delen en een dag later had ik een brief waarin dit bedrag was doorberekend met het eerdere pensioen bedrag.

Met de €35.350,00 erbij komt mijn maandelijkse pensioen met € 178,00 per maand bruto hoger uit.

Vraag:Is dit een juiste berekening m.a.w.heeft de verzekeraar een juiste calculatie gemaakt.
Wie controleert of dit geld op de juiste manier bij mijn pensioen komt?

Navraag bij de stichting FVP leerde mij dat die alleen geld stort en verder niet controleert dus de verzekeraar is spekkoper!

emma76
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2008 21:53

Re: pensioen aanvulling van FVP storting

Ongelezen bericht door emma76 »

Beste Wipo,

Het FVP en de verzekeraars hebben afspraken gemaakt over de hoogte van de uitkering. De kosten die de verzekeraar mag rekenen ende sterftetafel liggen vast. Op zich niet zo boeiend, uiteindelijk gaat het om de euro's die je maandelijks op je rekening krijgt!

Wat je kan doen is even je gegevens invullen op een website die direct ingaande lijfrentes/pensioenen vergelijkt (bijvoorbeeld pensioenkoers) en kijken in hoeverre de uitkering overeenkomt met wat jij krijgt.

Let even goed op of ook je partner na je overlijden meeverzekerd is. Is dat het geval, zit je wel redelijk denk ik.

Overigens heb je helemaal gelijk dat het gebrek aan transparantie ook hier weer eens om de hoek komt kijken.

Ik hoop je toch enigszins gerust gesteld te hebben,

Groeten

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pensioen aanvulling van FVP storting

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt van veel factoren af, o.a. ook van de pensioenregeling. Soms wordt de doorsneepremie betaald (een percentage van de pensioengrondslag dat gelijk is voor jongeren en voor ouderen), maar soms hangt de premie ook af van uw leeftijd.

De premie die moet worden betaald voor het pensioen via de fvp kan dus afhangen van de leeftijd. Voor iemand die jong is kan de betaalde premie nog heel wat jaren aangroeien voordat tot uitkering moet worden overgegaan, zodat voor jonge mensen een lagere premie nodig is. Bij oudere mensen kan het kapitaal minder lang aangroeien en is de premie relatief hoog. Een factor van ongeveer 15, zoals hier, is dan wel aan de hoge kant. Maar als het over de jaren van de leeftijd 60 jaar tot 65 jaar gaat, dan is dat wel een aannemelijke verhouding (zie hiervoor ook eventueel de tabellen in het uitvoeringsreglemen van de fvp, te vinden op de site van de SVB).

Maar als u bv. nog maar 50 jaar bent, dan is het opgebouwde pensioen wel aan de lage kant.

wipo
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2010 11:45

Re: pensioen aanvulling van FVP storting

Ongelezen bericht door wipo »

Dank u voor de reacties en ik zit nu 2 maanden voor mijn pensioen.

Gesloten